Pakoputken asennus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Pakoputken asennus

Viesti Kirjoittaja Laba »

Tuli hommattua tuollainen Novitec-merkkinen joululahja 8) Ajattelin että jos asentelis sen tuossa joulun pyhinä kiinni mutta minkäänlaista kokemusta näistä pakoputkihommista mulla ei ole. Eli tohon etupäähän, joka tulee pulteilla kiinni kattiin tarvii varmaan jonkunlainen tiiviste hommata. Mutta entäs sitten tuohon takapöntön ja väliputken väliseen liitokseen. Siinä ne putket menee sisäkkäin n. 10 cm ja päälle laitetaan putkiklemmari joka puristaa ne yhteen. Mutta tarviikohan siihen liitokseen laittaa myös joku tiiviste tai tiivistemassaa väliin vai pitääkö ilmankin? Kaikki kokemukset putkiasennuksista on tervetulleita.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Höh... onkos tollaisiakin liitoksia vielä olemassa...? :-o 166:ssa ainakin ja muissakin, joihin olen viime aikoina asennellut, on sellaiset laippaliitokset vai miksi niitä sanotaan. Molemmilla puolilla siis sellaiset laipat, jotka puristetaan kahdella pultilla vastakkain ja sinne väliin tulee sitten sellainen metallirinkula tiivisteeksi, eikä mitään ylimääräisiä tiivistysaineita tarvita. Älyttömän helppo nakki. Mutta jos tosiaan on tuollaiset erimalliset, niin sitten en sano mitään (vaikka on niitäkin tullut joskus asenneltua).

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Osa laittaa pakoputken asennus tahnaa noihin, pitäisi hieman tiivistää ja helpottaa seuraavaa irroitusta, vaikkakin olen vastakkaisiakin väitteitä kuullut (kerää kosteutta=ruostuttaa, varisee välistä pois jolloin liitos jää löysälle).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hyvä joululahja. :) Novitecin putki laulaa mukavasti.
Asennuksen hoiti meikäläiselle aikoinaan Automilano, joten ei ole siitä kokemusta.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse ainakin laitoin asennustahnaa. Ilman sitä putkessa oli joku pikku vuoto.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Se asennustahta helpottaa mielestäni putkien paikalleen laittoa, liukuu paremmin. Sehän kuivuu ja kovettuu lämmetessään, eli en usko sen keräävän mitään kosteutta. Tosin mielestäni se ei helpota irroitusta.

Noita laippaliitoksia on ainakin kahden laisia, semmosia huuliliitoksia ja sitten suoria laippoja. Jos laipassa on huulet, eli toinen on töröllä ja toinen mutristaa :-) , niin siihen ei tule tiivistettä. Tahnaa voi laittaa jos haluaa, mutta ei varmaan tarvitse.

Suoraan laippaan kuuluu yleensä semmonen "asbesti" tiiviste. Oikeasti se on tehty jostain pellin tyyppisestä. Eli semmonen rinkula, jossa ainakin yleensä on vielä pulteille reijät. Kai noitakin on erilaisia. Se on mallia puristuva, eli perjaatteessa kertakäyttöinen, mutta menee se uudelleenkin. Noita saa tarvikeliikkeesta.

Itse inhoan ehkä eniten pakoputken asentelua! Ainakin omassa on niin helvetilliset ne kumikannakkeet, että ei kiroilematta lähde irti ;-)

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Njoo... minä tarkoitin sellaista liitosta, jossa on vastakkain tulevien putkien päät molemmat törröllään ja sitten siihen väliin tulee sellainen metallirinkula, ei mitään peltiä vaan ihan paksua tavaraa, jonka voi käyttää uudestaankin. Ja putkissa sitten sellaiset "irtonaiset" laipat, joillla putket puristetaan vastakkain. En vaan tiedä tuon liitoksen nimeä. Kartioliitos? Luulin, että tuollaiset on nykyään melkein kaikissa, mutta ei kai sitten. Tuo on kuitenkin tosin helppo liitos, kun aukeaa kiroilemaata ja kiinnikin saa helposti. Omassani kumikannaakketkin irtoaa isommin kiroilematta.

Nuo sisäkkäin menevät voivat olla joskus hankalia, kun ei meinaa irrota toisistaan jne.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Olisikohan se tuollainen MrKirbyn kuvailema se etupää. Sen väliputken etupäässä sisällä on pieni putkenpätkä jonka "huulet" on töröllään. Tämä putkenpätkä kiinnittyy väliputkeen samalla tavalla kun väliputki takapönttöön. Tämän putkenpätkän ympärillä on myös irtolaippa joka on ihan suora. Laippa ei mahdu töröllään olevan putken päästä läpi eli kun vetää laipalla putken kiinni niin se painaa töröllään olevia huulia kattia vasten. Noh, sehän selviää viimeistään siinä vaiheessa kun purkaa vanhan. Vai pitäisiköhän kuitenkin viedä johonkin nyrkkipajalle niin säästyis ehkä kiroilemiselta ja naapureillakin säilyisi joulurauha :wink: Kiitoksia kommenteista joka tapauksessa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vaihda samalla ne kiinnityskumilenksut uusiin maksaa about 3e kpl. Mulla meni ekassa heti vaihdon jälkeen 1 poikki kun olivat haurastuneet
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja varaa uusia pultteja vanhojen tilalle. Voi olla et tarvii väkivaltaa jotta saa auki. Eikä uutta putkea kehtaa vanhoilla pulteilla kiinnittää :wink:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Joo pultit tulikin putken mukana valmiiksi.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hyvä!! Kunnon putki takaa kunnon soundit ja kestää pitkään. Mulla on CSC ollut jo kahdessa autossa, ja käytettyä sekin on hankittu... Mut hyvin kestänyt.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pakoputken asennus

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Laba kirjoitti:Mutta tarviikohan siihen liitokseen laittaa myös joku tiiviste tai tiivistemassaa väliin vai pitääkö ilmankin?
Jos putki istuu kunnolla paikalleen niin pitää ilmankin. Jää helposti asennuksen jälkeen hiukan vuotamaan mutta vuotokonta nokeentuu yleensä pian umpeen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Katalysaattorin ruuvit katkeaa sitten aivan varmasti, joten varaudu porailemaan katin vanhat pultit pois. On muuten sitten todella kovaa ainetta se laippa. Muuten asennus on tosi helppo.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

MarkusK
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 00:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Saako kysyä?

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Mitä oli muuten hintaa putkistolla? Kutkuttaisi myös minua parantaa soundeja entisestään.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Itse tilasin alfisti.netistä. Siellä on nykyään oikein tarjouksessa noi Novitecin putket suoralla ulostulolla. Harmittavasti tuli tarjoukseen n. viikko sen jälkeen kun itse tilasin :? Tosin mä tilasin ton DTM mallisen. Eilen kun hain paketin postista niin siellä olikin kuitenkin just toi suoralla tuplaulostulolla oleva. No, kyllä mulle sekin kelpaa. Itse asiassa mietin pitkään kummanko tilaan. Koitan nyt saada hieman hyvistystä hinnasta kun lähettivät väärän. Ehdotin että myyvät sen siihen hintaan mikä noitten putkien toi tarjoushinta on. Katotaan kuinka tässä nyt käy..

Black Label
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Black Label »

Kävin itse tämän vuoden lokakuussa hakemassa V6:ni rosteriputken Tikkurilan EuroStainlessista (elinikäisellä takuulla). Paikalleen asennettuna 680€.

Ja on kyllä järjettömän hyvät soundit!

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Mitenkäs tommonen tuplaputki (siis molemmista kulmista ulostulo) istuu 156:een.

Sen verran mitä olen autoa pohjasta katellut, antaa sellaisen kuvan että tuo on aivan mahdoton tekele...

Vasemman (orkkis) puolen putki menee poikittaistukivarsien yläpuolelta kun taas oikealla saman "aukon" täyttää bensatankki.

Siis... ???

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Niin siis tuplaulostulolla tarkoitin että putkenpäitä tulee kaksi vierekkäin. Siitä en tiedä kuinka semmonen molemmille puolille tuleva istuu. -Tomi-:lla on varmaankin kokemusta siitä asiasta.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Noniin, putki on autossa kiinni ja muutaman päivän kokemusten perusteella olen enemmän kuin tyytyväinen. Soundi on juuri sitä mitä halusinkin: ei mikään ärsyttävä teinipörinä vaan kunnon murina alakierroksilla. Korkeammilla kierroksilla sen sijaan pakoääni ei hirveästi poikkea vakioputkesta eli ei huuda ärsyttävästi esim. motarilla. Asennus sujui kohtuullisen helposti itseltänikin. Homma olisi vaan ollut vielä sata kertaa helpompi jos olisi ollut vehkeet millä auton saa nostettua korkealle. Putken asentaminen auton alla selälteen maaten ei ole nimittäin hirveän hauskaa hommaa.
Sen sijaan alfisti.netin toiminta alkaa korpeemaan. Lähettivät siis väärällä ulostulolla olevan putken ja nyt eivät vastaile sitten meileihin. Ei näin, mikäli haluavat säilyttää minut asiakkaanansa :bad-words:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kokemuksesta voin sanoa että soita sinne jos on asiaa oikeesti.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Hieman off-topic ehken mutta millainen vaikutus hevosvoimiin tolla saadaan? Kenties 5hv? Onko perstuntuma että lisää tuli?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Sen verran liukkaat kelit ollu että tuppaa vaan sutimaan kun koittaa tehoja testata mutta kyllä semmoinen vaikutelma on tullut että muutama koni on yläkierroksille tullut silloin kun on vähän pitoa napannut. Saattaa tietysti olla kuvitelmaakin, mutta ei se ainakaan tehoja pienennä, sanoisin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Black Label miten tuo Tikkurilan EuroStainlesin homma toimii? Tuota sun putkeasi ei taida olla niiden hinnastossa? Eli varataanko sieltä aika ja auto on siellä päivän jolloin sen vääntelevät vai saavatko jostain mitat että voivat tehdä valmiiksi? Itsellä lähestyy tuon 166:sen putkiremontti, "tarvikkeena" ei saa joten hinta on aika suolainen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Laba kirjoitti:Itse tilasin alfisti.netistä. Siellä on nykyään oikein tarjouksessa noi Novitecin putket suoralla ulostulolla. Harmittavasti tuli tarjoukseen n. viikko sen jälkeen kun itse tilasin :? Tosin mä tilasin ton DTM mallisen.

saatko jotain kuvaa otettua tuosta suoraputkisesta? keväällä pitäs vaihtaa niin näkis vähän mallia miten eroaa tuosta dtm versiosta jollainen oli edellisessä kärryssä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

http://www.automilano.fi/html/156_galleria.html
Tossa se näkyy, ihan ok vaikka kyllä se dtm style on komeampi 8)
- Alfaholic -

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

V6 kirjoitti:saatko jotain kuvaa otettua tuosta suoraputkisesta?
Nyt on albumissa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jappe kirjoitti:kyllä se dtm style on komeampi 8)
Tämä oli varmaan vitsi?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

- Alfaholic -

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Kyllä tuo perusmalli pesee DTM vedenkerääjän 100-0.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Laba kirjoitti:Sen sijaan alfisti.netin toiminta alkaa korpeemaan. Lähettivät siis väärällä ulostulolla olevan putken ja nyt eivät vastaile sitten meileihin.
Nyt täytyy vetää vähän sanoja takaisin ettei tule turhaan alfisti.netin mainetta tahrattua. Vastasivat sitten lopulta meiliin ja palauttivat 150€ takaisin tililleni. Loppuviimeks kaupat meni siis erittäinkin hyvin. Ja varmasti tilaan alfisti.netistä jatkossakin jos tarvetta ilmenee.

Vastaa Viestiin