6-vaihteen kytkeytymisestä (156 2.5 V6 24V)
Valvoja: Moderators
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
6-vaihteen kytkeytymisestä (156 2.5 V6 24V)
Ostin Alfan viikonloppuna ja innostuin ajelemaan autolla parissa päivässä 1000 km. Kaikki toimii hienosti, paitsi 6-vaihteen kytkeminen välillä.
Kysyisinkin että onko kyseessä laatikon ominaisuus, vai vika? Useinmiten vaihde menee päällä helposti, kuten muutkin pykälät, välillä taas keppi ei suostu liikkumaan pykälän suuntaan ollenkaan, ikäänkuin vivusto jäisi jotenkin jumiin. Synkroissa vika tuskin on koska välikaasu tai kytkimen nosto / lasku & uusi yritys eivät auta asiaa. Ongelma toistui muutaman kerran viikonlopun aikana. Laatikko oli aina lämpimäksi ajettu. Väkisin en ole runtannut, koska laatikko on aika herkän oloinen, aiempi autoni oli w123 mersu jossa vaihtotapahtuma oli aika suoraviivainen ja voimaa vaativa.
Autolla on ajettu 140tkm, ja laatikon öljyt on tarkistettu.
Kysyisinkin että onko kyseessä laatikon ominaisuus, vai vika? Useinmiten vaihde menee päällä helposti, kuten muutkin pykälät, välillä taas keppi ei suostu liikkumaan pykälän suuntaan ollenkaan, ikäänkuin vivusto jäisi jotenkin jumiin. Synkroissa vika tuskin on koska välikaasu tai kytkimen nosto / lasku & uusi yritys eivät auta asiaa. Ongelma toistui muutaman kerran viikonlopun aikana. Laatikko oli aina lämpimäksi ajettu. Väkisin en ole runtannut, koska laatikko on aika herkän oloinen, aiempi autoni oli w123 mersu jossa vaihtotapahtuma oli aika suoraviivainen ja voimaa vaativa.
Autolla on ajettu 140tkm, ja laatikon öljyt on tarkistettu.
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
En tiedä kuinka läheltä liippaa tätä ongelmaa, mutta mulla hajosi kerran sellainen pieni muovinen osa sieltä vaihdekepin juuresta. Vaihdekepin juuressa siis on sellainen isohko kuulanivel, josta lähtee oikealle päin varsi, jonka päässä myös on kuula, jolla on muovinen istukka. Tämä istukka ohjaa jotakin vipua, joka menee vaihdelaatikolle päin. Tuo muovinen istukka oli minulta hajonnut ja se aiheutti sen, että en saanut enää 5- ja 6-vaihdetta enkä pakkia päälle. Kuula pääsi istukassaan liikkumaan liikaa, kun sinne tuli välystä sen muovi-istukan rikkoutumisen takia, jolloin vivustokaan ei liikkunut enää täyttä rataansa. Deltan mukaan noita ei ole ikinä mennyt, eikä sitä pikkuosaa saa erikseen. Joutuis vaihtamaan koko ohjaamon pään vivuston keppeineen päivineen ja se ois maksanut reilusti päälle tonnin :S No teetätin siihen sitten eräällä pajalla sen vanhan rikkinäisen mallista uuden. Koska sitä systeemiä ei pystynyt purkamaan kabiinin puolelta, oli osasta tehtävä hieman pienempi joka suuntaan, jotta sen sai väärältä puolelta paikalleen. Käytännössä tämä aiheuttaa kepin päähän noin sentin välyksen sivusuunnassa. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu ottaen huomioon, että se muovinpalanen maksoi muistaakseni noin 30e =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki