Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Terve, olisin kovalla halulla siirtymässä alfistiksi, ja jos luoja suo, niin lauantaina pihassa seisoo oma Alfa. Japseilla olen aina ajellut, ja luotettaviaha pelejähän ne. Mutta niin sydämettömiä V6 mallista olen kiinnostunut, mutta muutama juttu hiertää autossa, jota olen ostamassa. Jakopäänhihna on kuulemma hiljattain vaihdettu, kilometrejä autolla 114000. Joskus kuulemma vähän koppastu autoa perään, mutta sen jälkeen jo ajettu 60000 ilman ongelmia. Ilmamassamittari oli juuri vaihdettu kun tiesin kiitos tämän foorumin kysellä asiasta. Automaatti-ilmastoinnissa on kuulemma vähän häikkää, ei kuulemma puhalla kylmää. Kylmäaineissa vika? Kaipailisikin alfisteilta neuvoja :

Mitä luulisitte, onko ilmastointi korjattavissa kylmäainetta lisäämällä, vaiko mitä? Onko vietävä huoltoon ?

Miten Alfat pelaavat kylmäkäynnistyksessä? Millainen auto talvella?

Joitain aivan must kysymyksiä myyjäliikkelle, hihnan ja ilmin lisäksi?

Ei kai sitä nyt koko ajan tarvitse korjata?

Ruosteherkkä?

Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?


Auto olisi tarkoitus hakea lauantaina Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle :)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

voi olla että kylmäaineet on vaa loppu jos se on 97-98 mallia eikä ikinä lisätty niin varmasti on jo melko lopussa aineet. Käynnistyy hyvin talvella kuten mikä tahansa ruiskupeli nykypäivänä. Ei tarvitse kokoajan korjata mutta ei se aivan viaton auto varmasti ole. Ja jos joutuu jotain korjaamaan on se tavallista corollaa yms kalliimpaa, kuten on pelkät huollotkin. Ruosteelle ei pitäisi mikään erikoisen altis olla. Minusta V6 on järkevämpi ostos kuin TS kone, mutta kaikilla on omat mielipiteensä :wink:

lisää voit lukea vaikka noista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... ght=156+v6

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4306&highlight=

ja sitten teknisestä osiosta löytyy lisää infoa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kilometrien perusteella ilmeisesti 98 - 99 yksilö joten todennäköisesti kylmäaine on haihtunut taivaan tuuliin jo tuossa ajassa ja siksi kylmää ei tule. Kylmäaineen ja kompuran öljyjen lisäyksen ja kompuran testauksen tekee jokin ilmastointilaitehuolto ja se maksaa 100-200e välillä. Kannattaa tinkiä hintaan tuo huolto.

Italialaisethan lähtee kylmällä käyntiin kuin palmun alta jos vaan akku on ryhdissään. Empä ole ainakaan lukenut että muillakaan olisi 156:n kanssa ollut talvikäynnistyksissä ongelmaa vaikka ei "lonkolämppäriä" olisikaan käytetty. Normaaliin suomalaiseen talviautoiluunhan kuuluu tiivisteiden käsittely silikonilla ja lukkojen voitelu ennen talvipakkasia. Lisäksi järkevä 156:n omistaja miettii tarkkaan koska avaa takaoven ja jos sen tekee niin ei sitten avaa väkisin... takaoven kahva on helppo vaihtaa mutta halvemmaksi tulee jos ei sitä talvisin riuhdo väkisin.

Kovin ruosteherkkä ei 156:n pitäisi olla kun kori on galvanoitu (paitsi katto) mutta kannattaa katsoa tarkkaan kuitenkin tuulilasin reunat sekä takaovien alla oleva helman pystysauma.

Itselleni ainakin aikoinaan perustelin V6:n "järkevyyttä" 2.0ts:ään verrattuna sillä että:
A) kone on vanhempi ja sitä myötä varmempaa tekniikkaa sekä lastentaudeista vapaa.
B) V6:ssa on vakiona ilmastointi.
C) V6 jakohihna kuulopuheiden mukaan kestää helpommin sen 60tkm kuin 2.0ts:n jossa niitä menee jo ennen vaihtoikää. Lisäksi V6:ssa on yksi osa vähemmän mikä voi mennä rikki eli ajoituksenmuunnin mitä noissa 2.0ts:ssä saa vaihdella joskus.
D) Ja onhan sillä niin helkutin hauska ajella :) Niin kuin monelle, tämä V6:n järkevyys valkeni vasta sen koeajon aikana. :mrgreen:

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Kiitoksia paljon avusta, lisää saa laittaa jos tulee mieleen?
Olivatkos nämä muuten 6-vaihteisia? En ole vielä päässyt kuskinpenkille istahtamaan...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kaikki 156 2.5 V6:t on kuusivaihteisia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vode kirjoitti:Kannattaa tinkiä hintaan tuo huolto.
Ilman muuta vaadit että AC pannaan kuntoon. Aina selitetään että kylmäaine on loppu, jos oikeasti on niin pikku juttu niin miksi sitä ei olla tehty? Ja jos kerta on niin se ei varmaan ole mikään asia myöskään laittaa kuntoon, eli ei pitäisi jäädä selityksille sijaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ja koeajolle kun ehdit niin satuta muutama hidastetöyssy matkasi varrelle. Jos töyssyissä narskuu tai kolahtelee on tukivarsi/koiranluu remonttia sitten pian tiedossa. V6 hyvä valinta ja jos kone kunnossa niin vetää tasaisesti läpi kierrosalueen rajoittajalle saakka. Varmista myös että tulpat vaihdettu 100tkm kohdalla. Jos ikkunat meinaa huurtua ilman ilmastointia niin kinuat vielä raitisilmasuotimen kauppaan, vaikkei kallis olekaan.

Niin, ja tervetuloa joukkoon 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Rolle kirjoitti:Ilman muuta vaadit että AC pannaan kuntoon. Aina selitetään että kylmäaine on loppu, jos oikeasti on niin pikku juttu niin miksi sitä ei olla tehty? Ja jos kerta on niin se ei varmaan ole mikään asia myöskään laittaa kuntoon, eli ei pitäisi jäädä selityksille sijaa.
Ei kahta sanaa. Jos tosiaan on kylmäaineesta kiinni, niin täyttö vie 20 minsaa eikä maksa liikkeelle juuri mitään muuta kuin vaivan.

Omasta käytin täyttämässä ; V6 -98 ; ja ei montaa kymppiä maksanut.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tämä on jo monesti todettu, mutta joku viisas mies on sanonut: -Osta hyvä, pääset halvemmalla. Pätee ennen kaikkea vanhempiin, mutta toimii uusissakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tmv »

Radierer kirjoitti:Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?

Auto olisi tarkoitus hakea lauantaina Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle :)
V6 on ehdottoman järkevä ostos... tai niin se ainakin itsensä minulle perusteli murahdettuaan ensimmäisen kerran käyntiin. Asiasta ei sen jälkeen enää neuvoteltu.

Tsekkaa nyt ainakin perusjutut eli huoltohistoria, toivottavasti on kunnollinen huoltokirja mukana. Ja katso ettei vuosikatsastus ole heti hankinnan jälkeen ovella. Itse pirautin myös autoa hankkiessani edelliselle omistajalle ja kyselin hieman autosta. Minulla siis -98 mallinen V6 ja tällä hetkellä 110tkm mittarissa.

Seuraava neuvo on sitten köyhälle opiskelijalle :twisted: - V6:n hankinnan jälkeen bensan hinnoista keskustelu ja marmattaminen on kielletty. Myös opiskelijalta...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Kiitoksia oikein paljon vinkeistä kaikille, pitääpä kirjata ylös ku lähtee autoa katsomaan. Toivottavasti on sellainen, että voin tehdä kaupat.

Ja siitä bensasta puheenollen; olen päättänyt että jos V6 alle saa, niin sitten minä vähennän omaa juomistani ja auto saa juoda nekin rahat ;)
Juokoon 98 oktaanista, minä juon sitten champagnen sijasta kiljua :D

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Radierer kirjoitti:Kiitoksia oikein paljon vinkeistä kaikille, pitääpä kirjata ylös ku lähtee autoa katsomaan. Toivottavasti on sellainen, että voin tehdä kaupat.

Ja siitä bensasta puheenollen; olen päättänyt että jos V6 alle saa, niin sitten minä vähennän omaa juomistani ja auto saa juoda nekin rahat ;)
Juokoon 98 oktaanista, minä juon sitten champagnen sijasta kiljua :D
Riittää sille 95 oktaaninenkin. Ongelmitta olen sillä ajanut. Säästyy siis joku sentti. Eikä 98 oktaanista kaikilla edes ole!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tuossa yllä on mainittu lähes kaikki, mitä minullakin on mielessä. Lisäisin kuitenkin pari asiaa:

Jäähdytin: tarkista jäähdyttimen kunto, varsinkin sen alaosa (minä jouduin vaihtamaan noin vuosi sitten, eikä ollut ihan halpaa ja helppoa, siis minulle :wink: )

Helmasaumat: tarkasta helmasaumojen kunto (tämä tietenkin koskee kaikkia sataviiskutosia)

Termostaatti: koeajolla aja kone lämpimäksi ja tarkkaile lämpömittaria, jos ei nouse noin 80-85 C, vaan pysyy sitkeästi alle, termostaatti on finaalissa. Tosin vaihtaminen on helppoa ja kohtuuhintaista.


Onnea Alfan hankintaan!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Radierer kirjoitti:Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?
On.

Paperilla 2.0 TS 16V ylläpito näyttää halvemmalta, mutta käytännössä asia on toisin.
Viimeksi muokannut 155156, 28 Loka 2005, 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Radierer kirjoitti:Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle :)
Mulla oli opiskeluaikoina kulkupelinä bussilippu, on tainnu pikkasen nousta tuo opintotuki jos tarvii miettiä 156 V6:n ostoa :mrgreen: En mitenkään katkera oo...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

155156 kirjoitti:Paperilla 2.0 TS 16V ylläpito näyttää halvemmalta, mutta käytännössä asia on toisin.
Mielenkiintoista.. Saisiko tälle perusteluja. Jos asia on näin, niin pitänee mennä autokauppaan ostamaan säästöpossu V6. :-D

No, joo. Itse olen ollut tyytyväinen 2.0 ts:n omistaja. Sopiva kompromissi kulutuksen ja tehojen suhteen..

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Tiistaina sitten varmaan päästään v6 kanssa koeajolle.... Vähän kyllä pelottaa, koska en ole ajanut autoa sitten toukokuun turhan vauhdikkuuden vuoksi, ja kortin saan takaisin juuri kyseisenä tiistaina :D :D

Pitääpä olla tarkkana ja katsella vehje kunnolla läpi, toivottavasti pääsee ostamaan :)

Polttelee, polttelee ;)

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Kyseisen auton jakohihnalla on jo ajettu 65000? Pitäskö heti mennä vaihtaan jos ostan? En oikein ole vielä sisäistänyt kuinka paha tämä jakohihna"ominaisuus" on ja pelottaa että meneekö konehuone heti remonttiin jos vähän kruisii... :(

edit. Ja kohde muuten vaihtui vuotta nuorempaan malliin, tosin hieman enemmän ajettuun.

Oli vaan suht hyvään hintaan :)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jakohihnasta oli just viimeviikolla juttua, käypä kurkkaamassa

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6824

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Eli referoituna: jakohihna on kyllä väärä paikka säästää tai pelata pienintäkään riskiä. Mitenköhän edellinen omistaja on edes uskaltanut ajaa tuon 5000km "ylimääräistä?" Itellä olis ainakin järjetön pelko perseessä. :) Tinkaa ihmeessä kauppahinnasta pois ja vie vaihtoon mitä pikimmiten. Tai vaihdata myyjällä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei tuo +5000km kutoskoneisella niin kriittinen ole. Muutama '97/'98 V6:sen omistanut foorumilainenkin on ajellut samalla hihnalla jotain 100 000km, koska ei ole ollut tietoa vaihtovälistä. Sehän muuttui vasta '99 alkuvuodesta 60tkm, sitä ennen oli 120tkm. Telttakaan ei tainnut informoida omistajia tästä muutoksesta kovin hyvin.

Btw, ainakaan mulla ei ole tiedossa ainoataan tapausta, että kutosesta olisi hihna lauennut. CARFin sivuilla oli muutama vuosi sitten rikkinäinen motti myynnissä, mutta en muista mikä sen oli rikkonut.

En kuitenkaan tarkoita, että ajele sillä vaan satatonnia, kyllä se kestää. :wink: Ehdottomasti kannattaa vaihtaa välittömästi.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itse kuulin tapauksesta jossa 156 2.5 V6:n omistaja oli ajanut samalla hihnalla reilusti yli 130tkm. Tosin hihna sitten porsikin... :roll:

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Cuore Sportivo kirjoitti:Btw, ainakaan mulla ei ole tiedossa ainoataan tapausta, että kutosesta olisi hihna lauennut.
Kun itse vaihdatin omaan kutoseeni hihnan Muukkosella
(ajettuani 82 tonnia) niin siellä nurkissa pyöri 3 Alfaa
joista hihna oli katkennut...
Omassa vanhassa hihnassa ei ollut mitään hälyttäviä
merkkejä mutta ilmeisesti tuho käy nopeasti jos on
käydäkseen.. :?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Juu, itse kun hain aikoinaan 156 V6:n Muukkoselta 3000 €uron huollosta, niin hallissa makasi kaksi Alfaa joista hihna oli porsinut. Toinen 156 TS SW, ja toinen Skyhorsen 147 TS.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Radierer kirjoitti: Ja kohde muuten vaihtui vuotta nuorempaan malliin, tosin hieman enemmän ajettuun.
Btw, Maho myy vm -99 156:a tuolla myydään osiossa.. :wink:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

No oli kyllä hieno peli, mutta kun on toi vaihtoauto ja siitäkin tarvii saada rahat pois :P

Vastaa Viestiin