156 2.0TS -01 nykii

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

156 2.0TS -01 nykii

Viesti Kirjoittaja samppa »

Painettaessa tallan tiskiin, kiihtyy laiskasti 1000-3000. Sitten paremmin 3000-4000, siitä eteenpäin -5500 laiskasti ja nykäyksittäin. Tehot ei o tallella. Mikähän takkuaa?

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Ilmamassamittaria veikataan ensimmäisenä.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jep, ilmi.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja sitten seuraavaksi lambda.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai ECUn pitäisi piitata lambdasta jos kaasu on painettu pohjaan? Mulla ainakin näyttää menevän open looppiin silloin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jos lambda on viallinen, ei ecu saa oikeaa tietoa ruiskutettavan poltto-aineen määrästä.
Mun tessuun vaihdettiin toukukuussa lambda. Oireet oli ihan hillitöntö nykimistä ja prätkyttämistä (misfire).

Uudella lambdalla tokeni.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niinhän se tekee osakaasulla, mutta tekikö täyskaasulla myös? ECUn pitäisi silloin käyttää esiohjelmoituja sytytys- ja ruiskutuskarttoja ilman lambdakorjausta eli tuossa vaiheessa ei ole niin tarkkaa paljonko putkesta tulee roinaa. Kulkemisen kannalta seos saa kai olla vähän rikkaalla ilman että meno ainakaan huononee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No joo, olet Rasvis oikeassa.
Täyskaasulla ei prätkinyt. Alakierroksilta hävisi kaikki vääntö ja voima.

Ei meinannu liikennevaloista päästä kuin kytkintä kusettamalla.

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

nykiminen

Viesti Kirjoittaja samppa »

Nykiminen ei ole rankkaa. Olen vaan muissa vempeleissä tottunut että jossain vaiheessa löytyisi se "tehopiikki" jolloin auto kulkisi. Tämä menee kovin tasapaksusti ja aina vaan kehnommin mitä ylempänä kiekat ovat tehden ihme kuoppia kierrosalueella... Vien auton hihnanvaihtoon ensviikolla ja kysäsen huollon kantaa asiaan.

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Hiukan eri juttu kyseessä, mutta kai se samaan ketjuun kuitenkin mahtuu...

Eli mua on alkanut syömään kun auton saa niin pirun helposti nykimään vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Kuuluuko tuo "ominaisuus" 156:seen, että on ikäänkuin "klappia kaasuvaijerissa"? Tai siis siltä se tuntuu. Jos pumppaa kaasua isonkin vaihteen ollessa päällä, auto nytkähtelee ikävästi. Kyllähän se toki sitä aina jonkin verran tekee, mutta ero esim. siihen miten faijan Volvossa tuon tehdessä käy on huomattava.

Saa olla kaasun ja kytkimen käytössä todella tarkkana jos haluaa ettei nyi yhtään. Tai vaihtoehtoisesti ajaa hyvinkin aggressiivisesti, silloin tuota ei ainakaan huomaa, voihan se olla että se sama ilmiö siellä silti on, mutta meno on muutenkin vähän riuhtovampaa niin sitä ei huomaa. :)

Auto vetää mielestäni ihan nätisti, mitä nyt kolmessatonnissa rykäisee, mutta sehän kuuluu TS:n luonteeseen. Tyhjäkäynti kyllä ailahtelee, ja yritin sitä kesällä saada aisoihin putsaamalla sitä kaasuttimen läppää, mutta eipä onnannut...

Osaisko joku auttaa..? :puppydogeyes:

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

mchammeri kirjoitti:Eli mua on alkanut syömään kun auton saa niin pirun helposti nykimään vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Kuuluuko tuo "ominaisuus" 156:seen, että on ikäänkuin "klappia kaasuvaijerissa"?
Tuohan on juuri sitä herkkyyttä ja viiveetöntä reagointia, mistä alfoissa erityisesti pidän. Tosin jos esim koneen ja lootan tukikumit on loppu, niin ilmiö kertaantuu ja vaikuttaa vähemmän mukavalta.

Ex 33:ssa tuo ominaisuus oli huippuunsa viritetty: kaasua nostettaessa, bensansyöttö katkesi kuin seinään. Hetken kesti ennenkuin siihen tottui. Ei mikään paras mahdollinen ruuhka-ajokki..

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Boxer33 kirjoitti:Tuohan on juuri sitä herkkyyttä ja viiveetöntä reagointia, mistä alfoissa erityisesti pidän. Tosin jos esim koneen ja lootan tukikumit on loppu, niin ilmiö kertaantuu ja vaikuttaa vähemmän mukavalta.

Ex 33:ssa tuo ominaisuus oli huippuunsa viritetty: kaasua nostettaessa, bensansyöttö katkesi kuin seinään. Hetken kesti ennenkuin siihen tottui. Ei mikään paras mahdollinen ruuhka-ajokki..
Muuten kyllä, mutta kun se tuntuu tapahtuvan nimenomaan pienellä viiveellä, eli tuntuu siltä kun jossain olisi jotain "löysää"...

Tuo sun 147 on muuten siis-ti. Joko oot saanut myytyä? :)

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

nykyttää

Viesti Kirjoittaja samppa »

Mulla ihan samoja oireita ittellä. Ei sitä voida laskea miksikään nopeaan reagointiin. Kyllä autolla pitäisi pystyä ruuhkassa ajamaan tyhjäkäynnillä siten etti auto ole kokoajan rytkyttämässä. Yht'äkkiä syöttö putoaa ja taas lisääntyy itsellään. Taitaa olla tyhjäkäyntimoottori täynnä paskaa?

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

mchammeri kirjoitti:Eli mua on alkanut syömään kun auton saa niin pirun helposti nykimään vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Kuuluuko tuo "ominaisuus" 156:seen, että on ikäänkuin "klappia kaasuvaijerissa"? Tai siis siltä se tuntuu. Jos pumppaa kaasua isonkin vaihteen ollessa päällä, auto nytkähtelee ikävästi. Kyllähän se toki sitä aina jonkin verran tekee, mutta ero esim. siihen miten faijan Volvossa tuon tehdessä käy on huomattava.

Saa olla kaasun ja kytkimen käytössä todella tarkkana jos haluaa ettei nyi yhtään. Tai vaihtoehtoisesti ajaa hyvinkin aggressiivisesti, silloin tuota ei ainakaan huomaa, voihan se olla että se sama ilmiö siellä silti on, mutta meno on muutenkin vähän riuhtovampaa niin sitä ei huomaa. :)


Aikaisemmin tuota jo luonnehdin ominaisuudeksi ja ei ainakaan kukaan minua korjannut. Onhan tuo vähän ikävää ruuhkassa ajaessa, kytkin saa olla kovassa käytössä jos haluaa että meno on pehmeää. Lohduttaudun sillä ettei Alfaa olekkaan luotu ruuhkassa kykkimiseen vaan mutkikkaille ja tyhjille elämysreiteille :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sama juttu nepassa, ruuhkassa ajo yhtä helvettiä... töks töks töks.

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

nykytys

Viesti Kirjoittaja samppa »

Oli sitten ruuhkaa ja vauhtia 10kmh tai vitosvaihteella ajoa 60kmh, niin kyllä nyppii kun nykii. Jännää sinänsä että toisena päivänä enempi ja toisena ei ollenkaan.

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

ilmi

Viesti Kirjoittaja samppa »

Nonni. Tänään poikkesin Boschin huollossa ja he panivat testeriin.
Lambda sekoili, mutta vika oli johdannainen Ilmistä. Kun kaasun polkasee pohjaan kuuluisi ilmiltä tulla 4.5V komentoa. Nyt jäi vain 3.45Viin. Eli ohjausyksikkö käsittää että ilmaa kulkee vähemmän mitä oikeesti. Nyt tarttee siis ostaa Ilmi. Onko motonetin 280218019 osasta kokemuksia? Onko ne aitoja Boschilaisia?

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: ilmi

Viesti Kirjoittaja jaskas »

samppa kirjoitti: Onko motonetin 280218019 osasta kokemuksia? Onko ne aitoja Boschilaisia?
Älä osta motonettiäläistä, eivät ole aitoja Boschilaisia. Ainakin JiiPeellä on huonoja kokemuksia motonettiläisestä.

Normaalista varaosaliikkeestä pitäisi saada boschilainen inhimilliseen hintaan.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mulla tollaista nykimistä tapahtuu yleensä vaan kolmosella ja ihan pintakaasulla kun vauhtia joku 40km/h... silloin nykii melko epämiellyttävästi,mutta kun laskee kaasun kokonaan pois niin silloin rauhoittuu... :wink: ja olen jo oppinut elämään asian kanssa :-D

edit: ja tosiaan myöskin ykkösellä kun ajelee kotitalon pihasta pois niin kylmänä nykii melko holtittomasti,mutta tottumiskysymyksiä 8)
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

KauGoH kirjoitti:mulla tollaista nykimistä tapahtuu yleensä vaan kolmosella ja ihan pintakaasulla kun vauhtia joku 40km/h... silloin nykii melko epämiellyttävästi,mutta kun laskee kaasun kokonaan pois niin silloin rauhoittuu... :wink: ja olen jo oppinut elämään asian kanssa :-D
edit: ja tosiaan myöskin ykkösellä kun ajelee kotitalon pihasta pois niin kylmänä nykii melko holtittomasti,mutta tottumiskysymyksiä 8)
Toistetaan nyt vielä tässäkin ketjussa, että omasta V6:sta moiset nykimiset lähti samalla, kun vaihdoin ilmin. Kylmänä liikkeellelähtö on pitkästä aikaa ihan mukavaa. Hintaa hommalle tietty vähän tulee, varsinkin jos syy kuitenkin sattuu olemaan jossain muualla. Omaani oli pakko vaihtaa, kun tehoja ei enää löytynyt lämpimänäkään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ilmi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

samppa kirjoitti:Lambda sekoili, mutta vika oli johdannainen Ilmistä.
Häh häh? Jos ilmiltä tulee väärää tietoa niin miten se lambdamittauksen sotkee? Piirtääkö lambda vääränlaista käyrää vai eikö välillä piirrä ollenkaan?

Kiinnostaa erityisen paljon siksi, että omassa on lambdan kanssa joku mystinen ongelma. Ei näytä anturin vaihto auttavan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Samanlaista nykimistä esiintyi pintakaasulla ajettaessa alle 50 nopeuksilla. Vaihdoin tulpat, 85000km ajetut/alkuperäiset, nykiminen väheni huomattavasti. Tosin tästä ei ole vielä kovin pitkää kokemusta mutta tasaisempaa meno on ollut.

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

Re: ilmi

Viesti Kirjoittaja samppa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
samppa kirjoitti:Lambda sekoili, mutta vika oli johdannainen Ilmistä.
Häh häh? Jos ilmiltä tulee väärää tietoa niin miten se lambdamittauksen sotkee? Piirtääkö lambda vääränlaista käyrää vai eikö välillä piirrä ollenkaan?

Kiinnostaa erityisen paljon siksi, että omassa on lambdan kanssa joku mystinen ongelma. Ei näytä anturin vaihto auttavan.
Elikkäs. Vierestä seurasin Boschin huoltomiehen työskentelyä ja hän siinä kertoili ja näytöltä näytti mitä tapahtuu.
Vikarekisteristä löytyi Lambda vika: "Käynyt yli säätörajan". Noh sitten reaaliaikaisessa testauksessa ohjelma pyysi ILMIn kohdalla polkaista kaasun pohjaan: Jännitearvo ei noussut tavoitelluun 4.5V:iin vaan jäi 3.45Viin. Samalla Lambdan säätöarvo näytti 123%. Maksimiarvon tulisi olla 100%. Joten diagnoosi oli että kun kaasu polkaistiin pohjaan, ilmaa+syöttöä tuli enemmän koneeseen mitä ilmi kertoi. Tästä huolestuneena lambda päättää sekoilla ja säätää "yli". Btw. Pakokaasuarvot näyttivät huippuhyviltä, miltei laihalta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ahaa, eli siis lambdan mukaan tehtävä seoskorjaus olisi mennyt rajojen yli koska ILMIltä tuli väärää tietoa?

Pahus, ei taida tuostakaan sitten olla apua omaan ongelmaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mutta kun ei raaski kun tehot tallella ja ei muuta vaivaa ole... enkä ole kyllä varma ettei mulla sitten ole jonkunmallinen hermo vika että jalka nykii :-D ,no tuskimpa sentään mutta kyllä se nykiminen on todella harvinaista,koko kierrosalueen läpi kiihtyy tasaisesti rajoittimelle asti,no broblem... en vaihda ennen kuin pakon sanelemasta syystä 8)
Life is too short to drive boring cars.

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

ILMI

Viesti Kirjoittaja samppa »

Nonni. Eilen putsasin ilmin, ei auttanut. Delta-autossa 430€, ei kauppoja. Boschin huolto 180€. Varaosamaailmasta Boschin alkuperäinen 130€. Kaupat tuli. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: ILMI

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

samppa kirjoitti:Nonni. Eilen putsasin ilmin, ei auttanut. Delta-autossa 430€, ei kauppoja. Boschin huolto 180€. Varaosamaailmasta Boschin alkuperäinen 130€. Kaupat tuli. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
[OT] Ei oo todellista. Vielä käsittämättömämpi hintaero kuin V6:n ilmissä. Minkälaiset katteet DA noista varaosista oikein vetää??? :crazyeyes: [/OT]

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Eihän tuossa oo eroa kuin 300 euroa AD:n hyväksi :mrgreen: Haitko tuon ilmin hatanpäänvaltatieltä?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

Ilmi

Viesti Kirjoittaja samppa »

Juu. Sieltäpä. Tai siis se tilattiin ja hen tälläviikolla.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Pakko nostaa..
Samppa, saitko ikinä ilmiä ja auttoiko?
Tarttis nimittäin käydä sellanen ostamassa. Plus tietty ajoituksenmuunnin ja kaikki perkeleen alustan osat tän talven aikana ja muutama valo kojetauluun ja maalauttaa helmat.. :evil:

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

nyki

Viesti Kirjoittaja samppa »

Bones kirjoitti:Pakko nostaa..
Samppa, saitko ikinä ilmiä ja auttoiko?
Tarttis nimittäin käydä sellanen ostamassa. Plus tietty ajoituksenmuunnin ja kaikki perkeleen alustan osat tän talven aikana ja muutama valo kojetauluun ja maalauttaa helmat.. :evil:
Hain ilmin ja panin kiinni. Loppui siihen nykimiset sun muut heittelyt käynnissä. Tehojakin alkoi löytymään... Tilasivat osan suoraan saksasta boschilta.

Vastaa Viestiin