156 Kansipahvi paskana vai jotain vähemmän vakavaa?
Valvoja: Moderators
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
156 Kansipahvi paskana vai jotain vähemmän vakavaa?
Voihan kilinv*tut!
Havaitsin viikonloppuna, että OLIO-korkin sisäpintaan on kertynyt tasainen kellertävä möhnä. Möhnää ei ainakaan silmin nähden ole muualla venttiilikopassa (mitä siitä täyttöaukosta nyt näkee), lisäksi paisuntasäiliössä oleva neste on edelleen vihreää ja öljytikku peittyy puhtaaseen öljyyn. Lisäksi nestepinnoissa ei tapahdu normaalia kummempia lisääntymisiä tai vähentymisiä.
Voisiko kyse kansipahvin sijaan olla kosteista syyskeleistä ja taannoin poistetusta resonaattorista, jolloin kosteus pääsisi imuilman kautta jollain tavalla sinne venakopan sisälle. Ilmiö tuntuisi sopivan ajoitukseltaan tuohon resonaattorin poistoon.
Nyt, arvon raati, on hyvät (erityisesti helpottavat) kommentit ja diagnoosit tarpeen.
Niin juu. Auto ei ainakaan itselläni ollessa ole keittänyt missään vaiheessa.
Havaitsin viikonloppuna, että OLIO-korkin sisäpintaan on kertynyt tasainen kellertävä möhnä. Möhnää ei ainakaan silmin nähden ole muualla venttiilikopassa (mitä siitä täyttöaukosta nyt näkee), lisäksi paisuntasäiliössä oleva neste on edelleen vihreää ja öljytikku peittyy puhtaaseen öljyyn. Lisäksi nestepinnoissa ei tapahdu normaalia kummempia lisääntymisiä tai vähentymisiä.
Voisiko kyse kansipahvin sijaan olla kosteista syyskeleistä ja taannoin poistetusta resonaattorista, jolloin kosteus pääsisi imuilman kautta jollain tavalla sinne venakopan sisälle. Ilmiö tuntuisi sopivan ajoitukseltaan tuohon resonaattorin poistoon.
Nyt, arvon raati, on hyvät (erityisesti helpottavat) kommentit ja diagnoosit tarpeen.
Niin juu. Auto ei ainakaan itselläni ollessa ole keittänyt missään vaiheessa.
Mulla on tehnyt samaa, ajot on pääasiassa lyhyttä työmatka ajoa. Sitten pidemmän maantieajon jälkeen harmaata öljykorkissa. Öljytikku, jäähdytysneste ja venttiilikopan sisus näyttää OK. Nestepinnoissa ei dramaattisempaa muutosta. Toivon, että on pelkästään syyskeleissä tiivistyvää kosteutta. Auto tuntuu käyvän ja toimivan niinkuin ennenkin.
VMP
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Voihan se olla että tässä nyt hermoillaan turhan takia. Mutta viimeisimmässä katsastuksen päästömittauksessa arvot olivat edellisvuodesta muuttuneet. Inssi oli sitä mieltä että kone oli vain kylmä, mutta siihen en itse oikein usko.
Arvot olivat näin:
Joutokäynti / Yli 2000 1min
CO: 0,07 / 0,17
HC: 40 / 48
Lambda: 1,03
CO2: 15,10 / 15,00
O2: 0,67 / 0,69
Ja vuosi sitten:
CO: 0 / 0,01
HC: 12 / 11
Lambda: 1,00
CO2: 15,00 / 15,60
O2: 1,10 / 0,12
Noista kun joku tekee jonkinlaisen johtopäätöksen, niin kiitsa! Itselle nuo luvut ovat... noh, lukuja
Arvot olivat näin:
Joutokäynti / Yli 2000 1min
CO: 0,07 / 0,17
HC: 40 / 48
Lambda: 1,03
CO2: 15,10 / 15,00
O2: 0,67 / 0,69
Ja vuosi sitten:
CO: 0 / 0,01
HC: 12 / 11
Lambda: 1,00
CO2: 15,00 / 15,60
O2: 1,10 / 0,12
Noista kun joku tekee jonkinlaisen johtopäätöksen, niin kiitsa! Itselle nuo luvut ovat... noh, lukuja
Noh, itsellä ei ole muistaakseni koskaan näyttänyt konttorilla ihan tasan 1,00 arvoa. Tuo yksihän on teoreettinen suhde täydelliselle polttoaineen palamiselle. Tehon puolesta käytännössä taisi paras lambda-alue olla n. 0,8.Jarama kirjoitti:Lambda-arvon pitäisi olla tasan 1 jolloin ilma-bensaseos kaikkein ihanteellisin. Kulkeeko auto vielä rivakasti?
Anyway, tuo kerma korkin sisäpuolella ei tosiaan välttämättä meinaa koneremonttia. Nyt kylmillä ja kosteilla ilmoilla saattaa öljykorkkiin ja huohotinputkeen muodostua tuollaista hyhmää. Varsinkin lyhyessä ajossa. Kantsii varmaan ensin putsata korkki (ja huohotinletku) ja tarkkailla tuleeko lisää yllättävän nopeasti. Tietenkin neste ja öljyn väri sanoo myös paljon.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kiitos kommenteista.
Tänään tutkiskelin tarkemmin tilannetta ja kyllähän tämä kallistuu siihen vähemmän vakavaan vaihtooehtoon. Nesteet on oikean värisiä, paisuntasäiliössä ei kupli eikä haise, eikä putkestakaan tupruta normaalia enempää höyryjä. Ajot on tosiaan olleet lyhyitä rykäisyjä, joten kaipa sinne venakoppaan sitten vaan tiivistyy kosteutta. Pitääpä putsata myös se huohottimen letku, ennenkuin tosi pakkaset saapuvat.
Tulipa mieleeni, että pakokaasuarvoihin vaikuttaa taatusti itse korjatut tulppien hatut. Jos joku niistä antaa taas kipinän johonkin muualle kuin pitää, niin onhan se selvä että arvot on jotain muuta kuin pitäisi. Pitää kai vain nöyrtyä ja ostaa uudet ja köyhtyä 40€ / kpl...
Tänään tutkiskelin tarkemmin tilannetta ja kyllähän tämä kallistuu siihen vähemmän vakavaan vaihtooehtoon. Nesteet on oikean värisiä, paisuntasäiliössä ei kupli eikä haise, eikä putkestakaan tupruta normaalia enempää höyryjä. Ajot on tosiaan olleet lyhyitä rykäisyjä, joten kaipa sinne venakoppaan sitten vaan tiivistyy kosteutta. Pitääpä putsata myös se huohottimen letku, ennenkuin tosi pakkaset saapuvat.
Tulipa mieleeni, että pakokaasuarvoihin vaikuttaa taatusti itse korjatut tulppien hatut. Jos joku niistä antaa taas kipinän johonkin muualle kuin pitää, niin onhan se selvä että arvot on jotain muuta kuin pitäisi. Pitää kai vain nöyrtyä ja ostaa uudet ja köyhtyä 40€ / kpl...
Minun 164TS alkoi ensin kehittää möhnää huohotinputkistoon viime talvena, jonka seurauksena kaasuläppä jumitti kiinni aina kylmällä ilmalla. Paisuntasäiliön korkkia löysäämällä nesteet pysyivät jonkin aikaa kunnossa. Lopulta hävisi kuukausi sitten nesteet öljyjen sekaan kokonaan Kansipahvi oli pettänyt, myös sylinteriputkien alapään tiivisteet olivat tosi heikossa kunnossa. Autolla oli ajettu 285t. Samaa keltaista mömmöä löytyi myös lohkosta! Kannattaa tarkkailla tilannetta ja varoa kylmäkäynnistyksiä etenkin kovilla pakkasilla.Epezi kirjoitti:Mitään asiasta tiedä mutta tuota samaa keltasta mömmöö löytyy huohotinputkista, elikkä ei varmaan mitään kauheen vaarallista.
Jos huohotin putki menee tukkoon tai jäätyy, niin kone korkkaa takuuvarmasti.
Tiedän useampia tapauksia mm. Peugeot 406 on oikein tyyppivika ja ovat tehneet muutoksia Suomi malleihin.
Samoin muutama matkailu Ducato on heittänyt öljyt konehuoneeseen .
Tiedän useampia tapauksia mm. Peugeot 406 on oikein tyyppivika ja ovat tehneet muutoksia Suomi malleihin.
Samoin muutama matkailu Ducato on heittänyt öljyt konehuoneeseen .
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
niin kyseessä on ns. "kylmälima" , joka syntyy kun öljyn sekaan joutuu kosteutta. Ja se kosteus tulee kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta.
Ja vaaralliseski se muuttuu jos "kylmälima" pääsee jäätymään. Silloin kampikammion huohotus loppuu ja paineet kasvaa. Ja vähintäänkin silloin kammpikammion stefa korkkaa. Ja nyt vinkki kaikille joilla on vanha kunnon Alfan TS-kone. Jos on taipumusta "kylmäliman" syntyy niin lemmarit pois siitä putkesta joka yhdistää moottorin (jakoketjun kotelosta) ja sen kosteuden poistoon suunnitellun syklonin (se musta siinä imusarjan kupeessa, ainaskin 164:ssa). Siis jos paineet kasvaa korkkaa tämä putki ja huohotus toimii taas. Tämä on se putki joka jäätyy.
Joillakin öljyillä on ilmiselvästi taipumusta tehdä ko. limaa. Aikoinaan kinasin yhden Mobilin maahantuojan kanssa ko asiasta. Meillä oli silloin 33 ja käytin Agipin öljyjä (ei tehnyt limaa). Ja kun sain ko. hepulta Mobil 1 vähän niinkuin viran puolesta siirryin siihen, niin liman muodostusta esiintyi. Tästä ajasta tosin Mobil on jokin pariin kertaan muuttunut. Samoin kun käytin vanhassa 164:ssa ns. halpoja synteettisiä niin siinä limaa muodostui. Toisessa autossa Castrol ei sitä tehnyt.
Mutta talvi tulee ja pakkaset. Joten muistakaa puhdistaa ne huohotin letkut ja kosteuden erotussyklonit ennen kuin nykii.
Näissa meidän 156:ssa ja 166 ei Castrol ole myöskään limaa muodostanut.
Ja vaaralliseski se muuttuu jos "kylmälima" pääsee jäätymään. Silloin kampikammion huohotus loppuu ja paineet kasvaa. Ja vähintäänkin silloin kammpikammion stefa korkkaa. Ja nyt vinkki kaikille joilla on vanha kunnon Alfan TS-kone. Jos on taipumusta "kylmäliman" syntyy niin lemmarit pois siitä putkesta joka yhdistää moottorin (jakoketjun kotelosta) ja sen kosteuden poistoon suunnitellun syklonin (se musta siinä imusarjan kupeessa, ainaskin 164:ssa). Siis jos paineet kasvaa korkkaa tämä putki ja huohotus toimii taas. Tämä on se putki joka jäätyy.
Joillakin öljyillä on ilmiselvästi taipumusta tehdä ko. limaa. Aikoinaan kinasin yhden Mobilin maahantuojan kanssa ko asiasta. Meillä oli silloin 33 ja käytin Agipin öljyjä (ei tehnyt limaa). Ja kun sain ko. hepulta Mobil 1 vähän niinkuin viran puolesta siirryin siihen, niin liman muodostusta esiintyi. Tästä ajasta tosin Mobil on jokin pariin kertaan muuttunut. Samoin kun käytin vanhassa 164:ssa ns. halpoja synteettisiä niin siinä limaa muodostui. Toisessa autossa Castrol ei sitä tehnyt.
Mutta talvi tulee ja pakkaset. Joten muistakaa puhdistaa ne huohotin letkut ja kosteuden erotussyklonit ennen kuin nykii.
Näissa meidän 156:ssa ja 166 ei Castrol ole myöskään limaa muodostanut.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Noinkohan tässäkin olisi öljyillä merkitystä? Tuuppasin viime vaihdossa koneeseen mobilit kun sitä ennen olen käyttänyt valvolinea. Pitänee ottaa _vakavaan_ harkintaan öljyjen vaihto, vaikka vaihdosta ei ole kulunut kuin vajaat 2tkm.
Sitten kysymys joka sivuaa alkuperäistä aihetta.
Kun kylmästartin jälkeen lähtee liikkeelle ja on ajanut hetken (~15 minuuttia) normaalia kaupunkiajoa, ja sen jälkeen kun survaisee kaasun pohjaan, niin koko maisema takana peittyy paksuun valkoiseen höyryyn. Ilmiö esiintyy vain kerran liikkeellelähdön jälkeen em. olosuhteissa. Pakoputkeen kertynyt kosteusko/vesihöyry siinä vain lähtee kertarykäisyllä ilmoille? Vai joku muu syy?
Paranoia, come get me...
Sitten kysymys joka sivuaa alkuperäistä aihetta.
Kun kylmästartin jälkeen lähtee liikkeelle ja on ajanut hetken (~15 minuuttia) normaalia kaupunkiajoa, ja sen jälkeen kun survaisee kaasun pohjaan, niin koko maisema takana peittyy paksuun valkoiseen höyryyn. Ilmiö esiintyy vain kerran liikkeellelähdön jälkeen em. olosuhteissa. Pakoputkeen kertynyt kosteusko/vesihöyry siinä vain lähtee kertarykäisyllä ilmoille? Vai joku muu syy?
Paranoia, come get me...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Jonkinnäköiseen johtopäätökseen tässäkin asiassa lopulta päästiin.
Kyllä se möhnä sinne kertyy jostakin muusta syystä, samaa mömmöä oli huohotinputki täynnä ja jonkun verran kaasuläpässä, mutta muualla ei. Tiedä sitten mikä lopullinen syy on, mutta kansipahvin murehtiminen loppu nyt. Ja niinkuin Turun miitissä tänään todettiin, kyllä sen sitten huomaa jos se menee.
Kyllä se möhnä sinne kertyy jostakin muusta syystä, samaa mömmöä oli huohotinputki täynnä ja jonkun verran kaasuläpässä, mutta muualla ei. Tiedä sitten mikä lopullinen syy on, mutta kansipahvin murehtiminen loppu nyt. Ja niinkuin Turun miitissä tänään todettiin, kyllä sen sitten huomaa jos se menee.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Kannattaa muistaa, että polttoaineen palamisreaktion lopputuotteena on mm. vettä. Tästä osa sitten päätyy ohipuhalluksen kautta öljyjen sekaan, ja jos ne eivät pääse välillä lämpeämään oikein kunnolla, kertyy niihin vettä sen verran, että alkaa limaa muodostumaan. Samoin sitä vettä kertyy myös pakoputkeen, josta se sitten reippaammilla kiihdytyksillä kylmällä ilmalla tulee näkyviin valkoisena höyrynä. Näkee joskus autoja, joista vettä valuu ihan paksuna norona putken päästä.