Kulutus 17-20L/100km+valkoista pakokaasua ????

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Kulutus 17-20L/100km+valkoista pakokaasua ????

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Terveppä taas,

Islantilainen Alfa156.netin kaveri (nimim emister) lähestyi privaattikysymyksellä Alfaansa (156 2.0ts -98 ) koskien. Hän kaipaa valistunutta arviota autonsa ongelmiin, joita ovat:

* kulutus luokkaa 17-20 km/100km ja
* pakokaasu on runsaan valkoista.

Aikaisemmin ilmi on ainakin vaihdettu. Muita tietoja auton kunnosta ei ole.

Mitkäs ovat raadin arviot mahdollisista syistä edellämainittuihin ongelmiin ? Voiko pelkästään viallinen lambda aiheuttaa noin suuren kulutuksen ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sanoisin että ei voi. Eräällä palstalaisella oli lambda hajalla ja konttorin mittarista meinasi loppua asteikko, mutta käsittääkseni kulutus oli ihan normaalilla tasolla. Kulkeekohan auto normaalisti?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Hullu arvaus, egr-systeemin "venttiili" jumissa. Elikkäs eikös autossa ole se pakokaasujen takaisinkierrätyssysteemi...? Ainakin BMW:n kasisylinterinen oireilee perheessä olevan auton kokemuksista johtaen samalla tavoin, runsaan valkoisen savun kera, jos pakokaasusysteemin venttiili jää jumiin ja kiertoon menee liiaksi pakokaasua. Voin olla aivan hakoteillä, anteeksi mahdollinen tietämättömyyteni..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tai sitten se perinteinen valkoisen savun aiheuttaja: Kansivika.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jep, multa ääni kansivialle myös _o/ :roll:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Jos kansi- tai kansipahvivika ja pakokaasu valkoista, niin kyllä jäähdytysnestettäkin pitäisi jonnekin hukkua, siis pakoputkeen. Kyllä viallinen "lambada" voi aiheuttaa huimiakin kulutuslukemia, mutta miten se vaikuttaa savun muodostukseen on ?. Ehkä jos lambda antaa ohjeen tosi rikkaalle, niin katti voi joutua polttamaan raakaa tavaraa ja tulisiko siinä valkoista savua, jääh.neste kyllä palotilassa saa sen aikaan. Jos ottais tulpat ja katsois olisiko jossain sylinterissä huomattavan puhdas tulppa, siellä vois olettaa nestettä palavan seassa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset tämän hetken vastauksista ja tsekkausohjeista (mm. tulpat). Laitoin jo aikaisemmin veijarille kyselyä mahdollisista muista oireista, mutta vastausta ei ole vielä tullut. Jatkamme siis harjoituksia ....

T: "rele"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pystyykö tuon kansipahvivian tarkistamaan sitten katsomalla onko paisuntasäiliössä painetta ajon jälkeen vai jääkö sinne painetta vaikka oliskin kärähtänyt?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko tehot tallella? Jos ei, niin kannattaa tarkistaa että pakoputki/katti ei ole tukossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

156 98 2.0ts ei ulkoista egr systeemiä! veikkaus kansivika!

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Veikkaan kansivikaa.

Kannattaa tarkistaa onko jäädytinnesteessä öljykalvoa, onko kermakahvin väristä möhnää jäähdytinnestesäiliön korkissa tai öljyntäyttökorkissa tai öljyn mittatikussa ja kertyykö jäähdytinnestesäiliöön painetta.

Kuten joku jo totesikin, myös poikkeuksellinen puhtaus jossain sylinterissä tai tulpassa paljastaa, että sylinteriin on päässyt vettä.

Kaikki em. oireet liittyvät kansivikaan tai kansipahvin rikkoontumiseen.

Ainahan voi tietenkin mitata jäähdytinjärjestelmän paineenkeston sekä sylintereiden puristukset.
TPP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jäähdytysnesteeseen voi lisätä myös häkä (CO)-herkkää väriainetta (testiaine), joka paljastaa jos häkää on mennyt jäähdytysnesteen sekaan.
MP

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset arvoisalle raadille. Postitin hänelle näkemyksenne, joita hän kiitteli kovasti. Katsotaan tuleeko sieltä mitään ns. raporttia lopullisesta viasta. Toivottavasti se ei ole niin paha juttu, kuin minkä kuvan tästä hommasta on saanut.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ainakin itse olisin kaivannut tietoa muista oireista, siis onko tehot tallessa, ottaako kierroksia yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

No nyt sain tietää jotakin. Sälli kirjoittaa näin:

"I think it runs fine I think.. exept sometimes when I give alot fuel in when the car is in none gear, it jumps a few times from 500rpm to 1500rpm before it get's settled at 900 / 1000 rpm (that's ok right?)

.... check my oil level (3000km since I changed the oil november/desember) and it has reached minimal.. soo it must be burning oil or something"

Kertooko tämä jotakin teille asiaan vihkiytyneille ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mulle toi kertoo ainakin normaalista alfan käyttäytymisestä.
Tyhjäkäynti heijjaa ja syö hieman öljyä....

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

"Pakokaasu on runsaan valkoista" = Vesihöyryä
Valitettavan usein kansi / kannen tiiviste.
VMP

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kulutusta ei kansivika selitä, jos kerran moottori muuten toimii hyvin. Noin suuri kulutus vaatisi että vika pimentäisi esim. yhden pytyn, ja sen taas luulisi huomaavan moottorin äänessä, tärinässä ja tehoissa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, niin luulisi. Ja nestettä pitäisi hävitä myös. Mutta valkoista "savua" ei taida syntyä kuin vedestä, ja mistäs sitä vettä muualta tulisi kuin jäähdytysjärjestelmästä?
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin