Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan
Valvoja: Moderators
Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan
Tällänen tapaus:
Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed
Vuosimallia 2001 ja ajettu 95000 km
Pyysin myyjää käyttämään autotohtorilla, ja tohtorin vastaus oli suurinpiirtein tälläinen:
- Jarrulevy oikealla takana ruostunut ja jarrulevyt kuluneet
- Moottoriöljy alle minimin, lieviä vuotoja mm. öljypohja
- Moottorin alasuojamuovi repeillyt
- Jäähd. neste minimissä, vuodon jälkiä mm. öljysuodattimen kohdalla letkut.
- Turvatyynyn merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia
- talvirenkaat :e 6-7 mm ja t 4-5 mm
- Pakokaasuarvot ok
- Jarrut etu: 2.2 2.2 taka: 1.2 1.0 Seisontajarru 2.0 1.2
- Jarrunesteen kiehumispiste 283 astetta
- Jäähdytysnesteen pakkaskesto -40 astetta.
Lähinnä tossa mua epäilyttää noi vuodot ja se, että öljyä on ollut liian vähän. Sekä tietty toi turvatyynyn merkkivalo(jousikello?). Minkäslaisia arvioita osaatte te fiksummat antaa noiden vikojen laadusta?
Huollot autoon on kuulemma tehty, paitsi 60:n huolto jäänyt väliin ja jakopäänhihna vaihdettu 80:n kohdalla.
Help!
Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed
Vuosimallia 2001 ja ajettu 95000 km
Pyysin myyjää käyttämään autotohtorilla, ja tohtorin vastaus oli suurinpiirtein tälläinen:
- Jarrulevy oikealla takana ruostunut ja jarrulevyt kuluneet
- Moottoriöljy alle minimin, lieviä vuotoja mm. öljypohja
- Moottorin alasuojamuovi repeillyt
- Jäähd. neste minimissä, vuodon jälkiä mm. öljysuodattimen kohdalla letkut.
- Turvatyynyn merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia
- talvirenkaat :e 6-7 mm ja t 4-5 mm
- Pakokaasuarvot ok
- Jarrut etu: 2.2 2.2 taka: 1.2 1.0 Seisontajarru 2.0 1.2
- Jarrunesteen kiehumispiste 283 astetta
- Jäähdytysnesteen pakkaskesto -40 astetta.
Lähinnä tossa mua epäilyttää noi vuodot ja se, että öljyä on ollut liian vähän. Sekä tietty toi turvatyynyn merkkivalo(jousikello?). Minkäslaisia arvioita osaatte te fiksummat antaa noiden vikojen laadusta?
Huollot autoon on kuulemma tehty, paitsi 60:n huolto jäänyt väliin ja jakopäänhihna vaihdettu 80:n kohdalla.
Help!
Viimeksi muokannut SimppaP, 01 Joulu 2005, 18:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No ensinnäkin, vältä selespeediä. Toiminta ontuvaa ja vikaherkkä. Kallis huollattaa.
Pikku öljyvuoto nyt ei varmaan maailmaa kaada. Moottoriöljyn vähyys kielii huolimattomuudesta. Noi 147 TS koneet tuppaa syömään öljyä.
Jarrulevyjä saa uusia.
Air bagi valo saattaa risata enemmänkin. vaatii kuitauksen testerillä. kallista.
Kyseessä lienee tämä auto?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=497246
Pikku öljyvuoto nyt ei varmaan maailmaa kaada. Moottoriöljyn vähyys kielii huolimattomuudesta. Noi 147 TS koneet tuppaa syömään öljyä.
Jarrulevyjä saa uusia.
Air bagi valo saattaa risata enemmänkin. vaatii kuitauksen testerillä. kallista.
Kyseessä lienee tämä auto?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=497246
Sepä se. Sama auto.
Joo, ei muakaan tossa oikeestaan muu hirveesti epäilyttänyt kuin tuo turvatyynyn merkkivalo.
se oli kyllä ihan uutta tietoa, että selespeediä pitäis välttää. No mukava kuulla siitäkin.
Missä sä muuten oot 147:aasi Turussa huollattanut. Jostain kuulin salamaosa ja sitten Liedossa jokin jenkkiautoihin erikoistunut paja voisivat olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.
Joo, ei muakaan tossa oikeestaan muu hirveesti epäilyttänyt kuin tuo turvatyynyn merkkivalo.
se oli kyllä ihan uutta tietoa, että selespeediä pitäis välttää. No mukava kuulla siitäkin.
Missä sä muuten oot 147:aasi Turussa huollattanut. Jostain kuulin salamaosa ja sitten Liedossa jokin jenkkiautoihin erikoistunut paja voisivat olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.
ainakin alkupään selespeedit olivat vikaherkkiä uudemmat versiot pitäs olla parempia. En kyllä ole ikinä ymmärtänyt koko selespeediä kun 156 selespeedin hinnalla sai jo V6 koneisen 156sen vuonna 1998, nyt taitaa olla hinnat jo suunnilleen kohdillaan. Tuo turvatyyny kannattaa korjata kerralla kuntoon ettei sitä tartte joka kuukausi kuittailla isolla rahalla.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Nyt ei kannata huhupuheita Selespeedistä viljellä vaan omistajien kommentit Selespeedistä, esim. Girillä on 2003 selespeed eikä ole kommentoinut pahemmin vioista ko. järjestelmässä. Kommentteja alkupään Seleistä kaivataan. Seleä ajaneena voin sanoa että mainio peli taajamaapyörityksessä, ruuhka-ajosta en tiedä onko nykivää vai ei?
jos selespeedistä kaipaa tietoa käy 156.netissä ja laittaa hauksi selespeed niin sieltä ilmestyy 9 sivua juttua , nykyisin taitaa olla 2 tai 3 versio käytössä. Tuosta on muuten kehitteillä dsgn tyyppinen
"The technical name is "Ecoshift" and it is still under developing.
It will have three clutches and will be 35% more faster than vag's DSG"
"When can we expect this gearbox?
Hope 2007"
"The technical name is "Ecoshift" and it is still under developing.
It will have three clutches and will be 35% more faster than vag's DSG"
"When can we expect this gearbox?
Hope 2007"
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Itellä ollut sele 3,5 vuotta eikä kyllä mitään ongelmia ole ollut - päinvastoin. Tietysti makuasia, mutta itse en kyllä manuaalia enää hommaa.
Sitä paitsi 147:ssa tulee selen mukana myös Bose ja sen ohjaus ratissa. Kyllä se on uskomaton fiilis päästellä mutkaista tietä ottamatta käsiä koko ajan ratista.
Sitä paitsi 147:ssa tulee selen mukana myös Bose ja sen ohjaus ratissa. Kyllä se on uskomaton fiilis päästellä mutkaista tietä ottamatta käsiä koko ajan ratista.
Hyvin pidetty on mielestäni muuta kuin 60tkm huolto tekemättä ja öljyt alle minimin.
Siistiltä kyllä vaikuttaa kuvissa ja nahkasisusta
Öljypohjan vuoto on pahimmillaan murtunut öljypohja tai tuhotut öljyporpun kierteet, parhaimmillaan huono propun tiiviste.
Alasuojamuovin tilalle Ollin Panssari (myyntiosasto)
MUOK: näköjään panssaria on vaan 156
Omassa 156:ssa selkeästi tehokkaammat jarrut, onko muutakin häikkää kuin takajarruissa? (käyttöjarru tosin puree tasaisesti). Jarrupalojen vaihdolla tehoakin voi tulla lisää.
Voin tarkistaa katsastuksen lukemat kunhan löydän sen kupongin.
MUOK
VE OE
3.0 2.8
VT OT
1.7 1.8
Käsijarru
1.4 1.3
Nätin näköinen on 147
Siistiltä kyllä vaikuttaa kuvissa ja nahkasisusta
Öljypohjan vuoto on pahimmillaan murtunut öljypohja tai tuhotut öljyporpun kierteet, parhaimmillaan huono propun tiiviste.
Alasuojamuovin tilalle Ollin Panssari (myyntiosasto)
MUOK: näköjään panssaria on vaan 156
Omassa 156:ssa selkeästi tehokkaammat jarrut, onko muutakin häikkää kuin takajarruissa? (käyttöjarru tosin puree tasaisesti). Jarrupalojen vaihdolla tehoakin voi tulla lisää.
Voin tarkistaa katsastuksen lukemat kunhan löydän sen kupongin.
MUOK
VE OE
3.0 2.8
VT OT
1.7 1.8
Käsijarru
1.4 1.3
Nätin näköinen on 147
Viimeksi muokannut mattijus, 06 Joulu 2005, 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Joiltakin Boschin valtuuttamilta huolloilta löytyy testeri tyynyvalon kuittaukseen. Tessut tuppaa vähän öljyistä riippuen kuluttaan öljyä, eli sitä pitäisi seurata säännöllisesti, eikä käyttää mitään 0W-40 litkuja. Jos tikku kuitenkin vielä kastuu, niin mitään tuhoa tuskin on tapahtunut. Tietysti vuodon syy kannattaisi selvittää ennenkuin teet kauppoja, ettei tule ikävää yllätystä, jos esim. öljypohja on ajettu johonkin. Jäähdytinneste saattaa tihkua jostain öljynlauhduttimen liitoksesta.
Onkohan autoa ajettu varovasti, jos toinen jarrulevy on ruosteessa ja kuitenkin dyno antaa noin tasaset tulokset. Käsijarrussa saattaa toinen vaijeri ehkä jumittaa. Jarrulevythän kuluu käytössä ja kuten puuha sanoi, niitä saa uusia ja on helppo vaihtaa.
Tuurilla on kyllä menny ton 20 tkm yliaikaa remmillä.
Onkohan autoa ajettu varovasti, jos toinen jarrulevy on ruosteessa ja kuitenkin dyno antaa noin tasaset tulokset. Käsijarrussa saattaa toinen vaijeri ehkä jumittaa. Jarrulevythän kuluu käytössä ja kuten puuha sanoi, niitä saa uusia ja on helppo vaihtaa.
Tuurilla on kyllä menny ton 20 tkm yliaikaa remmillä.
Kiitti. Niinpä tietysti. Ja kaikille muillekin Turun seudulla asuville tiedoksi:
Autosähkö- ja Dieselhuolto Häkkinen
Osoite Autokatu 1, 20380 Turku
Puhelin (02) 253 8447
Fax (02) 238 7490
asdhakkinen@kolumbus.fi sanoo tekevänsä nollauksen 50 euron hintaan.
Autosähkö- ja Dieselhuolto Häkkinen
Osoite Autokatu 1, 20380 Turku
Puhelin (02) 253 8447
Fax (02) 238 7490
asdhakkinen@kolumbus.fi sanoo tekevänsä nollauksen 50 euron hintaan.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Samaa mieltä, ei ainakaan hinnalla pilattu.Cuore Sportivo kirjoitti:Tuo on edullinen hinta noin hyvin varustetusta 2.0TS 147:sta. Ja Selespeed on plussaa.. Minun mielestäni.
Pikkusen itselläkin ehkä nousee karvat pystyyn tuon huollon väliinjäämisen sekä öljyn vähyyden yhdistelmästä. Kuten sanottu tuo kielii huonosta pidosta. Yleisessä tiedossa kuitenkin on että nuo öljyä syövät, joten siitä on pidettävä huolta tai ei hyvä heilu.
Muita ajatuksia: jarrujutut on helppo korjata vaikka itse, pohjapanssari hajoaa lähes kaikilta (osta esim. alumiininen tilalle) ja öljy-vuoto korjaantuu parhaassa tapauksessa pelkällä tiivisteen vaihdolla. Itse yrittäisin tinkiä hinnasta vedoten kaikiin kommentteihin mitä täällä on sanottu tai sitten pyytää myyjää korjaamaan ainakin osa noista (esim. tuo airbag kuittaus). Täältä tähän.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Juu kieltämättä huolestuttaa se, että 60 tkm huolto on jätetty tekemättä. No, hihna ei katkennut, joten kone ei kokenut täystuhoa, mutta enemmän se kertoo huolimattomuudesta, kun Alfan kohdalla todella kannattaa pitää kiinni noista vaihtoväleistä ja sehän on 60 tkm / kolme vuotta KUMPI ENSIN TULEE TÄYTEEN. Hihna voi katketa vaikka 20 tkm jälkeen jos se on 6 vuotta vanha.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Re: Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan
Jos tulee propun kohdalta, niin propusta kierteet mysitty, hyvin yleistä, koska materiaalipaksuus pohjassa ohut siinä kohtaa. Minulla molemmista aiemmista ostettaessa jo huonossa kunnossa. Helicoil saattaa auttaa, jos on purupintaa.SimppaP kirjoitti: - Moottoriöljy alle minimin, lieviä vuotoja mm. öljypohja
Help!
Ei tuota TS:ää kyllä saisi ajella vähillä öljyillä, vertaa nyt ainakin käyntiääntä johonkin toiseen samanlaiseen (moottori), ettei kuulu mitään ylimääräistä kolinaa tai napinaa.
Muut on oikeastaan käytöstä johtuvia ja normaaliominaisuuksia noilla kilometreillä paitsi airbagin valo, se anturiliitin kannattaa tarkistuttaa.
Seleen en osaa sanoa mitään, kun en ole edes kokeillut.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
En halua maalata piruja seinille, mutta lue tämä kuitenkin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =mikkel%2A
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =mikkel%2A
Mulle kävi itelleni vähän tollee Rover 200:lla vuoden takuun umpeutumisen jälkeen. Ihme nakutusta rupes kuulumaan ja kun vein auton Metro Autoon ja he kertoivat asiasta Roverille, lähetti tehdas mulle ilmasen uuden moottorin. Joku öljyongelma se kuulemma oli, muttei sitä tarkalleen mulle kerrottu. Se oli aika hyvää palvelua, mutta siis kyllä kait noita sitten sattuu.
Viimeksi muokannut SimppaP, 01 Joulu 2005, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Selespeedistä
Hiukan pisti ´korvaan´ tuo kritiikki Selespeediä kohtaan. Ainakaan itsellä sen kanssa ei ole ole ollut ongelmia ja toimii hyvinkin vertailukelpoisesti perinteiseen automaattiin nähden mitä tulee vaihtojen pehmeyteen.
En lisäksi ole ainakaan kuullut että järjestelmä olisi pettänyt. Ainut huolto mitä siihen suositellaan on n. 100tkm välein vaihtaa hydraulinesteet ja toki huolehtia että nestettä on riittävästi.
Se mikä siitä menee jos menee on hydraulipumppu joka kai maksaa noin 600 euroa. Niitä tiedän pari tapausta että on mennyt.
Järjestelmä on täsmälleen sama mikä Ferrari F355 F1 mallissa. Valmistaja on Magneti Marelli.
Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Toki hieno tekniikka on hienoa tekniikkaa ja vikoja voi tulla aina kun autosta on kyse.
Laittakaa nyt muutkin selen omistajat kommentteja.
En lisäksi ole ainakaan kuullut että järjestelmä olisi pettänyt. Ainut huolto mitä siihen suositellaan on n. 100tkm välein vaihtaa hydraulinesteet ja toki huolehtia että nestettä on riittävästi.
Se mikä siitä menee jos menee on hydraulipumppu joka kai maksaa noin 600 euroa. Niitä tiedän pari tapausta että on mennyt.
Järjestelmä on täsmälleen sama mikä Ferrari F355 F1 mallissa. Valmistaja on Magneti Marelli.
Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Toki hieno tekniikka on hienoa tekniikkaa ja vikoja voi tulla aina kun autosta on kyse.
Laittakaa nyt muutkin selen omistajat kommentteja.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Selespeedistä
Joo, hydraulipumpun lisäksi joku joskus kirjoitteli, että on kovilla pakkasilla hieman nihkeä ennen kuin lämpenee.jpakarin kirjoitti:Se mikä siitä menee jos menee on hydraulipumppu.
Muuten Sele on saanut ainakin tällä palstalla kovia kehuja omistajilta. Ja onhan se vidun hieno, mitä nyt vähän on päässyt ajelemaan.
GTA Selespeediä olisi hienoa päästä testaamaan..
Re: Selespeedistä
Hiukan epäilyttää.jpakarin kirjoitti: Järjestelmä on täsmälleen sama mikä Ferrari F355 F1 mallissa. Valmistaja on Magneti Marelli.
Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...
Re: Selespeedistä
Ja nyt sitten todistusaineistoa kehiin näille epäileville Tuomaillejpakarin kirjoitti:Minulla on hyvä artikkeli tuosta jos kiinnostaa.
Re: Selespeedistä
Ei perustu faktaan vaan fiktioon.puuha kirjoitti:jpakarin kirjoitti:Hiukan epäilyttää.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...
Voi kai järjestelmä olla sama, vaikka kytkin ja vaihdelaatikko on eri?
Muok: Mulla on pitkät piuhat. Tarttee siinä Ferrarin manuaalissakin varmana jonkinlainen kytkin & aski olla
VMP
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Minä kyllä muistelen lukeneeni jostain deltan julkaisusta tms että sama magnetimarellin systeemi. Tietty Ferrarissa vahvempi kytkin yms paikat kun on koneessa "pikkuisen" enemmän tehoakin. Mikä tietysti nostaa hintaa. Sitäpaitsi nimi Ferrari varmaan nostaa hintaa vielä lisää. Vertaa Ilmi keskusteluun.
Ei mulla mitään faktaa kyllä tuohon tueksi ole, olis kiva lukea jos jollain on?
EDIT: Ohivuotojen mittaus maksaa extraa autotohtorilla, eivät sitten halunneet maksaa siitä
Ei mulla mitään faktaa kyllä tuohon tueksi ole, olis kiva lukea jos jollain on?
EDIT: Ohivuotojen mittaus maksaa extraa autotohtorilla, eivät sitten halunneet maksaa siitä
Ayrton Senna da Silva forever
Meillä on tuo Sele tosiaan ollut toukokuun lopusta. Ihan moitteettomasti se on tähän mennessä toiminut. Herra talossa tosin väittää, että se kylmänä jää alkuun jurnuttamaan turhan pitkäksi aikaa ykköselle. Itse en ole moista huomannut.
Mielestäni autossa kytkin on täysin turha kapistus. Ja mikäs sen mukavampaa, kun Bosen napitkin on ratissa. Niin ja ne hunajanväriset nahat on suorastaan vastustamattomat
Mielestäni autossa kytkin on täysin turha kapistus. Ja mikäs sen mukavampaa, kun Bosen napitkin on ratissa. Niin ja ne hunajanväriset nahat on suorastaan vastustamattomat
147 2.0 Selespeed -02
Re: Selespeedistä
puuha kirjoitti:
Hiukan epäilyttää.
Alfaan sele maksoi muutaman tonnin, fefeen muutaman kymppitonnin. Jos sama systeemi niin miksi...
Imagohintoja. Arkipäiväisempi esimerkki löytyy V.A.G. konsernin hinnastosta. DSG vaihteisto on kaikissa sama, mutta lisähinta joka vaihteistosta peritään on merkkikohtainen. Audin vaihteisto on miltei tuplahintainen VW:iin verrattuna.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Sele on hiukan liian hidas, mutta niin on manuaalikin. Alfan selessä prosessiin kaasu pois->kytkin auki->vaihde sisään->kytkin kiinni->kaasu päälle menee n. 400ms, Fefen vastaava hoitaa sen ajassa 80ms. Eroa siis on.puuha kirjoitti:Tuo DSG on todella loistava verattuna Alfa selespeediin.
Ei mitään himo viivettä kuten selessä, pykälät posahtaa sisään leikiten.
Jotain se syö kuitenkin ajamisen hauskuudesta...tai no onhan launch control iso plussa!
Pakkasella tosiaan esiintyy hiukan kulmikkuutta, mutta niin esiintyy manuaalissakin. Kovemmillakin pakkasilla selespeed toimii eikä kestä kauaa kun lievä kulmikkuus häipyy.
Tuplakytkin eli DSG-tyyppisen lootan vahvuus on ylöspäinvaihto (n.10ms), heikkous alaspäinvaihto, koska rattaiden etäisyys toisistaan on pidempi kuin normaalilaatikossa. Esim. 6:lta 2:lle vaihdettessa (vaihtoa ohjaa sama kytkin ja rattaiden etäisyys on pitkä) loota vaihtaa ensin 5:lle (eri kytkimen palvelema) ja vasta sen jälkeen 2:lle. No harvoinpa tuollaisia vaihtoja ajossa kyllä tulee.
Selespeediä pitää osata käyttää, toisin kuin DSG:tä. Selen softan ajatukset pitää osata lukea, jotta saa vaihdot ja moottorijarrutukset optimoitua niin kaupungissa kuin mutkaisella maantiepätkällä. Kaiken kaikkiaan mielestäni loistava systeemi tuo Selespeed. Olen erittäin tyytyväinen että otin JTS selespeedin enkä V6 manuaalia, jonka sedan-mallin olisi saanut suurin piirtein samaan hintaan kuin omani. Jos V6:n olisi saanut selellä niin olisi varmaan tullut hankittua se, vaikka olisikin joutunut investoimaan pari tonnia enemmän.
98-99 seleissä oli softavaivoja ja mekaanisia ongelmia kun paikat eivät kestäneet.
00 tuli uusi softa, eli kaikki sen jälkeen tehdyt selet ja myös vanhat, jotka reflässätty uudella softalla ovat parempia käytökseltään. 02 tuli 3. sukupolven sele, joka on entistäkin käyttäjäystävällisempi kun softaa on hiottu. Tämä viimeisin painos sopii jopa automaattiin tottuneille mummeleille ja vaareille kun käyttää city- eli automaattitoimintoa.
00/01 asti aktuaattorissa esiintyi halkeamista, joka johtui valutekniikasta joka oli "sand casting". Uudemmat ovat tehty "die casting" -menetelmällä eikä halkeamia ole enää esiintynyt.
Innolla odotan tuota DSG-tyyppistä lootaa Alfalta nyt kun siitä kuulin, mutta uskaltaakohan sellaistakaan ajatella hankkivansa vähään aikaan jos on lastentauteja kuten alkupään seleissä.
eikös tuon selen nopeus riipu kierrroksista ja kaasunkäytöstö luin jostain että 5trpm ja 60% kaasusta niin vaihto tapahtuu nopeammin. Selespeediä käytetään myös esim Aston Martin DB9sissa taitaa vaan olla eri versio erilaisissa/hintaisissa autoissaGiri kirjoitti: Sele on hiukan liian hidas, mutta niin on manuaalikin. Alfan selessä prosessiin kaasu pois->kytkin auki->vaihde sisään->kytkin kiinni->kaasu päälle menee n. 400ms, Fefen vastaava hoitaa sen ajassa 80ms. Eroa siis on.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Joo, sport mode menee päälle yli 5k ja jotain >60% kaasua. Bemun SSG:kin (köyhänmiehen SMG) on muuten Magneti Marellin tuotoksia eli varmaan sama kuin Selespeed, mutta softalla käytös saadaan tarvittaessa varioitua. Ainakin SMG:ssä on erillinen nappi sport-modelle ja taitaa olla myös GTA:n 6-lovisessa Selespeedissä. 147 GTA Selespeed olis kova sana ja Saksastahan niitä sais
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Artikkeli Selespeedistä
Tässäpä sivu kerrallaan, lähde siis Autocar january 1999
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page01.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page02.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page03.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page04.jpg
Ei ole varmasti DSG:n veroinen mutta tiedä tuosta himoviiveestä. Nopeemmin tällä radalla pykälät vaihtuu kun manuaalilla.
Kaupungissa oikein mukava peli CITY -asennossa.
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page01.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page02.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page03.jpg
http://www.sitefactory.fi/Selespeed_page04.jpg
Ei ole varmasti DSG:n veroinen mutta tiedä tuosta himoviiveestä. Nopeemmin tällä radalla pykälät vaihtuu kun manuaalilla.
Kaupungissa oikein mukava peli CITY -asennossa.