75 muuttui pakastimeksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

75 muuttui pakastimeksi

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tämmöinen ongelma tällä kertaa. Alkuviikosta kävi niin, että alkoi yhtäkkiä tuo Alfa puskea kylmää ilmaa lämppäristä. Totesin, että kennolle ei tule lämmintä nestettä tai on kenno täynnä ilmaa. Moottorin lämmöt ok eli n. 80 astetta, mutta lämppäri puskee kylmää ja kennolle menevä letku on myös kylmä. Syyläri vuotaa hieman, mutta on vuotanut jo jonkin aikaa. Nesteet olivat hiukan vähissä ja lisäsin nestettä ja ilmailin systeemiä. Vika korjaantui hetkeksi, mutta palasi taas seuraavana päivänä. Nyt uudelleen ilmailun jälkeen tuli haaleaa vettä lämppärin kennolle hetken aikaa, mutta kylmeni taas vähän ajan kuluttua.

Johtuuko tuo siitä, että kun termari aukeaa pääsee vuotavan syylärin takia ilmaa lämppärin kennoon ja siksi puhaltaa kylmää. Syyläristä nousee hieman höyryä, kun termari aukeaa. Mutta miksi vesi ei kierrä kennossa silloinkaan kun termari on kiinni? Missään jalkatilassa en nestettä ole havainnut, eikä sitä kauhean paljoa häviä. Olisiko kenelläkään tietoa, minne neku vuotaa, jos lämppärin kenno rikki?

Lisäksi hyviä vinkkejä, missä korjauttaa kenno/löytää uusi kenno?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mitenkäs tuo nyt menikään, tuossahan on lämppärinkennossa se oma hanansa. Voisiko se olla rikki? Silloinhan kyllä lämppärinkennolle tuleva letku pitäisi kait lämpöinen olla kumminkin.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

GAMMA500 kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt menikään, tuossahan on lämppärinkennossa se oma hanansa. Voisiko se olla rikki? Silloinhan kyllä lämppärinkennolle tuleva letku pitäisi kait lämpöinen olla kumminkin.
Nyt kun se puhaltaa kylmää, letku on kylmä. Kun se välillä toimi letku oli lämmin.

edit: Korjattu virhe.
Viimeksi muokannut Hepa, 05 Tammi 2006, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kyllä mä lähtisin sitten epäilemään sitä hanaa. Onko sulla siinä lämmönsäätövipstaakissa "vastetta" eli tuntuisko että siellä liikkuu "vaijerin" perässä jotaain normaalisti? Mulla on vääntynyt itsellä pari kertaa vaijerinpää (pianolankaa) suoraksi ja siihen on loppunut lämmönsäädöt.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Huomasin just, että tuli tässä pikku asiavirhe tuohon edelliseen. Siis letku on kylmä, kun puhaltaa kylmää ja päinvastoin.

Äkkiä töiden lomassa kun kirjoittaa niin ajatus poukkoilee....
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

GAMMA500 kirjoitti:Kyllä mä lähtisin sitten epäilemään sitä hanaa. Onko sulla siinä lämmönsäätövipstaakissa "vastetta" eli tuntuisko että siellä liikkuu "vaijerin" perässä jotaain normaalisti? Mulla on vääntynyt itsellä pari kertaa vaijerinpää (pianolankaa) suoraksi ja siihen on loppunut lämmönsäädöt.
Ainakin naksahtaa, kun kiinnipäin vääntää. Lisäksi vika ilmaantui ensikerran kesken ajon, kun ensin puhalsi lämmintä ja yhtäkkiä alkoi puhaltamaan jääkylmää, enkä edes koskenut säätimeen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Naksahdus tulee siitä napista, eli ei kerro liikkuuku hana. Sen hanan liikkeen näkee kyllä apukuskin jalkatilasta. Toinen mahdollisuus on tietty että pakokaasua pääsee vetee jolloin se tahtoo kertyä lämppärin kennoon ja näin se ei voi lämmittää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu ilmalukkoa epäilisin itsekkin mutta kannattanee tarkistaa se hanan toiminta aluksi niinkuin pohjoosen alfisti tuossa ehdottikin ja varautua sitten vasta pahimpaan.. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt menikään, tuossahan on lämppärinkennossa se oma hanansa. Voisiko se olla rikki? Silloinhan kyllä lämppärinkennolle tuleva letku pitäisi kait lämpöinen olla kumminkin.
Ei se tuloletku taida pysyä lämpöisenä jos hana on kiinni ja kierto nollissa. Kotonakin vesipatterille verkosta tuleva putki alkaa lämpiämään vasta kun termostaattia avaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Meikäläisen tuurilla taitaa olla se pahin :roll: , mutta täytyy tosiaan tarkistaa se hana. Eikös sen, jos kansipahvi on mennyt, pitäisi tuntua myös käynnissä yms. ? Muuten ei kyllä tuntuisi olevan mitään vikaa kulkupuolessa. Syyläri tosiaan vuotaa. Lisäksi vian ilmaantuessa tuli vähän jäähdytysnesteen hajua kabiiniin, mistä päättelin, että kenno mennyt, mutta nestettä ei mihinkään näkösälle valunut.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Vika taisi löytyä.

Eli säätöhanan vaijeri on kyllä kiinni molemmista päistä. mutta kun hanan sulkee se menee kiinni, mutta jos haluaa lämmintä se ei aukea kuin puoliväliin, jos siihenkään. Nyt työnsin sormin hanan täysin auki sieltä kennon kyljestä ja jo alkoi kuumaa tulemaan. Hiki tuli koeajolla. Nyt vaan täytyy toistaiseksi hikoilla, ennenkuin saa sen korjattua. Ei lämmin luita riko 8) .

Ilmeisesti silloin aikaisemmin pääsi ilmaa kennoon ja kun vääntelin säädintä niin se ei enää avannut hanaa kunnolla tai sitten se ei ole avannut hanaa kokonaan koko talvena, koska ei noin lämmintä ilmaa ole aiemmin tullut.

Kiitoksia neuvoista taas.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin