156 Kansipahvi paskana vai jotain vähemmän vakavaa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

156 Kansipahvi paskana vai jotain vähemmän vakavaa?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Voihan kilinv*tut! :evil:

Havaitsin viikonloppuna, että OLIO-korkin sisäpintaan on kertynyt tasainen kellertävä möhnä. Möhnää ei ainakaan silmin nähden ole muualla venttiilikopassa (mitä siitä täyttöaukosta nyt näkee), lisäksi paisuntasäiliössä oleva neste on edelleen vihreää ja öljytikku peittyy puhtaaseen öljyyn. Lisäksi nestepinnoissa ei tapahdu normaalia kummempia lisääntymisiä tai vähentymisiä.
Voisiko kyse kansipahvin sijaan olla kosteista syyskeleistä ja taannoin poistetusta resonaattorista, jolloin kosteus pääsisi imuilman kautta jollain tavalla sinne venakopan sisälle. Ilmiö tuntuisi sopivan ajoitukseltaan tuohon resonaattorin poistoon.
Nyt, arvon raati, on hyvät (erityisesti helpottavat) kommentit ja diagnoosit tarpeen.

Niin juu. Auto ei ainakaan itselläni ollessa ole keittänyt missään vaiheessa.

Hukka
Viestit: 65
Liittynyt: 02 Loka 2005, 12:59
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Ota rauhallisesti ja seuraa mihin suuntaan kehittyy.. Jos sulla lähtee menee vedet ja öljyt sekaisin niin tulet kyllä huomaamaan sen. Ei ainakaan kannata lähtee hosumaan sen kannentiivisteen kanssa.

Toi sun oma diagnoosi voisi osua oikeaan (kai).. vastatkoon jos joku tietää paremmin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mulla on tehnyt samaa, ajot on pääasiassa lyhyttä työmatka ajoa. Sitten pidemmän maantieajon jälkeen harmaata öljykorkissa. Öljytikku, jäähdytysneste ja venttiilikopan sisus näyttää OK. Nestepinnoissa ei dramaattisempaa muutosta. Toivon, että on pelkästään syyskeleissä tiivistyvää kosteutta. Auto tuntuu käyvän ja toimivan niinkuin ennenkin.
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mitään asiasta tiedä mutta tuota samaa keltasta mömmöö löytyy huohotinputkista, elikkä ei varmaan mitään kauheen vaarallista.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Voihan se olla että tässä nyt hermoillaan turhan takia. Mutta viimeisimmässä katsastuksen päästömittauksessa arvot olivat edellisvuodesta muuttuneet. Inssi oli sitä mieltä että kone oli vain kylmä, mutta siihen en itse oikein usko.

Arvot olivat näin:

Joutokäynti / Yli 2000 1min
CO: 0,07 / 0,17
HC: 40 / 48
Lambda: 1,03
CO2: 15,10 / 15,00
O2: 0,67 / 0,69

Ja vuosi sitten:

CO: 0 / 0,01
HC: 12 / 11
Lambda: 1,00
CO2: 15,00 / 15,60
O2: 1,10 / 0,12

Noista kun joku tekee jonkinlaisen johtopäätöksen, niin kiitsa! Itselle nuo luvut ovat... noh, lukuja :oops:

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Paljonkos sulla on kilometrejä kertyny?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Olli79 kirjoitti:Paljonkos sulla on kilometrejä kertyny?
Semmoiset 145 tkm.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ainakin tuo lambda arvon kasvu 1.00:sta 1.03:een voisi viitata pieneen (siis voi olla todella pieni) vuotoon pakoputkessa.

E: kone on saattanut olla lämmin, mutta katti ei ehkä kunnolla kuuma.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Lambda-arvon pitäisi olla tasan 1 jolloin ilma-bensaseos kaikkein ihanteellisin. Kulkeeko auto vielä rivakasti?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Jarama kirjoitti:Lambda-arvon pitäisi olla tasan 1 jolloin ilma-bensaseos kaikkein ihanteellisin. Kulkeeko auto vielä rivakasti?
Noh, itsellä ei ole muistaakseni koskaan näyttänyt konttorilla ihan tasan 1,00 arvoa. Tuo yksihän on teoreettinen suhde täydelliselle polttoaineen palamiselle. Tehon puolesta käytännössä taisi paras lambda-alue olla n. 0,8.

Anyway, tuo kerma korkin sisäpuolella ei tosiaan välttämättä meinaa koneremonttia. Nyt kylmillä ja kosteilla ilmoilla saattaa öljykorkkiin ja huohotinputkeen muodostua tuollaista hyhmää. Varsinkin lyhyessä ajossa. Kantsii varmaan ensin putsata korkki (ja huohotinletku) ja tarkkailla tuleeko lisää yllättävän nopeasti. Tietenkin neste ja öljyn väri sanoo myös paljon.
Kuva

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kiitos kommenteista.

Tänään tutkiskelin tarkemmin tilannetta ja kyllähän tämä kallistuu siihen vähemmän vakavaan vaihtooehtoon. Nesteet on oikean värisiä, paisuntasäiliössä ei kupli eikä haise, eikä putkestakaan tupruta normaalia enempää höyryjä. Ajot on tosiaan olleet lyhyitä rykäisyjä, joten kaipa sinne venakoppaan sitten vaan tiivistyy kosteutta. Pitääpä putsata myös se huohottimen letku, ennenkuin tosi pakkaset saapuvat.

Tulipa mieleeni, että pakokaasuarvoihin vaikuttaa taatusti itse korjatut tulppien hatut. Jos joku niistä antaa taas kipinän johonkin muualle kuin pitää, niin onhan se selvä että arvot on jotain muuta kuin pitäisi. Pitää kai vain nöyrtyä ja ostaa uudet ja köyhtyä 40€ / kpl... :shock:

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin itsellä 33:nen suttasi öljyn täyttöaukon "emulsiolla". Ei ole mitenkään vakavaa, käsittääkseni öljy vain vaahdottuu syksyllä kosteuden takia. Itse vaihdoin koneesta Shellin öljyt pois niin vika korjaantui.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Epezi kirjoitti:Mitään asiasta tiedä mutta tuota samaa keltasta mömmöö löytyy huohotinputkista, elikkä ei varmaan mitään kauheen vaarallista.
Minun 164TS alkoi ensin kehittää möhnää huohotinputkistoon viime talvena, jonka seurauksena kaasuläppä jumitti kiinni aina kylmällä ilmalla. Paisuntasäiliön korkkia löysäämällä nesteet pysyivät jonkin aikaa kunnossa. Lopulta hävisi kuukausi sitten nesteet öljyjen sekaan kokonaan :( Kansipahvi oli pettänyt, myös sylinteriputkien alapään tiivisteet olivat tosi heikossa kunnossa. Autolla oli ajettu 285t. Samaa keltaista mömmöä löytyi myös lohkosta! Kannattaa tarkkailla tilannetta ja varoa kylmäkäynnistyksiä etenkin kovilla pakkasilla.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jos huohotin putki menee tukkoon tai jäätyy, niin kone korkkaa takuuvarmasti.
Tiedän useampia tapauksia mm. Peugeot 406 on oikein tyyppivika ja ovat tehneet muutoksia Suomi malleihin.
Samoin muutama matkailu Ducato on heittänyt öljyt konehuoneeseen .
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

niin kyseessä on ns. "kylmälima" , joka syntyy kun öljyn sekaan joutuu kosteutta. Ja se kosteus tulee kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta.

Ja vaaralliseski se muuttuu jos "kylmälima" pääsee jäätymään. Silloin kampikammion huohotus loppuu ja paineet kasvaa. Ja vähintäänkin silloin kammpikammion stefa korkkaa. Ja nyt vinkki kaikille joilla on vanha kunnon Alfan TS-kone. Jos on taipumusta "kylmäliman" syntyy niin lemmarit pois siitä putkesta joka yhdistää moottorin (jakoketjun kotelosta) ja sen kosteuden poistoon suunnitellun syklonin (se musta siinä imusarjan kupeessa, ainaskin 164:ssa). Siis jos paineet kasvaa korkkaa tämä putki ja huohotus toimii taas. Tämä on se putki joka jäätyy.

Joillakin öljyillä on ilmiselvästi taipumusta tehdä ko. limaa. Aikoinaan kinasin yhden Mobilin maahantuojan kanssa ko asiasta. Meillä oli silloin 33 ja käytin Agipin öljyjä (ei tehnyt limaa). Ja kun sain ko. hepulta Mobil 1 vähän niinkuin viran puolesta siirryin siihen, niin liman muodostusta esiintyi. Tästä ajasta tosin Mobil on jokin pariin kertaan muuttunut. Samoin kun käytin vanhassa 164:ssa ns. halpoja synteettisiä niin siinä limaa muodostui. Toisessa autossa Castrol ei sitä tehnyt.

Mutta talvi tulee ja pakkaset. Joten muistakaa puhdistaa ne huohotin letkut ja kosteuden erotussyklonit ennen kuin nykii.

Näissa meidän 156:ssa ja 166 ei Castrol ole myöskään limaa muodostanut.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Noinkohan tässäkin olisi öljyillä merkitystä? Tuuppasin viime vaihdossa koneeseen mobilit kun sitä ennen olen käyttänyt valvolinea. Pitänee ottaa _vakavaan_ harkintaan öljyjen vaihto, vaikka vaihdosta ei ole kulunut kuin vajaat 2tkm.

Sitten kysymys joka sivuaa alkuperäistä aihetta.
Kun kylmästartin jälkeen lähtee liikkeelle ja on ajanut hetken (~15 minuuttia) normaalia kaupunkiajoa, ja sen jälkeen kun survaisee kaasun pohjaan, niin koko maisema takana peittyy paksuun valkoiseen höyryyn. Ilmiö esiintyy vain kerran liikkeellelähdön jälkeen em. olosuhteissa. Pakoputkeen kertynyt kosteusko/vesihöyry siinä vain lähtee kertarykäisyllä ilmoille? Vai joku muu syy?

Paranoia, come get me...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sama usva mullakin putkesta, jäähdytysneste ei häviä ja on kirkasta. Öljyinä Castrol RS 10w-60
VMP

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jonkinnäköiseen johtopäätökseen tässäkin asiassa lopulta päästiin.
Kyllä se möhnä sinne kertyy jostakin muusta syystä, samaa mömmöä oli huohotinputki täynnä ja jonkun verran kaasuläpässä, mutta muualla ei. Tiedä sitten mikä lopullinen syy on, mutta kansipahvin murehtiminen loppu nyt. Ja niinkuin Turun miitissä tänään todettiin, kyllä sen sitten huomaa jos se menee.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Samaa mömmöä oli itelläki Tipossa ja Unossa eikä 100%:sti johtunut ainakaan pahvista. Unossa jopa kerran huohotin meni tukkoon saakka.
Unoon tehtiin täysi koneremppa ja kaikki tiivisteet uusittiin ja sama mömmö ilmestyi taas. Öljyinä oli ne Mobilin halvimmat.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kannattaa muistaa, että polttoaineen palamisreaktion lopputuotteena on mm. vettä. Tästä osa sitten päätyy ohipuhalluksen kautta öljyjen sekaan, ja jos ne eivät pääse välillä lämpeämään oikein kunnolla, kertyy niihin vettä sen verran, että alkaa limaa muodostumaan. Samoin sitä vettä kertyy myös pakoputkeen, josta se sitten reippaammilla kiihdytyksillä kylmällä ilmalla tulee näkyviin valkoisena höyrynä. Näkee joskus autoja, joista vettä valuu ihan paksuna norona putken päästä.

Vastaa Viestiin