nokka-akselivaurio
Valvoja: Moderators
nokka-akselivaurio
Kunneltuani aikani omalaatuista naputusta Alfani moottorista ja paikallistettuani naputuksen aiheuttajaksi oikean sylinteriryhmän (33, 1.7 ie), irrotin kannen ja venakopan paikaltaan ja huomasin jotain omalaatuista.
Nelossylinterin imuventtiili oli taipunut aivan venttiililautasen juuresta, eikä ole voinut sulkea venttiiliä kunnolla istukkaansa vasten.
Tämähän on aivan normaali vaurio mikäli hammashihna katkeaa tai mäntä pääsee jostain muusta syystä kolauttamaan venttiilin hajalle.
Omalaatuiseksi asian tekee se että olen vaihtanut nokkahihnat muutama vuosi sitten, hihnat olivat moottoria purettaessa aivan oikeilla paikoillaan, eikä auton käynnissä ole koskaan ollut suurempia ongelmia tyhjäkäynnin epätasaisuutta huomioimatta, mikä taitaa olla Alfoille enemmänkin ominaisuus kuin varsinainen vika.
Mysteeri ainakin minulle, mutta vasta nyt pääsen itse asiaan.
Kiero venttiilinvarsi ei ole toiminut oletetulla tavalla ohjaimessaan ja sen seurauksena nokka-akselin vipu on päässyt kulumaan melkoisesti.
Kertokaapa mistä löydän hyvän ja tottakai halvan moottorikoneistamon, jossa pystytään tekemään nokka-akselin täyttöhitsausta ja muotoon hiontaa?
Uuden nokka-akselinkaan osto ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli jollakin Foorumin jäsenellä olisi sattunut sellainen jäämään ylimääräiseksi omista projekteistaan.
Alfauno@netti.fi.
Nelossylinterin imuventtiili oli taipunut aivan venttiililautasen juuresta, eikä ole voinut sulkea venttiiliä kunnolla istukkaansa vasten.
Tämähän on aivan normaali vaurio mikäli hammashihna katkeaa tai mäntä pääsee jostain muusta syystä kolauttamaan venttiilin hajalle.
Omalaatuiseksi asian tekee se että olen vaihtanut nokkahihnat muutama vuosi sitten, hihnat olivat moottoria purettaessa aivan oikeilla paikoillaan, eikä auton käynnissä ole koskaan ollut suurempia ongelmia tyhjäkäynnin epätasaisuutta huomioimatta, mikä taitaa olla Alfoille enemmänkin ominaisuus kuin varsinainen vika.
Mysteeri ainakin minulle, mutta vasta nyt pääsen itse asiaan.
Kiero venttiilinvarsi ei ole toiminut oletetulla tavalla ohjaimessaan ja sen seurauksena nokka-akselin vipu on päässyt kulumaan melkoisesti.
Kertokaapa mistä löydän hyvän ja tottakai halvan moottorikoneistamon, jossa pystytään tekemään nokka-akselin täyttöhitsausta ja muotoon hiontaa?
Uuden nokka-akselinkaan osto ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli jollakin Foorumin jäsenellä olisi sattunut sellainen jäämään ylimääräiseksi omista projekteistaan.
Alfauno@netti.fi.
Re: nokka-akselivaurio
Eikös rasviksella ollut tuollaisia jemmassa, ainakin jossain vaiheessa??!vanadoo kirjoitti:Uuden nokka-akselinkaan osto ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli jollakin Foorumin jäsenellä olisi sattunut sellainen jäämään ylimääräiseksi omista projekteistaan.
Alfauno@netti.fi.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Samalla jos rupeat korjauttamaan, niin teetä vähän rajummat profiilitKertokaapa mistä löydän hyvän ja tottakai halvan moottorikoneistamon, jossa pystytään tekemään nokka-akselin täyttöhitsausta ja muotoon hiontaa?
Vähän heikosti tuntuu saavan noihin 33:siin viri-akseleita. Yhteen huonolla englannilla kirjoitettuun keskusteluun törmäsin, jossa puhuttiin jostain Colombo&Mariani tjsp. akselista, jossa kestoa oli yli 290 astetta, eli aika paljon siis. Ko. nimistä firmaa en kyllä muutamalla googletuksella löytänyt.
8v:hen varmaan selviää vielä kohtuu investoinnilla, kun on vaan kaksi akselia...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu se nimi on kyllä Colombo & Bariani, ohessa linkki valmistajan sivuille:
http://www.colombo-bariani.com/
ja noitahan myy myös muukkonen..
http://www.colombo-bariani.com/
ja noitahan myy myös muukkonen..
Jeps. Toi nimi, jonka heitin oli ulkomuistista. En tiedä lukiko se sillä sivulla, jossa sen näin oikein vai väärin, mutta kun laittoi Googleen sen mitä siellä luki, ei löytynyt kun pari hittiä.
No hyvä että selvisi mitä tarkoitin Siellähä sivulla olisi ihan mielenkiintoisilla spekseillä olevia tohon 8V koneeseen. Vaikka tuo:
Corsa Massimo 12 12 58° - 82° / 78° - 54° 5.4 / 5.3
Tuosta kun laskee keston 320 astetta. Voi tosin aiheuttaa tyhjäkäyntiin vähän enemmän heijaamista
En ainakaan huomannut Muukkosen Web Shopissa noita. Missä hinnoissa pyörivät?
No hyvä että selvisi mitä tarkoitin Siellähä sivulla olisi ihan mielenkiintoisilla spekseillä olevia tohon 8V koneeseen. Vaikka tuo:
Corsa Massimo 12 12 58° - 82° / 78° - 54° 5.4 / 5.3
Tuosta kun laskee keston 320 astetta. Voi tosin aiheuttaa tyhjäkäyntiin vähän enemmän heijaamista
En ainakaan huomannut Muukkosen Web Shopissa noita. Missä hinnoissa pyörivät?
Kiitoksia vinkeistä.
Colombo-bariani näyttää luettelonsa mukaan myyvän nokkia vain mekaanisilla nostajilla olevaan kahdeksan venttiiliseen, mutta luultavasti sieltä saisi tilattua sellaiset myös hydraulisille nostajille tarkoitetut. Itse asiassa ne voisivat olla samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Ehkä en nyt kuitenkaan ainakaan vielä tilaa sieltä mitään.
Muukkoselta löysin nokat joihinkin muihin malleihin, en kolmekolmoseen ja niiden muidenkin nokkien hinta näytti olevan yli 400 egeä, joten sekin vaihtoehto taitaa olla melko epärealistinen. Olisihan se tietenkin hauskaa ajella autolla, jonka nokka-akseleiden hinta olisi samaa luokkaa koko ajoneuvon markkina-arvon kanssa.
En ole vielä ehtinyt perehtyä koko ongelmaan kovinkaan paljon, mutta 33 Alfoja tuntuu saavan tosiaan halvimmillaan muutamalla satasella, joten täytyy sitten varmaankin ostaa jostain koko auto ja purkaa siitä tarvitsemansa osat.
Ainoan ongelman muodostaa itselläni säilytys- ja remonttitilojen puute, sillä 33 Alfoja tuntuu tosiaan saavan niin pilkkahintaan, ettei ainakaan rahanpuute voi olla esteenä säilyttää näitä fantastisia autoja ajokuntoisina mahdollisimman pitkään.
Hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan.
Jospa joltakin 33-aktivistilta löytyisi ratkaisu ongelmaani.
Colombo-bariani näyttää luettelonsa mukaan myyvän nokkia vain mekaanisilla nostajilla olevaan kahdeksan venttiiliseen, mutta luultavasti sieltä saisi tilattua sellaiset myös hydraulisille nostajille tarkoitetut. Itse asiassa ne voisivat olla samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Ehkä en nyt kuitenkaan ainakaan vielä tilaa sieltä mitään.
Muukkoselta löysin nokat joihinkin muihin malleihin, en kolmekolmoseen ja niiden muidenkin nokkien hinta näytti olevan yli 400 egeä, joten sekin vaihtoehto taitaa olla melko epärealistinen. Olisihan se tietenkin hauskaa ajella autolla, jonka nokka-akseleiden hinta olisi samaa luokkaa koko ajoneuvon markkina-arvon kanssa.
En ole vielä ehtinyt perehtyä koko ongelmaan kovinkaan paljon, mutta 33 Alfoja tuntuu saavan tosiaan halvimmillaan muutamalla satasella, joten täytyy sitten varmaankin ostaa jostain koko auto ja purkaa siitä tarvitsemansa osat.
Ainoan ongelman muodostaa itselläni säilytys- ja remonttitilojen puute, sillä 33 Alfoja tuntuu tosiaan saavan niin pilkkahintaan, ettei ainakaan rahanpuute voi olla esteenä säilyttää näitä fantastisia autoja ajokuntoisina mahdollisimman pitkään.
Hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan.
Jospa joltakin 33-aktivistilta löytyisi ratkaisu ongelmaani.
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
ymmärtääkseni 1.5:sta ei oo hydraylisillä nostimilla tehtykään... voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni tuohon kyseiseen malliin on ihan omat nokkansa!eltsu kirjoitti:Onkos 1.7 8v:ssä samallaiset/erilaiset nokka-akselit kuin 1.5 8v:ssä? Onko kellään hajuakaan?
Edit : Itse itselleni vastaten = Mopo sport myy Alfan 1.5 moottoriin kentin nokkia 420€ hintaan muttei puhuta mitään 1.7 koneesta joten lienee erilaiset...