alfa 156 käyntilämpötila
Valvoja: Moderators
Itsellä lämmöt jää noin 60:een mittarin perusteella... Ans kattoo paraneeko kun vaihdetaan ensi kuussa uusi termari. Kyllä tämä nykyinenkin jotenkin toimii, koska lämmöt käy ensin jossai 75-80 asteen tietämillä ja putoaa sitte taas alemmas ku termari aukeaa. Aika kauan saa käyttää paikallaan ennen kuin nousee 90:een.
Onko joku BTW koittanut peittää keulaa jollain virityksillä pannuhuoneen lämpötilaa nostaakseen?
Onko joku BTW koittanut peittää keulaa jollain virityksillä pannuhuoneen lämpötilaa nostaakseen?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kyllä sulla abro jotain hämärää siellä nyt koska 156 on oikeasti lämmin talviauto. Mulla ei oikein tule mitään järkevää mieleen muuta kuin tukossa oleva sisäilman suodatin mutta ei kait se niin paljoa vaikuta plus että sitten luulis ikkunatkin höyrystyvän. Toivotaan että jollain muulla on parempia ideoita...
Ayrton Senna da Silva forever
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Jälleen kerran ihmettelen miksi saman moottorin (TS) yhteydessä käyttäytyminen on niin erilaista. Oman 166 TS:n lämpömittari näyttää AINA (lämmettyään tietty) 90°, kesät talvet, neula ei heilu. Missä ero? Termari, anturi...? Niin no tarkkaan ottaen ekoissa 166:ssa oli vähän eri viritykset kuin 156:ssa muttei tämä sillä selity.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
Jotain häikkää siellä on juu, mutta häikkä ei taida olla koneen lämmöissä..
Alfa rupes tänään puhaltamaan lämmintä kun ajelin sillä pidemmän aikaa.
Moottorin lämmöt ei juuri muuttuneet siitä n. 75 asteesta, mutta sisälle alkoi tulla hailakan sijaan oikein lämmintä.
Olisiko mahdollista, että jäähdytysnesteet ei kierrä kunnolla lämmityslaitteen kautta ja sen takia ei sisälle saada lämmintä?
Raitisilmansuodattimen tukkeutuminen kai vähentäisi tota puhalluksen määrääkin..
Täytyy nyt seurata tuota käyttäytymistä ja mittailla noiden jäähdytysletkujen lämpötiloja vaikkapa jos ei muuta keksi
Alfa rupes tänään puhaltamaan lämmintä kun ajelin sillä pidemmän aikaa.
Moottorin lämmöt ei juuri muuttuneet siitä n. 75 asteesta, mutta sisälle alkoi tulla hailakan sijaan oikein lämmintä.
Olisiko mahdollista, että jäähdytysnesteet ei kierrä kunnolla lämmityslaitteen kautta ja sen takia ei sisälle saada lämmintä?
Raitisilmansuodattimen tukkeutuminen kai vähentäisi tota puhalluksen määrääkin..
Täytyy nyt seurata tuota käyttäytymistä ja mittailla noiden jäähdytysletkujen lämpötiloja vaikkapa jos ei muuta keksi
Tänään kävin vaihdattamassa uuden termarin autoon. Ennen lämmöt oli aika tarkalleen siinä 70 asteen viivan kohdalla, ja ei siitä mihinkään liikkunut (no, parin asteen heiluntaa), paitsi joskus kesällä ruuhkassa seisoessa.
Nyt uuden (tarvike)termarin kanssa näyttää neula liikkuvan vähän aktiivisemmin, ja pyörii siinä 80 asteen tienoilla. Parempi kai näin. Tarttee katsoa vaikuttaako esim. kulutukseen, toivottavasti. Tähän mennessä on kulutus ollut vanhalla termostaatilla 9,5 ja 11,1 litran välissä satasella. Saisi se vähän pienempikin olla.
Nyt uuden (tarvike)termarin kanssa näyttää neula liikkuvan vähän aktiivisemmin, ja pyörii siinä 80 asteen tienoilla. Parempi kai näin. Tarttee katsoa vaikuttaako esim. kulutukseen, toivottavasti. Tähän mennessä on kulutus ollut vanhalla termostaatilla 9,5 ja 11,1 litran välissä satasella. Saisi se vähän pienempikin olla.
Mulla vei ennen termarin vaihtoa reilun 10.. Termarin vaihdon jälkeinen tankkaus 8,5.
Tämä tutkimus ei tosin kestä minkäänlaista tieteellistä kritiikkiä, kun vain yhdet tankilliset ajettu ennen ja jälkeen.. ;D
Lämmöt on nyt aina yli sen 72 ja välillä nousee yli 80.
Mutta noista sisälämmöistä.. Namikka on paskana, mutta ei tiedä mitä hittoa sille tekisi. Se ulkokehä lähti vetämällä irti ja siellä sisällä on selvästi joku jumissa.. Kun vääntelee namikkaa niin jokin kyllä liikkuu pikkasen ja liikutteluu vaikuttaa ihan inan puhalluksen lämpöön... mutta ei sinne kyllä lämmintä tule. Jos tuon liikkeeseen vie niin ihmettelevät sitä 6h ja hinta on sen mukainen.. (?)
Eli pitäisiköhän ruveta reilusti purkamaan keskikonsolia ja katsella josko keksisi mikä on vialla? Vai saako tuolla helposti vain lisää vahinkoa aikaiseksi?
Paska homma vaan talvella ruveta aukomaan.. Talliin kyllä pääsee, mutta vain pariksi tunniksi kerrallaan..
Tämä tutkimus ei tosin kestä minkäänlaista tieteellistä kritiikkiä, kun vain yhdet tankilliset ajettu ennen ja jälkeen.. ;D
Lämmöt on nyt aina yli sen 72 ja välillä nousee yli 80.
Mutta noista sisälämmöistä.. Namikka on paskana, mutta ei tiedä mitä hittoa sille tekisi. Se ulkokehä lähti vetämällä irti ja siellä sisällä on selvästi joku jumissa.. Kun vääntelee namikkaa niin jokin kyllä liikkuu pikkasen ja liikutteluu vaikuttaa ihan inan puhalluksen lämpöön... mutta ei sinne kyllä lämmintä tule. Jos tuon liikkeeseen vie niin ihmettelevät sitä 6h ja hinta on sen mukainen.. (?)
Eli pitäisiköhän ruveta reilusti purkamaan keskikonsolia ja katsella josko keksisi mikä on vialla? Vai saako tuolla helposti vain lisää vahinkoa aikaiseksi?
Paska homma vaan talvella ruveta aukomaan.. Talliin kyllä pääsee, mutta vain pariksi tunniksi kerrallaan..
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Jaahas: onkohan nyt niin, että on termarin vaihdon aika tässäkin yksilössä... vai ei?
Kun ajelen näillä pakkasilla (-8C) ajoviimassa tiellä, lämmöt jäävät johonkin 60 (jopa alle!) asteen tienoille. Tänään oli toki vähän lämpimämpää (-4C), mutta montaa astetta ei tuosta tultu ylöspäin vieläkään. Ruuhkassa lämmöt nousevat kuitenkin madellessa heti 70 päälle ja reilusti ylikin. Parkissa olin äsken hieman pidempään paikallaan ja lämmöt nousivat aina 90:n viivalle saakka.
Miten muiden V6:t näillä keleillä käyttäytyvät? Auto sinällään lämpenee sisältä ihan ok vauhdilla kylmänäkin, eli sen suhteen ei ole ongelmaa. Tänäänkin auto oli tolpassa ennen liikkeelle lähtöä.
Näyttääkö sensori vaan viimassa omiaan vai...
Kun ajelen näillä pakkasilla (-8C) ajoviimassa tiellä, lämmöt jäävät johonkin 60 (jopa alle!) asteen tienoille. Tänään oli toki vähän lämpimämpää (-4C), mutta montaa astetta ei tuosta tultu ylöspäin vieläkään. Ruuhkassa lämmöt nousevat kuitenkin madellessa heti 70 päälle ja reilusti ylikin. Parkissa olin äsken hieman pidempään paikallaan ja lämmöt nousivat aina 90:n viivalle saakka.
Miten muiden V6:t näillä keleillä käyttäytyvät? Auto sinällään lämpenee sisältä ihan ok vauhdilla kylmänäkin, eli sen suhteen ei ole ongelmaa. Tänäänkin auto oli tolpassa ennen liikkeelle lähtöä.
Näyttääkö sensori vaan viimassa omiaan vai...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
147 näyttää mittarissa 90 tasan kaup. tai tie - ja lämpöö riittää.
156 n 80 ja saa pistää 24C jos haluaa lämmintä pirttiin - kaiken kaikkiaan tuntuu kylmemmältä, mutta onhan se tietty farkku, eli enemmän kuutioita.
Varpaat tuppaa yleensä jäätyyn alfoissa - eli lämpöä täytis tulla ovien lähistöltä lattialle. Varsinkin 75:ssa oli vasen jalka aina kylmänä kun lentokoneen ikkunapaikalla ennen vanhaan.
156 n 80 ja saa pistää 24C jos haluaa lämmintä pirttiin - kaiken kaikkiaan tuntuu kylmemmältä, mutta onhan se tietty farkku, eli enemmän kuutioita.
Varpaat tuppaa yleensä jäätyyn alfoissa - eli lämpöä täytis tulla ovien lähistöltä lattialle. Varsinkin 75:ssa oli vasen jalka aina kylmänä kun lentokoneen ikkunapaikalla ennen vanhaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Ei nouse lämmöt ei...ja Visa vinkuu.
Se Visa on Alfan pakollinen lisävaruste.
Se Visa on Alfan pakollinen lisävaruste.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Oh yes. Hyvinkin pitkälti näin on!silverine kirjoitti:Ei nouse lämmöt ei...ja Visa vinkuu.
Se Visa on Alfan pakollinen lisävaruste.
Motonetin nettikaupasta ei ainakaan V6:n koodillista termaria löytynyt. Tessuun taisi olla 44 eeroa hinnaltaan. Mistäs siis kannattaa tätä lähteä metsästämään... ei vissiin ainakaan Deltasta ?
Alfa Romeo - immagine di bellezza
mattijus kirjoitti:2.0TS:n lämmöt mulla seilaa 70-90 asteen väliä, ajossa lienee juuri tuossa 72 asteessa ja paikallaan ollessa tai hitaasti edetessä nousee tuon 90 asteen tuntumaan.
Update:
Viime aikoina lämmöt nousivat paikallaan ollessa 90 asteeseen, lämpiäminen kesti pitkään ja ajossa lämmöt aavistuksen alle 70 astetta => Termari vaihtoon.
Nyt 2km testilenkillä lämmöt seilaa taas n. 75-85 asteen välissä. Termarina Motonetin 44e:n mokkula. Puukädeltä vaihtoon tärvääntyi n. 1,5h ja n. 2 litraa jäähdytysnestettä.
VMP
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Eli sulla siis täsmälleen sama tilanne kuin minullakin tuossa muutama viesti ylempänä... tuomiohan oli yllä selvä: vaihtoon.Aarghska kirjoitti:Ongelmia.. 2,4 JTD 156 tahtoo pakkastentullen käydä tosi kylmänä, matka-ajossa 60 astetta ei ees taho täyttyä. Paikallaan poljettaessa tosin 90 menee helpostikkin rikki. Kuitenkin varmaan termari vaihtoon..?? Lämpöä tosin sisälle riittää, ei mitään ongelmaa sen suhteen.
Parhaillaan tässä metsästelen sopivaa termaria ja vaihtopaikkaa. Ulkona parkkiksella ei huvita lähteä itse harjoittelemaan.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Hmm..onkohan termarissa sulla sittenkään vikaa..? Kiisselit käyvät selvästi kylmempänä, kuten itse toteat. Ja kuten tiedetään, ei ole pelkästään Alfan uusien nakujen ominaisuus, hyötysuhde on vain sen verran hyvä, että hukkalämpöä ei niin hirveästi muodostu pakkasilla. Mitä jos koetat vain peittää maskia hiukan pakkasten aikana..?Aarghska kirjoitti:Näin on, huomasin kyllä.. ero vain siinä kun on 2,4 dieselmylly, ja ne kuulemma käyvät huomattavasti kylmempinä. Mutta näin kai se todettava, termari vaihtoon.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Homma etenee...
Termari vaihdettu nyrkkipajassa. 130 euroa. Kallis vai halpa? Ainakin lämmöt on kohillaan, eli noin 85 astetta. Ruuhkassa nousee 90 asteeseen jolloin termari aukee ja pudottaa normaaliksi. Toivottavasti pudottaa kulutusta että saa investoinnin kuoletettua.
Tässä aloin ennen termarin tilaamista muistelemaan kun poljin autoa tallissa ja nostatin lämpöjä mahd. korkeelle.. Sai siinä aikansa kengittää ennenkuin lämmöt nous yli 90 ja syylärin kautta vesi kiersi vasta n.90 asteisena. eikö tämä viittaisi että termari kunnossa?? lämpimässä hallissa norm. käyntilämpötila n.65-70.Ciancarlo kirjoitti:Hmm..onkohan termarissa sulla sittenkään vikaa..? Kiisselit käyvät selvästi kylmempänä, kuten itse toteat. Ja kuten tiedetään, ei ole pelkästään Alfan uusien nakujen ominaisuus, hyötysuhde on vain sen verran hyvä, että hukkalämpöä ei niin hirveästi muodostu pakkasilla. Mitä jos koetat vain peittää maskia hiukan pakkasten aikana..?Aarghska kirjoitti:Näin on, huomasin kyllä.. ero vain siinä kun on 2,4 dieselmylly, ja ne kuulemma käyvät huomattavasti kylmempinä. Mutta näin kai se todettava, termari vaihtoon.
Pitää kai sitten tosiaan peittää keula..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Peitä ainaskin nokkakolmion ritilä jollain..esim sopivan muotoseks leikatulla kumimaton palalla ja nippusitein kiinni, ja onhan sulla pohjamuovi paikallaan, se vaikuttaa vielä enemmän lämpiämiseen...Ongelmia.. 2,4 JTD 156 tahtoo pakkastentullen käydä tosi kylmänä, matka-ajossa 60 astetta ei ees taho täyttyä. Paikallaan poljettaessa tosin 90 menee helpostikkin rikki. Kuitenkin varmaan termari vaihtoon..?? Lämpöä tosin sisälle riittää, ei mitään ongelmaa sen suhteen.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Pikainen soittokierros kertoi seuraavaa V6:n osalta termarista:
- AD-VARAOSALIIKE (Vantaa/Petikko): Hinta 72 €, maahantuojalla hyllyssä
- MOTONET (Vantaa): ei valikoimassa, saanee tukkurilta. Myyjä ei kuitenkaan saanut lähteä hommaa selvittämää - on noudatettava vakiovalikoimaa
- HESSUMOBIILI (Vantaa/Hämeenkylä): Hinta 54,90 €, ei hyllyssä. Huomenna saa noutaa klo 13 jälkeen.
Huomenna siis uutta termaria noutamaan.
- AD-VARAOSALIIKE (Vantaa/Petikko): Hinta 72 €, maahantuojalla hyllyssä
- MOTONET (Vantaa): ei valikoimassa, saanee tukkurilta. Myyjä ei kuitenkaan saanut lähteä hommaa selvittämää - on noudatettava vakiovalikoimaa
- HESSUMOBIILI (Vantaa/Hämeenkylä): Hinta 54,90 €, ei hyllyssä. Huomenna saa noutaa klo 13 jälkeen.
Huomenna siis uutta termaria noutamaan.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Re: Homma etenee...
Fratello kirjoitti:Termari vaihdettu nyrkkipajassa. 130 euroa. Kallis vai halpa?
Melko kallista! Termari on tessuun tarvikeosana 45 € ja töitä menee about tunti.
Juurikin noin meinasin tehä, eli peittää kumimatolla ni saa siistiks. Ja tosiaankin vain meinasin, laitto alpha käynnistykseneston päälle ja loppu se liikkuminen siihe, mutta se taas sitte juttu erikseen.. Pohjalla forumin kautta hankittu alumiininen pohjalevy..jiiässä kirjoitti:Peitä ainaskin nokkakolmion ritilä jollain..esim sopivan muotoseks leikatulla kumimaton palalla ja nippusitein kiinni, ja onhan sulla pohjamuovi paikallaan, se vaikuttaa vielä enemmän lämpiämiseen...Ongelmia.. 2,4 JTD 156 tahtoo pakkastentullen käydä tosi kylmänä, matka-ajossa 60 astetta ei ees taho täyttyä. Paikallaan poljettaessa tosin 90 menee helpostikkin rikki. Kuitenkin varmaan termari vaihtoon..?? Lämpöä tosin sisälle riittää, ei mitään ongelmaa sen suhteen.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No niin. Nyt on uusi termari paikallaan. Lämmöt talviajossa (myös viimassa) termarin vaihdon jälkeen n. 80-85C, kun ennen vaihtoa olivat 55-65C.tmv kirjoitti:Huomenna siis uutta termaria noutamaan.
Lähestulkoon hauskaa kun 112tkm ajetusta autosta on vaihdettu jo mm:
- Jakopään hihna kahdesti
- Ilmi
- Lambda-anturi
- Happitunnistin
- Tukivarsia
- Termari
... ainakin on tyyppivioilleen uskollinen yksilö
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Mun lista on muutoin suht sama mutta siihen voidaan lisätä vielä just se startti, kolmas remminvaihto ja ABS-anturi sekä nokka-akselin ajoituksenmuunnin. Kilsoja mulla 136 tkm... Nyt ei pitäis hetkeen levitä mitään *koputtaa puuta*...tmv kirjoitti: Eipäs aleta siellä! Jos tuo levähtää hetikohta niin tuon sulle korjattavaksi .
Niin ja jos se startti nyt kuitenkin leviää, niin osta uusi tarvikkeena. Vanhaa ei kannata korjata, hintaero on niin pieni.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kyllä se mullakin ennen termarin vaihtoa nousi lämmöt tyhjäkäynnillä hetken päästä 90C:n nurkille ja ylikin, mutta ei auto nopsakasti lämmennyt silti. Viimassa laski sitten 55-70C vaiheille.hamppi kirjoitti:Saattaapi se olla mullakin sitten termarin vaihdon aika.
Pisti vaan mietittyttään, kun ei edes tossa 90 tuntumilla anna tarpeeksi lämmintä ilmaa
Alfa Romeo - immagine di bellezza