Päästöt liian korkeat!
Valvoja: Moderators
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Päästöt liian korkeat!
Hyvät alfistit, antakaa vinkkejä tällaiseen ongelmaan:
CO ja hc- päästöt liian korkeat sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla.
Lambda arvo 0,97 eli ihan OK.
Missä voisi olla vika, lambda-anturiko??
CO ja hc- päästöt liian korkeat sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla.
Lambda arvo 0,97 eli ihan OK.
Missä voisi olla vika, lambda-anturiko??
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ovatko täysin päin seiniä nuo lukemat? Itsellä oli 155:ssa keväällä sama tilanne, HC oli jotakin välillä 500-1000 ja CO-lukema olisi oikeuttanut ajokieltoon. Tutkittiin testerillä ja lambda-anturissa oli vika. Jälkikäteen analysoituna kulutus oli myös ollut pari kolme litraa yläkanttiin ja ajoittain pientä nykymistä ilmennyt. Myös alakierroksilla parani vääntö anturin vaihdon jälkeen, joten jos näitä muitakin oireita on ilmennyt, niin voisi lambdaa veikata. Mutta korostan että voi se syy olla monessa muussakin paikassa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Niin, oman autoni etupakoputkesta löytyi muiden tusailujen yhteydessä hiushalkeama lambda-anturin kohdalta putken yläpinnasta. Vaikutus ilmeni lievänä nykimisenä kaupunkiliikennenopeuksilla (n. 40-60 km/h). Lienee vaikuttanut myös päästöihin sekoittamalla lambdan toimintaa ja siten vaikuttamalla ruiskujärjestelmän tietokoneeseen.Pepperoni kirjoitti:... Mutta korostan että voi se syy olla monessa muussakin paikassa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Ei lukemat sentään ihan mahdottomia ole
CO oli 1,88 ja kierroksilla 1,04 (rajat 0,5 ja 0,3)
HC oli 319 ja kierroksilla 114 (rajat 100 ja 100)
Muut arvot oli ok.
Netissä haahuilin ja löysin muutaman identtisen vikatapauksen, oli korjautunut lambdan vaihdolla.
Taidan tilata moponetiltä anturin ja kokeilla sitä ennenkuin vien minnekään analyysiin.
Autolla on kuitenkin ajettu jo sen verran että olisi ennemminkin ihme jos tuo anturi olisi vielä kunnossa.
Ja eikös nuo lambdat tuppaa menemään pikkuhiljaa sököksi, ei välttämättä aina kertalaakista.
CO oli 1,88 ja kierroksilla 1,04 (rajat 0,5 ja 0,3)
HC oli 319 ja kierroksilla 114 (rajat 100 ja 100)
Muut arvot oli ok.
Netissä haahuilin ja löysin muutaman identtisen vikatapauksen, oli korjautunut lambdan vaihdolla.
Taidan tilata moponetiltä anturin ja kokeilla sitä ennenkuin vien minnekään analyysiin.
Autolla on kuitenkin ajettu jo sen verran että olisi ennemminkin ihme jos tuo anturi olisi vielä kunnossa.
Ja eikös nuo lambdat tuppaa menemään pikkuhiljaa sököksi, ei välttämättä aina kertalaakista.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei kai sen lambdan kuluisi mikään kuluva osa olla, mun 33:ssa on hyvin todennäköisesti alkuperäinen anturi, 13 v. ja 230 tkm ja meni taas jokunen viikko takaperin päästömittauksesta läpi ihan hienosti. Mutta taasen 155:een oli vaihdettu jo ainakin kerran aiemmin (edellisen omistajan aikana, kesti siis pari vuotta), joten menee ja ei mene...
Suosittelen hankkimaan vain boschin lamda-anturin. Motonetin tarvike anturissa ei ole kuin johdon pätkät, eli ne joutuu jatkamaan alkuperäisillä johdoilla. Tosin se maksaa noin kaksikertaa enemmän kuin tarvike. Tai sitten hommaa joku siemens:n tai jonkun muun ison valmistajan tekemä anturi.miki kirjoitti:Taidan tilata moponetiltä anturin ja kokeilla sitä ennenkuin vien minnekään analyysiin.
T: Nimimerkki. kaksi vuotta viallisesti toimivasta lamdasta kärsinyt


Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
NGK on on käsittääkseni suurin lambdojen toimittaja maailmassa.
Ja ovat käsittääkseni jonkin verran edullisempia kuin Bosch`in lambdat.
Tuotehausta löytyy Alfaan sopivat (myös 155 2.0 TS, joka ei muuten ole sama kuin 156:n alkupään 2 litraisissa)
ks http://www.ngk.de/index.php?id=659&pd=6 ... =lambdaneu
Varaosaliikkeestä vaan tiukka hinta selville. Omaani (156 2.0) sain pari vuotta sitten 75 euroon.
Ja ovat käsittääkseni jonkin verran edullisempia kuin Bosch`in lambdat.
Tuotehausta löytyy Alfaan sopivat (myös 155 2.0 TS, joka ei muuten ole sama kuin 156:n alkupään 2 litraisissa)
ks http://www.ngk.de/index.php?id=659&pd=6 ... =lambdaneu
Varaosaliikkeestä vaan tiukka hinta selville. Omaani (156 2.0) sain pari vuotta sitten 75 euroon.
Mun 155:ssa olis myös päästöt ajokieltorajoilla, vaihdoin lambdan ja päästöt palasivat normaaliksi. Lämmitin kattia huolellisesti ennen leimalle vientiä, sekin varmasti osaltaan auttaa asiaa.
Mä en ostanut alkuperäistä lambdaa, vaan motonetin tarvikkeen. Johtoihin joutui tekemään liitokset, mutta ainakin piuhojen värit olivat samat, eli helppo homma. Tohon mun autoon oli vaihdettu alkuperäinen lambda delta-autossa joku 3-4 vuotta sitten. Taitavat olla ihan kulutustavaraa näissä 155:ssa. Mikähän sen rikkoo? ylijännite?
Mä en ostanut alkuperäistä lambdaa, vaan motonetin tarvikkeen. Johtoihin joutui tekemään liitokset, mutta ainakin piuhojen värit olivat samat, eli helppo homma. Tohon mun autoon oli vaihdettu alkuperäinen lambda delta-autossa joku 3-4 vuotta sitten. Taitavat olla ihan kulutustavaraa näissä 155:ssa. Mikähän sen rikkoo? ylijännite?
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mun v6:ssa oli ihan samaa ongelmaa. Deltassa sanoivat että katti on paskana. No uutta kissaa putkeen ja ongelma jatkui. Onneksi en ostanut Deltasta 1090e hintaan vaan tyydyin tarvike versioon. Sitten kohdistettiin katseet lambdaan. Sekin vaihdettiin ja päästöt laskivat. Tosin vasta kun lambda väännettiin väkisin kierteiden loppuun asti. Kierteet ovat vissiin sökönä loppuosastaan joten uutta lambdaa ei oteta irti ehjänä, mutta ainakin nyt toimii.
Toisaalta autoa/kattia joutuu "lämmittämään" ennen mittausta noin 5000 kierroksen pyörittämisellä noin minuutin ennen kuin arvot tippuvat tarpeeksi alas. Tämä tosin varmaankin johtuu tarvike katista.
Toisaalta autoa/kattia joutuu "lämmittämään" ennen mittausta noin 5000 kierroksen pyörittämisellä noin minuutin ennen kuin arvot tippuvat tarpeeksi alas. Tämä tosin varmaankin johtuu tarvike katista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Hienoa että tuli kuntoon! Minullakin meni lambdan vaihdon jälkeen lukemat lähes nollille, kierroksilla HC muistaakseni 16 ja CO 0.03. Menin sitten mittaustodistusten kanssa katsastukseen, katsastaja katseli papereita ja tuumasi että eivät nuo taida tuosta enää uudelleen mittaamalla paljon parantua joten eiköhän uskota näitä lappuja ja mennä katsomaan onko auto muuten tikissä. Olihan se.