33 ja lämmityslaite
Valvoja: Moderators
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
33 ja lämmityslaite
Täällä on ennenkin ollut aiheesta juttua, mutta kysyisinkin nyt, että mikä mahtaa olla kun lämmöt nousee normaalisti tuuletin toimii ja puhaltaa niin pirusti, mutta kylmää, eli lämmintä ei tule ollenkaan. Ilmaa ei pitäisi olla jäähdytysjärjestelmässä, mutta mitä seuraavaksi ruvetaan tutkimaan? Kiitoksia suuresti taas vastauksista.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Kannattaa koittaa vielä ilmata sitä systeemiä.
Yksi mahdollisuus on se, että säädin, joka ohjaa kylmää/kuumaa läppää, ei toimi kunnolla. Eli esim. vaijerin vaippaa paikallaan pitävä muovinippa on murtunut ja vaijeri ei oikeasti liikuta mitään.
Tuo läppä on kait se, mikä näkyy luukku avattaessa sen lämppärin puhaltimen kuskinpuolella (en varma). Eli kannattaa koittaa, toinen vääntää vipua ja toinen katsoo liikkuuko se kampi.
Yksi mahdollisuus on se, että säädin, joka ohjaa kylmää/kuumaa läppää, ei toimi kunnolla. Eli esim. vaijerin vaippaa paikallaan pitävä muovinippa on murtunut ja vaijeri ei oikeasti liikuta mitään.
Tuo läppä on kait se, mikä näkyy luukku avattaessa sen lämppärin puhaltimen kuskinpuolella (en varma). Eli kannattaa koittaa, toinen vääntää vipua ja toinen katsoo liikkuuko se kampi.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Omaan 16V:hen laitoin sähköisen kiertovesipumpun lämppärin letkun väliin. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia lämpöjen suhteen. Samalla muuten huuhdoin kennon jonka tuloksena irtosi jonkinlaista möhnää kennon sisältä, ehkäpä tämäkin vaikutti asiaan, mutta nyt auto lämpeää huomattavasti paremmin. Tosin nythän se on koneestaan p*sk*na 

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Onneksi 33:n tyyppivika on se vuotava tankki....
Mä voin vääntää kytkentäkaavion (ei kyllä mitään hajua oikeasti) yksinkertaiseen oskilaattoriin, jolla ajaa jotain transistoria ja puolaa. Sitten vaan sytkätulppa perään ja sinne tankin tykö. Eiköhän se auto lämpiä.
Jep
Viikonloppuja. Ite pitäisi vissiin kanssa tallille vääntäytyä sunnuntaina. Tosin kyseessä ei ole Alfa.
Mä voin vääntää kytkentäkaavion (ei kyllä mitään hajua oikeasti) yksinkertaiseen oskilaattoriin, jolla ajaa jotain transistoria ja puolaa. Sitten vaan sytkätulppa perään ja sinne tankin tykö. Eiköhän se auto lämpiä.


Jep

Viikonloppuja. Ite pitäisi vissiin kanssa tallille vääntäytyä sunnuntaina. Tosin kyseessä ei ole Alfa.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Juu onneksi ei vielä vuoda tankki
Mutta tänään kerkesin sen verran testaamaan, että ainakin se kylmä/kuuma säädin vipu ei oikein tunnu kunnolla liikkuvan sinne kylmään suuntaan vaan pitää väkisin vääntää sinne, mutta sitten kun sen takaisin sinne kuumalla puolelle kääntää niin sitten ainakin tapahtui jotain ilmeisesti se moottori toimi joka sitä läppää siellä kääntää, ja sitten kävin ajelemassa sellaisen lenkin, että lämmöt nousi ja kyllähän sieltä nyt jo paremmin tuli lämmintä, mutta ei vieläkään mitenkään huikeasti, mutta pitää huomenna jatkaa etsintöjä.
Niin sitä piti vielä kysäistä, että millainen homma mahtaa olla asentaa tuohon alfaa lohkolämppäri ja sisäpistoke? Kun tuolla sisätilan lämmittimellä nyt ainakin saisi vähän lisää lämpöä ja sitten taas tuo lohkolämppäri vähän helpottaisi bokserin talvista taakkaa noissa käynnistyksissä.

Niin sitä piti vielä kysäistä, että millainen homma mahtaa olla asentaa tuohon alfaa lohkolämppäri ja sisäpistoke? Kun tuolla sisätilan lämmittimellä nyt ainakin saisi vähän lisää lämpöä ja sitten taas tuo lohkolämppäri vähän helpottaisi bokserin talvista taakkaa noissa käynnistyksissä.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
No niin kyllä se vika vaan oli siinä läpässä oli tai oikeastaan kytkimessä kun ei liikuttanut sitä kunnolla, mutta nyt toimii ja rupesi jo ihan kohtuullisen lämmintä ilmaa tulemaan autoon, vaikka niinhän se taitaa olla, että ei 33 koskaan ole liian kuuma talvella.
Vielä sellainen asia, että onko joku asentanut lohkolämmitintä ja sisäpistoketta? Jos on niin kaikki vinkit olis tervetulleita.
Ja sitten vielä sellainen, että kaikki vinkit talven varalle ovat tervetulleita. Millaiset öljyt teillä on ollut talvella?
Vielä sellainen asia, että onko joku asentanut lohkolämmitintä ja sisäpistoketta? Jos on niin kaikki vinkit olis tervetulleita.
Ja sitten vielä sellainen, että kaikki vinkit talven varalle ovat tervetulleita. Millaiset öljyt teillä on ollut talvella?
Sen oon huomannu et 33 ei oo mikään talviauto.. lasit pukkaa huurtuu välillä
... asensin omaan lohkolämppärin sisäpistokkeella. Sijotin sen moottorin alapuolella sylinterin kyljessä olevan vesilommin paikalle. Lommi on aika tiukassa, joten irrotuksessa on syytä olla varovainen. Sit vaan isketään vastus reikään ja nesteet sisään. Sisätilanlämppärin johtoo varten sopiva reikä akun vierestä niin ovetki aukee talvella ja kerkee töihi.

-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
33:n omistaja varautuu talveen pukeutumalla lämpimästi. Lämmityskenno vain on liian pieni. Takavuosina jotkut vaihtoivat niitä tehokkaampiin (??).
Tai sitten vanha konsti: pahvia nokalle!
Vaan kyllä sillä muutenkin pärjää - ainakin Etelä-Suomessa. Esim. jouluyönä -94 kun pukattiin läpi Vihdin -35 pakkasessa (Ilmatieteenlaitoksen mittari) koko konekin alkoi pahasti jäähtymään, kalisemaan ja osoittamaan hyytymisen merkkejä - siis yöllä keskellä ei-mitään. Silloin alkoi hiukkasen pukkaamaan jopa hikeä...
Tai sitten vanha konsti: pahvia nokalle!

Vaan kyllä sillä muutenkin pärjää - ainakin Etelä-Suomessa. Esim. jouluyönä -94 kun pukattiin läpi Vihdin -35 pakkasessa (Ilmatieteenlaitoksen mittari) koko konekin alkoi pahasti jäähtymään, kalisemaan ja osoittamaan hyytymisen merkkejä - siis yöllä keskellä ei-mitään. Silloin alkoi hiukkasen pukkaamaan jopa hikeä...

Alfa. Jo vuodesta 1990.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
5W-50 Mobil ykköset kesät talvet. Joku varmaan tykkää että liian "laihaa" tavaraa bokseriin, mutta itse olen puskenut noilla menemään viimeiset 110 tkm (paitsi sen ainoan kerran kun vaihdatin öljyt oikein huollossa olivat laittaneet 0W-40 ja se rupesi puskemaan ulos jostakin kohtaa), ja mikäli huoltokirjaan on uskominen niin sitä ennenkin on käytetty samaa tavaraa. Käytän kyllä aina myös lohkolämmitintä joten sen puolesta kelpaisi varmaan "huonompikin" tavara.
Olit näköjään aiemmin kysellyt lohkolämmittimestä. En ole itse asentanut, mutta vaihdatin aikanaan kun oli elementti oikosulussa. Se alkuperäinen oli Calixin valmistetta, mutta sitä ei löytynyt Suomesta varaosana eikä maahantuoja suostunut sitä tilaamaan (vaikka olin itse kysynyt suoraan valmistajalta että osa on edelleen tuotannossa), joten vaihdettiin Defan vermeet tilalle. Noita näyttäisi olevan Motonetin listoilla tälläkin hetkellä, joten lienee saatavana. Defan elementin kiinnitys on mallia lyötävä, eli ei mitään ulkopuolisia ruuvattavia kiinnikkeitä. Ja ne pakkastulpathan löytyvät lohkon alapuolelta, en nyt muista mikä niistä piti poistaa, mutta luulisi olevan asennusohjeissa mainittu. Samalla laitettiin myös sisähaara, sille löytyy läpivientikohta apukuskin puolelta ylhäältä suunnilleen akun takaa, ainakin mun autossa on siellä parikin sopivaa kumitulppaa joista toisen läpi olivat vetäneet kaapelin. Jos tarvii niin voin napsaista kuvan jossakin vaiheessa kun ehdin.
EDIT: Krhm, pantse olikin näköjään jo kertonut, luetaan näitä juttuja
Olit näköjään aiemmin kysellyt lohkolämmittimestä. En ole itse asentanut, mutta vaihdatin aikanaan kun oli elementti oikosulussa. Se alkuperäinen oli Calixin valmistetta, mutta sitä ei löytynyt Suomesta varaosana eikä maahantuoja suostunut sitä tilaamaan (vaikka olin itse kysynyt suoraan valmistajalta että osa on edelleen tuotannossa), joten vaihdettiin Defan vermeet tilalle. Noita näyttäisi olevan Motonetin listoilla tälläkin hetkellä, joten lienee saatavana. Defan elementin kiinnitys on mallia lyötävä, eli ei mitään ulkopuolisia ruuvattavia kiinnikkeitä. Ja ne pakkastulpathan löytyvät lohkon alapuolelta, en nyt muista mikä niistä piti poistaa, mutta luulisi olevan asennusohjeissa mainittu. Samalla laitettiin myös sisähaara, sille löytyy läpivientikohta apukuskin puolelta ylhäältä suunnilleen akun takaa, ainakin mun autossa on siellä parikin sopivaa kumitulppaa joista toisen läpi olivat vetäneet kaapelin. Jos tarvii niin voin napsaista kuvan jossakin vaiheessa kun ehdin.
EDIT: Krhm, pantse olikin näköjään jo kertonut, luetaan näitä juttuja

- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
bokserin lämmöt
Moikka
Bokserikone on kotoisin vuodelta -68 ja suunniteltu 10W- xx öljyille, toimii talvella aivan hyvin noilla alle -30c.
Omaan autooni laitoin aina muovilevyn jäähdyttimen eteen niin, että levy peitti 3/4 jäähdyttimestä. Kannattaa jättää levy 5cm irti kyylarista, jos kuumenee niin flekti saa ilmaa vedettyä läpi. Muovilevy siksi ettei suolasotku pääse hajoittamaan sitä (pahvi hajoaa syylariin)
Lämppäri toimi minulla aivan hyvin, kunhan koneen lämmöt pysyivät ylhäällä. Tarkista termostaatin toiminta, nostaa normaalisti lämmöt 85 ja pitää siellä. Ilmaa järjestelmä. Kone kuumaksi korkki auki ja ajo sellaiseen vinoon paikkaan että paisari jää ylimmäiseksi. Sitten hiukan kierroksia ja pulina käy. Jos ei nuo auta niin siinä on jotain vikaa
TimoJ
Bokserikone on kotoisin vuodelta -68 ja suunniteltu 10W- xx öljyille, toimii talvella aivan hyvin noilla alle -30c.
Omaan autooni laitoin aina muovilevyn jäähdyttimen eteen niin, että levy peitti 3/4 jäähdyttimestä. Kannattaa jättää levy 5cm irti kyylarista, jos kuumenee niin flekti saa ilmaa vedettyä läpi. Muovilevy siksi ettei suolasotku pääse hajoittamaan sitä (pahvi hajoaa syylariin)
Lämppäri toimi minulla aivan hyvin, kunhan koneen lämmöt pysyivät ylhäällä. Tarkista termostaatin toiminta, nostaa normaalisti lämmöt 85 ja pitää siellä. Ilmaa järjestelmä. Kone kuumaksi korkki auki ja ajo sellaiseen vinoon paikkaan että paisari jää ylimmäiseksi. Sitten hiukan kierroksia ja pulina käy. Jos ei nuo auta niin siinä on jotain vikaa

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Tsekkaa ensimmäiseksi onko jäähdytysjärjestelmässä riittävästi vettä, palelin tässä pari päivää pirusti ja näkyvyys oli näillä keleillä kiva, kun ei tullut yhtään lämpöä enkä keksinyt mitään vikaa, no lisäsin kokeeksi vedet normaalimäärästä ihan maxiin ja alkoi lämmittää! Heh
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.