Alfa 156 ohjaustehostinongelmat pakkasessa
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Alfa 156 ohjaustehostinongelmat pakkasessa
Sattuisiko täällä tietämään mitä muutoksia 156:n ohjaustehostimeen tehtiin ensimmäisen pakkastalven ongelmien (öljyt pihalle useista autoista) jälkeen. Öljyksi Deltta ainakin vaikuttaa suosittelevan Nesteen ATF-S täyssynteettistä automaattivaihteistoöljyä. Muutettiinko tehostimia jotenkin muuten, esim. asentamalla jokin ylipaineventtiili tms? Eli pitääkö tuontiautoon teetättää jotakin muuta kuin tuo öljyn vaihto.
Tähän liittyen, mahtaako 166:ssa olla samanlainen tehostin ja esiintyikö sama ongelma myös niissä aikoinaan? Tehtiinkö niihin jotain modifikaatioita?
Tähän liittyen, mahtaako 166:ssa olla samanlainen tehostin ja esiintyikö sama ongelma myös niissä aikoinaan? Tehtiinkö niihin jotain modifikaatioita?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tää oli ajankohtainen kysymys. Nyt vielä ehtis ennen pahimpia pakkasia tehdä jotain - noin niinkuin ennakolta.
Viime helmikuussa käytin auton Milanossa, jossa ehdotettiin ohjausvaihteen öljyjen vaihtamista. Aika ei silloin antanut siihen mahdollisuutta, mutta kun seuraavan kerran vein auton Deltaan, siellä pyöriteltiin silmiä "Että miksi ihmeessä, ei siihen mitään öljyjä tarvi vaihtaa!" Jäi sitten vaihtamatta.
Ota tosta nyt sitten selvää, ...kele
Niin, se auto on 156 V6 (jos sillä nyt mitään väliä on)
Viime helmikuussa käytin auton Milanossa, jossa ehdotettiin ohjausvaihteen öljyjen vaihtamista. Aika ei silloin antanut siihen mahdollisuutta, mutta kun seuraavan kerran vein auton Deltaan, siellä pyöriteltiin silmiä "Että miksi ihmeessä, ei siihen mitään öljyjä tarvi vaihtaa!" Jäi sitten vaihtamatta.
Ota tosta nyt sitten selvää, ...kele
Niin, se auto on 156 V6 (jos sillä nyt mitään väliä on)
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Delta kuitenkin suosittelee öljyksi Nesteen ATF-S eli täyssynteettistä tomaattiöljyä. Tuskin siellä italiassa autoon on kaadettu Nesteen öljyjä, liekö edes täysssynteettistä. Eli tuolla perusteella ei tuo öljyn vaihto kaukaa haetulta kuullosta. Onpahan ainakin halvempiaa kuin koko ohjausvaihteen vaihto. Itselläni on purkki tuota Nesteen öljyä odottamassa vaihtamista. Pitäisi keretä ennen pakkasta. Omituinen juttu tuo Deltan silmien pyörittely. Ehkäpä tuossa kaupungissa ei noin kovia pakkasia sinä talvena ollut. Eli eivät olleet tuohon tehostinongelmaan törmänneet.
Täällä Oulussa oli -40C pakkaset sinä aamuna kuin paikallisessa Delta-autossa oli 156 Alfojen kokoontumisajot. Kaverilta kuulin, että hänen lisäkseen siellä oli jo aamulla neljä muuta 156 Alfaa saman ongelman kanssa. Varmaan päivän mittaan tuli vielä jokunen lisää!
Oma tarinansa tuon Nesteen ATF-S öljyn hankkiminen. Yllättäen yksikään Oulun alueen Neste asemista ei varastoi tuota öljyä. Eivätkä olleet innokkaita hankkimaankaan, pitäisi kuulemma ostaa monta purkkia kerralla. Ja ei kuulemman ole menekkiä. No miten ihmeessä sitä menekkiä olisi jos tuotetta ei ole hyllyssä! Lopulta jouduin hakemaan öljyn Delta-autosta. Heillä oli 30l astia josta sitä kaatoivat. Täällä foorumissa joku taisi suositella Mobilin vastaavaa täyssynteettistä tomaattiöljyä käytettäväksi. Tuota olisi ainakin ollut saatavissa paikallisesta autotarvikeliikkeestä.
Täällä Oulussa oli -40C pakkaset sinä aamuna kuin paikallisessa Delta-autossa oli 156 Alfojen kokoontumisajot. Kaverilta kuulin, että hänen lisäkseen siellä oli jo aamulla neljä muuta 156 Alfaa saman ongelman kanssa. Varmaan päivän mittaan tuli vielä jokunen lisää!
Oma tarinansa tuon Nesteen ATF-S öljyn hankkiminen. Yllättäen yksikään Oulun alueen Neste asemista ei varastoi tuota öljyä. Eivätkä olleet innokkaita hankkimaankaan, pitäisi kuulemma ostaa monta purkkia kerralla. Ja ei kuulemman ole menekkiä. No miten ihmeessä sitä menekkiä olisi jos tuotetta ei ole hyllyssä! Lopulta jouduin hakemaan öljyn Delta-autosta. Heillä oli 30l astia josta sitä kaatoivat. Täällä foorumissa joku taisi suositella Mobilin vastaavaa täyssynteettistä tomaattiöljyä käytettäväksi. Tuota olisi ainakin ollut saatavissa paikallisesta autotarvikeliikkeestä.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos vinkeistä,
Olinkin tässä jo muutamana pakkasaamuna ihmetellyt sitä, että ohjaustehostin (?) pitää melkoista surinaa/vikinää rattia käännellessä. Siis tämä ongelma on vain kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Kun ajaa laitteen lämpimäksi niin moista ongelmaa ei ole - eli siis vain kylmänä. Taidanpa kokeilla tuota asiaa. Paljonko sitä öljyä sinne ohjaustehostimeen menee ?(nyt ei ole käsikirjaa tässä ulottuvilla)
Olinkin tässä jo muutamana pakkasaamuna ihmetellyt sitä, että ohjaustehostin (?) pitää melkoista surinaa/vikinää rattia käännellessä. Siis tämä ongelma on vain kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Kun ajaa laitteen lämpimäksi niin moista ongelmaa ei ole - eli siis vain kylmänä. Taidanpa kokeilla tuota asiaa. Paljonko sitä öljyä sinne ohjaustehostimeen menee ?(nyt ei ole käsikirjaa tässä ulottuvilla)
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
166sen ohjauksen raskauteen/keveyteen ei tehostimen öljynvaihto vaikuttanut. Tuli kokeiltua sekä mineraalipohjaisella että synteettisellä tomaattilaatikon öljyillä. Toistaiseksi ainakin Mobil ATF synteettisenä on toiminut hyvin - ei ääntele ja on pysynyt sisällä. Tiedä sitten miten käy kun on 40 astetta pakkasella, tehostaja on varustettu aika tehokkaan näköisellä jäähdyttimellä - ei siis sillä normaalilla putkikierukalla. Tuo jäähdytin lymyilee etummaisena neljästä keulalla olevasta jäähdyttimestä (jäähdytysvesi -> ilmastoinnin kylmäaine -> moottoriöljy -> tehostimen öljy) - pitäisiköhän laittaa pahvia keulaan...
Ainakin 166ssa tehostinpiirin öljytilavuus oli hieman vajaat 0,8 litraa.
Ainakin 166ssa tehostinpiirin öljytilavuus oli hieman vajaat 0,8 litraa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Auto hoiti itse poiston eli jäähdytyslenkille tulevan letkun klemmari petti ja nesteet tulivat pumpun voimalla pihalle. Jos irrottaa tuon liitoksen niin ainakin osa nesteistä tulee ulos. Jos laittaa hetkeksi koneen päälle (pumppu kestänee hetken ilman nesteitä?) niin loputkin lentävät ulos. Liitos vasemmalla etuhelman alaosassa.onefromnorth kirjoitti:MKT, mistä liitoksesta valutit tehostimen öljyt pois. Vai käytitkö imua?
Sama vika, tuli mehut pihalle eilen, yht'äkkiä kesken ajon. Oli ilo ylimmillään kontatessa hanuri pystyssä pakkasessa auton etuhelmassa ja yrittää saada letkua kestämään kiinni, jotta saisin auton ajettua tallille klemmareitten vaihtoon. Onneksi huoltoasema oli aivan "ulostus" paikan vieressä ettei tarvinnut ajella tyhjällä tehostimella tallille saakka. Suosittelen muillekin liitoksien tarkistusta...
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Tuon saman asian takia olin hetki sitten katselemassa ohjaustehostimen öljyn määrää.JiiPee kirjoitti:pitää melkoista surinaa/vikinää rattia käännellessä.
Korkkia auki pyörittäessä huomasin että letkunpätkä pyörii mukana!
Mielestäni ainakin ennen se on ollut kiinni jossain... Kulkeekos jotain tavaraa tuota letkua pitkin? Korkissa itsessäänhän ei ole muuta kuin mittatikku.
Eli siis: -Pääsenkö aamulla liikkeelle muutakin kuin suoraan ajaen?
-Missä ihmeessä letkun toinen pää on ollut kiinni? En löytänyt (tosin pimeessä) mitään paikkaa josta letku katkennut/lähtenyt irti.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Itselläni on ilmeisesti kanssa halkeama jossain kohin kun öljyä on mennyt puolisen säiliötä vajaan 10tkm. ajalla.
Pohjamuovi on märkänä apukuskin puoleisen "jäähdytyskiekuran" alta. Eli se noin 15cm. korkea spiraali jossa öljy kulkee. Erittäin hankala tarkasti paikallistaa kyseistä kohtaa koska ei ole mahdollista saada autoa ylös ja yläkautta ei kauhesti pysty mitään tekemään/tutkimaan.
Ottaako alfan pikahuolto maksua jos vie tarkastettavaksi, että mistä kohtaa vuotaa ja mitä sille pitää tehdä?
Pohjamuovi on märkänä apukuskin puoleisen "jäähdytyskiekuran" alta. Eli se noin 15cm. korkea spiraali jossa öljy kulkee. Erittäin hankala tarkasti paikallistaa kyseistä kohtaa koska ei ole mahdollista saada autoa ylös ja yläkautta ei kauhesti pysty mitään tekemään/tutkimaan.
Ottaako alfan pikahuolto maksua jos vie tarkastettavaksi, että mistä kohtaa vuotaa ja mitä sille pitää tehdä?
Minulla ohjaustehostin toiminut moitteettomasti, mutta tälle talvelle päätin vaihtaa alkuperäiset nesteet pois. Vaihdoin Mobilin ATF SHC -öljyt, jotka ilmeisesti on todettu toimiviksi.
Alfalla on tosiaan sielu. Tämä ei nimittäin tykännyt öljynvaihdosta ja ohjaustehostin on alkanut vaihdon jälkeen vinkumaan aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tosin ääni häviää muutaman minuutin jälkeen, mutta kuitenkin.
Vähän sama oli tyhjäkäynnin heijauksen kanssa. Puhdin ilmin ja kaasuläpän sekä resetoin, jonka jälkeen heijaaminen lisääntyi.
"Magic touch" meikäläisellä!?!
Jotain positiivistakin. Täällä Joensuun seudulla Alfojen määrä näyttää lisääntyvän. Kohta ei erotu enää Alfa-massasta...
Alfalla on tosiaan sielu. Tämä ei nimittäin tykännyt öljynvaihdosta ja ohjaustehostin on alkanut vaihdon jälkeen vinkumaan aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tosin ääni häviää muutaman minuutin jälkeen, mutta kuitenkin.
Vähän sama oli tyhjäkäynnin heijauksen kanssa. Puhdin ilmin ja kaasuläpän sekä resetoin, jonka jälkeen heijaaminen lisääntyi.
"Magic touch" meikäläisellä!?!
Jotain positiivistakin. Täällä Joensuun seudulla Alfojen määrä näyttää lisääntyvän. Kohta ei erotu enää Alfa-massasta...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tosi on !pesti kirjoitti:Alfalla on tosiaan sielu.
Mobilia on minullakin ollut aikaisemmin, eikä kyllä narissut ihmeemmin. Nykyään tehostimessa on DA:sta hankkimaani lähes puolta halvempaa Shell Donax TX Dexron III:sta, synteettistä sekin eikä narise yhtään ainakaan näillä pakkasilla. Vaikuttaisivatko uusi tehostin ja uudehko tehostimen pumppu asiaan - mene ja tiedä.pesti kirjoitti: Tämä ei nimittäin tykännyt öljynvaihdosta ja ohjaustehostin on alkanut vaihdon jälkeen vinkumaan aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tosin ääni häviää muutaman minuutin jälkeen, mutta kuitenkin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
hei,
näin mukavina pakkasaamuina olen huomannut että ohjaustehostin huutaa minunkin alfassa, onko kukaan käynyt vaihdattamassa siihen öljyt liikkeessä? Jos niin mitä maksoi? Itse tiedustelin tätä Automilanosta ja heiltä tuli vastaus että 100€.
Entä onko kukaan vaihtanut itse? mikä letkupitää ottaa irti ja mistä? Ja kuinka kauan konetta uskaltaa kiertää?
Kiitti etukäteen
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 v6 2001
näin mukavina pakkasaamuina olen huomannut että ohjaustehostin huutaa minunkin alfassa, onko kukaan käynyt vaihdattamassa siihen öljyt liikkeessä? Jos niin mitä maksoi? Itse tiedustelin tätä Automilanosta ja heiltä tuli vastaus että 100€.
Entä onko kukaan vaihtanut itse? mikä letkupitää ottaa irti ja mistä? Ja kuinka kauan konetta uskaltaa kiertää?
Kiitti etukäteen
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 v6 2001
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Kallista puuhaa. Hommaan riittää litra Mobilin synteettistä ATF:ää joka sopivasta paikasta ostettuna maksanee noin 10€. Itse otin jäähdyttimeltä letkun irti, jolloin osa valuu ulos ja sitten kone hetkeksi käyntiin tyhjäkäynnille, ei tarvitse kierrättää. Tällöin loputkin tulevat melkoisen tarkkaan ulos. Kovin kauan ei kannata käyttää ilman öljyjä ettei pumppu tykkää huonoa, kyllä sen huomaa milloin öljy loppuu. Ei kovin professionaalinen tapa, mutta helppo ja halpa.
Tuon keinon opin kun auto teki kerran itsetyhjennyksen vastaavalla tavalla Seuraavassa vaihdossa irrotin letkun itse.
Tuon keinon opin kun auto teki kerran itsetyhjennyksen vastaavalla tavalla Seuraavassa vaihdossa irrotin letkun itse.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Hieman tehostin vinkui käynnistäessä. Ajattelin vaihtaa sitten täyssynteettiset. Ainostaan yhdessä liikkeessä oli täyssynteettistä Valvoline ja maksaisi 26e/l. Muissa purkeissa oli kyllä tekstiä synteettinen (mm.Mobil, Neste ja Teboil) mutta valmistajan kirjoista katsottuna olivat vain osasynteettisiä. Tilaamalla olisi saanut mutta olisi sitten tullut koko laatikollinen.
Onko tuon tehostimen tilavuus (166 t.s) tosiaan alle yhden litran?
Onko tuon tehostimen tilavuus (166 t.s) tosiaan alle yhden litran?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Huomasin kanssa tänään moisen jutun omastani. Samalla huomasin, että painepuolen letku ennen lauhdutinkierukkaa (ensimmäinen liitos) oli jo osittain pullistunut irti (alumiiniputken puolelta). Uutta klemmari entisen lisäksi (meni pyörittämällä takaisin paikolleen). Pysyykö noi muut liitokset kiinni (yhteensä 4 kpl, 2 x kertaa meno ja 2 x paluu) vai aukeaako aneemiset rättiletkuviritykset aina jostakin seuraavasta alkuperäisestä liitoksesta? Jos näin on, niin vika siirtyy siihen jälkimmäiseen kierukan painepuoleiseen liitokseen. Olisivat laittaneet kunnon teräspunosletkut ja metalliliittimet...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 16:29
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ostin Valvoline Synpower Full Synthetic ATF Dextron III/Mercon (tiedot suoraan purkin kyljestä part.num 14800), ihmeekseni en löytänyt netistä mitään tietoja.
Valvoline näyttäisi valmistavan myös tätä
Ja kummastakaan ei ole kokemuksia joten en voi suositella, ainakaan vielä.
ps. saako tuota Tutelaa Heikalta?
Valvoline näyttäisi valmistavan myös tätä
Ja kummastakaan ei ole kokemuksia joten en voi suositella, ainakaan vielä.
ps. saako tuota Tutelaa Heikalta?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Hei, onko tietoa tästä?
Mobil ATF SHC 1L
Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy. Jähmepiste alle -54°c, mikä takaa vaihteiston moitteettoman toiminnan kovillakin pakkasilla. Sopii myös ohjaustehostimiin. GM Dexron IIE, Ford Mercon, Allison C4, MB236.8, ZF TE-ML-09/-11/-14, Renk-Domat 873 ja 874, Voith ATF. 1L
http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.ph ... tuote=1026
ainakin mainitaan että on täyssynteettinen ja sopii ohjaustehostimiin.
Mobil ATF SHC 1L
Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy. Jähmepiste alle -54°c, mikä takaa vaihteiston moitteettoman toiminnan kovillakin pakkasilla. Sopii myös ohjaustehostimiin. GM Dexron IIE, Ford Mercon, Allison C4, MB236.8, ZF TE-ML-09/-11/-14, Renk-Domat 873 ja 874, Voith ATF. 1L
http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.ph ... tuote=1026
ainakin mainitaan että on täyssynteettinen ja sopii ohjaustehostimiin.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Kertokaas toverit, että kuinkas ne pullat ja rusinat on taas. Toiset väittää, että ATF-öljyn käyttäminen on halpojen litkujen syöttämistä tehostimelle, joka tuhoaa sen pikkuhiljaa, kun taas toiset väittävät, että se on ok. Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
Tänään kävin vaihtamassa tehostajan öljyt ja ATF:äähän sinne kaadettiin. Tavarassa oli myös maininta, että voidaan käyttää tehostimessa (luokat ok), mutta mineraalipohjaista (ei kuulemma juurikaan eroa synteettiseen). Kirnuaminen väheni huomattavasti (5-10 s startin jälkeen - 20 °C) ja värikin on punaista eikä punakermaa...
Tänään kävin vaihtamassa tehostajan öljyt ja ATF:äähän sinne kaadettiin. Tavarassa oli myös maininta, että voidaan käyttää tehostimessa (luokat ok), mutta mineraalipohjaista (ei kuulemma juurikaan eroa synteettiseen). Kirnuaminen väheni huomattavasti (5-10 s startin jälkeen - 20 °C) ja värikin on punaista eikä punakermaa...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW)jiiässä kirjoitti:Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo on tarkoitus huomenna vaihtaa tehostimeen. Kerron sitten kokemuksia, varsinkin jos pakkaset jatkuu.
Kieltämättä alkoi tuo Selenian tehostinöljy kiinnostamaan, harmi kun ei ollut sitä käden ulottuvilla ja ehdin jo Valvolinen ostamaan.
Kieltämättä alkoi tuo Selenian tehostinöljy kiinnostamaan, harmi kun ei ollut sitä käden ulottuvilla ja ehdin jo Valvolinen ostamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Taas kusee letku. Seuraavaan liitokseen klemmaria... Motonetin sumarit tuli ja kuinka ollakkaan ne on Taiwan valmistetta (TYC). Ei edes italialaista laatuaKirkinen kirjoitti:Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW)jiiässä kirjoitti:Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Letkuun klemmari laitettu ja vaihdettu oikea sumari siinä samalla, kun entisessä sumarissa oli jo reikä. Vasen odottaa leudompaa keliä, kun vasta "vain päreenä lasi" ilman reikää...Kirkinen kirjoitti:Taas kusee letku. Seuraavaan liitokseen klemmaria... Motonetin sumarit tuli ja kuinka ollakkaan ne on Taiwan valmistetta (TYC). Ei edes italialaista laatuaKirkinen kirjoitti:Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW)jiiässä kirjoitti: Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Heh, näin se vaan kävi, että myös omani sylki litkut pihalle. Juuri kun pakkaset olivat jo hellittäneet täällä pohjoisessa. Ilmeisesti kyseessä oli ikivanhat -98 litkut tms.. Hyvä siis vaihtaa tuoreempiin.
Uskaltaakohan tuolla ajella sen 5-10 km takaisin ihmisten ilmoille? Joku tuntui ainakin ajelleen, mutta eipä tuo tosiaan varmasti hyvää tee pumpulle..
Toisekseen, ei kukaan oululainen osaisi lonkalta heittää paikkaa mistä saisin öljyt ja rensselit nopeasti vaihdettua?
Uskaltaakohan tuolla ajella sen 5-10 km takaisin ihmisten ilmoille? Joku tuntui ainakin ajelleen, mutta eipä tuo tosiaan varmasti hyvää tee pumpulle..
Toisekseen, ei kukaan oululainen osaisi lonkalta heittää paikkaa mistä saisin öljyt ja rensselit nopeasti vaihdettua?
Kiitoksia vinkistä! Olin kuitenkin tuolla Linnanmaalla ja huomasin, että siinähän oli ihan prisman vieressä Boschin servise tms.. Klemmarit kiinni, uudet litkut sisään ja homma rokkaa taas.. (no, ok ensin piti rikkoa konepellin aukaisukahva...ei voi ymmärtää ) Kuitenkin ilman, että ehdin kissaa sanomaan huoltopäällikkö oli jo Deltaan yhteydessä ja tilasi osan huollon piikkiin, jotenka tilanne osattiin hoitaa fiksusti.
Jotain jäi silti hieman mietityttämään. Ensinnäkin ohjaustehostin pitää vielä ääntä, vaikka olen yrittänyt rattia käännellä. Ääni kuulostaa tosin ilmalta. Toisekseen huomattiin, että siinä korkissa oleva musta muovilirpake oli ihan repaleinen, ja ottivat sen huollossa pois. Ilmeisesti tuolla on kuitenkin joku funktio? Ei sattuisi tuon tarkoitus olemaan juuri sen ilman päästäminen ulos, mutta toisaalta sen takaisintulon estäminen?
Jotain jäi silti hieman mietityttämään. Ensinnäkin ohjaustehostin pitää vielä ääntä, vaikka olen yrittänyt rattia käännellä. Ääni kuulostaa tosin ilmalta. Toisekseen huomattiin, että siinä korkissa oleva musta muovilirpake oli ihan repaleinen, ja ottivat sen huollossa pois. Ilmeisesti tuolla on kuitenkin joku funktio? Ei sattuisi tuon tarkoitus olemaan juuri sen ilman päästäminen ulos, mutta toisaalta sen takaisintulon estäminen?
Eehehe. Ropsauttipa multakin alfasta ohjaustehostimen öljyt pihalle. Liitos irtos vasemmasta etualakulmasta. No, klemmarit vaihdettua laitoin uudet litkut sisään ja aikani ajeltua ohjaus jäykkeni. Pysähdyin, nousin autosta ja huomasin punaisen läikän eturenkaan takapuolella?? Eihän siellä edes mee mitään letkuja. Pakko roudata ruistehostimen voimalla auto korjaamolle, että mikäs vittu tässä nyt on. Pitkään tekivät töitä ennen kun löyty vika: rattiakselin stefa vuotaa öljyt ja autoon osittain sisälle ja siitä helmasta pihalle. Ai että voi kuulkaas miestä ihan kirjaimellisesti vituttaa ja kunnolla. Nyt on sit edessä remontti ja kokeileevat jos vois vaihtaa pelkän stefan sinne.....
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tää osuikin nyt sitten omalle kohdalle. Tosta 156 1.6 TS:tä hävisi tehostin ajossa äsken. Mitä nestettä sinne nytt sitten kuuluu laittaa? Jotain ATF:n tapaista? Vuotoa en mistään sieltä löytänyt ainakaan vähällä etsimisellä, jonnekin ne nesteet sieltä tosin on hävinneet? Riittääkö että laittaa nesteet takaisin sisään vai menikö jotain nyt rikki?
Luin tosta että monilla on jokin liitos pettänyt, mistä sitä liitosta joka vuotaa kannattaisi etsiä? Paljonko tota nestettä mahtuu järjestelmään?
Luin tosta että monilla on jokin liitos pettänyt, mistä sitä liitosta joka vuotaa kannattaisi etsiä? Paljonko tota nestettä mahtuu järjestelmään?