alfa33 miltä kuulostaa
Valvoja: Moderators
alfa33 miltä kuulostaa
Morot kaikille. Saitte uusia jäseniä joukkoon.. Olen tuossa suunnitellut alfa 33 ostoa vm -91 ja pitäisi olla kuulemma hyvässä kunnossa. Elikkäs onko menevä peli? Kone on se 8v malli ja suunnittelin jo että onko tekniikan vaihto 16v koneeseen ja nelivetoiseksi mahdollinen ja onkohan kuin mittava projekti?
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Tervetuloa joukkoon!
tekniikan vaihto kyllä onnistuu pienellä kikkailulla! jotain pientä joutuu muuttamaan, kuten "keulapalkki" pitää vaihtaa sun muuta, mutta tuo nelikoksi muuttaminen on vissiin hankalampi homma! ite ajattelin samaa projektia, mutta siinä vissiin pitäis hitsailla takatukivarsille korvakkoja sun muuta muutostyötä koriin,joten ainakin minä luovuin ajatuksesta! olishan siinä tietty haastetta!
tekniikan vaihto kyllä onnistuu pienellä kikkailulla! jotain pientä joutuu muuttamaan, kuten "keulapalkki" pitää vaihtaa sun muuta, mutta tuo nelikoksi muuttaminen on vissiin hankalampi homma! ite ajattelin samaa projektia, mutta siinä vissiin pitäis hitsailla takatukivarsille korvakkoja sun muuta muutostyötä koriin,joten ainakin minä luovuin ajatuksesta! olishan siinä tietty haastetta!
niin mitenkäs paljon tulee prosentteja tekniikanvaihdosta itse 33 alfan omistavana ja juuri hitsanneena voin mainita muutaman paikan jotka tulee tarkastaa.lattian reunat,helmat levikkeiden alta,tankkausaukon ympäristö,takaluukun lattia,takahelma ja kotelot,tukivarret edestä,polttoainetankki ja putket.ihan kiva peli kyllä ajaa ja pieniruokainen
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä tuohon -90 16V:hen olisi jo lastun saanut mutta hyötyä voidaan sitten mitata siellä essonpaarissa kavereiden kesken.
EDIT: Niin tarkoitit nimenomaan 8V:tä, sori.
EDIT: Niin tarkoitit nimenomaan 8V:tä, sori.
Viimeksi muokannut Rolle, 31 Loka 2005, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Teretulemast joukkoon kummaan. Melkoiselta urakalta tuo kyllä kuulostaa, itse en jaksaisi, vaan luovuttaisin heti alkuunsa. Taitaa olla melkein edullisempaakin hankkia suoraan nelikkona. Verojahan noihin ei juuri tule, eli voit suunnata katseet myös rajan taakse Ruotsiin, tai Saksaan. Ps: Ruotsissa näyttää olevan kohtalaisen paljon edullisia 164 ja 75 V 6:sia. www.blocket.se
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Jep kiitokset vastauksista... ELi tosiaan tankin ympärystässä on pientä kupruilua maalissa joten ruostetta ilmeisesti on... mutta alusta ja helmat pitäisi olla kunnossa.. Tosiaan googlettamalla löysin että ainakin 8v -92 saa lastutettua, mutta tiedä siitä hyödystä sitten. Mites onko 16v koneessa muuta eroa sitten kuin kannet, ja siihen liittyvät tilpehöörit.. eli onko lohko kuitenkin sama? eihän sillon koko moottoria tarvisi vaihtaa jos haluaisi pitää etuvetoisena. Täytyy tuota nelivetoprojektia miettiä vielä sitten...
Olen kuullut myös että näissä olisi kovasti sähkövikoja ja talviautoksi ei mikään paras, vai onko tämän vain kateellisten panettelua...?
Olen kuullut myös että näissä olisi kovasti sähkövikoja ja talviautoksi ei mikään paras, vai onko tämän vain kateellisten panettelua...?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Minä keksin heti paljon pidemmän listan kuin Rolle, mutta mulla onkin jo kuudes talvi menossa samalla keksinnöllä, Rolle ymmärsi luovuttaa ajoissa . Eli ne huikeat sähköviat tuossa ajassa: Ajovalojen polttimoiden kannat olen uusinut kertaalleen, olivat vähän "sulaneet", ilmeisesti oli hapettumaa jossain ja olivat sitten vähän lämmenneet. Yksi takavaloille menevä johto oli kerran mennyt poikki, katkos löytyi takapenkin alta. Tinasin tilalle 15 cm uutta johtoa ja laitoin vähän teippiä suojaksi ettei hankaudu uudestaan. Mittarivalojen polttimoita jouduin myös uusimaan. Ja jäähdyttäjän tuuletin oli kerran mykkänä, puhdistin liitokset ja suihkin vähän CRC:tä, on toiminut sen jälkeen. Ja sitten se ainoa oikea vika, eli sähköikkunat lopettivat toimintansa joskus vuonna kivi & rulla, polttavat sulakkeita, en ole jaksanut ikinä tutkia mistä johtuu. Matkaa on taitettu tänä aikana 110 tkm.
Ainoa talvimurhe on Rollen jo mainitsema huohottimen jäätyminen, joka voi aiheuttaa nykimistä. Tätä on esiintynyt vain yli -20 C pakkasella. Siihen auttaa kolme konstia: laita pahvia syylarin eteen, niin pysyy pannu kuumana. Puhdista huohotin aina syksyllä, esim. juuri nyt. Kolmas mikä auttaa on jos moottoriöljyn määrä talvella ei ole ihan ylämerkissä vaan jossain max-min puolivälissä tai alle sen.
Joka kerta on lähtenyt käyntiin kun olen avaimesta kääntänyt, ja aina on kotiin tuonut.
Ainoa talvimurhe on Rollen jo mainitsema huohottimen jäätyminen, joka voi aiheuttaa nykimistä. Tätä on esiintynyt vain yli -20 C pakkasella. Siihen auttaa kolme konstia: laita pahvia syylarin eteen, niin pysyy pannu kuumana. Puhdista huohotin aina syksyllä, esim. juuri nyt. Kolmas mikä auttaa on jos moottoriöljyn määrä talvella ei ole ihan ylämerkissä vaan jossain max-min puolivälissä tai alle sen.
Joka kerta on lähtenyt käyntiin kun olen avaimesta kääntänyt, ja aina on kotiin tuonut.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tuossa lienee jotain eroja eri vuosimallien välillä. Itse en (ihan oikeasti) muista koskaan kärsineeni ko. ongelmista, vaikka ajelin sillä perheen kanssa aikanaan monet viikonloppureissut myös talvella, mutta yksi duunikaveri jolla oli aikanaan ollut joku alkusarjan (olikohan -84) kappale, oli kyllä vahvasti sitä mieltä että talvella ajaminen oli melkoista urheilua juuri em. syistä. Siinä oli muuten vissiin ollut sitä sähkövikaakin ihan kerrottavaksi asti, kun nyt muistui mieleen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minä kyllä ostaisin suoraan sen 16v:n tai P4:n, vaikka sitten viallisenkin. Ja sellaista en ainakaan menisi tekemään että ostaisin tonnin vaparin ja lastuttaisin sitä viidelläsadalla.
Se 16-venttiilinen moottori on kyllä hieno, sellaisella varustettu pirssi pitäisi joskus vielä saada alle.
Se 16-venttiilinen moottori on kyllä hieno, sellaisella varustettu pirssi pitäisi joskus vielä saada alle.
- Epäkelpokeräilijä -
http://www.squadra-tuning.com/alfa_33_16v.htm
Tuoltahan ne vuolaiseen lastun 200e + parikymppiä postikuluja. Lupailevat +11hp yläkiekoille ja +17Nm alakierroksille.
Tosin hieman noi kuvaajat epäilyttävät, kun näyttävät siltä, kun vanha viivaa olisi vaan siirretty ylemmäs, mutta voihan noi paikkansa pitääkin.
Mielestäni aika kovat arvojen kasvut vaparissa. Pelkällä sytkän säädöllä en kyllä usko, että ihan noin paljon saa tehoa lisää. Jos seosta taas vedetään pikkasen rikkaammalle, niin miten käy päästöjen (tuossa 33:sessa kun tuntuu olevan niiden kanssa ongelmia muutenkin).
Aika halpoja hevosvoimia, 20e/hp.
Tuoltahan ne vuolaiseen lastun 200e + parikymppiä postikuluja. Lupailevat +11hp yläkiekoille ja +17Nm alakierroksille.
Tosin hieman noi kuvaajat epäilyttävät, kun näyttävät siltä, kun vanha viivaa olisi vaan siirretty ylemmäs, mutta voihan noi paikkansa pitääkin.
Mielestäni aika kovat arvojen kasvut vaparissa. Pelkällä sytkän säädöllä en kyllä usko, että ihan noin paljon saa tehoa lisää. Jos seosta taas vedetään pikkasen rikkaammalle, niin miten käy päästöjen (tuossa 33:sessa kun tuntuu olevan niiden kanssa ongelmia muutenkin).
Aika halpoja hevosvoimia, 20e/hp.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tässä olisi hieno 33 myynnissä! Liekkö jonkun foorumilta?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... earch=Etsi
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... earch=Etsi
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ruiskullisen vehkeen turbottaminen on varmaan yleisesti ottaen helpompaa kun kaasarimallisen, mutta onhan siinä silti aika homma ja opetteleminen jos ei aikaisempaa kokemusta ole.
Jos auto on -87 tai vanhempi, niin ei tarvii kattia. Jos uudempi kuin -91 niin unohda koko homma.
Jos sulla olis vaikka -90 1.7 ie (noita tehty?), niin tarttis 16v:n jarrut ja alustan. Tehot sais näin olla 130hv +20% eli 156hv.
Ite kone tarttee mm. uuden ruiskun, uudet pakosarjat, coolerin + läjä putkia ja letkuja, turbon tietysti ja muuta sellasta. Puristuksia kannattaa laskea esim. uusilla ja parempilaatuisilla männillä. Mikäli käytetään vakiopuristuksia niin paineet tulee pitää alle 0.5bar ja coolerin on oltava tällöin tehokas nakutuksen välttämiseksi.
On siinä hommaa ja rahaa menee sen verran, että orkkis p4 ei tunnukaan enää niin kalliilta Mutta jos haluaa harrastaa niin mikä ettei!
SP:llä on turbotettu sprint 1500, jossa periaatteessa sama kone, kuin 33:ssa. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1637
Jos auto on -87 tai vanhempi, niin ei tarvii kattia. Jos uudempi kuin -91 niin unohda koko homma.
Jos sulla olis vaikka -90 1.7 ie (noita tehty?), niin tarttis 16v:n jarrut ja alustan. Tehot sais näin olla 130hv +20% eli 156hv.
Ite kone tarttee mm. uuden ruiskun, uudet pakosarjat, coolerin + läjä putkia ja letkuja, turbon tietysti ja muuta sellasta. Puristuksia kannattaa laskea esim. uusilla ja parempilaatuisilla männillä. Mikäli käytetään vakiopuristuksia niin paineet tulee pitää alle 0.5bar ja coolerin on oltava tällöin tehokas nakutuksen välttämiseksi.
On siinä hommaa ja rahaa menee sen verran, että orkkis p4 ei tunnukaan enää niin kalliilta Mutta jos haluaa harrastaa niin mikä ettei!
SP:llä on turbotettu sprint 1500, jossa periaatteessa sama kone, kuin 33:ssa. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1637
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Juu, sori. Se P4 on tosiaan noin miten toi Wille jo kertoi. Tää P4 on siis tämä uudempikorinen 16v.jarvay kirjoitti:Niin mikäs se P4 tarkalleen on? Kysyin tuossa jo aiemmin vaa tainnut mennä ohi :o Tosiaan vasta tutustunut näihin Alfoihin, mutta muita autoja, lähinnä Fordeja tullut laiteltua melkolailla..
Vanhakorista on sitten kytkettävällä nelivedolla farmarina (giardinetta).
Mitäs jos tutustuisit 75 twin sparkkiin? Raapii oikeesta päästä ja tehoja on valmiiksi 148. Senkin voi toki turbottaa. Omaan twin sparkkiin laitoin turbon koneen.
nimi taisi vaihtua viimeisiin vuosimalleihin P4sesta Q4see myös ei farkkuihin2TS kirjoitti:Sittenhän on vielä 33 Sportwagon Q4, jossa on sama viskoneliveto kuin P4:ssä, myös keulaosa sama, mutta vanhemman mallin farkun takaosa. Aikas harvinainen, välillä näkyy mobile.de:ssä ja autoscout.de:ssä myynnissä.
http://www.alfisti.net/modellhistorie/m ... b/36_1.jpg
Kyllä moottorin vaihto jo yksistään on melkoinen urakka saati sitten neliveto tekniikan laittaminen. Uskoisin että vaatii jo jonkine verran osaamistakin Tietysti jos saat dokumettia ohjeeksi hyvillä kuvilla varustettuna niin aittaa asiaa paljon. Sen verran olen seurannut kaverin Audin moottorin vaihtoa että työtä tulee paljon ja myös yllätyksiin pitää varautua.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
männät on erillaiset 8v ja 16v koneissa eli ainakin ne joutuu vaihtamaan! myöskin koneen "takaseinä" on erillainen, sillä 16v koneessa on jo motronicin ruisku joka vaatii vauhtipyörälle anturin! 8v koneessa (ainakaan alle -91) ei ole paikkaa tuolle anturille eli takaseinä on vaihdettava! ja myös vauhtipyöra on erillainen ja startin väliin on sen vuoks laitettava "holkki" ettei se osu vauhtipyörään! (ite kämmäsin siinä ja sain koneen jumitettua hetkellisesti!)jarvay kirjoitti:Mites onko 16v koneessa muuta eroa sitten kuin kannet, ja siihen liittyvät tilpehöörit.. eli onko lohko kuitenkin sama? eihän sillon koko moottoria tarvisi vaihtaa jos haluaisi pitää etuvetoisena.
Jep... Eihän tuo kovin vaikeelta sit kuulosta jos vaan kone mahtuu sinne ja korvakot ja muut on edes lähimain samalla kohtaa. Kuitenkinhan siinä 16v koneessa on jo potkua vähän enemmän... Mutta täytyy suunnitella noita kun saisi edes sen Alfan tuohon pihaan.. Mikähän noissa muuten on kun se siitä tankin reiän ympäristöstä ruostuu.. sehän on suoraa peltiä, vai onko sisäpuolella jotain saumoja/liitoksia?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Siellä takana ei ole sisälokareita ja paska kerääntyy sinne täyttöputken ympärille muhimaan. Huolellisestei aina pesemällä ja suihkuttelemalla tuo varmaan pysyy ehjänä.jarvay kirjoitti:Mikähän noissa muuten on kun se siitä tankin reiän ympäristöstä ruostuu.. sehän on suoraa peltiä, vai onko sisäpuolella jotain saumoja/liitoksia?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
siinä kohti on kax peltiä päällekkäin! ja sehän tiietään,että aina kun on useampi pelti päällekkäin niin se ruostuu! olipa sitten minkälaiset suojaukset tahansa!jarvay kirjoitti:Mikähän noissa muuten on kun se siitä tankin reiän ympäristöstä ruostuu.. sehän on suoraa peltiä, vai onko sisäpuolella jotain saumoja/liitoksia?