nokka-akselivaurio

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

nokka-akselivaurio

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kunneltuani aikani omalaatuista naputusta Alfani moottorista ja paikallistettuani naputuksen aiheuttajaksi oikean sylinteriryhmän (33, 1.7 ie), irrotin kannen ja venakopan paikaltaan ja huomasin jotain omalaatuista.

Nelossylinterin imuventtiili oli taipunut aivan venttiililautasen juuresta, eikä ole voinut sulkea venttiiliä kunnolla istukkaansa vasten.

Tämähän on aivan normaali vaurio mikäli hammashihna katkeaa tai mäntä pääsee jostain muusta syystä kolauttamaan venttiilin hajalle.

Omalaatuiseksi asian tekee se että olen vaihtanut nokkahihnat muutama vuosi sitten, hihnat olivat moottoria purettaessa aivan oikeilla paikoillaan, eikä auton käynnissä ole koskaan ollut suurempia ongelmia tyhjäkäynnin epätasaisuutta huomioimatta, mikä taitaa olla Alfoille enemmänkin ominaisuus kuin varsinainen vika.

Mysteeri ainakin minulle, mutta vasta nyt pääsen itse asiaan.

Kiero venttiilinvarsi ei ole toiminut oletetulla tavalla ohjaimessaan ja sen seurauksena nokka-akselin vipu on päässyt kulumaan melkoisesti.

Kertokaapa mistä löydän hyvän ja tottakai halvan moottorikoneistamon, jossa pystytään tekemään nokka-akselin täyttöhitsausta ja muotoon hiontaa?

Uuden nokka-akselinkaan osto ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli jollakin Foorumin jäsenellä olisi sattunut sellainen jäämään ylimääräiseksi omista projekteistaan.

Alfauno@netti.fi.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Re: nokka-akselivaurio

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

vanadoo kirjoitti:Uuden nokka-akselinkaan osto ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli jollakin Foorumin jäsenellä olisi sattunut sellainen jäämään ylimääräiseksi omista projekteistaan.

Alfauno@netti.fi.
Eikös rasviksella ollut tuollaisia jemmassa, ainakin jossain vaiheessa??!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oli, mutta ne olivat 16v:n akselit eikä niitäkään ole ollut enää muutamaan vuoteen varastokoppia täyttämässä.

Luulisi noita 8v:n akseleita saavan sopuhintaan kun kokonaiset autotkaan eivät maksa "mitään".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kertokaapa mistä löydän hyvän ja tottakai halvan moottorikoneistamon, jossa pystytään tekemään nokka-akselin täyttöhitsausta ja muotoon hiontaa?
Samalla jos rupeat korjauttamaan, niin teetä vähän rajummat profiilit :-)

Vähän heikosti tuntuu saavan noihin 33:siin viri-akseleita. Yhteen huonolla englannilla kirjoitettuun keskusteluun törmäsin, jossa puhuttiin jostain Colombo&Mariani tjsp. akselista, jossa kestoa oli yli 290 astetta, eli aika paljon siis. Ko. nimistä firmaa en kyllä muutamalla googletuksella löytänyt.

8v:hen varmaan selviää vielä kohtuu investoinnilla, kun on vaan kaksi akselia...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu se nimi on kyllä Colombo & Bariani, ohessa linkki valmistajan sivuille:

http://www.colombo-bariani.com/

ja noitahan myy myös muukkonen.. :wink:

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Jeps. Toi nimi, jonka heitin oli ulkomuistista. En tiedä lukiko se sillä sivulla, jossa sen näin oikein vai väärin, mutta kun laittoi Googleen sen mitä siellä luki, ei löytynyt kun pari hittiä.

No hyvä että selvisi mitä tarkoitin :-) Siellähä sivulla olisi ihan mielenkiintoisilla spekseillä olevia tohon 8V koneeseen. Vaikka tuo:
Corsa Massimo 12 12 58° - 82° / 78° - 54° 5.4 / 5.3

Tuosta kun laskee keston 320 astetta. Voi tosin aiheuttaa tyhjäkäyntiin vähän enemmän heijaamista ;-)

En ainakaan huomannut Muukkosen Web Shopissa noita. Missä hinnoissa pyörivät?

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kiitoksia vinkeistä.
Colombo-bariani näyttää luettelonsa mukaan myyvän nokkia vain mekaanisilla nostajilla olevaan kahdeksan venttiiliseen, mutta luultavasti sieltä saisi tilattua sellaiset myös hydraulisille nostajille tarkoitetut. Itse asiassa ne voisivat olla samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Ehkä en nyt kuitenkaan ainakaan vielä tilaa sieltä mitään.

Muukkoselta löysin nokat joihinkin muihin malleihin, en kolmekolmoseen ja niiden muidenkin nokkien hinta näytti olevan yli 400 egeä, joten sekin vaihtoehto taitaa olla melko epärealistinen. Olisihan se tietenkin hauskaa ajella autolla, jonka nokka-akseleiden hinta olisi samaa luokkaa koko ajoneuvon markkina-arvon kanssa.

En ole vielä ehtinyt perehtyä koko ongelmaan kovinkaan paljon, mutta 33 Alfoja tuntuu saavan tosiaan halvimmillaan muutamalla satasella, joten täytyy sitten varmaankin ostaa jostain koko auto ja purkaa siitä tarvitsemansa osat.

Ainoan ongelman muodostaa itselläni säilytys- ja remonttitilojen puute, sillä 33 Alfoja tuntuu tosiaan saavan niin pilkkahintaan, ettei ainakaan rahanpuute voi olla esteenä säilyttää näitä fantastisia autoja ajokuntoisina mahdollisimman pitkään.

Hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan.
Jospa joltakin 33-aktivistilta löytyisi ratkaisu ongelmaani.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Onkos 1.7 8v:ssä samallaiset/erilaiset nokka-akselit kuin 1.5 8v:ssä? Onko kellään hajuakaan? :roll:

Edit : Itse itselleni vastaten = Mopo sport myy Alfan 1.5 moottoriin kentin nokkia 420€ hintaan muttei puhuta mitään 1.7 koneesta joten lienee erilaiset...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

eltsu kirjoitti:Onkos 1.7 8v:ssä samallaiset/erilaiset nokka-akselit kuin 1.5 8v:ssä? Onko kellään hajuakaan? :roll:

Edit : Itse itselleni vastaten = Mopo sport myy Alfan 1.5 moottoriin kentin nokkia 420€ hintaan muttei puhuta mitään 1.7 koneesta joten lienee erilaiset...
ymmärtääkseni 1.5:sta ei oo hydraylisillä nostimilla tehtykään... voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni tuohon kyseiseen malliin on ihan omat nokkansa!

Vastaa Viestiin