Kolina etunurkasta?
Valvoja: Moderators
Kolina etunurkasta?
Terve!
Mikähän voisi olla alfassa vikana (156)? Vasemman (ehkä, vaikea paikallistaa...) etupyörän tienoilta kuuluu välillä sellaista pientä "jatkuvaa" kolinaa (vaimeaa)... Se kuuluu etenkin pienissä töyssyryppäissä ja riippumatta siitä onko veto päällä vai ei! Toisinaan ääni häviää itsestään joksikin ajaksi. Myös jarrun painaminen lopettaa äänen kuulumisen. Ääni ei voimistu edes täyskäännöksissä.
Olen irroittanut pyörän ja yrittänyt heilutella kaikkea mahdollista, mutta mitään poikkeavaa ei vielä ole löytynyt...
Eli vinkit olisivat tarpeen (Ei viitsisi viedä heti deltaan, kun joutuvat kumminkin vaihtamaan puoli etupäätä vian korjaamiseksi...)?
Mikähän voisi olla alfassa vikana (156)? Vasemman (ehkä, vaikea paikallistaa...) etupyörän tienoilta kuuluu välillä sellaista pientä "jatkuvaa" kolinaa (vaimeaa)... Se kuuluu etenkin pienissä töyssyryppäissä ja riippumatta siitä onko veto päällä vai ei! Toisinaan ääni häviää itsestään joksikin ajaksi. Myös jarrun painaminen lopettaa äänen kuulumisen. Ääni ei voimistu edes täyskäännöksissä.
Olen irroittanut pyörän ja yrittänyt heilutella kaikkea mahdollista, mutta mitään poikkeavaa ei vielä ole löytynyt...
Eli vinkit olisivat tarpeen (Ei viitsisi viedä heti deltaan, kun joutuvat kumminkin vaihtamaan puoli etupäätä vian korjaamiseksi...)?
Tuota, huomasin aiemmista postauksista takapään kohdalla puhuttavan noista koiranluista... Mutta ainakin kun kokeilin niitä heilutella tuntuivat aika tiukoilta (tosin käsivoimin ei tuollaisia rimpuloita oikein hirveästi viitsinyt rempoa...). Lisäksi se kääntyi ihan sulavasti nivelensä ympäri??
Tuo ääni on kamalin mukulakivikadulla! Millaista ääntä ne kuluneet puslat (joista on aiemmin ollut paljon puhetta) pitävät? Tätä kolinaa voisi äkikseltään luulla tulevaksi esim. löysästä iskunvaimentimen yläpäästä??? (<- kuvailla)
Miten voisi yrittää paikallistaa vikaa? Ikkuna auki huristellessakaan ei oikein saa paikannettua...
Tuo ääni on kamalin mukulakivikadulla! Millaista ääntä ne kuluneet puslat (joista on aiemmin ollut paljon puhetta) pitävät? Tätä kolinaa voisi äkikseltään luulla tulevaksi esim. löysästä iskunvaimentimen yläpäästä??? (<- kuvailla)
Miten voisi yrittää paikallistaa vikaa? Ikkuna auki huristellessakaan ei oikein saa paikannettua...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
koitappa nostaa koko keula tasaisesti ilmaan (molemmat pyörät), ellet jo niin tehnyt ja kokeile sitten niitä koiranluita. vakaaja vänkää vastaan aika lailla jos toinen pyörä maassa ja toinen ilmassa joten tarvittava voima on melkoinen jos meinaa välyksen sillä löytää. paras olis jos saisit auton nosturille ja pääsisit heiluttelemaan tankoja "ajoasennossa"
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mun 156:n pitää vastaavaa ääntä joskus.
Katsastuksessa setä väitti että alapallonivelessä olis alkava välys.
Välyksen se totesi asettamalla rengasraudan pyörän alle auton ollessa hivenen nostettuna ja kampesi rautaa ylös alas. Kolinaa kuuluu ainakin mun autosta niin.
Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.
Katsastuksessa setä väitti että alapallonivelessä olis alkava välys.
Välyksen se totesi asettamalla rengasraudan pyörän alle auton ollessa hivenen nostettuna ja kampesi rautaa ylös alas. Kolinaa kuuluu ainakin mun autosta niin.
Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.
155 on sama juttu. Koko tukivarsi pitää vaihtaa jos alapallonivel on väljä. Onneksi ei ole kovin hintavia, ainankaan motonetissä n.70€/kplMaunu kirjoitti:Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tai jarruttaessa koko härdelli 'vänkäytyy' taka asentoon ja nuo välykset häipyy hetkellisesti.. Alfa sentään on aika painava joten aikamoiset väännöt siellä alapäässä on kun jarruttaa vaikka lievästikkin..en tiedä tuli vaan mieleenMaho kirjoitti:Jarrupalan ja levyn välissä jotain moskaa?? Ääni loppuu kun koko pala ottaa kunnolla kiinni levyyn. Oli todella kaukaa haettu veikkausJJ kirjoitti:Kiitos vastauksista!
Mutta kertokaapas miksi tuo kolina loppuu aina jarrua kevyestikin painettaessa??
En tiedä kauan tuon vaihtamiseen meni. Samalla vaihdettiin jäähd. nesteet ja jotain muuta pientä... aikaa meni yhteensä 2 tuntia.jarski kirjoitti:voi juma ja maksoit semosesta työstä...aikaaki kulu varmaan puoltuntii... ymärtäisin jos kyse olis markoissaMaho kirjoitti:Sama juttu täällä! Toinen alatukivarsi vaihdettiin ja AutoMilanossa laskuttivat osasta + työt about 350€
Millä noita itse vaihtaa jos hyllystä löytyy tyyliin jakoavain?
Enkä jaksa uskoa että edes Jarski vaihtaisi tuota puolessa tunnissa!
Ei enää Alfaa... eipä
Minulla kolahtelee vastaavalla tavalla ja syy on tosiaan kuljettajan puolella oleva koiranluu. Tuhosin sen itse (ruostuneet kierteet ja väkivalta) kun vaihdoin ylätukivarren. En ole vielä saanut aikaiseksi käydä hakemassa uutta osaa. Yksi tapa millä tuon selvittää helposti on kokeilla ajaa pieneen monttuun jossa kolahtaa suoraan ajaessa, mutta ajaa siihen koko ajan kaartaen siten, että auto niiaa kuoppaan osuvaan etupyörään. Kallistuksen vakaaja on tällöin vääntyneenä ja välykset poissa. Eli tuolloin kolahdusta ei pitäisi kuulua.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jatkampa tähän säikeeseen kun on tuo otsikko niin osuva.
Viime aikoina on vasemmalta edestä alkanut kuulumaan suht voimakas kolahdus voimakkaammin (pikaisesti) jarrutettaessa. Töyssyissä/mukulakivikadulla ei kuulu mielestäni mitään kolinaa, mutta vasta jarruttaessa. Lavettiko se pääsee liikkumaan ja kolahtaa?
Jarruja on suht vasta liikkeessä tuunattu eli vaihdettu levyt ja palat. Pyörän pultit on kiinni (varmistettu aamulla). Renkaasta heiluttelemalla ei tunnu välystä (raidetangonpäät ilmeisesti ok?).
Jollain ollut vastaavia oireita? Ratkaisu?
Viime aikoina on vasemmalta edestä alkanut kuulumaan suht voimakas kolahdus voimakkaammin (pikaisesti) jarrutettaessa. Töyssyissä/mukulakivikadulla ei kuulu mielestäni mitään kolinaa, mutta vasta jarruttaessa. Lavettiko se pääsee liikkumaan ja kolahtaa?
Jarruja on suht vasta liikkeessä tuunattu eli vaihdettu levyt ja palat. Pyörän pultit on kiinni (varmistettu aamulla). Renkaasta heiluttelemalla ei tunnu välystä (raidetangonpäät ilmeisesti ok?).
Jollain ollut vastaavia oireita? Ratkaisu?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nooh..empä oo löytäny syytä tai ratkaisua. Melkeimpä heti tuon tekstin kirjoitettuani kolina lakkasi itsestään. No totta puhuen ei aivan itsestään. Tein muutamia modifikaatioita pohjapeltiin ja uskoisin, että kolinat loppu sen vuoksi. Alatukivarret tai kone.(en muista kumpi se loppujen lopuksi oli) pääs nimittäin kolahtaan jarrutuksessa pohjapeltiin:) Oli tullu oikein jäljetkin, niin oli helppo paikantaa syyllinen.
Mietin muuten että onko mulla alla ripulikiikku elikkäs hetekka;)
Kävin kokeileen muutamaa muuta 156:sta kun alkoi epäilyttään alustan löysyys ja sanoisin että oma auto niiaa jarrutuksessa ja kiihytyksessä paaaaaljon vähemmän kuin nuo koeajamani.
Viimeisen parin viikon aikana on kuitenkin alkanut kuulumaan tuttua koputusta ainakin vasemmalta ja ehkäpä jopa oikealtakin. Ääni ilmestyi heti kun teille ilmaantu nimismiehenkiharaa ja muuta pattia enemmän ku laki sallii.
Tuo ääni on silti tuttu jo mareasta, johon noita koiranluita sai olla vaihtamassa tuon tuostakin. Kuhan tässä ehdin käymään tarvikeliikkeessä niin otan samantien molemmille puolille uudet luut. Ei oo meinaan hinnankirous. Ja vaikka ei oiskaan noissa vika, niin vaihtoon ne menee jossain vaiheessa kuitenkin.
Mietin muuten että onko mulla alla ripulikiikku elikkäs hetekka;)
Kävin kokeileen muutamaa muuta 156:sta kun alkoi epäilyttään alustan löysyys ja sanoisin että oma auto niiaa jarrutuksessa ja kiihytyksessä paaaaaljon vähemmän kuin nuo koeajamani.
Viimeisen parin viikon aikana on kuitenkin alkanut kuulumaan tuttua koputusta ainakin vasemmalta ja ehkäpä jopa oikealtakin. Ääni ilmestyi heti kun teille ilmaantu nimismiehenkiharaa ja muuta pattia enemmän ku laki sallii.
Tuo ääni on silti tuttu jo mareasta, johon noita koiranluita sai olla vaihtamassa tuon tuostakin. Kuhan tässä ehdin käymään tarvikeliikkeessä niin otan samantien molemmille puolille uudet luut. Ei oo meinaan hinnankirous. Ja vaikka ei oiskaan noissa vika, niin vaihtoon ne menee jossain vaiheessa kuitenkin.
En tahtoisi olla ilonpilaaja, mutta kolinan ilmetessä tarkistaisin kaikki alta näkyvät ripustuksen kiinnityspultit. Nykyisestä vehkeestä etsittiin takuuna kolinaa kissojen ja koirien kanssa. Lopuksi huomasin itse renkaita vaihtaessani, että etupään kallistuksenvakaajan kiinnityksen pultit olivat löysällä. Kallistuksenvakaaja pääsi apukuskin puolelta liikkumaan pystysuunnassa ja aiheutti toispuoleisissa nopeissa epätasaisuuksissa kolinaa.
Löysä näkyi selvästi nostamalla kallistuksenvakaajaa vipuvarrella (iso meisseli) kiinnityksen vierestä. Tunkki alle ja meisseli sopivasti sen ja tukivarren väliin.
Kiristys (muistaakseni 17mm hylsy) riitti lääkkeeksi.
PS Montakohan tukivartta on tälläkin myyntistrategialla saatu myytyä...
Löysä näkyi selvästi nostamalla kallistuksenvakaajaa vipuvarrella (iso meisseli) kiinnityksen vierestä. Tunkki alle ja meisseli sopivasti sen ja tukivarren väliin.
Kiristys (muistaakseni 17mm hylsy) riitti lääkkeeksi.
PS Montakohan tukivartta on tälläkin myyntistrategialla saatu myytyä...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Samalla kun muutenkin auton alla/pyöränkotelossa rypee, niin kannattaa tarkistaa ylätukivarsien pallonivelet etteivät aiheuta väljyydellään kolinaa. Hanska käteen ja pyörän yläpuolelta olkavarresta tiukkaote ja rivakkaa vetoa ja työntöä kuin raivon vallassa. Väljyys tuntuu kyllä klappina, mitä ei rengasta muuten ravistellessa välttämättä tunne.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Lonksunat ja kolinat loppuivat
kun alatukivarsi ja toisen puolen
raidetangon sisempi pää vaihdettiin.
Nyt kelpaa, kulkee kuin (pika)juna.
kun alatukivarsi ja toisen puolen
raidetangon sisempi pää vaihdettiin.
Nyt kelpaa, kulkee kuin (pika)juna.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM