TS imunokan ajoituksen säätäjä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

TS imunokan ajoituksen säätäjä

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Miten ilmenee 2.0 TS koneen imunokan säätölaitteen kuluminen. Jossain toisessa topicissa kuvatttn, että moottorin ääni alkaa muistuttaa dieseliä. Ilmeneekö ääni aina vai joissain tilanteissa (tyhjäkäynti, maantieajo, kiihdytys)?

Minkähintainen ko. säätäjä on? Voiko sen kunnon mitata / päätellä esim. jotain välystä mittaamalla?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ääni muistuttaa aika paljon diesel-moottorin ääntä. Se kuuluu etenkin pienillä kierroksilla kun öljyt ovat lämpimät. Omassa ex-autossa kylmillä öljyillä ääni ei kuulunut. Ongelma on sikäli kiusallinen, että ääni kuuluu parhaiten taajama-ajossa.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Sitä ei voi mitata muuten kuin ns näppituntumalla. Säätäjähän on oikeastaan solenoidi, eli mötikkä, josta työntyy esiin metallitappi. Mötikän toimivuuden, tai toiminta tehokkuuden huomaa kyllä, jos ensin kiihdyttelee laite kytkettynä ja sitten irtikytkettynä. Siihenhän menee kaksi johtoa sinne kumihupun alle, eli ne vaan irti ja kokeilemaan. Itse aloin epäilemääm sen kuntoa, kun auto tuntui tosi kesyltä ja sieltähän vika kyllä löytyikin. Sen voi myös testata antamalla sille virtaa ja yrittämällä samalla pitää sitä tappia pohjassa. Mitään momentteja sille ei anneta, mutta ihan kevyellä kädellä sitä ei kunnossa ollessaan pohjassa saa pidettyä. Tuossa kiihdyttely testauksessa ero on huomattava, varsinkin pienillä kierroksilla lähdettäessä väännössä on iso ero. Jos eroa ei löydy, on solenoidi entinen. En muista sen tarkkaa hintaa, mutta jos se on rikkinäinen, et saa mistään niin halvalla lisää tehoa :wink: Uuden asentaminen on äärimmäisen helppoa, ei muuta kuin ruuvaa kiinni vaan. Siinä pitäisi olla jonkinmoinen välyskin, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä. Väänsin murkulan pohjaan ja ehkä 20 astetta takaisin auki lukitus kiinni.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä

Viesti Kirjoittaja V6 »

onefromnorth kirjoitti:Miten ilmenee 2.0 TS koneen imunokan säätölaitteen kuluminen. Jossain toisessa topicissa kuvatttn, että moottorin ääni alkaa muistuttaa dieseliä. Ilmeneekö ääni aina vai joissain tilanteissa (tyhjäkäynti, maantieajo, kiihdytys)?
ääni kuuluu startin jälkeen aluksi 5-10s sekuntia ja lisääntyy pikkuhiljaa lopulta se pitää diesel soundia kokoajan
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onko siinä samanlainen säädin kuin ts 8v:ssä :shock:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kato perkiisi se olikin uudempi laite josta puhuttiin. Enpä osaakaan sanoa tuohon mitään, sillä en tiedä millainen nokan ajoituksensäätäjä uudemmassa myllyssä on. Eihän nuo diesel-saundit liittyisi mitenkään venttiilinvälyksiin?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

onefromnorth kirjoitti:Minkähintainen ko. säätäjä on?
Saksassa taisi maksaa 75e kun kaveri sen mulle hommasi, Suomessa halvin lienee muukkoselta?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Lisätietona tuohon, että kyseinen auto on vuoden 2000 166 Alfa. Nokkakotelon käytin irti, mutta tuollaista johto kumitutti hässäkkää en huomannut. Imunokan hihnapyörän sisässä oli kyllä joku mekanismi, mutta mitään sähköjohtoja en tuossa lähellä huomannut.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Nuo meikäläisen neuvot koskivat vanhaa 8 venttiilistä alulohkoista twinsparkkia. Se on kone, joka tulee mieleen, kun joku puhuu 2.0 TS:stä. Saman tyylisellä tekniikalla uudemmankin on toimittava, ei se muutenkaan ole toteutettavissa. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa aiheesta, itsellä menee veikkaamisen puolelle, eikä näin yötöiden kohdalle osuessa jaksa ottaa selvää yhtään mistään :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

onefromnorth kirjoitti:Lisätietona tuohon, että kyseinen auto on vuoden 2000 166 Alfa. Nokkakotelon käytin irti, mutta tuollaista johto kumitutti hässäkkää en huomannut. Imunokan hihnapyörän sisässä oli kyllä joku mekanismi, mutta mitään sähköjohtoja en tuossa lähellä huomannut.
Poistettu hetken ajattelun jälkeen virheellinen tieto :oops:
Viimeksi muokannut GAMMA500, 11 Marras 2004, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tästä voi kuunnella kuluneen ja ehjän eron

huono


hyvä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

2.0 TS 16V imunokan säädin on täysin mekaaninen vekotin eli siihen ei mene mitään sähköjohtoja. "Diesel-ääni" TS/JTS 16V moottorissa kuuluu nimenomaan väsähtäneestä imunokan ajoittimesta. Sama vika myös Fiatin 1.8 16V koneissa. Tästä asiasta oli aikanaan porua myös Watchdogissa eli englannin "Kuningas-kuluttajassa" http://www.fiatbarchetta.com/watchdog/.

abro
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2005, 13:40

Re: TS imunokan ajoituksen säätäjä

Viesti Kirjoittaja abro »

Rolle kirjoitti:
onefromnorth kirjoitti:Minkähintainen ko. säätäjä on?
Saksassa taisi maksaa 75e kun kaveri sen mulle hommasi, Suomessa halvin lienee muukkoselta?
Osaatko yhtään sanoa mistä tuollaisen voisi tilata?
Omassa taitaa olla tuollaista vikaa. :P
Missä Pirkanmaalla tuon vaihdattaisi halvimmalla?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

En minä ikinä saanut sitä, joten lienee sekin paskapuhetta :evil:

Vaihto lienee fiksuinta samassa yhteydessä kun vaihtaa jakohihnat ettei maksa turhaan samasta työstä kaksi kertaa.

abro
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2005, 13:40

Viesti Kirjoittaja abro »

Tuon vaihto ei taida olla kovin akuutti?
Kulutus on pikkasen koholla ja veto on ihan lievästi tukkoista alle kolmen tonnin.. Mulla tuo ei ole ilmeisesti vielä kovin pahana.
Mitäs kuluttajansuojalaki sanoo tuosta kun on kerran tyyppivika?
Eikö valmistajan pitäisi tulla vähintään kustannuksissa vastaan tai mahdollisesti korjata kokonaan?
Voisi melkein kirjoitelle kirjettä kuluttajavalituslautakuntaan...
Täältä http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... iator.html sai sellaisen käsityksen, että vika olisi todella yleinen näissä -98 -99 156:ssa ja selvä tyyppivika.. Pitänee soitella Delta-Autoon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mulla ainakin tuo muunnin tuntuu toimivan vaikka rumalta kuullostaakin, auto on n. 6v vanha ja ajettu hitusen alle 100tkm. Jos tuo osa kestää sen jakoremmin vaihtovälin niin ei taida kuluttajansuojelija vastaan tulla.
VMP

Vastaa Viestiin