Hammastangon vaihto 164

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
semeni
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 20:49
Paikkakunta: Lahti

Hammastangon vaihto 164

Viesti Kirjoittaja semeni »

Onko kokemuksia hammastangon vaihtamisesta tessu kuusnepaan? Katsastusinssi hylkäsi auton hammastangon välyksen vuoksi ja vaikuttaisi siltä, että välys olisi nimenomaan hammastangossa, eikä sisemmässä nivelessä, jota ensin epäiltiin... :(
Hammastangohan on kait kiinni apurungossa neljällä pultilla, mutta saankohan ne auki auton alta purkamatta koko autoa?
Alfa Romeo 164 TS -89

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

See on kiinni neljällä pultilla mikä mene helposti rikki. Koska hammastangon pidikkeet on alumiinista ja pulttit on rauta siis nämät metallit jää ajan kuluessa toisiinsa saatana kovasti kiinni ( ainakin mulla olit)(en osa paremmin selittää-kieliongelma) . Pulttien päällä on vielä pienet pulttit mihin on kiinnitetty hammastangon suojapelti.
En usko että tulis ilman mootorin nostamista pois. Jonkun verran pitää varmasti nostaa on niin ahdas paikka. Mulla oli mootori pois ja liuottasin aineilla pari viikko ja silti yksi pultti katkes.
Sulla tarvii vielä irrota toi paikka mistä mene tanko rattiin.

Ei ole kiva homma mutta kyllä pikkuhilja onnistuu.

Mulla pitäis olla jotain kuvia siita -yritän löytä.
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Kannattaa tarkistaa, ettei välys ole ohjausakselin alapän poorissa. Omassa oli aika reilu välys ohjauksessa ja epäilin aluksi ohjaustankoa, mutta onneksi välys oli poorissa. Piti muuten vääntää aika "momenttiin" ennen kun välys lähti.

semeni
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 20:49
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja semeni »

Kiitokset vinkeistä, taitaa mennä viikonloppu mukavasti autotallissa...
Alfa Romeo 164 TS -89

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

tanko

Viesti Kirjoittaja SP »

vaihdoin omaani hammastangon syksyllä,ainakin neloskoneiseen onnistuu ! apurungon pultit vaan löysälle,takimaiset melkein pois,tilaa ei oo paljon mutta onnistuu ! niin ja ilman nosturia en tekis......
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Vaihdoin V6:een hammastangon ja se tuli ulos vasemman kurakaaren kautta. Vanhemmassa V6:ssahan on sama hammastanko kuin TS:ssä. Ei tarvinnut edes apurungon pultteja löysätä. Tosin löysääminen olisi varmaan auttanut ja säästänyt rystysiä. Nosturi oli kyllä ehdoton apuväline. Vaikein vaihe oli niiden takimmaisten hammastangon kiinnityspulttien avaaminen. Sitä varten piti sahata räikänvarsi lyhyemmäksi.

Kuva

Kuva

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kannattaa myös koittaa ensin saada säätämällä väljät pois ennenkun vaihtaa...hammastangossa on luukku kahdella pultilla kiinni, sen alla jousi ja liukukappale joka kiristää tangon, jos jousivoima ei vanhemmiten riitä niin prikkoja tarpeen mukaan jousen eteen niin kiristyy taas;)

Täytyy myös muistaa pistää reilusti vaseliiniä liukukappaleeseen koska tuntuu aluksi siltä hammastangossa "makaisi jarru päällä" mutta jonkun ajan päästä kun on käännellyt tarpeeksi ja paikat sopeutuneet niin tulee sopivan jäykäksi...erittäin ohutkin prikka vaikuttaa paljon, tein itelle säätöprikan isosta abiko liittimen rengaspäästä... :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tämä asia kiinnostaa minuakin. Elikkä siis minulla on ratti vinossa. Luulisin että jostakin tuolta se syy löytyisi. Nyt kun on oikeen kuvakin, niin osaisko joku sanoa että mitä sieltä voisi tarkastella?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Säätöluukkua ei näy tuosta kuvasta...*.

semeni
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 20:49
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja semeni »

Kiitos, vinkistä !
Välyksen sai säädettyä vaihtamalla laahainmuovin toisesta vähemmän kuluneesta tangosta.
Luukku sijaitsee kuskinpuolella vastakkaisella puolella, josta rattiakseli tulee vaihteeseen sisään. Jotta pultteihin pääsee käsiksi joutuu irroittamaan kuskin puolen sisäluksun.
Leima tuli!
Alfa Romeo 164 TS -89

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Välyksen sai säädettyä vaihtamalla laahainmuovin toisesta vähemmän kuluneesta tangosta.
Juu tuo on kans hyvä konsti... :P

luukku on vähän ahtaan ikävästi sijoitettu...

Tuntuiko ohjaus tahmealta operaation jälkeen..?

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Lähteekös -93:n fl:n. Hammastanko lokarin puolelta ulos ilman suurempi purkamisia ja pystyiskö sitä korvaamaan vanhemman mallin ohjausvaihteella?

Vastaa Viestiin