Alfonso kohmeessa
Valvoja: Moderators
Alfonso kohmeessa
Kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä Alfan kanssa, ja kaikkeen tässä foorumissa ei ole ehtinyt tutustua. Eilen jäi käsijarru jumiin (ensimmäiset pakkaset...) ja pitipä jättää Alfa kotiin . Noh, ihme ja kumma iltapäivällä sitten kässäri on pullahtanut pois jumittamasta Onko jotain muuta kivaa mitä voi odottaa Alfan kanssa talvella, ovinuppien jäätymisen lisäksi (koettu on...)?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuo käkkäri jämähtää kiinni, koska suojakumin sisään menee vettä, joko halkeamasta tai kondensoitumalla (luulisin). Moni on ratkaissut ongelman yksinkertaisesti sillä että ei käytä käkkäriä, ja osa taisetelemalla uusien vaijereiden ja tiivistys kokeilujen kanssa. Tiedä sitten, mutta mielestäni kannattaa yrittää korjata, kyllähän tuo käkkäri ihan järkevä kapistus kuitenkin on.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
156:n ovenkahvan painonapilla on taipumus jäädä pohjaan pakkaskelillä ja ovi ei tietenkään mene kiinni. Nappia voi sitten painella peukalolla niin että suostuu tulemaan ylös. Toinen kovakouraisempi konsti, ja vähemmän suositeltava, on käyttää avainta ulosvetimenä.
Edistystä tässä oven sulkemisasiassa on kuitenkin tapahtunut 155'een nähden. 155:ssa kun ei saanut ovea pakkasella kirveelläkään kiinni sen jälkeen kun oli onnistunut avaamaan sen.
Edistystä tässä oven sulkemisasiassa on kuitenkin tapahtunut 155'een nähden. 155:ssa kun ei saanut ovea pakkasella kirveelläkään kiinni sen jälkeen kun oli onnistunut avaamaan sen.
"Timing cingulum off et valuulas node"
Laitoin vahingosta viisastuneena lukkoöljyä painonapin lukkopesään ja ainakin vielä on painonappi toiminut.-Tomi- kirjoitti:Eikös tuonne väliin voi laittaa jotain öljyä, ettei se jäädy kiinni ? Viime talvena muistaakseni laitoin, eikä jäätynyt sen jälkeenHR kirjoitti:156:n ovenkahvan painonapilla on taipumus jäädä pohjaan pakkaskelillä ja ovi ei tietenkään mene kiinni.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kannattaa öljytä joo. Mä laitoin pesun jälkeen pari suihkausta CRC:tä, ja ainakin tänä aamuna lukko toimi mukisematta, vaikka auto muuten oli uskomattomassa umpijäässä.-Tomi- kirjoitti:Eikös tuonne väliin voi laittaa jotain öljyä, ettei se jäädy kiinni ? Viime talvena muistaakseni laitoin, eikä jäätynyt sen jälkeenHR kirjoitti:156:n ovenkahvan painonapilla on taipumus jäädä pohjaan pakkaskelillä ja ovi ei tietenkään mene kiinni.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Mulla käsijarruvaijeri jäätyy aivan samaan tyyliin kuin ex-155:ssä.
156 on siinäkin suhteessa enemmän talviauto kun entinen 155:ni että keskuslukitus toimii kaikissa ovissa ypärivuotisesti. 155:ssä kosteilla ilmoilla päätti aina jokin ovista sanoutua irti keskuslukituksen piiristä muutamaksi viikoksi. Tämä vika korjaantui sitten itsekseen kuin ei hermoilut asiasta ja antoi ajan kulua.
156 on siinäkin suhteessa enemmän talviauto kun entinen 155:ni että keskuslukitus toimii kaikissa ovissa ypärivuotisesti. 155:ssä kosteilla ilmoilla päätti aina jokin ovista sanoutua irti keskuslukituksen piiristä muutamaksi viikoksi. Tämä vika korjaantui sitten itsekseen kuin ei hermoilut asiasta ja antoi ajan kulua.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ovien tiivisteisiin silikoonia ja takaoven kahvan kanssa kannattaa olla erityisen varovainen.
SW:ssa takaluukun avaamisessa kannattaa kans miettiä. Monet vetää luukun ylös pyyhkimen varresta - ei välttämättä järkevää pakkasilla. Nämä näin muutaman pakkasaamun kokemuksella, vaikka uusi Alfisti itsekin olen
SW:ssa takaluukun avaamisessa kannattaa kans miettiä. Monet vetää luukun ylös pyyhkimen varresta - ei välttämättä järkevää pakkasilla. Nämä näin muutaman pakkasaamun kokemuksella, vaikka uusi Alfisti itsekin olen
Tahtoo tarvikevaijereissa vaijerien suojakumit hajota turhan äkkiä...alkuperäset lienee vähän parempia...Vanhoissa jarrusatuloissa myös käsijarrun käyttövipu tahtoo jumitella aika ajoin vaikka vaijeri toimisikin, suolakura ja pakkanen edesauttaa sitäkin asiaa, paras apu on purkaa atomeihinsä puhdistaa ja voidella hyvin vaikka teflonrasvalla...tai sitten uusia satulat...Jos vaijerinkuoret on kunnossa, niin ei jäädy kässäri. Kolmas talvi menossa ja normaalisti voi kärijarrua käyttää. Edellisessä se kyllä vaivasi
Hyvä konsti jos käkkäri jäätyy on kajauttaa vasaralla tai pienehköllä hienosäätö lekalla pyörän pulttien päihin muutaman kerran, toimii ainakin peltivanteiden kans jossa pultin päät on hyvin näkyvissä, vanteeseen ei saa lyödä. Tämä saattaa helpottaa aamukiireessä liikkeelle lähtöä kummasti, itse pidin pikkulekaa mukana viime talvena...
164:ssä myös tuota samaa ongelmaa esiintynyt itsellä, ovi vaan köyttämällä kiinni jotenkin ja n. 10 minuutin ajon jälkeen auton lämmettyä ovi toimii taas normaalisti.. Tässä luultavasti lukkomekanismin rasvaaminen voisi auttaa asiaa.HR kirjoitti:Edistystä tässä oven sulkemisasiassa on kuitenkin tapahtunut 155'een nähden. 155:ssa kun ei saanut ovea pakkasella kirveelläkään kiinni sen jälkeen kun oli onnistunut avaamaan sen.
ovien painonappien sovitus on niin tiukka ettei tarvita edes pakkasta kun ne voi jäädä pohjaan, sinne ei tarvitse kun kerääntyä hiukan paskaa välii niin jumittaa. eli kannattaa putsata ne kunnolla vaikka crc/silikoni spraylla ja rätin kanssa paskat pois. Sitten kunnon aseöljy tms väliin niin toimii, kunhan talvella ei jätä lunta siihen jäätymään päälle. Käkkärien kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka edellisessä oli suojakuori halki melkein 5 vuotta...
Jos käsijarrua ei käytä säännöllisesti on suuri todennäköisyys , että alkaa jumittaa - ohje käytä aina kun mahdollista ja käy talviaikaan lämpöisissä parkkihalleissa ja etenkin nissä käytä vaikka ei tarviskaan.
Ei ole ollu mitään ongelmia tällä ohjeella.
Ei ole ollu mitään ongelmia tällä ohjeella.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Kässäristä, niinkuin sanottu, jos käyttää, niin ei jumita, ei ole ollut ongelmia missää vehkeessä, tosin jos suojus rikki, niin kyllähän sinne sopivan kelin tullen törttä jäätyy kiinni. Ihmeitä ei voi silloin odottaa.
147:n ja 156:n takaoven aukaisukahvoihin auttaa liikkumavälien kunnon puhdistus pölystä ja töhnästä, huolellinen kuivaus ja silikonivoitelu tuubista tai spraylla, tämän jälkeen ei ollut ongelmia. Mitään lukkosulia tai sellaisia syövyttäviä aineita en suosittele.
Ja ennenkaikkea aina varoituksen sana vieraille pakkasella, mieluimmin olkaa herrasmiehiä ja avatkaa takaovi matkustajille, kun ei ne muutenkaan sitä kahvaa pimeässä löydä.
156:n etuoven painonapit puhtaaksi ja aseoljyä ympärille miedosti, muutama painallus napista, niin toimii. Jos jäätyvät, niin muovipussiin kuumaa vettä ja painaa sillä.
Jos olet todellisessa erämaassa, niin pissaa pussiin ja paina sillä
Marketin parkkipaikalla voisi tuo tokikin herättää ihmetystä.
Muita hyviä varusteita tähän vuodenaikaan, 5 euron pehmeä silikonilasta, jolla saa ennen ajoa lasit kuivaksi. Helpottaa huomattavasti tuhnukelissä.
-cr
(ex156ts, ex147ts, nyt 156jts eikä yhtään kahvaa hajonnut vielä)
147:n ja 156:n takaoven aukaisukahvoihin auttaa liikkumavälien kunnon puhdistus pölystä ja töhnästä, huolellinen kuivaus ja silikonivoitelu tuubista tai spraylla, tämän jälkeen ei ollut ongelmia. Mitään lukkosulia tai sellaisia syövyttäviä aineita en suosittele.
Ja ennenkaikkea aina varoituksen sana vieraille pakkasella, mieluimmin olkaa herrasmiehiä ja avatkaa takaovi matkustajille, kun ei ne muutenkaan sitä kahvaa pimeässä löydä.
156:n etuoven painonapit puhtaaksi ja aseoljyä ympärille miedosti, muutama painallus napista, niin toimii. Jos jäätyvät, niin muovipussiin kuumaa vettä ja painaa sillä.
Jos olet todellisessa erämaassa, niin pissaa pussiin ja paina sillä
Marketin parkkipaikalla voisi tuo tokikin herättää ihmetystä.
Muita hyviä varusteita tähän vuodenaikaan, 5 euron pehmeä silikonilasta, jolla saa ennen ajoa lasit kuivaksi. Helpottaa huomattavasti tuhnukelissä.
-cr
(ex156ts, ex147ts, nyt 156jts eikä yhtään kahvaa hajonnut vielä)
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
Huomasin...
...aika huvittavan jutun Superissani (siis porrasperässä): kun auto on lumen peittämä, takaluukun avaus saa takalasin päällä olevan lumen valahtamaan suoraan konttiin!
Olen ainakin pari kertaa lapioinut niitä kinoksia lumiharjalla pois
Olen ainakin pari kertaa lapioinut niitä kinoksia lumiharjalla pois
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski