Mistä löytyy 164ts bensapumpun rele?
Valvoja: Moderators
Mistä löytyy 164ts bensapumpun rele?
Eli bensapumpun rele on etsinnässä kun ei pumpulle tule virtaa. Pumpussa itsessään ei ole vikaa (testattu ottamalla 12V suoraan akusta).
Oudoksi jutun tekee se, että eilen auto oli saatu kasaan koneremontin jäljiltä ja käynnistyi todella hyvin. Tänään oli sitten tarkoitus ajaa kone lämpimäksi, mutta eipäs käynnistykkään enää!
Mistä siis löytyy se rele?
Oudoksi jutun tekee se, että eilen auto oli saatu kasaan koneremontin jäljiltä ja käynnistyi todella hyvin. Tänään oli sitten tarkoitus ajaa kone lämpimäksi, mutta eipäs käynnistykkään enää!
Mistä siis löytyy se rele?
Eipäs ollut vikaa releessä.
Tilanne siis on tämä: Konerempan jälkeen auto käynnistyi hyvin ja kävi hienosti muutaman minuutin kunnes sammutin virrat, koska kaikki tuntui olevan kunnossa.
Seuraavana päivänä piti lähteä koeajolle eikä auto enää käynnistynytkään. Startti pyörii, virtaa on, bensapumppu toimii, mutta ei käynnisty!
Huomenna jatkuu tutkimukset. Antakaapa jotain hyviä veikkauksia (tai tietoa), miksei alfa starttaa.
Tilanne siis on tämä: Konerempan jälkeen auto käynnistyi hyvin ja kävi hienosti muutaman minuutin kunnes sammutin virrat, koska kaikki tuntui olevan kunnossa.
Seuraavana päivänä piti lähteä koeajolle eikä auto enää käynnistynytkään. Startti pyörii, virtaa on, bensapumppu toimii, mutta ei käynnisty!
Huomenna jatkuu tutkimukset. Antakaapa jotain hyviä veikkauksia (tai tietoa), miksei alfa starttaa.
Jos bensapumppu pyörii startatessa, niin oletettavasti aivoloota on pelissä mukana. Kuuluuko suuttimista naputusta startatessa? Mikäli kuuluu, polttoainehuolto toiminee, jolloin vika on sytytyksessä. Jos ei, niin sitten boksi ei anna ohjausta tai suuttimilla ei ole maattoa(venttiilikopassa). Elikäs siis, ainakin näiden toimivuus pitäisi varmistaa: sytytyksen ja polttoaineen ulostulot Motronicilta. Suuttimien ja puolien maadoitukset. Pyörimisanturi.
Liittimet ovat kiinni. Tilanne on siksi outo, koska auto on käynnistetty rempan jälkeen useamman kerran ja kävi tosi hyvin. Seuraavana päivänä ei enää käynnistynyt, eikä autolle tehty siinä välissä mitään!Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tulihan ne kaikki ruiskun johtosarjan maadoitusliittimet varmasti kiinni? Niitähän on ainakin siinä imuilman kokoojasäiliön päädyssä. Ja koska maadoittavat ko. pömpelin kautta, siitä pitää myös olla kunnollinen yhteys moottoriin (joka on maadoitettu koriin).
Pitäisiköhän seuraavaksi epäillä bensasuodatinta. Jos se olisi mennyt tukkoon..
Bensapumppu ei pyöri kuin moottorin pyöriessä.teik kirjoitti:Bensapumppu ei vaan pyöri kun kääntää avaimesta. Akulta suoraan otetulla virralla toimii. Yhteys pelaa releeltä bensatankille, mutta releelle ei tule virtaa. Kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Mitähän seuraavaksi keksisi? Alkaa keinot loppua. Mistäs Motronic loota löytyy?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Itsellä oli 75:ssa liitos välillä virtalukko-bensapumpun rele vähän kärähtänyt/hapettunut tuossa omassa 75:ssa ja oireet olivat samanlaiset. Rele ei vetänyt ja pumppu ei pyörinyt.
Kannattaisi vaikka koittaa mitata jännite, mikä tulee sinne releelle. Ainakin 75:ssa se boxi maadottaa sen releen, joten voihan senkin mitata, että onko vika syöttö vai maa-puolella. Tai sitten kokeilla suoraan hyppylankaa virtalukolta sinne releen kelalle.
Kannattaisi vaikka koittaa mitata jännite, mikä tulee sinne releelle. Ainakin 75:ssa se boxi maadottaa sen releen, joten voihan senkin mitata, että onko vika syöttö vai maa-puolella. Tai sitten kokeilla suoraan hyppylankaa virtalukolta sinne releen kelalle.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Mihin menee harmaa-musta johto, mikä lähtee bensapumpun releeltä ohjaamoon päin johtonipussa? (Bensapumpun rele on kuskin paikalta katsottuna ensimmäinen rele vasemmalta auton keulassa)
Vika viittaisi siihen, koska bensapaineet eivät nouse (eli pumppu ei pyöri) kun virrat laittaa päälle.
Johto ilmeisesti aktivoi releen ja nostaa bensanpaineet. Johdon kun ohittaa niin pumppu ei tajua lopettaa.
Nyt ei siis tapahdu mitään, koska rele ei kytke bensapumppua päälle, jolloin suuttimet eivät saa bensaa vaikka kuinka starttaisi!
Vika viittaisi siihen, koska bensapaineet eivät nouse (eli pumppu ei pyöri) kun virrat laittaa päälle.
Johto ilmeisesti aktivoi releen ja nostaa bensanpaineet. Johdon kun ohittaa niin pumppu ei tajua lopettaa.
Nyt ei siis tapahdu mitään, koska rele ei kytke bensapumppua päälle, jolloin suuttimet eivät saa bensaa vaikka kuinka starttaisi!
On ilmeisesti sama ruisku kun 75ts:ssä. Tuota epäilinkin että se johto antaisi maata relelle. No toivottavasti ei ole boksissa vikaa. Pitää kaivaa boksi esille ja etsiä sen johdon toinen pää ja mittailla. Mukavia nää sähköviatHepa kirjoitti:Ainakin 75:ssa harmaa johto bensapumpun releeltä menee tuonne ohjausboxille, joka antaa maata tuolle releelle. En ole varma tuosta 164:sta, mutta luulisi, että värit ja toiminta on aikas samanlainen.
Eikös niissä kumminkin samat ruiskuvehkeet ole?
Bensapumpun rele
Ite oon laittanu sen releen maapiuhan pysyvästi maihin
ei haittaa vaikka pumppu pyörii heti ku virrat pistää päälle.
Lähtee pirun hyvin käyntiin jopa kunnon pakkasilla n.-30 asteella.
ei haittaa vaikka pumppu pyörii heti ku virrat pistää päälle.
Lähtee pirun hyvin käyntiin jopa kunnon pakkasilla n.-30 asteella.
Re: Bensapumpun rele
No eihän se mainitussa tilanteessa haittaakaan, mutta henkilökohtaisesti en jättäisi tuota pysyväksi järjestelyksi. Joskus sitä vaan saattaa joutua kolariin, ja jopa ilman omaa syytään, jolloin varmaankin arvostaisi bensiinin pysymistä kuumista kohteista erillään. Ikävää, mikäli pumppu ruiskuttaisi koko säiliöllisen konehuoneeseen tai auton alle, kun itse yrittäisi vain selvitä tilanteesta. Oikeastaan tuollaisesta järjestelystä pitäisi kuolemaan johtavan onnettomuuden sattuessa päästä automaattisesti Darwin awardseihin...Harrikka kirjoitti:Ite oon laittanu sen releen maapiuhan pysyvästi maihin
ei haittaa vaikka pumppu pyörii heti ku virrat pistää päälle.
Lähtee pirun hyvin käyntiin jopa kunnon pakkasilla n.-30 asteella.
Tietty testeriäkin voisit koettaa, jos se aivoloota mitään tuollaista osaa itsediagnosoida: http://www.sanderfamily.com/alfa/tester_t2.html . Tää on se mun vakiovastaus :-)
Tämä säie on tietystikin jo kahlattu läpi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6272
Tämä säie on tietystikin jo kahlattu läpi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6272
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Mielenkiintoisia ovat juu. Veikkaisin silti, että vika on siinä piuhassa, mikä tulee virtalukolta. Eikös siellä ole ne neljä relettä, joista yksi on se ns. päärele. Vetääkö se? Ainakin 75:ssa sen pitää ensin vetää, jotta pumpun rele vetää. Kannattaa mittailla sinne releiden keloille tulevat jännitteet. Muistaakseni musta-vihreä piuha tulee virtalukolta sinne kelalle.teik kirjoitti:On ilmeisesti sama ruisku kun 75ts:ssä. Tuota epäilinkin että se johto antaisi maata relelle. No toivottavasti ei ole boksissa vikaa. Pitää kaivaa boksi esille ja etsiä sen johdon toinen pää ja mittailla. Mukavia nää sähköviatHepa kirjoitti:Ainakin 75:ssa harmaa johto bensapumpun releeltä menee tuonne ohjausboxille, joka antaa maata tuolle releelle. En ole varma tuosta 164:sta, mutta luulisi, että värit ja toiminta on aikas samanlainen.
Eikös niissä kumminkin samat ruiskuvehkeet ole?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla kävi 164 V6:n kanssa niin, että koneen kasaamisen jälkeen kävi ensin ihan hyvin mutta parin kilometrin jälkeen alkoi rykiä ja pätkiä rajusti. Vika löytyi lopulta (autosähkökorjaamon toimesta) ruiskun maadoituksesta, joka oli pysähtynyt kuumakestolla hopeaksi maalattuun venakoppaan... Kylmänä toimi kyllä, mutta koneen lämmettyä vastus kasvoi juuri sen verran ettei elektrooni enää jaksanut jolkottaa.teik kirjoitti:Liittimet ovat kiinni. Tilanne on siksi outo, koska auto on käynnistetty rempan jälkeen useamman kerran ja kävi tosi hyvin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tulihan ne kaikki ruiskun johtosarjan maadoitusliittimet varmasti kiinni?
Summa summarum: Kontakteissa voi olla vikaa vaikka kone olisi aikaisemmin käynytkin.
Niin ja bensapumpunhan pitäisi saada ohjaus vasta kun syttyvirta on päällä ja ilmamäärämittarin läppä raottuu.
- Epäkelpokeräilijä -
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen! Alfaa ei saa käyntiin sitten millään. Pumppu ja ruisku ilmeisesti pois pelistä. Releetkin on sekaisin, kun en tajunnut että ne eivät ole samanlaisia. Yksi niistä keulan neljästä releistä on erilainen, mutta mikä niistä? Bensapumpun rele ei lähde vetämään, mutta sen vaihtaminen ei auta. Jos releelle antaa maata niin pumppu kierrättää bensaa, mutta auto ei käynnisty) Johdoissa ei näyttäisi olevan vikaa. Onko tuohon 164ts:iin saatavana mitään korjausohjetta? Mistä tietää, jos Motronic on rikki? (voiko se ylipäänsä mennä rikki itsestään?)
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Siinä bensapumpun releen vieressä (tai oikeastaan siinä taitaa olla kaksi relettä valissä) on kai myös se päärele, joka hoitaa myös kipinää. Edelleen 75:ssa ainakin se on niistä neljästä releestä kuskinpaikalta katsottuna vasemmalla. Jos sekään ei vedä niin ei kyllä tule kipinääkään, eikä vedä myöskään bensapumpun rele. Sen kelalle tulee heräte virtalukolta ja maa ruiskun boxilta. Niin ja sille bensapumpun releen kelalle tulee myös se virta samaa piuhaa. Haara on sen pääreleen kelan liittimessa. Edelleen se musta-vihreä johto. Tuleeko siihen virtaa, kun virrat päällä? Rele vetää vasta, kun pyörittää starttia ja boxi ontaa silloin maata.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Jälleen kerran kehoitan, kokeile sen purkin diagnostiikkaohjelmaa. Ohjeessa sanotaan, että: "4444, No stored faults, If it does not start carry out tests Q(R.p.m. and timing sensor), R(Fuel circuit ), S(Ignition)". Ja ennen tuota: "If the warning light does not flash, carry out test A to check the supply voltage to control unit S11".teik kirjoitti:Onko tuohon 164ts:iin saatavana mitään korjausohjetta?
Ainakin aivolootan toiminnan totetaminen taitaisi helpoiten onnistua tämän ohjeen "Output periphery test" -osiolla, jossa naksutellaan suuttimia yms.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Jostain luin joskus että apukuskin jalkatilassa, oven edessä, elikkä jossain etuloksun uumenissa olisi jokin törmäysrele, joka katkaisee tärähdyksestä bensan syötön (kolarissa). En oo tutkinut kyseistä asiaa, enkä oo yhtään varma tuosta jutusta... Tarkistaisin kyllä ensimmäiseksi sen ison läpivientiliittimen, joka menee ns. palopellin läpi (muovia se kyllä on). Johtonipussa kulkee juuri bensapumpun ja startin virtoja.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eikös tuo suuttimien napsuttelu tullut testin tuloksena, jolloin syötettä ei tule pyörimisanturilta, koska moottori ei pyöri.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Taitaa se pyörintänopeustunnistin toimia jos suuttimet aukeavat. Tulihan se ääni suuttimista eikä venttiilikoneistosta?
Kun nyt ulostulot näyttäisivät toimivan, niin vian täytynee olla pyörimisanturissa. Sen testaamiseen taitanee käydä vain oskilloskooppi sikäli kun anturi vielä näyttäisi olevan induktiomallinen eikä HALL. Skoopin piuhat vaan kiinni anturin signaaleihin ja starttaamaan. Siniaaltoa(tai ainakin jotain hyvin lähelle sitä) sieltä kaiketi pitäisi tulla ulos.
EDIT: Naksuvatko suuttimet startatessa? Vai olikos tämä jo selvitetty? Ja tuleeko bensaa suuttimille?
Jaa-a. Enpäs tiiä Tein ton ohjeen mukaisen "Output periphery test" (Electro-injectors actuation test activated: continuous control at the frequency of 10 Hz.). Huomenna jatkamaan testailuja..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Taitaa se pyörintänopeustunnistin toimia jos suuttimet aukeavat. Tulihan se ääni suuttimista eikä venttiilikoneistosta?
Suuttimet eivät naksu startatessa! Startti pyörii ja kipinää tulee tulpille ei muuta. Voiko viallinen pyörimisanturi aihettaa tämän? Pitäisi vielä jostain hommata oskilloskooppi kun ei löydy nurkista sellasta . Tuli vielä sellaista mieleen, että eikö boksi anna vikakoodia sille, että pyörimisanturi on rikki?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ai kato, voisi pitää silmät auki kun lukee
Boksi ei välttämättä tajua vikaa jos pyörintänopeustunnistin on rikki, se kun ei tietääkseni saa tietoa koneen pyörimisestä mitään muuta kautta eli luulee vehkeen olevan seis.
Onko se vehje tosiaan induktiivinen? Minä muistelisin sen olleen halli, ja Motonetin varaosalista on samaa mieltä. Yleismittarin vaihtovirtapuolellakin pääsee mittaamaan onko vehje täysin kuollut, täytyy vaan pitää liitin kiinni ja mitata rinnalta maan ja signaalikarvan välistä samalla kun joku starttaa.
Boksi ei välttämättä tajua vikaa jos pyörintänopeustunnistin on rikki, se kun ei tietääkseni saa tietoa koneen pyörimisestä mitään muuta kautta eli luulee vehkeen olevan seis.
Onko se vehje tosiaan induktiivinen? Minä muistelisin sen olleen halli, ja Motonetin varaosalista on samaa mieltä. Yleismittarin vaihtovirtapuolellakin pääsee mittaamaan onko vehje täysin kuollut, täytyy vaan pitää liitin kiinni ja mitata rinnalta maan ja signaalikarvan välistä samalla kun joku starttaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Jos kipinää tulee, niin kyllä siellä sitten jonkinlaista pyörimisindikaatiotakin on olemassa. Ja tuosta voisi taasen _ehkä_ johtaa sen, että suuttimetkin aukeavat, mutta bensanpainetta ei ole. Rasvanäppi taisi sanoa, että ilmamäärämittarin läpän pitäisi aueta ennen kuin bensaa annetaan? Onkos se Motronicissakin noin? Eikös tuon pitäisi pyöriä ilman ilmamäärämittarin signaaliakin, siis pelkän pyörimis-ja kaasuläppätiedon avulla(olikos tää nyt se, mitä isot pojat sanovat Alpha-N-ohjaukseksi?)?teik kirjoitti:Startti pyörii ja kipinää tulee tulpille ei muuta. Voiko viallinen pyörimisanturi aihettaa tämän?
Ainakin tuossa 75TS:n sähkökaavion kuvassa boksille menee vain kaksi johtoa, ja anturille kolme, joista siis kaksi nuo boksin signaalit ja yksi koaksiaalikaapelin suoja. Olikos se niin, että hallille menee sähkö(2 piuhaa) ja ulos vahvistettu kanttiaaltosignaali(1 piuha tai 2, jos signaali tarvitsee oman maan) eli yhteensä 3-4? Eikä se tarvitse koaksiaalia häiriönsuojaukseen, koska signaali on jo 0-5v alueella? Tosin, jos oikein osasin tulkita, sitä, siis Motronicia, pystyy ohjaamaan molemmilla anturityypeillä, joten tuolloin lienisi mahdollista olla olemassa molempia jopa samassa automallissa...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko se vehje tosiaan induktiivinen?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Taisin taas sotkea, ilmamäärämittarin läpän pitää aueta LE2-jetissä mutta Motroniccihan saa kyllä tiedon koneen käynnistä YKK-anturiltakin.
164 TS:ssä on käsittääkseni YKK-anturi, siinä kun on kolminastainen Bosch-liitin ja muistelisin mittailleenikin sieltä joskus kanttiaaltoa. Induktiivinen tökkelihän piirtää sinikäyrää. Olisikos 75 TS:ssä sitten tosiaan erilainen anturi? Moottorihan on muuten sama lukuunottamatta toista virranjakajaa, öljypohjaa yms. pitkittäisasennuksen vaatimia hilppeitä.
164 TS:ssä on käsittääkseni YKK-anturi, siinä kun on kolminastainen Bosch-liitin ja muistelisin mittailleenikin sieltä joskus kanttiaaltoa. Induktiivinen tökkelihän piirtää sinikäyrää. Olisikos 75 TS:ssä sitten tosiaan erilainen anturi? Moottorihan on muuten sama lukuunottamatta toista virranjakajaa, öljypohjaa yms. pitkittäisasennuksen vaatimia hilppeitä.
- Epäkelpokeräilijä -
Enpä osaa varmaksi sanoa. Koaksiaalijohdolta se anturilta tuleva piuha tuntuu. On siinä kyllä liitinkin heti noin metrin päässä, mutta en ole sitä koskaan tohtinut aukaista "if it works, don't fix it"-periaatteen mukaisesti :-) Spekulointini anturityypistä sai alkunsa täysin siitä korjauskäsikirjan sähkökaaviosta.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Olisikos 75 TS:ssä sitten tosiaan erilainen anturi?
Vika löytyi vihdoin. Tutun autosähkömiehen kanssa mittailtiin about 4 tuntia ja käynnistymättömyyden syyksi paljastui liian suuri jännitehäviö bensapumpun johdoissa (vaaleapun-valkoinen virtajohto kadotti -2V matkalle). Yhdessä huonon maadoituksen kanssa häviöt oli melkein 3V.
Joutui vetämään uudeen johdon takakontista pa-pumpun releelle.
Kannattaa tarkkailla niitä neljää relettä, johtoja ja liitoksia 8V TS koneessa. Saattavat olla hyvinkin huonossa kunnossa.
Joutui vetämään uudeen johdon takakontista pa-pumpun releelle.
Kannattaa tarkkailla niitä neljää relettä, johtoja ja liitoksia 8V TS koneessa. Saattavat olla hyvinkin huonossa kunnossa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: