Lohkolämppäri ja käynnistys..
Valvoja: Moderators
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Lohkolämppäri ja käynnistys..
Mitäs raati sanoo seuraavaan ilmiöön..
Jos kärry on ollut lohkossa kiinni ja
sen jälkeen starttailee niin mylly käynnistyy
jotenkin vaikeammin, ts. ehkä pari
pyöräytystä enemmän kuin normaalisti..
Ei pärähdä suoraan käyntiin vaan ikään
kuin "alakautta".
Tämä siis heti lohkosta irrottamisen jälkeen;
jos taukoa on esim. tunti niin lähtee ihan normaalisti.
Mitään muuta käyntihäiriötä tms. ei ilmene tuon yhteydessä.
Jos kärry on ollut lohkossa kiinni ja
sen jälkeen starttailee niin mylly käynnistyy
jotenkin vaikeammin, ts. ehkä pari
pyöräytystä enemmän kuin normaalisti..
Ei pärähdä suoraan käyntiin vaan ikään
kuin "alakautta".
Tämä siis heti lohkosta irrottamisen jälkeen;
jos taukoa on esim. tunti niin lähtee ihan normaalisti.
Mitään muuta käyntihäiriötä tms. ei ilmene tuon yhteydessä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Mulla tekee ihan samaa. Huonoiten lähtee jos lämppäri on ollut vain vähän aikaa päällä. Veikkaisin että ilmiö johtuu siitä että jäähdytysnesteen lämpiäminen sekoittaa moottorin elektroniikkaa siten että se luulee koneen olevan lämpöisempi mitä se todellisuudessa on eikä siten anna polttoainetta riittävästi.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Kylli. Samaa tekee mun kärry. Toisaalta myös liian pitkä lämmitys voi olla pahaksi:
Kerran erehdyin jättämään lohkolämppärin päälle koko yöksi (ei ollut ajastinta). Aamulla ei startannut sitten kirveelläkään. "Pari" ärräpäätä ehti jo lentää..sisälle miettimään.."ei prkl, ei se voi olla rikki, häiriö vain", kuppi kahvia ja pullaa naamaan, josko nyt..vou-vou-vou...prummmm! Lähtihän se!
Eli ei koskaan liian pitkää tai lyhyttä lämmitystä, se sekoittaa moottorin ohjauselektroniikkaa. (Joskus myös parin tunnin jälkeen hiukan nikottelee, mutta starttaa silti).
Kerran erehdyin jättämään lohkolämppärin päälle koko yöksi (ei ollut ajastinta). Aamulla ei startannut sitten kirveelläkään. "Pari" ärräpäätä ehti jo lentää..sisälle miettimään.."ei prkl, ei se voi olla rikki, häiriö vain", kuppi kahvia ja pullaa naamaan, josko nyt..vou-vou-vou...prummmm! Lähtihän se!
Eli ei koskaan liian pitkää tai lyhyttä lämmitystä, se sekoittaa moottorin ohjauselektroniikkaa. (Joskus myös parin tunnin jälkeen hiukan nikottelee, mutta starttaa silti).
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
NO HALOO!! tarkoitin vain että noissa vanhemmissa lisäsuutin antaa lisää kakkua kylmästartauksessa eli periaatteessa toimittaa ryypynvirkaa...olisi vissiinkin pitänyt vääntää rautalangasta/tehdä todella tarkka selostus..Jappe kirjoitti:Lisäsuuttimia ei kyllä ole ollut alfoissa ihan lähiaikoina
Toi sekoilu johtuu tottakai siitä että joku anturi antaa väärää tietoa moottorin lämmöstä. Kahden tunnin lämmityksen jälkeen ainakin mun 156v6 lähtee laakista, eli antakaa lämmetä kunnolla.
anturihan se luonnollisesti ohjaa noissa venhemmissa L-jeteissä myös tuon lisäsuuttimenkin toimintaa eli jos anturi näyttää vääriä lämpöarvoja niin lisäkakkua ei tipu eli periaatteessa täysin sama ominaisuus kyseessä sek vanhemmissa että uudemmissa oli lisäsuutin tai ei..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
onkos tsinun alfassasi vastus alavesiletkussa vai onko autoon asennettu oikea systeemi joka mahdollistaa kunnollisen kierron jäähdytysjärjestelmään autoa lämmittäessä...jos jälkimmäinen niin ongelman ei pitäisi olla niin paha mutta tuon alavesiletkuun asenettavan version kanssa sahaus ongelmaa voipi ilmetä..allekirjoittaneen 75 V6.ssa ongelma oli ratkaistu edellisen omistajan toimesta siten että lisäsuuttimelle oli asenettu ohjaus katkaisijan kautta jolloin sai ns "ryypyn" päälle silloin kuin halusi..Wille kirjoitti:Täällä kans samaa vikaa 75 V6:n kanssa. Piuhan päästä lähtee yleensä vasta toisella yrittämällä, tai sitten pitkään sahaamalla.
Siis katkaisija kojelautaan ja +12 v siihen lisäsuuttimeen vai kuinka, oliko alkuperäinen piuha kytketty pois boksista?90 kirjoitti: allekirjoittaneen 75 V6.ssa ongelma oli ratkaistu edellisen omistajan toimesta siten että lisäsuuttimelle oli asenettu ohjaus katkaisijan kautta jolloin sai ns "ryypyn" päälle silloin kuin halusi..
/Kaj
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Joop, tuttua on. 155 tessu käynnistyy juurinkin tuolla lailla "alakautta" kuten silverine osuvasti kuvaili. Hetken päästä yleensä myös polttelee ruiskun merkkivaloa ja samalla lähtee jäähdyttäjän tuuletin pyörimään. Mitään muuta häiriötä ei ilmene, merkkivalo ja flekti sammuvat sitten hetikohta. Parhaiten on toiminut kun lämmittää 2-3 tuntia ja nykäisee johdon irti n. 10 min. ennen käynnistystä.
Tuo bokseri on sitten ihan omanlaisensa otus, ei toivoakaan saada myllyä tulille suoraan tolpan nokasta. Kuitenkin jo parin minuutin "jäähdyttelyllä" lähtee käyntiin, joskin vähän vaivoin, ja 5-10 min. niin hyrähtää kuin vasta ajettuna. Tässä taas ei tunnu lämmitysajalla olevan mitään merkitystä.
Kaikkeen sitä tottuukin...
Tuo bokseri on sitten ihan omanlaisensa otus, ei toivoakaan saada myllyä tulille suoraan tolpan nokasta. Kuitenkin jo parin minuutin "jäähdyttelyllä" lähtee käyntiin, joskin vähän vaivoin, ja 5-10 min. niin hyrähtää kuin vasta ajettuna. Tässä taas ei tunnu lämmitysajalla olevan mitään merkitystä.
Kaikkeen sitä tottuukin...
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Oman V6:n letkulämppärin käytöstä on nyt parin viikon kokemukset ja hyvin tuntuu pelaavan. Ihan pikku starttauksella lähtee kehräämään kuin kone olisi ajettu lämpimäksi. Lämmintä ilmaa ei kuitenkaan pukkaa vasta kun puolen kilometrin ajon jälkeen.
Kerran tuli pidettyä lämmitystä koko yö päällä kun puuttui ajastin ja Defan vihkosessa sanottiin ettei siitä pitäisi olla haittaa. Hyvin lähti käyntiin mutta 15km ajon jälkeen tyhjäkäyntikierrokset heiluivat ja kone meinasi pariin kertaan sammahtaa.
Tämä on siis sellaista mallia joka lämmittää jäähdytinnesteletkun pätkää ja pistää nesteen samalla kiertämään. Onkohan 156:siin saanut jossain vaiheessa jollain muulla periaatteella toimivaa lämppäriä?
Kerran tuli pidettyä lämmitystä koko yö päällä kun puuttui ajastin ja Defan vihkosessa sanottiin ettei siitä pitäisi olla haittaa. Hyvin lähti käyntiin mutta 15km ajon jälkeen tyhjäkäyntikierrokset heiluivat ja kone meinasi pariin kertaan sammahtaa.
Tämä on siis sellaista mallia joka lämmittää jäähdytinnesteletkun pätkää ja pistää nesteen samalla kiertämään. Onkohan 156:siin saanut jossain vaiheessa jollain muulla periaatteella toimivaa lämppäriä?
Wille kirjoitti:Alavesiletkussa juu. Auttaiskohan lievä kaasun painaminen käynnistäessä, eikös sen pitäis toimittaa ryypyn virkaa?90 kirjoitti:onkos sinun alfassasi vastus alavesiletkussa vai...
Mulla tekee 75:n kanssa samaa, ekalla ei yleensä käynnisty johdon päästä. Hyvä kikka onkin ensin tehdä parin sekunnin starttaus ja sitten virrat pois ja uudelleen niin hörähtää. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3773 Tuon näköinen lämmitin mulla, kiertää vesi kyllä ihan hyvin, ainakin käsituntuman perusteella. Kaasun painelulla ei varmaan ole suurta apua kun ei se lisäsuutin kuitenkaan aukea jos luulee moottoria lämpöiseksi, katalysaattoripeleissä niinkun Willelläkin kai? siitä voi olla jopa haittaa katsastuspäivänä . En kyllä tiedä yhtään että miten tuo jetronic tunnistelee kaasua startatessa, pidentääkö ruiskutusaikaa vai ei jos moottori ei vielä ole käynnissä. Ei liity asiaan mutta on nuo vanhat katit kyllä kestäviä kamppeita, mullakin saanut varmaan raakaa bensaa ihan riittävästi ajan mittaan ja silti päästöt kunnossa ja kohta 300tkm takana
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Oon huomannut, että kun antaa lämmön tasaantua hetken (ihan pari minuuttia) ennen käynnistystä, niin lähtee paljon paremmin. Kerran kävi myös niin, että auto sammui välittömästi startattuaan. Sitten kun siinä odottelin pari minuuttia, enkä alkanut heti sahaamaan uudestaan, niin lähti "kuin palmun alta". Kyllä se veden heikko kierto ja lämmön epätasainen jakautuminen taitaa olla syypää ongelmaan.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
käsitin asiaa tutkittuani että juurikin noin, suora ohjaus kytkimen kautta, alkuperäiset johdot oli irroitettu liittimestä pois jolloin lisäsuutinta ohjaava "anturin"-tapainen lämpötilakatkaisin oli ohitettu kokonaan ja tällöin oli saatu aikaiseksi ns "käsiryyppy"..116 kirjoitti:
Siis katkaisija kojelautaan ja +12 v siihen lisäsuuttimeen vai kuinka, oliko alkuperäinen piuha kytketty pois boksista?
/Kaj
mielestäni tuo ohjausjännite on sen 12v mutta kannattaa varmistua silti asiasta kun en systeemiin ole sen kumemmin perehtynyt..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
GAMMA:näyttäisi olevan juuri tuo suht hyvän kierron mahdollistava lämppäri mikä myös allekirjoittaneella GTV6:ssa eli eikö olekkin otettu lohkon kyljestä syöttö vastukselle?GAMMA500 kirjoitti:Wille kirjoitti:Alavesiletkussa juu. Auttaiskohan lievä kaasun painaminen käynnistäessä, eikös sen pitäis toimittaa ryypyn virkaa?90 kirjoitti:onkos sinun alfassasi vastus alavesiletkussa vai...
Mulla tekee 75:n kanssa samaa, ekalla ei yleensä käynnisty johdon päästä. Hyvä kikka onkin ensin tehdä parin sekunnin starttaus ja sitten virrat pois ja uudelleen niin hörähtää. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3773 Tuon näköinen lämmitin mulla, kiertää vesi kyllä ihan hyvin, ainakin käsituntuman perusteella. Kaasun painelulla ei varmaan ole suurta apua kun ei se lisäsuutin kuitenkaan aukea jos luulee moottoria lämpöiseksi, katalysaattoripeleissä niinkun Willelläkin kai? siitä voi olla jopa haittaa katsastuspäivänä . En kyllä tiedä yhtään että miten tuo jetronic tunnistelee kaasua startatessa, pidentääkö ruiskutusaikaa vai ei jos moottori ei vielä ole käynnissä. Ei liity asiaan mutta on nuo vanhat katit kyllä kestäviä kamppeita, mullakin saanut varmaan raakaa bensaa ihan riittävästi ajan mittaan ja silti päästöt kunnossa ja kohta 300tkm takana
no itse olen sitä mieltä että kannattaa laittaa enemmin oikea lämmitysjärjestelmä kuin ruveta asentelemaan suoria ohjauksia lisäsuuttimelle..lisäksi tuo gamman starttauskonsti kun kuullostaa ihan järkevältä..
WILLE: tuo alavesiletkussa oleva vastus on siitä huono että korventaa vain termostaattikoteloa ja kun ei tule kunnon kiertoa jäähdytysjärjestelmään niin starttaus saattaapi olla melko pitkän vieterin nokassa..
Viimeksi muokannut 90, 09 Joulu 2005, 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Noh noh..eihän kyse sentään (tällä kertaa)Cuore Sportivo kirjoitti:Mulla oli 156 V6 aina tunnin verran johdon päässä, eikä ikinä ollut ongelmia käynnistyksessä.
ole ongelmasta vaan "ominaisuudesta"..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps, ihan toimiva systeemi ainakin minun mielestäni..GAMMA500 kirjoitti:Kyllä juu, lohkosta tulee letku90 kirjoitti: GAMMA:näyttäisi olevan juuri tuo suht hyvän kierron mahdollistava lämppäri mikä myös allekirjoittaneella GTV6:ssa eli eikö olekkin otettu lohkon kyljestä syöttö vastukselle?
pitihän se tuosta omastakin kokeilla että toimiiko vaikka talviajot ovatkin 0 km mutta kun edellinen omistaja sanoi ettei ole varmuutta tomivuudesta koska ei vajaan yhdeksänvuoden aikana ole sitä kertaakaan käyttänyt.. meinasi että voi sanoa pian että POKS!! ja savut pihalle...
muta hyvin näkyi pelaavan..
Hyvä homma, onhan se satunnainen talvikäynnistelykin kivempaa kun on kone jo vähän lämmin Tuli mieleeni että mahtaiskohan toi olla joku tehtaan alkuperäinen lämmitin jopa, tai sitten ruotsin alfaedustajan. Koska on alfa rosso 130 värinen tuo mötikkä minulla ja tuon ikänenhän on ruotsin kautta tänne tuotu90 kirjoitti: jeps, ihan toimiva systeemi ainakin minun mielestäni..
pitihän se tuosta omastakin kokeilla että toimiiko vaikka talviajot ovatkin 0 km mutta kun edellinen omistaja sanoi ettei ole varmuutta tomivuudesta koska ei vajaan yhdeksänvuoden aikana ole sitä kertaakaan käyttänyt.. meinasi että voi sanoa pian että POKS!! ja savut pihalle...
muta hyvin näkyi pelaavan..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu meikäläisen autossa myös punainen tuo vastuspaketti mutta parissa alfassa ollut myös ihan metallinvärinen ja nytkin löytyy yksi kys varalle hyllystä, gtv.ssä siis myös pun ja vastuksen valmistaja on DEFA mutta mistäppäs sen tietää vaikka olisi ihan ricambi kampe kyseessä..GAMMA500 kirjoitti: Hyvä homma, onhan se satunnainen talvikäynnistelykin kivempaa kun on kone jo vähän lämmin Tuli mieleeni että mahtaiskohan toi olla joku tehtaan alkuperäinen lämmitin jopa, tai sitten ruotsin alfaedustajan. Koska on alfa rosso 130 värinen tuo mötikkä minulla ja tuon ikänenhän on ruotsin kautta tänne tuotu
Mulla teki Clio täysin samaa oltuaan lohkolämppärissä.. Pitää vaan olla riittävän kauan.
Kuinka lämpimäksi teillä nousee koneen lämmöt lohkolämppärin kanssa?
Mulla on nyt webasto ja nousee jo 20min lämmityksellä yli 50 ja jos puoli tuntia on niin on jo lähemmäs 70.
Ja käynnistyksen kanssa ei ole mitään ongelmia.
Pitäis laittaa lohkolämmitin lisäksi. Onko kellään ollut calixin lohkaria?
Olisi selkeästi halvempi elementti ja piuhat saa vaikkapa huuto.netistä halvalla. Onko samanlainen toimintaperiaate kun defassa?
Kuinka lämpimäksi teillä nousee koneen lämmöt lohkolämppärin kanssa?
Mulla on nyt webasto ja nousee jo 20min lämmityksellä yli 50 ja jos puoli tuntia on niin on jo lähemmäs 70.
Ja käynnistyksen kanssa ei ole mitään ongelmia.
Pitäis laittaa lohkolämmitin lisäksi. Onko kellään ollut calixin lohkaria?
Olisi selkeästi halvempi elementti ja piuhat saa vaikkapa huuto.netistä halvalla. Onko samanlainen toimintaperiaate kun defassa?