33 1.7 16V -90 Motronic ML 4.1

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

33 1.7 16V -90 Motronic ML 4.1

Viesti Kirjoittaja ETE »

Olisiko jollakin tietoa 33 16 V Motronic ML 4.1 boxista?
Kyseisessä autossa on ollut nykimisen kanssa ongelmia ,kun ajaa pitkää matkaa tasaisella kaasulla, kaikkea mahdollista on jo kokeiltu ja katsottu.
Josko jollakin saman automallin omistajalla olisi jäänyt nurkiin kyseinen boxi ehjänä tai tiedät mistä moisen voisi saada ehjänä sopuhintaan niin että voisi kokeilla onko loppujen lopuksi koko vika boxissa.Meinaan rupee usko loppumaan kyseiseen malliin.Ajonautinnot on muuten kaukana kun lasettaa motaria auringon laskuun Alfa nykien, tietäen auton potentiaalin.
Auto on tällä hetkellä pukeilla muun ropaamisen tiimoilta, joten ei niin kiirettä ole, mutta ensi kesäksi pitäisi saada peli radalle.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika. Itsellä on ihan samoja ongelmia käynnin kanssa. Tuskin korjaantuu uudella boxilla. Itse epäilen enemmänkin boxerin ilmaläppien aukeamista eri tahtiin. Kannattaa ottaa imusarja irti ja mitata vaikkapa mauserilla aukeaako molemmat läpät samaan aikaan.

Toisaalta voihan ilmamassamittarikin olla rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla ko. ongelma johtui viallisesta sytytysjohdosta. Yhden johdon vaihtaminen riitti, ja auto on pelannutkin nyt varsin mainiosti. Vika korjattiin vuosi sitten.

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

1.omistajan aikana boxi vaihdettu kertaalleen, koska kävi rikkaalla ja vei paljon bensaa.Tulpan johdot vaihdettu ,pyöriä ja virranjakajankansi.
Läppiä en ole vielä kerennyt mittaamaan.1.omistaja sanoi yrittäneensä
säätää ilmamäärämittaria, mutta voisiko se olla syynä, koska päästömittauksessa menee kuitenkin hyvin läpi.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

33 16V:ssä on sellainen ominaisuus, että kylmemmällä kelillä kampikammion huohotusputki kerää sisäänsä kondenssiveden ja öljyhuurujen majoneesimaista cocktailia. Kun huohotinputki tukkeutuu ja majoneesimömmö jäätyy niin seurauksena on nykiminen, joskus jopa moottorin sammuminen. Heti öljynvaihdon jälkeen ja kaupunkiajossa sitä mömmöä kertyy enemmän ja sitten maantieajossa putki jäätyy. kannattaa tsekata ja putsata putki ennen suurempia remppoja.

Omaani aikanaan Auto-Milano asensi keksimänsä "modifierungin" eli korvasi paisutasäiliön yläosaan tulevan kiertovesiletkun pidemmällä, joka oli kääritty huohotinputken ympärille sekä kääri koko hoidon alumiinifoliolla. Toimenpide auttoi hiukan, muttei poistanut ominaisuutta kokonaan. Myös öljyntäyttöputken yläosassa oleva sihti poistettiin. Sittemmin kyllä poistin "modifierungin" kun nykiminen lakkasi yksinkertaisesti pitämällä öljytasoa talvella min ja max -tasojen välissä.

Jos pitää öljytasoa talvella max merkin alapuolella niin huohotinputkeen ei mene niin paljoa öljyhuurua. Kannattaa pitää taso jossain vähän yli puolenvälin min ja max merkkien välissä. Kesällä sitten tietysti aivan max merkissa kun ajetaan urheilullisemmin :-D . Myös ilmamäärämittarin kansi voisi olla hyvä ottaa auki ja ruiskuttaa kosketinkiskolle vähän elekroniikkapuhdistusspräyta. Sen jälkeen kansi tiiviisti kiinni silikonilla.

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Talviajosta en tiedä miten auto käyttäytyy, kun en ole ajanut kun kesällä.
33.seni pelaa hyvin tyhjäkäynnillä ja kaikenlaisessa muussa ajossa ,mutta se tasainen matka nopeus on sen, joka sen nykimisen aiheuttaa.Hyvä tietää tulevien talvien varalle näistä muistakin ongelmista.

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

mulla oli samaa ongelmaa myös joskus, mutta en usko vian johtuvan boxista... mulla vika hävis konerempan jälkeen! ei oo enää nykiny, mutta en tiiä kyllä mistä se johtui. joku muistaakseni epäili joskus nykimisen johtuvan jostain huohotin ongelmasta???

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kyllä se huohotin aiheuttaa ongelmia jo +5:n vaiheilla jos on riittävän tukossa, mutta tuskin sitä lämpimämmällä ilmalla. Se ilmin kosketinkiskon putsaus ja kannen tiivistäminen varmaan kyllä kannattais tehdä joka tapauksessa kun on käytännössä ilmainen ja nopea toimenpide.

Vastaa Viestiin