156 2.5 V6 nokkahihna
Valvoja: Moderators
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
156 2.5 V6 nokkahihna
En voinut olla käyttämättä tilaisuutta hyväksi, kun oli 156 2.5 V6 kaupan, ja vielä sopivaan hintaan, ja kun vaimo vielä ajoi minun käyttöautoni 15 cm lyhyemmäksi Helpotti huomattavasti ostoluvan saantia
Laitanpa tässä kysymyksen tuosta nokkahihnan vaihdosta, se on vaihdettu 80 000 km kohdalla, ja nyt on kilometrejä 110 000, mutta aikaa hihnan vaihdosta on 3 vuotta. 3 vuottahan on vaihtoväli suomessa, Deltan mukaan.
Laitanpa tässä kysymyksen tuosta nokkahihnan vaihdosta, se on vaihdettu 80 000 km kohdalla, ja nyt on kilometrejä 110 000, mutta aikaa hihnan vaihdosta on 3 vuotta. 3 vuottahan on vaihtoväli suomessa, Deltan mukaan.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Sehän se kysymys olim.sa kirjoitti:...ja kysymys oli?!?
...joo jos remminvaihtoa meinaat, niin kyllä 3v/60tkm täytyy oikeasti pitää maksimina ja muutenkin suhtautua vakavissaan. Tulee kuitenkin halvemmaksi vaihtaa hihna ajoissa.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Itse kun tämän 2.5 V6:eni ostin niin päätökseen vaikutti Alfa Romeon virallisilta sivuilta luettu kuvaus moottorista:m.sa kirjoitti:.
...joo jos remminvaihtoa meinaat, niin kyllä 3v/60tkm täytyy oikeasti pitää maksimina ja muutenkin suhtautua vakavissaan. Tulee kuitenkin halvemmaksi vaihtaa hihna ajoissa.
2.5 V6 24V
2492 cm3
KW 138-141 (188-192 BHP-EEC)
...
The platinum spark plugs, hydraulic tappets, and automatic belt tighteners minimize the need for maintenance (first service after 100,000 Km). It is available on the Alfa 166, 156 and Sportwagon.
Ja olen ymmärtänut (väärin?) että hihnankatkeamiset eivät olisi V6:n ongelma.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Esko kirjoitti:
Ja olen ymmärtänut (väärin?) että hihnankatkeamiset eivät olisi V6:n ongelma.
No ei sen suurempi ongelma kuin muissakaan hihnavetoisissa jakopäissä. Eli riskeeratkoon kuka tahtoo, mutta ei siinä nyt hirveästi järkeä ole ylittää 60tkm. Tehdäänkö gallup, mitä mieltä raati on? 60tkm vs. 120tkm?
Onhan noita ketjujakin mennyt esim. Saabeista.
Abarth 500 Esseesse
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Tuo 800€ ei olisi liikaa, mutta Seinäjoen Delta tarjoaa sen 1200€ hinnalla, se on jo "vähän paljon".Sixgear kirjoitti:Ens kesäkuussa tulee 3v edellisestä remminvaihdosta ja kilsoja alle 50tkm, mut vaihtoon menee silti. Ei 800e paljoa oo siitä että voi tykitellä suht luottavaisin mielin.
Mutta kyllä se oli tiedossa kauppoja hierottaessa.
Yksi paikallinen korjaamo on lupautunut vaihtamaan sen tuota halvemmalla, tosin ei siellä ole aiempaa kokemusta Alfoista.
Täällä on varmaan aiemminkin ollut noista remmin vaihdoista, mutta kun se ei silloin ollut omakohtaista Joten laittakaapa joku linkki muistutukseksi?
Nyt ei ole ollut oikein tykittely kelit, mutta kyllä tuo voima tuntuu kun pyörät saavat vähän pitoa, ja sitten onkin jo 80 lasissa Tulispa pian kesä
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Kysymys kuuluukin että kuinka perusteltua tuo luottavainen mieli on? Kun on lueskellut noita juttuja hihnankatkeamisista niin tuntuu että niitä on mennyt samalla lailla uusistakin. Korjaamohan kyllä rahastaa mielellään vaikka vähän useamminkin.Sixgear kirjoitti:Ens kesäkuussa tulee 3v edellisestä remminvaihdosta ja kilsoja alle 50tkm, mut vaihtoon menee silti. Ei 800e paljoa oo siitä että voi tykitellä suht luottavaisin mielin.
Ja 800 jöröö on posketon hinta hihnanvaihdosta, liki 5000 mummoo.
Yhdellä jenkkisaitilla perustellaan hihnanvaihtoa että mielummin maksaa 200 taalaa vaihdosta kuin 2000 taalaa moottorirempasta. Täällähän menee melkein tuo 2000 taalaa hihnanvaihtoon.
Minun kilometreillä per vuosi ei mene hihna vaihtoon varmaan ennen 8 vuotta.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Sullahan ei oo paljon muuta kuin kivenheitto matkaa Muukkoselle. Kysyppä sieltäkin hinta. Tuntee ainakin Alfat ja paljon DA:ta halvempi www.tmuukkonen.fijkoivula kirjoitti:Tuo 800€ ei olisi liikaa, mutta Seinäjoen Delta tarjoaa sen 1200€ hinnalla, se on jo "vähän paljon".
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Itse olen ajatellut vaihdattaa tuon hihnan aina ohjekirjan mukaisesti. Sen takia, että mikäli hihna sattuisi porsimaan, minulla olisi mahdollisuus saada korvausta.. Vai olenko väärässä?
Kuvittelisin tällaisen kuluttajasuojan olevan olemassa. Koskeekohan tällainen "takuu" vain Deltaa vai olisikohan sama voimassa, vaikka hihnan vaihdattaa jossain nyrkkipajalla?
Yritin viime hihnanvaihdon yhteydessä kysyä asiaa (takuuta) Deltassa, mutta se aiheutti asiakaspalvelijassa kieriskelyä.. enkä saanut oikein selvää vastausta.
Olisikohan hihnojen katkeiluun alfoissa syy löydettävissä ratin ja penkin välistä.
Mietin vaan, että alfojen käyttö on usein aivan erilaista, kuin perus corollan. Vai tunteeko joku vanhan papan, jonka alfasta oli hihna porsinut 50 kympissä..
Tottakai myös ilmastolla on omat vaikutuksensa.
Kuvittelisin tällaisen kuluttajasuojan olevan olemassa. Koskeekohan tällainen "takuu" vain Deltaa vai olisikohan sama voimassa, vaikka hihnan vaihdattaa jossain nyrkkipajalla?
Yritin viime hihnanvaihdon yhteydessä kysyä asiaa (takuuta) Deltassa, mutta se aiheutti asiakaspalvelijassa kieriskelyä.. enkä saanut oikein selvää vastausta.
Olisikohan hihnojen katkeiluun alfoissa syy löydettävissä ratin ja penkin välistä.
Mietin vaan, että alfojen käyttö on usein aivan erilaista, kuin perus corollan. Vai tunteeko joku vanhan papan, jonka alfasta oli hihna porsinut 50 kympissä..
Tottakai myös ilmastolla on omat vaikutuksensa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Omastani vaihdatin hihnan AM:ssa 3v kohdalla. Hihna täysin ehjä eikä pykimiä hampaiden juurilla. Kuitenkin hieman "muovisen" tuntuinen enkä henk. koht. olisi pidempään uskaltanut odottaa. Hihna roikkuu tallin seinällä ja sitä saa tulla hypistelemään niin näkee miten aika vaikuttaa.
Ja tuosta penkin ja ratin välistä sen verran että kyllä se vika kai on kuitenkin suunnittelupöydän ja penkin välissä jos ei kestä mitä luvataan... Vaikka corollaan kestävän jakopään suunnittelu tuskin on hiteciä niin on noita paljon tehokkaampiakin joissa paikat kestää.
Ja tuosta penkin ja ratin välistä sen verran että kyllä se vika kai on kuitenkin suunnittelupöydän ja penkin välissä jos ei kestä mitä luvataan... Vaikka corollaan kestävän jakopään suunnittelu tuskin on hiteciä niin on noita paljon tehokkaampiakin joissa paikat kestää.
Ayrton Senna da Silva forever
Hihnoissakin on tapahtunut viime vuosina kehitystä. Monet auton valmistajat ja hihnanvalmistajat antavat vaihtosuositukseksi 8-12 vuotta jos puhuvat ajasta mitään. Gates suosittelee 60000 mailia jos autonvalmistaja ei anna suositusta. Acuran kohdalla puhutaan:m.sa kirjoitti:Mutta haurastuttaahan jo pelkkä aikakin hihnaa. Ihme on jos kahdeksan vuotta kestää, jos auto on kuitenkin kutakuinkin jokapäiväisessä käytössä.Esko kirjoitti: Minun kilometreillä per vuosi ei mene hihna vaihtoon varmaan ennen 8 vuotta.
Under normal conditions, 105,000 miles or 84 months (60,000 miles if vehicle is operated at ambient temperatures under -20'F or above 11O'F).
Aika ei varmaan hihnaa kovinkaan nopeasti kuluta mutta ulkoiset tekijät kyllä. Jos väliin pääsee öljyä/lunta/jäätä/vieraita osia niin siitä hihna hajoaa.
Vai olisiko peräti pienempi ongelma. Saabista aasinsillalla länsinaapurin foorumin keskusteluaiheeseen:m.sa kirjoitti:
No ei sen suurempi ongelma kuin muissakaan hihnavetoisissa jakopäissä. Eli riskeeratkoon kuka tahtoo, mutta ei siinä nyt hirveästi järkeä ole ylittää 60tkm. Tehdäänkö gallup, mitä mieltä raati on? 60tkm vs. 120tkm?
Onhan noita ketjujakin mennyt esim. Saabeista.
Talade med en duktig Alfamek i Jönköping som med eftertryck hävdade att han aldrig varit med om ett kamremshaveri på 166 V6, utan att det nya intervallet med 6000 mil/ 3år egentligen endast borde gälla TS-motorn. Kan detta vara möjligt ? V6:an åkte mest med av bara farten hävdade han. Dessutom berättade han att man nu börjat montera en annan typ av spännare o stödhjul. Numera i metall istället för av plast. Dock finns fortfarande de gamla kvar på hyllorna och kommer att fortsätta monteras tills dess att lagren är tömda. Detta borde man ju vara uppmärksam på när det är dags för kamremsbyte.
Myöhemmässä keskustelussa tarkennetaan että koskee kaikkia Alfa V6:sia. Ei siinäkään ole hirveästi järkeä maksaa >1000 € turhasta vaihdosta. Enemmän kuin tuo km-määrä minua rassaa tuo 3v.