6-vaihteen kytkeytymisestä (156 2.5 V6 24V)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

6-vaihteen kytkeytymisestä (156 2.5 V6 24V)

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Ostin Alfan viikonloppuna ja innostuin ajelemaan autolla parissa päivässä 1000 km. Kaikki toimii hienosti, paitsi 6-vaihteen kytkeminen välillä.

Kysyisinkin että onko kyseessä laatikon ominaisuus, vai vika? Useinmiten vaihde menee päällä helposti, kuten muutkin pykälät, välillä taas keppi ei suostu liikkumaan pykälän suuntaan ollenkaan, ikäänkuin vivusto jäisi jotenkin jumiin. Synkroissa vika tuskin on koska välikaasu tai kytkimen nosto / lasku & uusi yritys eivät auta asiaa. Ongelma toistui muutaman kerran viikonlopun aikana. Laatikko oli aina lämpimäksi ajettu. Väkisin en ole runtannut, koska laatikko on aika herkän oloinen, aiempi autoni oli w123 mersu jossa vaihtotapahtuma oli aika suoraviivainen ja voimaa vaativa.

Autolla on ajettu 140tkm, ja laatikon öljyt on tarkistettu.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vialta vaikuttaa kutosen pitäisi mennä kevyesti päälle
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Jepjep,

puhuin tuosta jo liikkeen kanssa eilen, sovimme että kaikki viat korjataan (pissapoika & pakari ja tuo). Olisiko mitään ideoita mistä tuo voisi johtua / kuinka kalliista rempasta puhutaan? Kuten kerroin, laatikko toimii muuten hyvin. Veikkaisin itse vivusto ongelmaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Oiskohan tullut vaan klappia johonkin vipuun/vipuihin. Jos näin niin muovirikoilla voi varmaan korjaa mutta liikkeessä varmaan vaihtavat koko vivuston. Luultavasti ei saa kuin deltasta ja tikut ovat painonsa arvosia kultaan verrattuna.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuo mahtaisi korjaantua ihan vivustoa säätämällä, kai sieltä jotain säätöjä löytyy?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

En tiedä kuinka läheltä liippaa tätä ongelmaa, mutta mulla hajosi kerran sellainen pieni muovinen osa sieltä vaihdekepin juuresta. Vaihdekepin juuressa siis on sellainen isohko kuulanivel, josta lähtee oikealle päin varsi, jonka päässä myös on kuula, jolla on muovinen istukka. Tämä istukka ohjaa jotakin vipua, joka menee vaihdelaatikolle päin. Tuo muovinen istukka oli minulta hajonnut ja se aiheutti sen, että en saanut enää 5- ja 6-vaihdetta enkä pakkia päälle. Kuula pääsi istukassaan liikkumaan liikaa, kun sinne tuli välystä sen muovi-istukan rikkoutumisen takia, jolloin vivustokaan ei liikkunut enää täyttä rataansa. Deltan mukaan noita ei ole ikinä mennyt, eikä sitä pikkuosaa saa erikseen. Joutuis vaihtamaan koko ohjaamon pään vivuston keppeineen päivineen ja se ois maksanut reilusti päälle tonnin :S No teetätin siihen sitten eräällä pajalla sen vanhan rikkinäisen mallista uuden. Koska sitä systeemiä ei pystynyt purkamaan kabiinin puolelta, oli osasta tehtävä hieman pienempi joka suuntaan, jotta sen sai väärältä puolelta paikalleen. Käytännössä tämä aiheuttaa kepin päähän noin sentin välyksen sivusuunnassa. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu ottaen huomioon, että se muovinpalanen maksoi muistaakseni noin 30e =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Kiitokset vastauksista,

auto on nyt huollossa, kirjoittelen tänne kun kuulen mistä oli kyse.

Vastaa Viestiin