TS imunokan ajoituksen säätäjä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
TS imunokan ajoituksen säätäjä
Miten ilmenee 2.0 TS koneen imunokan säätölaitteen kuluminen. Jossain toisessa topicissa kuvatttn, että moottorin ääni alkaa muistuttaa dieseliä. Ilmeneekö ääni aina vai joissain tilanteissa (tyhjäkäynti, maantieajo, kiihdytys)?
Minkähintainen ko. säätäjä on? Voiko sen kunnon mitata / päätellä esim. jotain välystä mittaamalla?
Minkähintainen ko. säätäjä on? Voiko sen kunnon mitata / päätellä esim. jotain välystä mittaamalla?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Sitä ei voi mitata muuten kuin ns näppituntumalla. Säätäjähän on oikeastaan solenoidi, eli mötikkä, josta työntyy esiin metallitappi. Mötikän toimivuuden, tai toiminta tehokkuuden huomaa kyllä, jos ensin kiihdyttelee laite kytkettynä ja sitten irtikytkettynä. Siihenhän menee kaksi johtoa sinne kumihupun alle, eli ne vaan irti ja kokeilemaan. Itse aloin epäilemääm sen kuntoa, kun auto tuntui tosi kesyltä ja sieltähän vika kyllä löytyikin. Sen voi myös testata antamalla sille virtaa ja yrittämällä samalla pitää sitä tappia pohjassa. Mitään momentteja sille ei anneta, mutta ihan kevyellä kädellä sitä ei kunnossa ollessaan pohjassa saa pidettyä. Tuossa kiihdyttely testauksessa ero on huomattava, varsinkin pienillä kierroksilla lähdettäessä väännössä on iso ero. Jos eroa ei löydy, on solenoidi entinen. En muista sen tarkkaa hintaa, mutta jos se on rikkinäinen, et saa mistään niin halvalla lisää tehoa
Uuden asentaminen on äärimmäisen helppoa, ei muuta kuin ruuvaa kiinni vaan. Siinä pitäisi olla jonkinmoinen välyskin, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä. Väänsin murkulan pohjaan ja ehkä 20 astetta takaisin auki lukitus kiinni.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä
ääni kuuluu startin jälkeen aluksi 5-10s sekuntia ja lisääntyy pikkuhiljaa lopulta se pitää diesel soundia kokoajanonefromnorth kirjoitti:Miten ilmenee 2.0 TS koneen imunokan säätölaitteen kuluminen. Jossain toisessa topicissa kuvatttn, että moottorin ääni alkaa muistuttaa dieseliä. Ilmeneekö ääni aina vai joissain tilanteissa (tyhjäkäynti, maantieajo, kiihdytys)?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä
Saksassa taisi maksaa 75e kun kaveri sen mulle hommasi, Suomessa halvin lienee muukkoselta?onefromnorth kirjoitti:Minkähintainen ko. säätäjä on?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Nuo meikäläisen neuvot koskivat vanhaa 8 venttiilistä alulohkoista twinsparkkia. Se on kone, joka tulee mieleen, kun joku puhuu 2.0 TS:stä. Saman tyylisellä tekniikalla uudemmankin on toimittava, ei se muutenkaan ole toteutettavissa. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa aiheesta, itsellä menee veikkaamisen puolelle, eikä näin yötöiden kohdalle osuessa jaksa ottaa selvää yhtään mistään 

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Poistettu hetken ajattelun jälkeen virheellinen tietoonefromnorth kirjoitti:Lisätietona tuohon, että kyseinen auto on vuoden 2000 166 Alfa. Nokkakotelon käytin irti, mutta tuollaista johto kumitutti hässäkkää en huomannut. Imunokan hihnapyörän sisässä oli kyllä joku mekanismi, mutta mitään sähköjohtoja en tuossa lähellä huomannut.

Viimeksi muokannut GAMMA500, 11 Marras 2004, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
2.0 TS 16V imunokan säädin on täysin mekaaninen vekotin eli siihen ei mene mitään sähköjohtoja. "Diesel-ääni" TS/JTS 16V moottorissa kuuluu nimenomaan väsähtäneestä imunokan ajoittimesta. Sama vika myös Fiatin 1.8 16V koneissa. Tästä asiasta oli aikanaan porua myös Watchdogissa eli englannin "Kuningas-kuluttajassa" http://www.fiatbarchetta.com/watchdog/.
Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä
Osaatko yhtään sanoa mistä tuollaisen voisi tilata?Rolle kirjoitti:Saksassa taisi maksaa 75e kun kaveri sen mulle hommasi, Suomessa halvin lienee muukkoselta?onefromnorth kirjoitti:Minkähintainen ko. säätäjä on?
Omassa taitaa olla tuollaista vikaa.

Missä Pirkanmaalla tuon vaihdattaisi halvimmalla?
Tuon vaihto ei taida olla kovin akuutti?
Kulutus on pikkasen koholla ja veto on ihan lievästi tukkoista alle kolmen tonnin.. Mulla tuo ei ole ilmeisesti vielä kovin pahana.
Mitäs kuluttajansuojalaki sanoo tuosta kun on kerran tyyppivika?
Eikö valmistajan pitäisi tulla vähintään kustannuksissa vastaan tai mahdollisesti korjata kokonaan?
Voisi melkein kirjoitelle kirjettä kuluttajavalituslautakuntaan...
Täältä http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... iator.html sai sellaisen käsityksen, että vika olisi todella yleinen näissä -98 -99 156:ssa ja selvä tyyppivika.. Pitänee soitella Delta-Autoon.
Kulutus on pikkasen koholla ja veto on ihan lievästi tukkoista alle kolmen tonnin.. Mulla tuo ei ole ilmeisesti vielä kovin pahana.
Mitäs kuluttajansuojalaki sanoo tuosta kun on kerran tyyppivika?
Eikö valmistajan pitäisi tulla vähintään kustannuksissa vastaan tai mahdollisesti korjata kokonaan?
Voisi melkein kirjoitelle kirjettä kuluttajavalituslautakuntaan...
Täältä http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... iator.html sai sellaisen käsityksen, että vika olisi todella yleinen näissä -98 -99 156:ssa ja selvä tyyppivika.. Pitänee soitella Delta-Autoon.