huh huh mikähän nyt tuli.öljyä pulppuaa koneesta pois...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

huh huh mikähän nyt tuli.öljyä pulppuaa koneesta pois...

Viesti Kirjoittaja linked »

osaisiko joku viisas kertoa mikä saattaa olla kun tuossa starttasin auton ja rupesin lumia harjaamaan pois, niin alkoi kuulumaan kumma pulp..pulp..pulp
siitä sitten huomasin että öljyähän se sieltä ruippii kuskin puolen vanteen välistä ja koneen alle maahan....



kääkkk
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linked »

auto 156 v6 2,5
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

availitko konepeltiä ja katsoitko että mistä ja mitä lensi?
Veikkauksena että ohjaustehostajan liemet sieltä ulos tuli :o

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

EN tiedä Alfan tekniikasta mitään, joten tämä on maallikkoarvaus eilen Delta-auton huoltokaverilta kuultuun perustuen. Hän nimittäin katsoi ostamani Alfan huoltotietoja koneelta ja kertoili ohimennen innokkaan alfistin kokemuksella mitä tulisi katsoa käytetystä Alfasta ja toisaalta siitä, miten auto pysyy parhaiten kasassa. Hän kertoi, että kovalla pakkasella (ymmärsin, että yli 10-15 pakkasasteen kohdalla ainakin) 156:n ohjaustehostimen öljyt ovat niin jäykät, ettei rattiin saisi koskea ollenkaan minuuttiin - kahteen ennen pyörien kääntämistä. Tuona aika öljyt kiertävät ja notkistuvat, eivätkä tule ulos. Etenkin suuret, nopeat käännöt ovat "tappavia". Kuulosti kummalta, sillä en ole kuullut muun merkkisten autojen oirehtivan noin, mutta tämä "öljyt pihalle ohjaustehostimesta" sopisi kertomiisi oireisiin.

Vastasin näin, koska haluan tietää puhuiko D-A:n kaveri lämpimikseen vai onko tosi kyseessä. Joten muut, kommentoikaa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Totta joka sana ohjauksen vääntelystä pakkasella.

Kokemusta on viime talvelta, kun letku korkkas. Autolla ei kannata ajaa pitkää matkaa ja ohjaus on sitä paitsi yhtä puuta , että huomaa kyllä varmasti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kivijärvi kirjoitti:Kuulosti kummalta, sillä en ole kuullut muun merkkisten autojen oirehtivan noin, mutta tämä "öljyt pihalle ohjaustehostimesta" sopisi kertomiisi oireisiin.
Vastasin näin, koska haluan tietää puhuiko D-A:n kaveri lämpimikseen vai onko tosi kyseessä. Joten muut, kommentoikaa.
Ei kai ongelmia pitäisi olla, jos öljyt on kunnossa? Voipi olla, että pätee Alfan tehdaslitkuihin. Vai liittyykö ongelma jotenkin ohjaustehostimeen itseensä?

Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linked »

noniin kävin tutkimassa ja totesin tehostajan säiliön olevan tyhjä joten sieltä öljyt peräisin. kohta tulossa viisaampi kattomaan mistä tullut pihalle ja toivottavasti saadaan korjatuksi..
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla ainakin tehostimen pumppu rääkyi alle nollan keleillä, mutta viime syksynä vaihdettiin uudet nesteet ja sen jälkeen pumppu on ollut äänetön. Tänäänkin pakkasta aamulla 8 astetta.

Toivotaan että on vain letku korkannut. Ainakin tessussa kyllä nesteet taitaa valua enemmän repsikan puolelle jos pumppu pettää.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ongelma on peräisin ohjausvaihteen nesteiden jähdytyskierukasta , johon tehty niin pieni reikä, että kylmä öljy ei mene läpi kunnolla. Jos kääntää pyöriä ennekuin on öljyt kiertäneet ja lämminneet ja litkuuntuneet , pettää yleensä letkuliitin, joka on ennen jäähdytyskierukkaa.

Ongelma / taipumus on 156 V 6 malleissa. Muista ei tietoa mulla.
147:ssa ei ongelmia ollut 2 vuoden aikana.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linked »

niin siis en koskenut rattiin olleskaan.. laitoin vaan käyntiin ja rupesin lumitöihin.
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Omasta tessusta tuli myös ohjatehostimen mehut ulos noin kuukausi sitten.
Moottorin ja rintapellin välissä olevaan letkuun oli tullut reikä, josta öljyt tuli pihalle.
Autolla EI saa ajaa kuin muutaman kilometrin ilman öljyjä. Pumppu ilmeisesti kärähtää helposti ja sehän taas maksaa..

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

hagger16 kirjoitti:Autolla EI saa ajaa kuin muutaman kilometrin ilman öljyjä. Pumppu ilmeisesti kärähtää helposti ja sehän taas maksaa..
Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

KJS kirjoitti:Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.
Tämä on aivan totta. Itse sain vaihdatettua letkun nyrkkipajalla, joka kahden kilometrin päässä, eli ei tarvinnut hihnoja irroitella.
Oli muuten ollut ikävä vaihtaa. Käsiä ei saanut letkun luokse millään. Fakiiri-asentaja oli vaihtanut letkun irroittamalla sisälokasuojan ja sitä kautta sekä operoinut myös alakautta.
Toivottavasti linkedin ei ole yhtä paha..

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

hagger16 kirjoitti:... Käsiä ei saanut letkun luokse millään. Fakiiri-asentaja oli vaihtanut letkun irroittamalla sisälokasuojan ja sitä kautta sekä operoinut myös alakautta...
Kokemusta myös, vuoden sisällä vaihdettu pumppu sekä tehostaja, halpaa kuin näkkileipä :lol: Vain metalliset öljyputket ovat vanhaa tavaraa. Asentajan täytyy todella olla fakiiri, jos on tuon tehnyt niin kuin kuvattu :crazyeyes:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

KJS kirjoitti:Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.
Niin teillähän on tuosta kokemuset tuoreessa muistissa Ghostin kanssa.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

KJS kirjoitti:Mulla ainakin tehostimen pumppu rääkyi alle nollan keleillä, mutta viime syksynä vaihdettiin uudet nesteet ja sen jälkeen pumppu on ollut äänetön. Tänäänkin pakkasta aamulla 8 astetta.
Minä oikein viime talvella säikähdin kun kovalla pakkasella räjäytin moottorin käyntiin niin hirveä rääkäisy muutaman sekunnin ajan. Loppui kyllä aika pian ja pakkasta oli tosiaan 20 graadia. Uudessa autossa vain hirvitti :shock:

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla lähti viime keväänä letkunkiristin auki akun alapuolelta. Helppo korjata ja halpa, mutta jos kierukka on rikki niin sitten deltan kassa kilahtaa aika lujaa. Kannattaa muuten laittaa kunnon nesteet sitten vanhojen tilalle ja vaihtaakin ne kannattaa muutaman vuoden välein.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Maunu kirjoitti: ... jos kierukka on rikki niin sitten deltan kassa kilahtaa aika lujaa...
Niin tekee, mutta niin tekee pumppukin hammastangosta puhumattakaan. Letkut ovat halpaa hupia ja kierukoita saanee joiltakin purkaamoilta - ehkä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linked »

nonniin.. elikkä vikana oli tehostajan letkun klemmari(alkuperäinen) joka oli sitten antanut periksi, letku ym ehjät, tunnin työ korjata/vaihtaa uusi klemmari(sis.klemmarin haku reissun:)

onneksi ei ollut pahempi vika! huh, huokaan..

nyt alfa pelaa taas mainiosti
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Hieno homma :-D

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

puuha kirjoitti:
KJS kirjoitti:Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.
Niin teillähän on tuosta kokemuset tuoreessa muistissa Ghostin kanssa.
Huoletonta matkantekoa Jurvasta Tampereelle (180km?) ja sen jälkeen lähti vielä avaimesta käyntiin. Ja ohjauskin on ilman tehostinta kohtuullisen "tunnokas" :mrgreen:

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Minkä hintainen operaatio tuo tehostimen nesteiden vaihto on?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

jpakarin kirjoitti:Minkä hintainen operaatio tuo tehostimen nesteiden vaihto on?
Oli jotain luokkaa muutaman kympin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse suoritin tehostajan nesteiden vaihdon imemällä säiliön tyhjäksi, tuoretta synteettistä ATF:ää tilalle, kone käyntiin, renkaat linkusta linkkuun. Ja sama operaatio n+1 kertaa, kunnes uusi hankittu neste oli kokonaisuudessaan "lantrattu" järjestelmään. Apteekista voi hankkia ison lääkeruiskun, jolla nesteet voi imeä pois. (samalla ruutalla sitten rasvaa tukivarsien puslat)

+ ei tarvitse aukoa liittimiä
- nesteet ei vaihdu 100%

Wanhasta turpo traktorista (Volvo) nyppäsin vaan paluuletkun irti ja pulloon, kone käyntiin ja säiliöön samalla tuoretta tavaraa tilalle. Sammuta moottori, kun pulloon tulee vain kirkasta nestettä. Kiinnitä letkut, täytä säiliö, ilmaa järjestelmä kääntelemällä renkaita linkusta linkkuun kone käynnissä.

Eli vaihto onnistuu vaikka kerrostalon pihassa.
VMP

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mulla korkkas tehostimen letku viime talven kovimmilla pakkasilla ja ajoin suoraan malmin deltaan (ei kiinnostanut alkaa itse korjaamaan ulkona), kesällä auton alla käydessäni huomasin että jäähdytyskierukka oli ohitettu kokonaan pois pelistä laittamalla U putkella tuleva ja menevä letku yhteen.
Saattaa olla viisas ratkaisu suomen ilmastossa :wink:
- Alfaholic -

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Niin, noita kierukoita tuntuu olevan 156:sissa (TS ainakin) kahta sorttia. Toisissa konkreettinen kierukka on kai pelkääjän puolella öljynsuodattimen lähistöllä, ja toisissa pelkkä putki tekee lenkin puskurin päästä päähän syylärin alapuolella. Jälkimmäinen versio löytyy omasta autosta. Onko noilla sitten toimivuuden osalta eroa? Eos.

Vastaa Viestiin