kuuluuko kytkimen ravistaa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mipo
Car(s): Peugeot ja Primera

kuuluuko kytkimen ravistaa?

Viesti Kirjoittaja mipo »

myyjä sanoi että kaikissa samanlaisissa alfoissa tekee niin, eli kun lähtee ykkösellä liikkeelle, niin kytkin ravistaa. Kaasun lisääminen auttaa.
kusettiko myyjä vai onko näin? ja kyseessä oli siis 156 2,4jtd -98 vuodelta.

markkul
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

No kyllä väittäisin, että autosta riippumatta kytkimen EI pitäisi ravistaa! Eli kyllä on kusetuksen makua. Ravistus voi johtua ainakin seuraavista syistä: kytkin osittain palanut, pinnalla öljyä tai kytkimen jousi/jouset on poikki tai tosi löysät.

Tietysti kiero vauhtipyörä aiheuttanee myös, mutta en kyllä keksi miten sen kieroksi saisi. Niin ikään viallinen paineasetelma, jos esim. osa kynsistä on poikki, eikä irrota tasaisesti. Silloin yleensä myös on irrotusongelmia, jotka sitten johtavat palamiseen (lasittumiseen).

MrKirby
Car(s): 166 3.2

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kuulostaa tutulta "kaikissa samanlaisissa alfoissa..." ;-) Minun tapauksessani se tarkoitti rumaa tyhjäkäyntiä. :-)

Ei pitäisi ravistaa, ei...

mipo

auto on ostettu viime viikolla.. onkohan mulla mitään oikeuksia vaatia kytkimen korjausta tai vastaavaa, vaikka tiesin jo ennen kaupantekoa että kytkin ravistaa? myyjä kyllä "kusetti" mutta onko sillä mitään väliä...?

teuhka

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Kyllä sinulla on oikeus saada tuo vika korjatuksi. Riippuu tietenkin liikkeestä miten asiaan suhtautuvat, mutta olet tullut erehdytetyksi. Vastuullinen liike hoitaa asian kuntoon.

MrKirby
Car(s): 166 3.2

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Mielestäni sinulla on oikeus vaatia korjausta tai hyvitystä, koska sinua on johdettu harhaan väittämällä, että tuo on ominaisuus eikä vika. Ihan samoin kuin minulle väitettiin autoni tyhjäkäynnin olevan normaali, jota se ei sitten ollutkaan. Penniäkään en maksanut sen korjaamisesta, vaikka tunteja ja osiakin paloi aika rutkasti.

Voi tietysti olla hieman tulkinnan varaa siinä, millainen ravistaminen on "hyväksyttävää", mutta ainakaan omassa alfassani ei tunnu yhtään minkäänlaista ravistelua. Aikoinaan Cromassani kyllä.

Voisi varmaan lähteä liikkeelle siitä, että käyttäisi autoa vaikkapa jossain Deltassa (ei samassa, josta se myytiin... ;-) ) ja kysyisi niiltä mielipidettä kytkimestä. Tietty vaikkapa joku katsastusmieskin osaa jotain sanoa. Ainakin edellisestä saabistani katsastusmies sanoi, että kytkin alkaa olla aika loppu.

Ehdottomasti kannattaa ainakin yrittää korjauttamista myyjän piikkiin.

azzurro fantasia

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Kerrotko mipo, saitko kytkimesi kuntoon?
Omassa 156ssa alkaa ravistamaan aika pahasti liikkeelle lahdettaessa, kaasun lisaaminen auttaa.
Prkle, kohta pitas lahtea kotio, 3500km matkaa... ei huvittais odotella huoltamon pihassa paivakausia...
Onko muilla ollut ravistus ongelmia? Kokemuksia, kauanko kytkimella viela ajaa?

Cuore Sportivo
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Meikäläisen ex- 156 V6:ssa ravisti kytkin jotain 80 000 - 85 000km ajan, en muista oliko ihan uudesta asti. Ei se kovin häiritsevää ollut. Itse ajattelin, että se olisi ollut ominaisuus, koska kahdessa aiemmin ajamassani 156 2,5:ssa (tuoreita esittelyautoja) oli ihan sama juttu. Myös 147 Twin Sparkissa ravisti uudesta asti.

Itse sanoisin, että tuo on normaalia - tai ei ainakaan vaarallista.
MrKirby kirjoitti:Ihan samoin kuin minulle väitettiin autoni tyhjäkäynnin olevan normaali
Vähän OT, mutta se oli kyllä aika helvetin kaukana normaalista. :lol: Mulle sanoivat, että laittavat sen kuntoon jos pidetään kaupat. Eivät sitten näemmä laittaneet, vaan ajattelivat kusettaa jotakuta. :roll: Vaikea kyllä vieläkin uskoa, että kyseinen kaveri teki tuollaisen tempun.

mipo

azzurro fantasia kirjoitti:Kerrotko mipo, saitko kytkimesi kuntoon?
Itseasiassa en, olen niin tottunut tohon kytkimeen ja kun se ei ole miksikään muuttunu niin olen antanu olla.
Eli levitköön koko paska, korjataan sitten.

azzurro fantasia

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Kiitos,
lohduttavaa kuulla, ehka sittenkin selvian kotiin asti.
pienta ravistusta on mullakin ollut koko ajan, mutta nyt se tuntuu hieman lisaantyneen... tai sitten vaan jannitan turhaan pois paasya, tulomatkallakin mielessa pyori kaikki alfan "ominaisuudet", mutta hyvin on pelannut, motareilla ei ole jaanyt jalkoihin ;)

tube68

Viesti Kirjoittaja tube68 »

minulla ravistaa ihan vähän kylmänä eli yleensä kun peruutan ja sitten lähden ensimmäistä kertaa liikkeelle ykkösellä niin kytkin ravistaa juuri ennen kuin päästää irti.
Muuten ei ravista.
Alfa 156 Sportwagon 2.5 v6

Zulak
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS

Viesti Kirjoittaja Zulak »

mipo kirjoitti:
azzurro fantasia kirjoitti:Kerrotko mipo, saitko kytkimesi kuntoon?
Itseasiassa en, olen niin tottunut tohon kytkimeen ja kun se ei ole miksikään muuttunu niin olen antanu olla.
Eli levitköön koko paska, korjataan sitten.

Nii-in, levitköön vaan koko paska :D

Tää kyseinen JTD Alfa on nyt ollu pari viikkoa mulla ja torstaina alkoi ilmetä seuraavaa: Kytkin ei enää irrottanu kuin tosi satunnaisesti eikä ajamisesta meinannu tulla mitään.
Vein sitten auton ajaen Delta-autoon tutkittavaksi ja loppumatkasta (matka ~5km) alkoi kuulua kummallista ininää/ulinaa.. Eilen perjantaina soitin Deltaan ja kysyin mikä on tilanne. Vastas vaan "Ei hyvältä näytä, vuotanu öljyt pihalle vaihdelaatikosta". Maanantaina saa lisäinfoa.

Mitähän sitä tekis? Onko myyjäliikkeellä vastuuta kun kuitenkin vasta 2vk sitten ostin tämän.

Epezi
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Zulak kirjoitti:Onko myyjäliikkeellä vastuuta kun kuitenkin vasta 2vk sitten ostin tämän.
On vastuu, ei muuta kun sinne vaan.

Vastaa Viestiin