Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Terve, Alfakuumeeseen tarttis saada vähän apua keskustelupalstan asiantuntijoilta. Löysin Tampereelta Veholta myynnistä melko edullisen (9990 euroa) Alfa 156 2.0TS:n. Takana kilometrejä 160000, vuosimalli 1998. Yleiskunto ok, enempää ei voi sana säkkipimeässä tapahtuneen pika-arvion perusteella. Vaan lieneekö surullisen kuuluista jakopäänhihna porsinut n. 143000 km:n kohdalla, vai mikä lie, sillä autoon on jouduttu vaihtamaan Delta-autossa vaihtomoottori. Mites suhtaudutte moiseen moottorinvaihtoon? Onko tuo vaihtomoottori jostain kolariautosta otettu vai upouusi ja iskemätön? Kannattaisko vaatia varmuuden vuoksi jakopäänhihnan vaihto ostohintaan? En ole autoa koeajanutkaan vielä, joten voihan olla, että siinä tulisi esiin jotain muutakin vielä. Voihan olla, että joku ex-autonsa kuvauksesta tuntee, joten siitä voisi jotain kommenttia heittää enemmänkin.

t. Tapani

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Tuskin se moottori uusi on kun käytetyn 156:en taitaa saada halvemmalla kuin siinä olevan uuden vaihtomoottorin. Jos moottori on uudehko ja hullot siihen asiallisesti tehty ja hinta sopiva niin tuohan voi olla hyväkin vaihtoehto.

Kuitenkin en kyllä itse lähtisi tekemään kauppoja ennenkuin moottorin historiasta on faktaa näkyvillä.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Moottori on kuulemma tehdashuollettu moottori, joten apulaitteita lukuunottamatta uusittu/kunnostettu olisi kyseessä. Että se vissiin tekee siitä paremman vaihtoehdon kuin lunastukseen menneestä autosta kaapatussa moottorissa olisi kyse. Tiedot on tarkistettu huollosta/ex-omistajalta.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

OT: Pistä 1.500 € lisää rahaa kasaan ja saat vuotta uudemman kaunokaisen pienemmillä kilsoilla. Auto menee vielä huoltoon ja katsastukseen ennen kauppaa.... Kuvia albumissani.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kivijärvi kirjoitti:Kannattaisko vaatia varmuuden vuoksi jakopäänhihnan vaihto ostohintaan?
Kuluttajansuojan omituisuuksien takia ei kannata. Tingi tonni hinnasta pois ja vaihdata itse ennemmin.
VMP

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kuluttajansuojan omituisuuksien vuoksi.. Eli suomeksi mitä tarkoitat? Itse olen sen verran "yksinkertainen", että ottaisin mieluusti auton siihen tehtyjen toimien kanssa sellaisenaan (sis. renkaat, huollot yms. toimet), jotta asiointi kuluttajasuojaa vaativissa tilanteissa juuri yksinkertaistuisi. Ja hihnaan liittyen, kumpikos mahtaa olla keskeisempää, hihnalla ajetut (k)ilometrit vai sen ikä (3v max)? Vaihtomoottorikilometrit on helppo todentaa tuonne 15tkm tienoille, ikää voi arvuutella suuremmalla marginaalilla (vaikka DA-huolto sanoi, että remmit on luultavimmin vaihdettu tilpehööreineen tehdashuollossa).

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kivijärvi kirjoitti:Kuluttajansuojan omituisuuksien vuoksi.. Eli suomeksi mitä tarkoitat?
Merkkiliikkeessä vaihtoväliksi ilmoitetaan 60tkm / 3v eli ymmärtääkseni remontin tehnyt (valtuutettu Alfa huolto) vastaa, että tämän se kuminauha kestää.

Hauskaa tässä on se, että remontin tehnyt firma vastaa siitä kestävyydestä sille, joka remontin on teettänyt. Eli jos myyjäliike teettää remontin, sinulle tätä 60tkm / 3v kestoa ei taata. Kannattaa siis ennemmin teettä työ itse ja neuvotella hinnasta.
VMP

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

mattijus kirjoitti:Hauskaa tässä on se, että remontin tehnyt firma vastaa siitä kestävyydestä sille, joka remontin on teettänyt. Eli jos myyjäliike teettää remontin, sinulle tätä 60tkm / 3v kestoa ei taata.
Onko tämä tosiaan näin hullua? Eli jos myyjäliike teettää huollon kaupan ehtona/asiakkaan pyynnöstä ennen kauppaa niin silloin liike on vastuussa itselleen, eli remontin teettäjälle, koska auto on vielä heidän. Menipäs jotenkin sekavaksi...

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kuulostaa kyllä aika älyvapaalle toiminnalle... Jos noin on, harmittaa ettei auto satu olemaan D-A:ssa myynnissä. Silloin asiointi ainakin helpottuisi kummasti. Ja vaikka puhetta lienee ollut usein aiemminkin, niin kerrataan... Siis kuka vastaa yleensä siitä remonttikustannuksesta, joka koituu remmin pettäessä? Asiakas, myyjäliike, rempan tehnyt huoltamo vai remmivalmistaja? Olen kuullut, että D-A saattaisi maksaa kaiken muun paitsi remminvaihtoon liittyvät kustannukset (ts. remminvaihdon maksaa asiakas ja muut koneen osat / koneenvaihdon D-A). Urbaani legendako?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eihän se remontin tekijä vastaa remmin kestosta. Remmin kestosta vastaa remmin valmistaja! Joka taas on tehnyt remmin silmälläpitäen Alfan 60tkm vaihtoväliä, ja siten remmin tulee kestää valmistajan määrittelemän vaihtovälin.

Olipas hankala lauselma.

Ja mitä todellisuudessa tulee tuohon 60tkm/3v, niin väitän että 45tkm/2v on lähempänä totuutta!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kivijärvi kirjoitti:Olen kuullut, että D-A saattaisi maksaa kaiken muun paitsi remminvaihtoon liittyvät kustannukset (ts. remminvaihdon maksaa asiakas ja muut koneen osat / koneenvaihdon D-A). Urbaani legendako?
Näin se menee. Ainakin jos vaihtoväli olisi ollut muutenkin lähellä. Jos hihna porsii ihan helvetisti ennen kuuttakymppiä, niin luulisi DA:n kustantavan koko homman.
Puuha kirjoitti:Eihän se remontin tekijä vastaa remmin kestosta. Remmin kestosta vastaa remmin valmistaja! Joka taas on tehnyt remmin silmälläpitäen Alfan 60tkm vaihtoväliä, ja siten remmin tulee kestää valmistajan määrittelemän vaihtovälin.
Juurikin näin.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 23 Marras 2005, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eli jos ostaa auton ja teettää remminvaihdon liikkeen laskuun ennen kaupantekoa ja jos kampe kuitenkin laukeaa ennen 60tkm/3v niin ostajalla ei ole mitään turvaa asiassa? Ei helvetti, tässähän on kohta kusessa itsekin jos asia todellakin on näin.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Janne kirjoitti:Eli jos ostaa auton ja teettää remminvaihdon liikkeen laskuun ennen kaupantekoa ja jos kampe kuitenkin laukeaa ennen 60tkm/3v niin ostajalla ei ole mitään turvaa asiassa?
Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä. :lol:
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt. :lol:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja jos lähdetään hiuksia halkomaan niin eihän se korjaamopuoli ole Delta-Motor vaan jokin muu. Esim Turun vaihto-autokorjaamo.
Ainakin käytetyt autot jotka seisoo DA hallissa omistaa jokin muu taho kuin DA !
Kätevä tapa pestä pikku kätöset!!!

Näin siin paperilla, mikä on todellisuus en ota kantaa.

EDIT: Eikös Roachilla hihna porsinut jossain 20tkm kohdilla. Silti maksoi helyjen hinnan.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Alkaa kuulostaa siltä, että pitäisi kai vaihdattaa joka tapauksessa se hihna nyt alkuunsa itse ja tingata hinta autoliikkeeltä. Onneksi muutoin on huollatettu ajoissa, ei tartte heti olla viemässä sitä pajalle, jos ostoon yleensä päädyn. Ja hihnanvaihdolle tulee kai hintaa n. 400 euroa halvimmillaan ja tuplat, jos D-A:han vie...? Aika kallista, vaikka elämä on. Rönöön hihnavaihto töineen maksanee 250-300 euroa relluliikkeessä ja on selkeästi kallein yksittäinen huoltotoimi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse ottaisin kaikki nuo huoltotoimenpiteet hyvityksenä hinnassa. Voi sitten kysellä vastuut ongelmatilanteiden varalle jo ennenkuin remonttia teettää. Tuo 60tkm / 3v lienee pätevä vain valtuutetussa Alfa-huollossa tehtynä ja alkuperäisosilla. Jos käyttää tarvikeosia niin homma menee heti vaikeammaksi.

Tuo Deltan kanta, että remmin katketessa "korvataan" uusi remmi & rullat lienee kuluttajansuojan mukainen. Välillisiä vahinkoja tuskin tarvitsee korvata.

Nämä on vaan minun kommentteja asiasta, kuluttajaneuvoja / korjaamon pitäjä on varmasti parempia juttukavereita tässä asiassa. :-D
VMP

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Cuore Sportivo kirjoitti: Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä. :lol:
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt. :lol:
Minä ainakin olen tarinoinut aiheesta täällä. Vastuut ja korjausvelvollisuudet ei mene samalla tavalla jos edellinen omistaja on ollut yksityinen henkilö versus jos omistaja onkin ollut yritys, esim. autoliike. Näin se vain menee!

Legendaa on vain olutpullossa. (Hmmm... Onko enää sielläkään?)

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No voi *pahasana*
Tässähän saa ajella pelko persiissä :lol:

Testicle
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 22:04
Paikkakunta: Ylläs/Bochum

Viesti Kirjoittaja Testicle »

mml kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti: Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä. :lol:
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt. :lol:
Minä ainakin olen tarinoinut aiheesta täällä. Vastuut ja korjausvelvollisuudet ei mene samalla tavalla jos edellinen omistaja on ollut yksityinen henkilö versus jos omistaja onkin ollut yritys, esim. autoliike. Näin se vain menee!

Legendaa on vain olutpullossa. (Hmmm... Onko enää sielläkään?)
Legendaa ei tosiaankaan ole kuin oluessa. Autoliikkeestä (ei tosin DA) ostin alfan, hihna meni poikki 50tkm kohdalla, mutta koska jakohihna oli vaihdettu edellisen kerran entisen omistajan toimesta (delta-autossa kuitenkin) niin minä en ollut kuitenkaan oikeutettu saamaan korjausta takuun piikkiin. Usean otteeseen olin yhteydessä Oulun kuluttaja-asiamieheen ja joka kerta se s**tanan kus*pää totesi asian niin olevan. Karpolle en viitsinyt soittaa kun savuporoa oli jo valmiiksi pakkasessa.

Alfan maahantuoja kuitenkin antoi PR-alennuksena ilmaiseksi 9 venttiiliä jotka jouduttiin vaihtamaan tapahtuneen johdosta (~450euroa). Vitutti siltikin kuin pientä oravaa jonka käpy on jäässä. Jossain tämän palstan syövereissä pitäisi olla tästä juttua entuudestaankin.

Mutta tuohon en osaa ottaa kantaa että kuka on korvausvelvollinen jos autoliike ostajan pyynnöstä vaihtaa hihnan ennen kaupantekoa. Varaa kuitenkin raha jo valmiiksi sillä ei ne ainakaan ilman tappelua sitä heti korvaa:)
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ei todellakaan mieluisaa luettavaa - omassa autossa hihna vaihdettu 1,5v sitten 47tkm kohdalla edellisen omistajan toimesta ja vieläpä ei-Deltalla - nyt mittarissa 65tkm

Vainoharha täyttää mielen... Kuvittelin olevani turvassa tuon suhteen. :?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

No voi perkele, kai se on sitten uskottava. :shock:
Mutta siihen en kuitenkaan usko, että jos Delta vaihtaa hihnan kaupanteon yhteydessä niin se ei ole korvausvelvollinen jos jotain tapahtuu.. Ei tämä elämä Alfojen kanssa niin perseestä voi olla.

Ei sitä Legendaa ole kyllä enää olutpulloissakaan. Eikä kyllä haittaakaan, ei ollut kovin häävin makuista - ainakaan se 8,3%.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Tuo on kyllä aivan käsittämätön tulkinta tuosta hihnan takuusta. Suomeksihan siinä sanotaan, että takuu on rauennut täysin kun tuote on vaihtanut omistajaa. Eihän valmistajan / työn tekijän takuu omistajasidonnainen pitäisi olla vaan työ/tuotesidonnainen.

Tyhmänä voisi todeta, että jos soittaa auton edelliselle omistajalle (ellei ole ko. hihnanvaihdon tehnyt liike) ja pyytää häntä viemään auton hihnan takuuvaihtoon vahingon sattuessa, joutuu liike siis vastuuseen normaaliin tapaan? Ei kait omistussuhteella ole silloin merkitystä, jos kerran hihnan takuu on yllättäen muuttunut henkilökohtaiseksi?

Tuossa hommassa on jotain todella mätää...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

tmv kirjoitti: Tyhmänä voisi todeta, että jos soittaa auton edelliselle omistajalle (ellei ole ko. hihnanvaihdon tehnyt liike) ja pyytää häntä viemään auton hihnan takuuvaihtoon vahingon sattuessa.
Muuttaa edellisen omistajan siksi aikaa auton haltijaksi :lol:

En näköjään ollut yksin tämän (typerän) teoriani kanssa, eli kannattaa tosiaan tinkiä hinnasta pois ja paperien allekirjoittamisen jälkeen varata samalla aika remonttiin.

Tuon katiskani remmillä tulee nyt n. 40tkm/2v täyteen, en minä tuosta paineita ota. Katkee jos/kun on katketakseen, oppiipahan sitten remontoimaan kannen samalla.
VMP

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kiitoksia vastanneille! Elämä Alfan kanssa on ku naisen kanssa, koskaan et tiedä kuka vastaa ku räjähtää.. :o

Mulla taitaa mennä tämä nykyinen ostoprojekti jäihin hetkeksi. Ei tämän keskustelun pohjalta, mutta noin "parempien rahankäyttökohteiden" ilmaannuttua. Onkos kellään muuten Alfaa ihan perhekäyttössä? Ihan ajatellen miten sinne saa turvaistuinta ja sen sellaista kiinni, miten tila riittää (monikäyttöinenhän 156 ei ole tietääkseni) yms.

Tosta remmiasiasta tuntui nousevan aika tunteikas keskustelu. Miten se voikin olla niin, että Alfassa remmejä katkeilee usein ja monessa muussa merkissä ei niinkään. Esim. Volvo S40:n entisessä mallistossa koneet oli remmillä (?), vaan enpä ole kuullut niiden osalta katkenneista remmeistä. Opeleissa sellaista on päässyt myös tapahtumaan. Onko Alfassa joku mekaaninen/tekninen ratkaisu sellainen, että kuorma remmille on suurempi vai onko remmi mitoitettu 1.1-litraiseen jo alunperin?

Ai niin.. Mulla on menossa nyt toinen Twingo ja ensimmäistä ostaessani paras ostohintaan vaikuttanut laskeva tekijä oli esittämäni kysymys myyjälle viimeksi tehdyn hihnanvaihdon ajankohdasta. No, ei se sitä tiennyt koskaan vaihdetun (aj. n. 100tkm), kasvotkin taisi mennä aika vakaviksi. Se otti laskimen käteensä, soitti huoltopuolelle ja antoi keskustelunsa jälkeen autosta 400-500 euroa alennusta suoraan, kun ei omalla pajalla kannattanut hommaa tehdä. Aika hyvin tingitty, etenkin kun autossa oli jakopään ketju... :P

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kävin eräässä korjaamossa jossa oli kolme autoa pukeilla hihnat poikki. Scenic, Golffi ja vikana Alfa, joka sekin oli itse aiheutettu.. Muut ymmärtää varmaan pitää turpansa kiinni tai sitten maahantuoja hoitaa korjauksen tyylikkäästi mustamaalaamatta merkkiä.

En silti kiistä etteikö näitä paukkuisi suhteessa helvetin paljon enemmän, lienee tuon kiristimen vika :evil:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Muut ymmärtää varmaan pitää turpansa kiinni tai sitten maahantuoja hoitaa korjauksen tyylikkäästi mustamaalaamatta merkkiä.
Aivan!
Kyllä niitä paukkuu muistakin autoista, jokunen aika sitten tuli joku ohjelmakin kyseisestä aiheesta.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Nämä hihnahommat nousi tapetille pari vuotta sitten kun oli 6 viikkoa kovia pakkasia ja niitä kyllä napsahteli autosta kun autosta. Mikäli oikein muistan , niin Opeli aloitti ensimmäisenä suositusten laksun 80: stä 60.000:een ja moni muu seurasi perässä.

Yleisin syy oli että hampaat häippäs autoa kylmästä käynnistettäessä.

Nyt 2v ja 60.000 on yleinen, koska myös remmin tekijät eivät halua olla vastuussa auton valmistajille.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Laku kirjoitti: Nyt 2v ja 60.000 on yleinen, koska myös remmin tekijät eivät halua olla vastuussa auton valmistajille.
Tuo 2v on kyllä aika hurja! Itse ajoin 156 TS 2.0:lla liki 6v ilman huolia, tosin vain 40tkm.

Moparin sivuilta juttua hihnanvaihdosta:

Timing belt failures were quite common with the early belt designs. Recommended change intervals were usually 60,000 miles, but advances in materials have significantly increased the service life of timing belts. In fact, timing belt failure does not occur nearly as often as it did in the past. Recommended change intervals for timing belts on today's vehicles are as long as 105,000 miles

Eli amerikan moottorista vaihdetaan 170 tkm välein eikä kalenteriajoista puhuta mitään. Hondan sivuilla puhutaan 6-7 v väleistä. Yhdellä saitilla kaveri oli suurennuslasilla tutkinut hihnoja jotka oli vaihdettu 6 vuoden jälkeen eikä huomannut eroa uuteen.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Esko ,

Onko auto lämpimässä tallissa vai väännätkö käymään ulkotilassa?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Auto on kotona lämpöisessä tallissa. Toisessa päässä eli töissä se on ulkoilmassa eli kylmänä käyntiin.

Tosin tuossa mainitsemassani edellisessä autossani, 156 TS 2.0 minulla oli webasto jota lähes aina käytin joten kylmäkäynnistyksiä tuli vähän.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Edellinen hihnavaihto omassa oli 85tkm ja 6 vuotta, mutta Belgiasta tuotu. Eli sovitaanko että Suomen talvi nämä hihnat ja kiristimet hajottaa.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Rolle kirjoitti:Edellinen hihnavaihto omassa oli 85tkm ja 6 vuotta, mutta Belgiasta tuotu. Eli sovitaanko että Suomen talvi nämä hihnat ja kiristimet hajottaa.
Swedujen AlfaPowerin sivuilla oli lainattu paikallista päteväksi tunnustettua alfamekaanikkoa joka oli sitä mieltä että hihnaongelmat eivät koskisi V6 moottoreita. Hän oli sitä mieltä että se on TS ongelma.

Kylmää se on sielläkin ja ehkä tämä uusi mekaaninen kiristin ei ole niin arka kylmälle (=jäykälle öljylle)?

Vastaa Viestiin