Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??
Terve, Alfakuumeeseen tarttis saada vähän apua keskustelupalstan asiantuntijoilta. Löysin Tampereelta Veholta myynnistä melko edullisen (9990 euroa) Alfa 156 2.0TS:n. Takana kilometrejä 160000, vuosimalli 1998. Yleiskunto ok, enempää ei voi sana säkkipimeässä tapahtuneen pika-arvion perusteella. Vaan lieneekö surullisen kuuluista jakopäänhihna porsinut n. 143000 km:n kohdalla, vai mikä lie, sillä autoon on jouduttu vaihtamaan Delta-autossa vaihtomoottori. Mites suhtaudutte moiseen moottorinvaihtoon? Onko tuo vaihtomoottori jostain kolariautosta otettu vai upouusi ja iskemätön? Kannattaisko vaatia varmuuden vuoksi jakopäänhihnan vaihto ostohintaan? En ole autoa koeajanutkaan vielä, joten voihan olla, että siinä tulisi esiin jotain muutakin vielä. Voihan olla, että joku ex-autonsa kuvauksesta tuntee, joten siitä voisi jotain kommenttia heittää enemmänkin.
t. Tapani
t. Tapani
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Tuskin se moottori uusi on kun käytetyn 156:en taitaa saada halvemmalla kuin siinä olevan uuden vaihtomoottorin. Jos moottori on uudehko ja hullot siihen asiallisesti tehty ja hinta sopiva niin tuohan voi olla hyväkin vaihtoehto.
Kuitenkin en kyllä itse lähtisi tekemään kauppoja ennenkuin moottorin historiasta on faktaa näkyvillä.
Kuitenkin en kyllä itse lähtisi tekemään kauppoja ennenkuin moottorin historiasta on faktaa näkyvillä.
"Timing cingulum off et valuulas node"
Re: Vaihtokone Alfa 156:ssa - ostaisitko moisen??
Kuluttajansuojan omituisuuksien takia ei kannata. Tingi tonni hinnasta pois ja vaihdata itse ennemmin.Kivijärvi kirjoitti:Kannattaisko vaatia varmuuden vuoksi jakopäänhihnan vaihto ostohintaan?
VMP
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Kuluttajansuojan omituisuuksien vuoksi.. Eli suomeksi mitä tarkoitat? Itse olen sen verran "yksinkertainen", että ottaisin mieluusti auton siihen tehtyjen toimien kanssa sellaisenaan (sis. renkaat, huollot yms. toimet), jotta asiointi kuluttajasuojaa vaativissa tilanteissa juuri yksinkertaistuisi. Ja hihnaan liittyen, kumpikos mahtaa olla keskeisempää, hihnalla ajetut (k)ilometrit vai sen ikä (3v max)? Vaihtomoottorikilometrit on helppo todentaa tuonne 15tkm tienoille, ikää voi arvuutella suuremmalla marginaalilla (vaikka DA-huolto sanoi, että remmit on luultavimmin vaihdettu tilpehööreineen tehdashuollossa).
Merkkiliikkeessä vaihtoväliksi ilmoitetaan 60tkm / 3v eli ymmärtääkseni remontin tehnyt (valtuutettu Alfa huolto) vastaa, että tämän se kuminauha kestää.Kivijärvi kirjoitti:Kuluttajansuojan omituisuuksien vuoksi.. Eli suomeksi mitä tarkoitat?
Hauskaa tässä on se, että remontin tehnyt firma vastaa siitä kestävyydestä sille, joka remontin on teettänyt. Eli jos myyjäliike teettää remontin, sinulle tätä 60tkm / 3v kestoa ei taata. Kannattaa siis ennemmin teettä työ itse ja neuvotella hinnasta.
VMP
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Onko tämä tosiaan näin hullua? Eli jos myyjäliike teettää huollon kaupan ehtona/asiakkaan pyynnöstä ennen kauppaa niin silloin liike on vastuussa itselleen, eli remontin teettäjälle, koska auto on vielä heidän. Menipäs jotenkin sekavaksi...mattijus kirjoitti:Hauskaa tässä on se, että remontin tehnyt firma vastaa siitä kestävyydestä sille, joka remontin on teettänyt. Eli jos myyjäliike teettää remontin, sinulle tätä 60tkm / 3v kestoa ei taata.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Kuulostaa kyllä aika älyvapaalle toiminnalle... Jos noin on, harmittaa ettei auto satu olemaan D-A:ssa myynnissä. Silloin asiointi ainakin helpottuisi kummasti. Ja vaikka puhetta lienee ollut usein aiemminkin, niin kerrataan... Siis kuka vastaa yleensä siitä remonttikustannuksesta, joka koituu remmin pettäessä? Asiakas, myyjäliike, rempan tehnyt huoltamo vai remmivalmistaja? Olen kuullut, että D-A saattaisi maksaa kaiken muun paitsi remminvaihtoon liittyvät kustannukset (ts. remminvaihdon maksaa asiakas ja muut koneen osat / koneenvaihdon D-A). Urbaani legendako?
Eihän se remontin tekijä vastaa remmin kestosta. Remmin kestosta vastaa remmin valmistaja! Joka taas on tehnyt remmin silmälläpitäen Alfan 60tkm vaihtoväliä, ja siten remmin tulee kestää valmistajan määrittelemän vaihtovälin.
Olipas hankala lauselma.
Ja mitä todellisuudessa tulee tuohon 60tkm/3v, niin väitän että 45tkm/2v on lähempänä totuutta!
Olipas hankala lauselma.
Ja mitä todellisuudessa tulee tuohon 60tkm/3v, niin väitän että 45tkm/2v on lähempänä totuutta!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Näin se menee. Ainakin jos vaihtoväli olisi ollut muutenkin lähellä. Jos hihna porsii ihan helvetisti ennen kuuttakymppiä, niin luulisi DA:n kustantavan koko homman.Kivijärvi kirjoitti:Olen kuullut, että D-A saattaisi maksaa kaiken muun paitsi remminvaihtoon liittyvät kustannukset (ts. remminvaihdon maksaa asiakas ja muut koneen osat / koneenvaihdon D-A). Urbaani legendako?
Juurikin näin.Puuha kirjoitti:Eihän se remontin tekijä vastaa remmin kestosta. Remmin kestosta vastaa remmin valmistaja! Joka taas on tehnyt remmin silmälläpitäen Alfan 60tkm vaihtoväliä, ja siten remmin tulee kestää valmistajan määrittelemän vaihtovälin.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 23 Marras 2005, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä.Janne kirjoitti:Eli jos ostaa auton ja teettää remminvaihdon liikkeen laskuun ennen kaupantekoa ja jos kampe kuitenkin laukeaa ennen 60tkm/3v niin ostajalla ei ole mitään turvaa asiassa?
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt.
Ja jos lähdetään hiuksia halkomaan niin eihän se korjaamopuoli ole Delta-Motor vaan jokin muu. Esim Turun vaihto-autokorjaamo.
Ainakin käytetyt autot jotka seisoo DA hallissa omistaa jokin muu taho kuin DA !
Kätevä tapa pestä pikku kätöset!!!
Näin siin paperilla, mikä on todellisuus en ota kantaa.
EDIT: Eikös Roachilla hihna porsinut jossain 20tkm kohdilla. Silti maksoi helyjen hinnan.
Ainakin käytetyt autot jotka seisoo DA hallissa omistaa jokin muu taho kuin DA !
Kätevä tapa pestä pikku kätöset!!!
Näin siin paperilla, mikä on todellisuus en ota kantaa.
EDIT: Eikös Roachilla hihna porsinut jossain 20tkm kohdilla. Silti maksoi helyjen hinnan.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Alkaa kuulostaa siltä, että pitäisi kai vaihdattaa joka tapauksessa se hihna nyt alkuunsa itse ja tingata hinta autoliikkeeltä. Onneksi muutoin on huollatettu ajoissa, ei tartte heti olla viemässä sitä pajalle, jos ostoon yleensä päädyn. Ja hihnanvaihdolle tulee kai hintaa n. 400 euroa halvimmillaan ja tuplat, jos D-A:han vie...? Aika kallista, vaikka elämä on. Rönöön hihnavaihto töineen maksanee 250-300 euroa relluliikkeessä ja on selkeästi kallein yksittäinen huoltotoimi.
Itse ottaisin kaikki nuo huoltotoimenpiteet hyvityksenä hinnassa. Voi sitten kysellä vastuut ongelmatilanteiden varalle jo ennenkuin remonttia teettää. Tuo 60tkm / 3v lienee pätevä vain valtuutetussa Alfa-huollossa tehtynä ja alkuperäisosilla. Jos käyttää tarvikeosia niin homma menee heti vaikeammaksi.
Tuo Deltan kanta, että remmin katketessa "korvataan" uusi remmi & rullat lienee kuluttajansuojan mukainen. Välillisiä vahinkoja tuskin tarvitsee korvata.
Nämä on vaan minun kommentteja asiasta, kuluttajaneuvoja / korjaamon pitäjä on varmasti parempia juttukavereita tässä asiassa.
Tuo Deltan kanta, että remmin katketessa "korvataan" uusi remmi & rullat lienee kuluttajansuojan mukainen. Välillisiä vahinkoja tuskin tarvitsee korvata.
Nämä on vaan minun kommentteja asiasta, kuluttajaneuvoja / korjaamon pitäjä on varmasti parempia juttukavereita tässä asiassa.
VMP
Minä ainakin olen tarinoinut aiheesta täällä. Vastuut ja korjausvelvollisuudet ei mene samalla tavalla jos edellinen omistaja on ollut yksityinen henkilö versus jos omistaja onkin ollut yritys, esim. autoliike. Näin se vain menee!Cuore Sportivo kirjoitti: Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä.
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt.
Legendaa on vain olutpullossa. (Hmmm... Onko enää sielläkään?)
Legendaa ei tosiaankaan ole kuin oluessa. Autoliikkeestä (ei tosin DA) ostin alfan, hihna meni poikki 50tkm kohdalla, mutta koska jakohihna oli vaihdettu edellisen kerran entisen omistajan toimesta (delta-autossa kuitenkin) niin minä en ollut kuitenkaan oikeutettu saamaan korjausta takuun piikkiin. Usean otteeseen olin yhteydessä Oulun kuluttaja-asiamieheen ja joka kerta se s**tanan kus*pää totesi asian niin olevan. Karpolle en viitsinyt soittaa kun savuporoa oli jo valmiiksi pakkasessa.mml kirjoitti:Minä ainakin olen tarinoinut aiheesta täällä. Vastuut ja korjausvelvollisuudet ei mene samalla tavalla jos edellinen omistaja on ollut yksityinen henkilö versus jos omistaja onkin ollut yritys, esim. autoliike. Näin se vain menee!Cuore Sportivo kirjoitti: Tää on kyllä joku vitsi, ei se nyt noin voi mennä.
Vaikka joku joskus kertoi täälläkin jotain legendaa, ettei Delta suostu korvaamaan pettänyttä hihnaa, koska auto oli vaihtanut omistajaa. Eli ei olla korvausvelvollisia auton nykyiselle omistajalle, vaan sille joka oli hihnanvaihdon teettänyt.
Legendaa on vain olutpullossa. (Hmmm... Onko enää sielläkään?)
Alfan maahantuoja kuitenkin antoi PR-alennuksena ilmaiseksi 9 venttiiliä jotka jouduttiin vaihtamaan tapahtuneen johdosta (~450euroa). Vitutti siltikin kuin pientä oravaa jonka käpy on jäässä. Jossain tämän palstan syövereissä pitäisi olla tästä juttua entuudestaankin.
Mutta tuohon en osaa ottaa kantaa että kuka on korvausvelvollinen jos autoliike ostajan pyynnöstä vaihtaa hihnan ennen kaupantekoa. Varaa kuitenkin raha jo valmiiksi sillä ei ne ainakaan ilman tappelua sitä heti korvaa:)
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
No voi perkele, kai se on sitten uskottava.
Mutta siihen en kuitenkaan usko, että jos Delta vaihtaa hihnan kaupanteon yhteydessä niin se ei ole korvausvelvollinen jos jotain tapahtuu.. Ei tämä elämä Alfojen kanssa niin perseestä voi olla.
Ei sitä Legendaa ole kyllä enää olutpulloissakaan. Eikä kyllä haittaakaan, ei ollut kovin häävin makuista - ainakaan se 8,3%.
Mutta siihen en kuitenkaan usko, että jos Delta vaihtaa hihnan kaupanteon yhteydessä niin se ei ole korvausvelvollinen jos jotain tapahtuu.. Ei tämä elämä Alfojen kanssa niin perseestä voi olla.
Ei sitä Legendaa ole kyllä enää olutpulloissakaan. Eikä kyllä haittaakaan, ei ollut kovin häävin makuista - ainakaan se 8,3%.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Tuo on kyllä aivan käsittämätön tulkinta tuosta hihnan takuusta. Suomeksihan siinä sanotaan, että takuu on rauennut täysin kun tuote on vaihtanut omistajaa. Eihän valmistajan / työn tekijän takuu omistajasidonnainen pitäisi olla vaan työ/tuotesidonnainen.
Tyhmänä voisi todeta, että jos soittaa auton edelliselle omistajalle (ellei ole ko. hihnanvaihdon tehnyt liike) ja pyytää häntä viemään auton hihnan takuuvaihtoon vahingon sattuessa, joutuu liike siis vastuuseen normaaliin tapaan? Ei kait omistussuhteella ole silloin merkitystä, jos kerran hihnan takuu on yllättäen muuttunut henkilökohtaiseksi?
Tuossa hommassa on jotain todella mätää...
Tyhmänä voisi todeta, että jos soittaa auton edelliselle omistajalle (ellei ole ko. hihnanvaihdon tehnyt liike) ja pyytää häntä viemään auton hihnan takuuvaihtoon vahingon sattuessa, joutuu liike siis vastuuseen normaaliin tapaan? Ei kait omistussuhteella ole silloin merkitystä, jos kerran hihnan takuu on yllättäen muuttunut henkilökohtaiseksi?
Tuossa hommassa on jotain todella mätää...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Muuttaa edellisen omistajan siksi aikaa auton haltijaksitmv kirjoitti: Tyhmänä voisi todeta, että jos soittaa auton edelliselle omistajalle (ellei ole ko. hihnanvaihdon tehnyt liike) ja pyytää häntä viemään auton hihnan takuuvaihtoon vahingon sattuessa.
En näköjään ollut yksin tämän (typerän) teoriani kanssa, eli kannattaa tosiaan tinkiä hinnasta pois ja paperien allekirjoittamisen jälkeen varata samalla aika remonttiin.
Tuon katiskani remmillä tulee nyt n. 40tkm/2v täyteen, en minä tuosta paineita ota. Katkee jos/kun on katketakseen, oppiipahan sitten remontoimaan kannen samalla.
VMP
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Kiitoksia vastanneille! Elämä Alfan kanssa on ku naisen kanssa, koskaan et tiedä kuka vastaa ku räjähtää.. :o
Mulla taitaa mennä tämä nykyinen ostoprojekti jäihin hetkeksi. Ei tämän keskustelun pohjalta, mutta noin "parempien rahankäyttökohteiden" ilmaannuttua. Onkos kellään muuten Alfaa ihan perhekäyttössä? Ihan ajatellen miten sinne saa turvaistuinta ja sen sellaista kiinni, miten tila riittää (monikäyttöinenhän 156 ei ole tietääkseni) yms.
Tosta remmiasiasta tuntui nousevan aika tunteikas keskustelu. Miten se voikin olla niin, että Alfassa remmejä katkeilee usein ja monessa muussa merkissä ei niinkään. Esim. Volvo S40:n entisessä mallistossa koneet oli remmillä (?), vaan enpä ole kuullut niiden osalta katkenneista remmeistä. Opeleissa sellaista on päässyt myös tapahtumaan. Onko Alfassa joku mekaaninen/tekninen ratkaisu sellainen, että kuorma remmille on suurempi vai onko remmi mitoitettu 1.1-litraiseen jo alunperin?
Ai niin.. Mulla on menossa nyt toinen Twingo ja ensimmäistä ostaessani paras ostohintaan vaikuttanut laskeva tekijä oli esittämäni kysymys myyjälle viimeksi tehdyn hihnanvaihdon ajankohdasta. No, ei se sitä tiennyt koskaan vaihdetun (aj. n. 100tkm), kasvotkin taisi mennä aika vakaviksi. Se otti laskimen käteensä, soitti huoltopuolelle ja antoi keskustelunsa jälkeen autosta 400-500 euroa alennusta suoraan, kun ei omalla pajalla kannattanut hommaa tehdä. Aika hyvin tingitty, etenkin kun autossa oli jakopään ketju...
Mulla taitaa mennä tämä nykyinen ostoprojekti jäihin hetkeksi. Ei tämän keskustelun pohjalta, mutta noin "parempien rahankäyttökohteiden" ilmaannuttua. Onkos kellään muuten Alfaa ihan perhekäyttössä? Ihan ajatellen miten sinne saa turvaistuinta ja sen sellaista kiinni, miten tila riittää (monikäyttöinenhän 156 ei ole tietääkseni) yms.
Tosta remmiasiasta tuntui nousevan aika tunteikas keskustelu. Miten se voikin olla niin, että Alfassa remmejä katkeilee usein ja monessa muussa merkissä ei niinkään. Esim. Volvo S40:n entisessä mallistossa koneet oli remmillä (?), vaan enpä ole kuullut niiden osalta katkenneista remmeistä. Opeleissa sellaista on päässyt myös tapahtumaan. Onko Alfassa joku mekaaninen/tekninen ratkaisu sellainen, että kuorma remmille on suurempi vai onko remmi mitoitettu 1.1-litraiseen jo alunperin?
Ai niin.. Mulla on menossa nyt toinen Twingo ja ensimmäistä ostaessani paras ostohintaan vaikuttanut laskeva tekijä oli esittämäni kysymys myyjälle viimeksi tehdyn hihnanvaihdon ajankohdasta. No, ei se sitä tiennyt koskaan vaihdetun (aj. n. 100tkm), kasvotkin taisi mennä aika vakaviksi. Se otti laskimen käteensä, soitti huoltopuolelle ja antoi keskustelunsa jälkeen autosta 400-500 euroa alennusta suoraan, kun ei omalla pajalla kannattanut hommaa tehdä. Aika hyvin tingitty, etenkin kun autossa oli jakopään ketju...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kävin eräässä korjaamossa jossa oli kolme autoa pukeilla hihnat poikki. Scenic, Golffi ja vikana Alfa, joka sekin oli itse aiheutettu.. Muut ymmärtää varmaan pitää turpansa kiinni tai sitten maahantuoja hoitaa korjauksen tyylikkäästi mustamaalaamatta merkkiä.
En silti kiistä etteikö näitä paukkuisi suhteessa helvetin paljon enemmän, lienee tuon kiristimen vika
En silti kiistä etteikö näitä paukkuisi suhteessa helvetin paljon enemmän, lienee tuon kiristimen vika
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Nämä hihnahommat nousi tapetille pari vuotta sitten kun oli 6 viikkoa kovia pakkasia ja niitä kyllä napsahteli autosta kun autosta. Mikäli oikein muistan , niin Opeli aloitti ensimmäisenä suositusten laksun 80: stä 60.000:een ja moni muu seurasi perässä.
Yleisin syy oli että hampaat häippäs autoa kylmästä käynnistettäessä.
Nyt 2v ja 60.000 on yleinen, koska myös remmin tekijät eivät halua olla vastuussa auton valmistajille.
Yleisin syy oli että hampaat häippäs autoa kylmästä käynnistettäessä.
Nyt 2v ja 60.000 on yleinen, koska myös remmin tekijät eivät halua olla vastuussa auton valmistajille.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Tuo 2v on kyllä aika hurja! Itse ajoin 156 TS 2.0:lla liki 6v ilman huolia, tosin vain 40tkm.Laku kirjoitti: Nyt 2v ja 60.000 on yleinen, koska myös remmin tekijät eivät halua olla vastuussa auton valmistajille.
Moparin sivuilta juttua hihnanvaihdosta:
Timing belt failures were quite common with the early belt designs. Recommended change intervals were usually 60,000 miles, but advances in materials have significantly increased the service life of timing belts. In fact, timing belt failure does not occur nearly as often as it did in the past. Recommended change intervals for timing belts on today's vehicles are as long as 105,000 miles
Eli amerikan moottorista vaihdetaan 170 tkm välein eikä kalenteriajoista puhuta mitään. Hondan sivuilla puhutaan 6-7 v väleistä. Yhdellä saitilla kaveri oli suurennuslasilla tutkinut hihnoja jotka oli vaihdettu 6 vuoden jälkeen eikä huomannut eroa uuteen.
Swedujen AlfaPowerin sivuilla oli lainattu paikallista päteväksi tunnustettua alfamekaanikkoa joka oli sitä mieltä että hihnaongelmat eivät koskisi V6 moottoreita. Hän oli sitä mieltä että se on TS ongelma.Rolle kirjoitti:Edellinen hihnavaihto omassa oli 85tkm ja 6 vuotta, mutta Belgiasta tuotu. Eli sovitaanko että Suomen talvi nämä hihnat ja kiristimet hajottaa.
Kylmää se on sielläkin ja ehkä tämä uusi mekaaninen kiristin ei ole niin arka kylmälle (=jäykälle öljylle)?