Chippaus...
Valvoja: Moderators
Chippaus...
eli, onko kenelläkään kokemusta / tietoa, miten onnistunut juttu on T. Muukkosella 156 GTA +16 hv chippaus?
Ei nyt mitenkään mahdottomasti lupaa lisätehoa, mutta kuitenkin kohtuullisesti n.400 ekillä vapaasti hengittävään. Jos sen lisäksi saisi vielä jonkinverran vääntöäkin lisää, niin voisin kokeilla
Olisi kuitenkin mukavampaa kyseinen toimenpide antaa tehdä, jos jollakin olisi ihan oikea faktaa kyseisestä jutusta. Ei tarvitsisi itse niin paljon arvuutella ja olla ns. koe kaniini...
-Pete
Ei nyt mitenkään mahdottomasti lupaa lisätehoa, mutta kuitenkin kohtuullisesti n.400 ekillä vapaasti hengittävään. Jos sen lisäksi saisi vielä jonkinverran vääntöäkin lisää, niin voisin kokeilla
Olisi kuitenkin mukavampaa kyseinen toimenpide antaa tehdä, jos jollakin olisi ihan oikea faktaa kyseisestä jutusta. Ei tarvitsisi itse niin paljon arvuutella ja olla ns. koe kaniini...
-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
No miksei onnistuisi? Itse en muukkosella hommaa teetättänyt, mutta he tekivät lastun ja sain itse sillä tuosta pienemmästä kutosesta 10hv lisää tehoa... =) joten tuo gta:n 16hv kuulostaisi ihan mahdolliselta, kun ottaa lähtökohdat huomioon... Itsellä homma kustansi muistaakseni 570e...
Omat dynopaperit löytyvät täältä: http://inte.lnet.lut.fi/%7Eraketti/Alfa/enginemods.html
Omat dynopaperit löytyvät täältä: http://inte.lnet.lut.fi/%7Eraketti/Alfa/enginemods.html
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Okei, itselläni on dyno-lappu St-Motorsin penkittämänä tältä vuodelta, ja arvot oli silloin 253 Hv / 312 Nm. Nuo lukemat kun saisi chippaamalla paranneltua esimerkiksi noin 270 hv / 330 Nm niin olisi naama .
Eiköhän tuo kone / laatikko kuitenkin kestä tuon tehon lisäyksen ihan normaalissa ajossa. Kaikenhan saa rikki "älyttömällä" käsittelyllä...
Toisaalta, onko tuossa sitten mitään järkeä, niin siitä voidaan tietysti olla montaa mieltä
Täytyypä nyt hiukan mietiskellä..."kutina" on kyllä kova...
Eiköhän tuo kone / laatikko kuitenkin kestä tuon tehon lisäyksen ihan normaalissa ajossa. Kaikenhan saa rikki "älyttömällä" käsittelyllä...
Toisaalta, onko tuossa sitten mitään järkeä, niin siitä voidaan tietysti olla montaa mieltä
Täytyypä nyt hiukan mietiskellä..."kutina" on kyllä kova...
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
No niin, nyt on sitten vietetty Muukkosella yksi kokonainen "työpäivä". Tuona aikana GTA:lla vedettiin kuusi (6) vetoa penkissä ja loppu tulos oli lähtökohtaan +-0% hyötyä!
Vakio ohjelma antoi 1.vedossa 254 hv ja 312 Nm koneesta (ST-Motorsin penkissä keväällä 253 hv ja 311 Nm, eli hyvin samat arvot). Sitten ohjelma sähköpostilla Roomaan ja paremmaksi "korjattuna" sisään ladattuna siis aika monta kertaa. Uusia vetoja tehtiin päivän aikana siis vielä viisi (5) kertaa erilailla ohjelmilla, ja jokainen oli huonompi kuin vakio softa. No, eihän siinä paljon meikäläiseltä hymyä irronnut, mutta kuten sanotaan, aina ei voi voittaa...
Korostan kuitenkin nyt sitä, että vika ei ollut Muukkosen toiminnassa, vaan siinä, että miehet maapallon toisessa kolkassa ei osanneet / pystyneet muokkaamaan jo autossa olevaa softaa enää paremmaksi. Kolme vetoa tehtiin myös sellaisilla softilla, jotka olivat moniin muihin GTA:hin kuulemma antaneet hyvällä tuloksella lisää tehoa / vääntöä. Meikäläisen autoon nillä oli esimerkiksi tehossa -2-5 hv hyöty, eli ei kovin mairittelevaa...
Lyhyesti sanottuna ihan turha reissu (lähtö Porvoosta aamulla klo:04.30 ja paluu yöllä kotiin klo:01.15). Väsyttää vieläkin
Johonkin toiseen autoon tehonlisäys varmasti on onnistunut / onnistuu, mutta tällä kertaa ainakin näin
Vakio ohjelma antoi 1.vedossa 254 hv ja 312 Nm koneesta (ST-Motorsin penkissä keväällä 253 hv ja 311 Nm, eli hyvin samat arvot). Sitten ohjelma sähköpostilla Roomaan ja paremmaksi "korjattuna" sisään ladattuna siis aika monta kertaa. Uusia vetoja tehtiin päivän aikana siis vielä viisi (5) kertaa erilailla ohjelmilla, ja jokainen oli huonompi kuin vakio softa. No, eihän siinä paljon meikäläiseltä hymyä irronnut, mutta kuten sanotaan, aina ei voi voittaa...
Korostan kuitenkin nyt sitä, että vika ei ollut Muukkosen toiminnassa, vaan siinä, että miehet maapallon toisessa kolkassa ei osanneet / pystyneet muokkaamaan jo autossa olevaa softaa enää paremmaksi. Kolme vetoa tehtiin myös sellaisilla softilla, jotka olivat moniin muihin GTA:hin kuulemma antaneet hyvällä tuloksella lisää tehoa / vääntöä. Meikäläisen autoon nillä oli esimerkiksi tehossa -2-5 hv hyöty, eli ei kovin mairittelevaa...
Lyhyesti sanottuna ihan turha reissu (lähtö Porvoosta aamulla klo:04.30 ja paluu yöllä kotiin klo:01.15). Väsyttää vieläkin
Johonkin toiseen autoon tehonlisäys varmasti on onnistunut / onnistuu, mutta tällä kertaa ainakin näin
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kiva nähdä mustaa valkoisella. Kutittelisi itsekin tosiaan jossain vaiheessa vielä putki vaihtaa ja sitten dynottaa. Alku tilanteesta ei tietysti ole vertailukohtaa, mutta luulisin että jos on +-5 hevosvoimaa/newtonmetriä paperilla (verrattuna tehtaan lupauksiin) niin voi todeta että aivan turhaa touhua/ei vaikutusta. Ja itseasiassa näin epäilen käyvän, mutta johonkin kaivoon ne on vähäiset rahansa kaadettava kun golf ei kiinnosta
Ayrton Senna da Silva forever
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Uudessa AutoItaliassa on juttu brittiläisen Monzasportin käsittelemistä sataviiskutosista. GTA:han löytyy parikin settiä (298 ja 312 hv). Supersprintin palikoita sekä uudelleenmäppäystä - hinnat 1900£:sta ylöspäin (ilman veroja).
http://www.monzasport.co.uk/tuning.htm
http://www.monzasport.co.uk/tuning.htm
No enpä ollut tuollaista itse huomannutkaan =) Ensimmäinen veto on näemmä 4.- vaihteella ja uuden lastun kanssa tehty vetäisy on 5.- vaihteella... Eiköhän muutaman viikon päästä toivottavasti saada uutta faktaa, kun muukkonen saa auton valmiiksi ja penkitettyä uusine muutoksineen =)kterkkila kirjoitti:Jeppaan dynovedot on näköjään tehty eri vaihteilla, mikä saattaa hieman vääristää tuloksia.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Muukkosen penkitys
Alfoja Treelta Ähtävässä huollattamassa käydessä en ole kyllä dynoa siellä nähnyt, tosin viimeisin käynti syyskuun lopulta. Aikoinaan ostin 33 16v Squadran Chipin joka toi selvästi perstuntumall alisää kulkua ja sen että 190 tkm kytkin luistaa nyt 2 vaihdettaessa. t. K.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
Eikös tuo vapaastihengittävien chippaus ole aikamoista kusetusta?
Esim. vapareiden chippauksessa yleisimmin ohjelmoidaan kaasupolkimen asennontunnistusta siten, että aiemmin 1/2-kohdassa tuntuva kohta onkin sitten uudella lastulla 1/4-kaasussa..
eli auto tuntuu liikkuvan paremmin...
Perstuntuma paranee, mutta suorituskyky ei lainkaan. Ja huipputehot ovat olleet esim. Alfan V6:ssa dynossa 186hv -> 172hv.
Pyytäkää ennen chippausta edes takuu siitä, että ellette saa toivomaanne tehonlisäystä samalla dynamometrillä samoilla kierroksilla ja samalla vaihteella ennen ja jälkeen chippauksen , niin saatte rahanne takaisin. Ja tulokset on katsottava samalla dynamometrillä samalla kalibraatiolla!
En ole koskaan nähnyt luotettavaa dataa hevosvoimien / väännön lisäämisestä vapareiden chippauksella.
Turbot ovat asia erikseen...
Esim. vapareiden chippauksessa yleisimmin ohjelmoidaan kaasupolkimen asennontunnistusta siten, että aiemmin 1/2-kohdassa tuntuva kohta onkin sitten uudella lastulla 1/4-kaasussa..
eli auto tuntuu liikkuvan paremmin...
Perstuntuma paranee, mutta suorituskyky ei lainkaan. Ja huipputehot ovat olleet esim. Alfan V6:ssa dynossa 186hv -> 172hv.
Pyytäkää ennen chippausta edes takuu siitä, että ellette saa toivomaanne tehonlisäystä samalla dynamometrillä samoilla kierroksilla ja samalla vaihteella ennen ja jälkeen chippauksen , niin saatte rahanne takaisin. Ja tulokset on katsottava samalla dynamometrillä samalla kalibraatiolla!
En ole koskaan nähnyt luotettavaa dataa hevosvoimien / väännön lisäämisestä vapareiden chippauksella.
Turbot ovat asia erikseen...
en noista sähkösistä kaasuläpistä niin tiedä mutta eihän tota kaasuläppää vaijerivälitteisenä voida muutella. veijari vetää saman kuin ennenkin... Sytytystä ja bensakartaahan niillä kyllä korjaillaan, joskus onnistuen joskus ei...
Tässä joitain penkissä säädettyjä unichip-käppyröitä, eli ei valmiita sipsejä
Tässä joitain penkissä säädettyjä unichip-käppyröitä, eli ei valmiita sipsejä
Re: Muukkosen penkitys
Joo, eipä muukkosella omaa penkkiä olekaan... Mun penkitettiin Lappeenrannassa AMWorksilla, mut lastu tehtiin Muukkosella. Muukkonen käyttää jotain penkkiä, joka sijaitsee siinä lähistöllä... Mulla tuli se 10hv tuon penkin mukaan lisää potkua, en sitten tiedä, että kuinka paljon vaikuttaa se, että on eri vaihteella vetäisty...Kaitsu kirjoitti: Alfoja Treelta Ähtävässä huollattamassa käydessä en ole kyllä dynoa siellä nähnyt, tosin viimeisin käynti syyskuun lopulta. Aikoinaan ostin 33 16v Squadran Chipin joka toi selvästi perstuntumall alisää kulkua ja sen että 190 tkm kytkin luistaa nyt 2 vaihdettaessa. t. K.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Ainakin fiatissa kaasuläpän anturia voi muunnella. Vaijeri tulee toiselle puolelle kaasuläppää kuin missä anturi on. Anturissa on sellaiset puolen sentin raot johon voi sovitella kiinnityksen. Eli sitä kautta voi esim. saada tyhjäkäynnin johonkin 3000 kierrokseen jos anturi on väärässä asennossa.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Yep, Muukkonen penkittää parissa eri paikassa. Tämä, missä itse olin, pitäisi olla todella tarkka. Siinä vetävät pyörät on kohtisuoraan rullan päällä.
No, St-Motorsin ja tämän penkin ero oli 4-vaihteella vedettäessä 1 hv ja väännössä heittoa 1 Nm, eli sanoisiko samat arvot antoivat.
Kyllä se ihan fakta asia on, että vaparin virittäminen kohtuu kustannuksin on aika "toivotonta", mutta hulluna täytyihin tuokin asia kokeilla
Saisikohan muuten mitenkään leimaitettua 156 GTA esim. Novitecin turbo-satsien kanssa meillä pohjolassa
No, St-Motorsin ja tämän penkin ero oli 4-vaihteella vedettäessä 1 hv ja väännössä heittoa 1 Nm, eli sanoisiko samat arvot antoivat.
Kyllä se ihan fakta asia on, että vaparin virittäminen kohtuu kustannuksin on aika "toivotonta", mutta hulluna täytyihin tuokin asia kokeilla
Saisikohan muuten mitenkään leimaitettua 156 GTA esim. Novitecin turbo-satsien kanssa meillä pohjolassa
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Näin noviisille aika yllättävää tarinaa tässä ketjussa..
Viime joulun tienoilla käydessäni vaihdattamassa
hihnan Muukkosella, tarjoiltiin n. 30 hepan ja Nm:n
parannusta RPM Power systeemeillä, about
tontun hintaan.
No, kyseessähän ei ole mikään pelkkä chippaus..
Yllättävää arpapeliä vaan tuntuu olevan todellisen
hyödyn saaminen...(?!)
Viime joulun tienoilla käydessäni vaihdattamassa
hihnan Muukkosella, tarjoiltiin n. 30 hepan ja Nm:n
parannusta RPM Power systeemeillä, about
tontun hintaan.
No, kyseessähän ei ole mikään pelkkä chippaus..
Yllättävää arpapeliä vaan tuntuu olevan todellisen
hyödyn saaminen...(?!)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Eiköhän tähänkin threadiin saada jotain totuuspohjaista tietoa viimeistään siinä vaiheessa, kun saan autoni takas sieltä muukkoselta. Teen taas siitä uuden jutun tuonne projektisivuilleni ja laitan tietty dynopaperit sinne näkyviin... Sen pohjalta olis sitten helpompi spekuloida, että onko noista muutoksista vaparikoneeseen oikeasti mitään hyötyä. Itse olen siinä uskossa yhä edelleen,että kyllä sieltä sitä tehoa lisää saadaan =) Saa nähdä kauanko menee, että usko horjuu24valve kirjoitti:Ihminen on tyhmä, eikä usko ennenkuin kokeilee.
Katsotaanpa mitä Harinen saa irti GTA:sta Unichipillä. Ennen säätöä vaihtuu putkisto, katti ja ilmanotto.
Palaan asiaan joko voitonriemuisena tai v****untuneena.
Takuuvarmasti kasvua löytyy ainakin desibelimäärässä.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Jarama kirjoitti:Ainakin fiatissa kaasuläpän anturia voi muunnella. Vaijeri tulee toiselle puolelle kaasuläppää kuin missä anturi on. Anturissa on sellaiset puolen sentin raot johon voi sovitella kiinnityksen. Eli sitä kautta voi esim. saada tyhjäkäynnin johonkin 3000 kierrokseen jos anturi on väärässä asennossa.
juu kyllä antureissa yleensä tuollainen mahdollisuus onkin, mutta ei se kaasuläppää avaa silti.
Edit. Eli kierroslukua se ei nosta, kaasuläppäohjatussa jossa ei lambdan arvoilla tehdä mitään se kyllä pistää seokset persiilleen mutta eipä sellaista vakioautoissa tapaa esiintyä.
Viimeksi muokannut GAMMA500, 16 Marras 2005, 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jep skaala on aika iso jossain lehdessä taisi olla aikoinaan 200kin mitattuBlack Label kirjoitti: Perstuntuma paranee, mutta suorituskyky ei lainkaan. Ja huipputehot ovat olleet esim. Alfan V6:ssa dynossa 186hv -> 172hv.
.
tuossa yksi poimittu 156.netistä mittaaja oli sanonut että yli keskiarvon lukemat
http://i26.photobucket.com/albums/c129/ ... 7/scan.jpg
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
2.0 TS kokemuksia chippauksesta
Onko kellään kokemusta ja tuloksia 2.0 TS vakio 155hv chippauksesta? Entä RPM Power -kitistä?
Dieseleiden chippaus tai turbojen yleensä tuo kai selkeästi ja todistetusti lisätehoa. Päinvastoin kuin kyseenalaisessa vaparin ohjelmallisessa virittelyssä.
Kysymys kuitenkin kuuluu, että raukeaako TEHTAAN takuu chippaamisesta. Joillakin merkeillä on tietääkseni "hyväksyttyjä" chippejä. Miten Alfalla esim Novitecin tai Autodeltan tms chipit?
Heräsi omistamisen halu kun näin 156 1,9 JTD videon tuolla video-ketjussa. Lasissa yli 240 vaikka jonkin aikaa siihen meni. Samoin joku kirjoittu kulutus-ketjussa, että JTD kulutus ei juuri ylitä 8 litraa vaikka ajelisi Saksan motareilla... nam... mulle kans
Kysymys kuitenkin kuuluu, että raukeaako TEHTAAN takuu chippaamisesta. Joillakin merkeillä on tietääkseni "hyväksyttyjä" chippejä. Miten Alfalla esim Novitecin tai Autodeltan tms chipit?
Heräsi omistamisen halu kun näin 156 1,9 JTD videon tuolla video-ketjussa. Lasissa yli 240 vaikka jonkin aikaa siihen meni. Samoin joku kirjoittu kulutus-ketjussa, että JTD kulutus ei juuri ylitä 8 litraa vaikka ajelisi Saksan motareilla... nam... mulle kans
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Vaikea sanoa GTAsta, kuinka helposti, mutta ainakin 2.0 T.S ja 2.5 V6 turbosatsit saa leimattua, kun ovat TUV hyväksyttyjä ja niistä TUVin päästömittauspaperit, jotta täyttävät kyseisen mallisarjan vaatimukset, niin ei tartte ylimääräisiä mittauksia VTTllä. Ja kun muuttaa tekniikan GTAksi edellä mainituissa.Saisikohan muuten mitenkään leimaitettua 156 GTA esim. Novitecin turbo-satsien kanssa meillä pohjolassa
Tässä muutamia muita 156 turbosatsien saanti paikkoja, kuin Autodelta ja Novitec:
http://www.z-engineering.com/Kit_Alfa156.htm
http://www.deltasport.ch/tuning/preislisten/156.PDF
http://www.z-engineering.com/Kit_Alfa147.htm
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mikäs tuo on? Ei oikein tuo ranska suju, vaikka oon jonkun alkeiskurssin joskus käynytkin..
http://www.fgamotorsport.com/fr/shop/fg ... -24-v.aspx
http://www.fgamotorsport.com/fr/shop/fg ... -24-v.aspx
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Vastus tai potikka hienossa laatikossa joka huijaa jonkun anturin lähettämää signaalia? selvää höpöhöpöä kuitenkin....Sleepperi kirjoitti:Mikäs tuo on? Ei oikein tuo ranska suju, vaikka oon jonkun alkeiskurssin joskus käynytkin..
http://www.fgamotorsport.com/fr/shop/fg ... -24-v.aspx