Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Tällänen tapaus:
Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed
Vuosimallia 2001 ja ajettu 95000 km

Pyysin myyjää käyttämään autotohtorilla, ja tohtorin vastaus oli suurinpiirtein tälläinen:
- Jarrulevy oikealla takana ruostunut ja jarrulevyt kuluneet
- Moottoriöljy alle minimin, lieviä vuotoja mm. öljypohja
- Moottorin alasuojamuovi repeillyt
- Jäähd. neste minimissä, vuodon jälkiä mm. öljysuodattimen kohdalla letkut.
- Turvatyynyn merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia
- talvirenkaat :e 6-7 mm ja t 4-5 mm
- Pakokaasuarvot ok
- Jarrut etu: 2.2 2.2 taka: 1.2 1.0 Seisontajarru 2.0 1.2
- Jarrunesteen kiehumispiste 283 astetta
- Jäähdytysnesteen pakkaskesto -40 astetta.

Lähinnä tossa mua epäilyttää noi vuodot ja se, että öljyä on ollut liian vähän. Sekä tietty toi turvatyynyn merkkivalo(jousikello?). Minkäslaisia arvioita osaatte te fiksummat antaa noiden vikojen laadusta?

Huollot autoon on kuulemma tehty, paitsi 60:n huolto jäänyt väliin ja jakopäänhihna vaihdettu 80:n kohdalla.

Help!
Viimeksi muokannut SimppaP, 01 Joulu 2005, 18:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No ensinnäkin, vältä selespeediä. Toiminta ontuvaa ja vikaherkkä. Kallis huollattaa.
Pikku öljyvuoto nyt ei varmaan maailmaa kaada. Moottoriöljyn vähyys kielii huolimattomuudesta. Noi 147 TS koneet tuppaa syömään öljyä.
Jarrulevyjä saa uusia.
Air bagi valo saattaa risata enemmänkin. vaatii kuitauksen testerillä. kallista.

Kyseessä lienee tämä auto?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=497246

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Sepä se. Sama auto. :P

Joo, ei muakaan tossa oikeestaan muu hirveesti epäilyttänyt kuin tuo turvatyynyn merkkivalo.

se oli kyllä ihan uutta tietoa, että selespeediä pitäis välttää. No mukava kuulla siitäkin.

Missä sä muuten oot 147:aasi Turussa huollattanut. Jostain kuulin salamaosa ja sitten Liedossa jokin jenkkiautoihin erikoistunut paja voisivat olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ainakin alkupään selespeedit olivat vikaherkkiä uudemmat versiot pitäs olla parempia. En kyllä ole ikinä ymmärtänyt koko selespeediä kun 156 selespeedin hinnalla sai jo V6 koneisen 156sen vuonna 1998, nyt taitaa olla hinnat jo suunnilleen kohdillaan. Tuo turvatyyny kannattaa korjata kerralla kuntoon ettei sitä tartte joka kuukausi kuittailla isolla rahalla.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Nyt ei kannata huhupuheita Selespeedistä viljellä vaan omistajien kommentit Selespeedistä, esim. Girillä on 2003 selespeed eikä ole kommentoinut pahemmin vioista ko. järjestelmässä. Kommentteja alkupään Seleistä kaivataan. Seleä ajaneena voin sanoa että mainio peli taajamaapyörityksessä, ruuhka-ajosta en tiedä onko nykivää vai ei?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos selespeedistä kaipaa tietoa käy 156.netissä ja laittaa hauksi selespeed niin sieltä ilmestyy 9 sivua juttua , nykyisin taitaa olla 2 tai 3 versio käytössä. Tuosta on muuten kehitteillä dsgn tyyppinen

"The technical name is "Ecoshift" and it is still under developing.
It will have three clutches and will be 35% more faster than vag's DSG"

"When can we expect this gearbox?
Hope 2007"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Itellä ollut sele 3,5 vuotta eikä kyllä mitään ongelmia ole ollut - päinvastoin. Tietysti makuasia, mutta itse en kyllä manuaalia enää hommaa.

Sitä paitsi 147:ssa tulee selen mukana myös Bose ja sen ohjaus ratissa. Kyllä se on uskomaton fiilis päästellä mutkaista tietä ottamatta käsiä koko ajan ratista. 8)

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Ilmeisesti kukaan ei nyt sitten keksinyt mitään hirveän huolestuttavaa?

Mitä tohon turvatyynyn merkkivaloon tulee, niin Delta-auto taitaa olla ainoa paikka sen korjaamiseen?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hyvin pidetty on mielestäni muuta kuin 60tkm huolto tekemättä ja öljyt alle minimin.
Siistiltä kyllä vaikuttaa kuvissa ja nahkasisusta 8)

Öljypohjan vuoto on pahimmillaan murtunut öljypohja tai tuhotut öljyporpun kierteet, parhaimmillaan huono propun tiiviste.
Alasuojamuovin tilalle Ollin Panssari (myyntiosasto)

MUOK: näköjään panssaria on vaan 156 :(

Omassa 156:ssa selkeästi tehokkaammat jarrut, onko muutakin häikkää kuin takajarruissa? (käyttöjarru tosin puree tasaisesti). Jarrupalojen vaihdolla tehoakin voi tulla lisää.
Voin tarkistaa katsastuksen lukemat kunhan löydän sen kupongin.
MUOK
VE OE
3.0 2.8
VT OT
1.7 1.8
Käsijarru
1.4 1.3


Nätin näköinen on 147 :-D
Viimeksi muokannut mattijus, 06 Joulu 2005, 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Onko öljyt vaihdettu 20tkm välein, useammin vai ei ollenkaan? Minkä väriset kurat öljytikusta näkyi? Eli onko tuo moottori enää minkään arvoinen?

15500 on ihan liikaa, jos öljyjä ei ole ehditty vilkaista.

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Hyvä pointti, täytyypi kysyä myyjältä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joiltakin Boschin valtuuttamilta huolloilta löytyy testeri tyynyvalon kuittaukseen. Tessut tuppaa vähän öljyistä riippuen kuluttaan öljyä, eli sitä pitäisi seurata säännöllisesti, eikä käyttää mitään 0W-40 litkuja. Jos tikku kuitenkin vielä kastuu, niin mitään tuhoa tuskin on tapahtunut. Tietysti vuodon syy kannattaisi selvittää ennenkuin teet kauppoja, ettei tule ikävää yllätystä, jos esim. öljypohja on ajettu johonkin. Jäähdytinneste saattaa tihkua jostain öljynlauhduttimen liitoksesta.

Onkohan autoa ajettu varovasti, jos toinen jarrulevy on ruosteessa ja kuitenkin dyno antaa noin tasaset tulokset. Käsijarrussa saattaa toinen vaijeri ehkä jumittaa. Jarrulevythän kuluu käytössä ja kuten puuha sanoi, niitä saa uusia ja on helppo vaihtaa.

Tuurilla on kyllä menny ton 20 tkm yliaikaa remmillä.

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Mistähän sais listaa noista Boschin valtuuttamista huolloista? Öljyvuoto johtuu autotohtorin mukaan muuten jostain propusta joka vuotaa, koneeseen ei kuulemma ollut öljyä päässyt.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »


Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Kiitti. Niinpä tietysti. Ja kaikille muillekin Turun seudulla asuville tiedoksi:
Autosähkö- ja Dieselhuolto Häkkinen
Osoite Autokatu 1, 20380 Turku
Puhelin (02) 253 8447
Fax (02) 238 7490
asdhakkinen@kolumbus.fi sanoo tekevänsä nollauksen 50 euron hintaan.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

No onpas halpa hinta viiden minuutin hommasta :shock:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Kallista on juu, mut vissiin kuitenkin kympin halvempaa (sattumalta) kuin Delta-autossa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »


Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

SimppaP kirjoitti:Ilmeisesti kukaan ei nyt sitten keksinyt mitään hirveän huolestuttavaa?
No ei. Tuo on edullinen hinta noin hyvin varustetusta 2.0TS 147:sta. Ja Selespeed on plussaa.. Minun mielestäni.

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

puuha kirjoitti:Vinkki Vinkki...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5312
Kympillä. Wau. siis riittääkö pelkästään ton koodin luku? Olipas iisi homma. :shock:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Cuore Sportivo kirjoitti:Tuo on edullinen hinta noin hyvin varustetusta 2.0TS 147:sta. Ja Selespeed on plussaa.. Minun mielestäni.
Samaa mieltä, ei ainakaan hinnalla pilattu.
Pikkusen itselläkin ehkä nousee karvat pystyyn tuon huollon väliinjäämisen sekä öljyn vähyyden yhdistelmästä. Kuten sanottu tuo kielii huonosta pidosta. Yleisessä tiedossa kuitenkin on että nuo öljyä syövät, joten siitä on pidettävä huolta tai ei hyvä heilu.

Muita ajatuksia: jarrujutut on helppo korjata vaikka itse, pohjapanssari hajoaa lähes kaikilta (osta esim. alumiininen tilalle) ja öljy-vuoto korjaantuu parhaassa tapauksessa pelkällä tiivisteen vaihdolla. Itse yrittäisin tinkiä hinnasta vedoten kaikiin kommentteihin mitä täällä on sanottu tai sitten pyytää myyjää korjaamaan ainakin osa noista (esim. tuo airbag kuittaus). Täältä tähän.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu kieltämättä huolestuttaa se, että 60 tkm huolto on jätetty tekemättä. No, hihna ei katkennut, joten kone ei kokenut täystuhoa, mutta enemmän se kertoo huolimattomuudesta, kun Alfan kohdalla todella kannattaa pitää kiinni noista vaihtoväleistä ja sehän on 60 tkm / kolme vuotta KUMPI ENSIN TULEE TÄYTEEN. Hihna voi katketa vaikka 20 tkm jälkeen jos se on 6 vuotta vanha.

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Campari »

SimppaP kirjoitti: - Moottoriöljy alle minimin, lieviä vuotoja mm. öljypohja
Help!
Jos tulee propun kohdalta, niin propusta kierteet mysitty, hyvin yleistä, koska materiaalipaksuus pohjassa ohut siinä kohtaa. Minulla molemmista aiemmista ostettaessa jo huonossa kunnossa. Helicoil saattaa auttaa, jos on purupintaa.

Ei tuota TS:ää kyllä saisi ajella vähillä öljyillä, vertaa nyt ainakin käyntiääntä johonkin toiseen samanlaiseen (moottori), ettei kuulu mitään ylimääräistä kolinaa tai napinaa.

Muut on oikeastaan käytöstä johtuvia ja normaaliominaisuuksia noilla kilometreillä paitsi airbagin valo, se anturiliitin kannattaa tarkistuttaa.

Seleen en osaa sanoa mitään, kun en ole edes kokeillut.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös se tohtori mitannut öljynpaineita ja ohivuotoja? Nuo ja käyntiäänet jos ovat kunnossa niin ei pitäisi olla suuremmin aihetta jännittää moottoria.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Ei se mitannut, mutta käyntiäänet on normaailt ja nuo pakokaasuarvot ovat kanssa ok, mikä kait vois kertoo siitä, että moottorissa olis kaikki ok.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

En halua maalata piruja seinille, mutta lue tämä kuitenkin.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =mikkel%2A

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Mulle kävi itelleni vähän tollee Rover 200:lla vuoden takuun umpeutumisen jälkeen. Ihme nakutusta rupes kuulumaan ja kun vein auton Metro Autoon ja he kertoivat asiasta Roverille, lähetti tehdas mulle ilmasen uuden moottorin. Joku öljyongelma se kuulemma oli, muttei sitä tarkalleen mulle kerrottu. Se oli aika hyvää palvelua, mutta siis kyllä kait noita sitten sattuu.
Viimeksi muokannut SimppaP, 01 Joulu 2005, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Hiukan pisti ´korvaan´ tuo kritiikki Selespeediä kohtaan. Ainakaan itsellä sen kanssa ei ole ole ollut ongelmia ja toimii hyvinkin vertailukelpoisesti perinteiseen automaattiin nähden mitä tulee vaihtojen pehmeyteen.

En lisäksi ole ainakaan kuullut että järjestelmä olisi pettänyt. Ainut huolto mitä siihen suositellaan on n. 100tkm välein vaihtaa hydraulinesteet ja toki huolehtia että nestettä on riittävästi.

Se mikä siitä menee jos menee on hydraulipumppu joka kai maksaa noin 600 euroa. Niitä tiedän pari tapausta että on mennyt.

Järjestelmä on täsmälleen sama mikä Ferrari F355 F1 mallissa. Valmistaja on Magneti Marelli.

Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.

Toki hieno tekniikka on hienoa tekniikkaa ja vikoja voi tulla aina kun autosta on kyse.

Laittakaa nyt muutkin selen omistajat kommentteja.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

jpakarin kirjoitti:Se mikä siitä menee jos menee on hydraulipumppu.
Joo, hydraulipumpun lisäksi joku joskus kirjoitteli, että on kovilla pakkasilla hieman nihkeä ennen kuin lämpenee.
Muuten Sele on saanut ainakin tällä palstalla kovia kehuja omistajilta. Ja onhan se vidun hieno, mitä nyt vähän on päässyt ajelemaan. 8)

GTA Selespeediä olisi hienoa päästä testaamaan..

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja puuha »

jpakarin kirjoitti: Järjestelmä on täsmälleen sama mikä Ferrari F355 F1 mallissa. Valmistaja on Magneti Marelli.

Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Hiukan epäilyttää.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

No juu en minäkään usko, että siellä ihan samat hilppeet on.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Re: Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

jpakarin kirjoitti:Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Ja nyt sitten todistusaineistoa kehiin näille epäileville Tuomaille :mrgreen:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

puuha kirjoitti:
jpakarin kirjoitti:Hiukan epäilyttää.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...
Ei perustu faktaan vaan fiktioon.
Voi kai järjestelmä olla sama, vaikka kytkin ja vaihdelaatikko on eri?

Muok: Mulla on pitkät piuhat. Tarttee siinä Ferrarin manuaalissakin varmana jonkinlainen kytkin & aski olla :crazyeyes:
VMP

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Minä kyllä muistelen lukeneeni jostain deltan julkaisusta tms että sama magnetimarellin systeemi. Tietty Ferrarissa vahvempi kytkin yms paikat kun on koneessa "pikkuisen" enemmän tehoakin. Mikä tietysti nostaa hintaa. Sitäpaitsi nimi Ferrari varmaan nostaa hintaa vielä lisää. Vertaa Ilmi keskusteluun.

Ei mulla mitään faktaa kyllä tuohon tueksi ole, olis kiva lukea jos jollain on?

EDIT: Ohivuotojen mittaus maksaa extraa autotohtorilla, eivät sitten halunneet maksaa siitä :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Taitaa olla ihan mun oma vika, kun en tajunnnut pyytää myyjältä ohivuotojen mittausta. En taas tiennyt tarpeeksi.

ErbB
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Elo 2005, 18:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ErbB »

Meillä on tuo Sele tosiaan ollut toukokuun lopusta. Ihan moitteettomasti se on tähän mennessä toiminut. Herra talossa tosin väittää, että se kylmänä jää alkuun jurnuttamaan turhan pitkäksi aikaa ykköselle. Itse en ole moista huomannut.

Mielestäni autossa kytkin on täysin turha kapistus. Ja mikäs sen mukavampaa, kun Bosen napitkin on ratissa. Niin ja ne hunajanväriset nahat on suorastaan vastustamattomat :-D
147 2.0 Selespeed -02

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Skannaanpa artikkelin jossa tuo maininta on tuosta järjestelmän identtisyydestä F355 F1 malliin. Eihän sitä nyt omasta päästä....

Totta on tuo että pakkasella Sele toimii hiukan kulmikkaammin.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja mml »

puuha kirjoitti:
Hiukan epäilyttää.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...

Imagohintoja. Arkipäiväisempi esimerkki löytyy V.A.G. konsernin hinnastosta. DSG vaihteisto on kaikissa sama, mutta lisähinta joka vaihteistosta peritään on merkkikohtainen. Audin vaihteisto on miltei tuplahintainen VW:iin verrattuna.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tuo DSG on todella loistava verattuna Alfa selespeediin.
Ei mitään himo viivettä kuten selessä, pykälät posahtaa sisään leikiten.

Jotain se syö kuitenkin ajamisen hauskuudesta...tai no onhan launch control iso plussa!

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

puuha kirjoitti:Tuo DSG on todella loistava verattuna Alfa selespeediin.
Ei mitään himo viivettä kuten selessä, pykälät posahtaa sisään leikiten.

Jotain se syö kuitenkin ajamisen hauskuudesta...tai no onhan launch control iso plussa!
Sele on hiukan liian hidas, mutta niin on manuaalikin. Alfan selessä prosessiin kaasu pois->kytkin auki->vaihde sisään->kytkin kiinni->kaasu päälle menee n. 400ms, Fefen vastaava hoitaa sen ajassa 80ms. Eroa siis on.

Pakkasella tosiaan esiintyy hiukan kulmikkuutta, mutta niin esiintyy manuaalissakin. Kovemmillakin pakkasilla selespeed toimii eikä kestä kauaa kun lievä kulmikkuus häipyy.

Tuplakytkin eli DSG-tyyppisen lootan vahvuus on ylöspäinvaihto (n.10ms), heikkous alaspäinvaihto, koska rattaiden etäisyys toisistaan on pidempi kuin normaalilaatikossa. Esim. 6:lta 2:lle vaihdettessa (vaihtoa ohjaa sama kytkin ja rattaiden etäisyys on pitkä) loota vaihtaa ensin 5:lle (eri kytkimen palvelema) ja vasta sen jälkeen 2:lle. No harvoinpa tuollaisia vaihtoja ajossa kyllä tulee.

Selespeediä pitää osata käyttää, toisin kuin DSG:tä. Selen softan ajatukset pitää osata lukea, jotta saa vaihdot ja moottorijarrutukset optimoitua niin kaupungissa kuin mutkaisella maantiepätkällä. Kaiken kaikkiaan mielestäni loistava systeemi tuo Selespeed. Olen erittäin tyytyväinen että otin JTS selespeedin enkä V6 manuaalia, jonka sedan-mallin olisi saanut suurin piirtein samaan hintaan kuin omani. Jos V6:n olisi saanut selellä niin olisi varmaan tullut hankittua se, vaikka olisikin joutunut investoimaan pari tonnia enemmän.

98-99 seleissä oli softavaivoja ja mekaanisia ongelmia kun paikat eivät kestäneet.

00 tuli uusi softa, eli kaikki sen jälkeen tehdyt selet ja myös vanhat, jotka reflässätty uudella softalla ovat parempia käytökseltään. 02 tuli 3. sukupolven sele, joka on entistäkin käyttäjäystävällisempi kun softaa on hiottu. Tämä viimeisin painos sopii jopa automaattiin tottuneille mummeleille ja vaareille kun käyttää city- eli automaattitoimintoa.

00/01 asti aktuaattorissa esiintyi halkeamista, joka johtui valutekniikasta joka oli "sand casting". Uudemmat ovat tehty "die casting" -menetelmällä eikä halkeamia ole enää esiintynyt.

Innolla odotan tuota DSG-tyyppistä lootaa Alfalta nyt kun siitä kuulin, mutta uskaltaakohan sellaistakaan ajatella hankkivansa vähään aikaan jos on lastentauteja kuten alkupään seleissä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Giri kirjoitti: Sele on hiukan liian hidas, mutta niin on manuaalikin. Alfan selessä prosessiin kaasu pois->kytkin auki->vaihde sisään->kytkin kiinni->kaasu päälle menee n. 400ms, Fefen vastaava hoitaa sen ajassa 80ms. Eroa siis on.
eikös tuon selen nopeus riipu kierrroksista ja kaasunkäytöstö luin jostain että 5trpm ja 60% kaasusta niin vaihto tapahtuu nopeammin. Selespeediä käytetään myös esim Aston Martin DB9sissa taitaa vaan olla eri versio erilaisissa/hintaisissa autoissa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Joo, sport mode menee päälle yli 5k ja jotain >60% kaasua. Bemun SSG:kin (köyhänmiehen SMG) on muuten Magneti Marellin tuotoksia eli varmaan sama kuin Selespeed, mutta softalla käytös saadaan tarvittaessa varioitua. Ainakin SMG:ssä on erillinen nappi sport-modelle ja taitaa olla myös GTA:n 6-lovisessa Selespeedissä. 147 GTA Selespeed olis kova sana ja Saksastahan niitä sais :mrgreen:

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Artikkeli Selespeedistä

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Tässäpä sivu kerrallaan, lähde siis Autocar january 1999

http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page01.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page02.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page03.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page04.jpg

Ei ole varmasti DSG:n veroinen mutta tiedä tuosta himoviiveestä. Nopeemmin tällä radalla pykälät vaihtuu kun manuaalilla.

Kaupungissa oikein mukava peli CITY -asennossa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No johan on kirjoitus!

Suora lainaus sivulta 1.

Lainaus:
In princible, it´s the same Magneti-Marelli system used by Ferrari in the F355 F1. Only more advanced.

Miten huono se onkaan siis Ferrarissa? Ja miksi useiden tuhansien lisä hinta?

BTW SimppaP, joko 147 pihassa?

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Kieltämättä hurjalta kuulostaa. Mutta toki fefessä on tietenkin ihan eri tason laatikko, kytkin ym.

Itse artikkeli on tosin ehken liiankin vuolasta kehua, mutta toki tottakin osin.

Niin tulikos se 147 hankittua?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ainakin tuossa linkitetyssä jutussa mainittiin, että Ferrarin järjestelmässä välikaasu annetaan tyhjäkäyntimoottorilla, mikä ei ole yhtä tarkka kuin Alfan sähköinen kaasuläppä.
VMP

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

puuha kirjoitti: BTW SimppaP, joko 147 pihassa?
Yep. Ostettu on ja täytyy sanoa, et tyytyväinen oon. Tosin tukivarsien nivelien öljyäminen taitaa olla heti ny edessä.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Saitko tingittyä hinnan miten alas?

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

En tiä voiko sitä sanoa, ku kaikki kuitenkin tietää mistä autosta on kyse, tai no miksei voi.

Mä maksoin siitä 14000 euroa.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Kappas vaan ja onnittelut Simpalle!
Meillekkin on muuten sunnuntai iltana ilmestynyt pihaan 147 8)
"Timing cingulum off et valuulas node"

Vastaa Viestiin