166 Moniurahihna & jakohihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

166 Moniurahihna & jakohihna

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

VOI &%¤(KELE!!

Vanhempien ensi Alfassa kävi sitten se pahin mahdollinen. Moottoritienopeudessa moniurahihna poikki, josta jakopään väliin ja auto tien poskeen.

Kuuluuko mihinkään huoltoon tuon moniurahihnan vaihto tai sen kiristinrullien? Autolla on ajettu vajaat 70 tkm ja jakopään rensselit on vaihdettu niiden käyttöiän täyttyessä 40 tkm:n kohdalla eli noin vuosi sitten Automilanossa.

Ottaa kyllä vatsanpohjasta, mitä kaikkee sieltä satasen vauhdissa menee kun auto yhtäkkiä "nytkähtää" ja hyytyy... :cry:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllähän jakopääremontin yhteydessä vaihdetaan nuo kaikki, jakohihna, apulaitehihna ja tasapainoakselinhihna.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö taitaa olla se, että moniurahihna vaan "tarkastetaan" ja vaihdetaan ainoastaan jos on tarvetta. Eipä taideta missään huolto-ohjelmassa olla sen vaihtoa.

Ehkä korjaamolla ajattelivat ettei 40tkm:ssä vielä tarvii sitä vaihtaa kun jakohihnan ym. rensseleiden vaihtokin huolto-ohjelman mukan on vasta 60tkm:ssä.

Omasta mielestäni kyllä moniurahihna tulisi vaihtaa aina kun jakopäänkin.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mitään teknistä lisättävää ei minulla ole, mutta pohdin vastuukysymyksiä:

Kenen vastuulla tuo hihnan porsiminen ja konetuho on, jos se hihna on "tarkastettu" huollon yhteydessä ja huollot tehty ajallaan.
Itse elin pumpulissa sen suhteen että uskoin tämän apuhihnan napsahtavan "turvallisesti" jos niikseen käy. :shock:

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: 166 Moniurahihna & jakohihna

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Mulle oli käydä samoin. Viikkoa ennen suunniteltua remmiremonttia kuulin kaupungissa yht'äkkiä kuinka joku rupes hakkaamaan moottoritilassa. Pysähdyin ja totesin että kyseisestä remmistä oli laitimmainen "ura" lähtenyt osittain irti ja hakkas paikkoja moottoritilassa. Remmien vaihdon yhteydessä havaittiin että pieni pala oli kulkeutunut myös jakopään suojakuvun alle ja olisi huonommalla tuurilla voinut johtaa vaurioon.
En muista mitä huoltokirjassa lukee, oudolta silti tuntuu jos merkkikorjaamoilla ei moista riskiä tiedostettas ja sen mukaan toimittas. Osanottoni. :cry:
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

:cry: Olipahan aikamoinen näky tuo jakopää. Moniurahihna oli mennyt spagetin näköiseksi kymmenkuntametriä pitkäksi siimaksi kiristimen petettyä. Tämän jälkeen / aikana se oli syönyt muovisen suojakotelonsa puhki ja löytänyt tiensä jakopään puolelle. Sieltä sitten remmi poikki tunnetuin seurauksin.

jotta voi ketuttaa, vaikkei oo ees oma auto.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Mulla on tässä 166:n huoltokirja.
- Apulaitehihna (tarkastus) 60 tkm, 180 tkm
- Jako- ja apulaitehihna (vaihto) 120 tkm.

Jos jakohihnan vaihtoväli on muutettu 60 tkm:ään, niin miten on apulaitehihnan laita? Veikkaan, ettei ole erikseen muutettu, koska ei pitäisi aiheuttaa vakavia vaurioita.

Paska juttu!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Vastaa Viestiin