156 kumma vika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
samivaan
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Syys 2005, 00:32
Paikkakunta: Oulu

156 kumma vika

Viesti Kirjoittaja samivaan »

viikko sitten maanantaina sain omani hinaukseen. syynä mielestäni erikoinen vika, eli tulppa, paikallista korjaajaa lainatakseni, "korkkasi" eli lähti jotenkin kummasti irti. Moottori kuullosti traktorilta.
Onko kellekään sattunut moista? korjaaja väitti vian johtuneen mahdollisesti viallisesta tulpasta..

Yllätyksenä muuten tuli tuosta viasta aiheutunut tieto siitä, että venttiilikoppa on muovia!? :crazyeyes: tämä paikattiin korjaamolla koska oli osittain sulanut. lisäksi uusittiin johtosarja... mutta siis muovia. huomenna avaan ja tutkin tarkemmin mitä tarkoitti "paikattiin se sun venttiilikopan kansi silikonilla" !!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Se moottorin suojakansi on muovia, muttei ole venttiilinkoppa vaan pelkkä suojakansi. Venttiilinkoppa on metallia.

On tietty mahdollista, että jos tulpat on vaihdettu niin on samalla asennettaessa on joku tulppa vahingossa vääntynyt hieman ja nyt sitten korkkasi.
MP

samivaan
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Syys 2005, 00:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samivaan »

Kiitos tiedosta, ihmettelinkin että miten sellainen voi olla mahdollista :)
pitää vielä ajaa kaverin talliin (-25C pihalla pakkasta) ja tarkistaa minne sitä silikonia on tukittu.

kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kake »

Kyllä se venakoppakin on muovia. En tiedä vuosimallia missa vaihtui, mutta pitäis -98 jo olla. Ensimmäisissä 16v 2.0TS oli venakoppa metallia, 155 ja GTV.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Venttiilikopat, imusarjat ja monet muutkin osat alkavat yhä useammin olemaan muovia monissa autoissa.

Materiaalina muovi on halpaa, mutta se on usein myös kevyempää, joustavampaa ja kestävämpää kuin monet metallit. Muovi on myös helposti työstettävää ja sillä voidaan toteuttaa monia muotoja paremmin kuin metalleilla. Esim. imusarjoissa muovin etuna on, että pinnoista saadaan helposti tasaisia ja muovi ei johda lämpöä. Venttiilikopassa muovin etuna on metallia parempi äänenvaimentavuus.

Kuluttajan kannalta tietenkin tärkeää on, että muovilaaduksi on valittu käyttökohteeseen sopivin, ei halvin, kuten Fiat konsernissa usein on tapana.
TPP

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

-30'C, aiheuttaako ongelmia?

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Ostin tuossa viime viikolla 156 V6 -99:n (aj 104 tkm) ja ajattelin uutena omistajan kysellä viisaita. Onko nuo ohjaustehostimen öljyt (jotka ovat kai olleet herkät pakkaselle) vaihdettu takuuna toisenlaisiin? Onko huohottimen jäätyminen odotettavissa? Tarvitseeko jäähdyttimen eteen suojaa?

Jep, nimimerkki on vielä exästä peräisin... Erinomainen käyttöauto tuo oli ja erittäin hyvännäköinen (3d grigio steel helmäis+17" vanteet). Alfa on kai sitten jotain muuta ja pitäisi laittaa ainakin ensi talveksi seisontaan, jottei suola tuhoa paikkoja. Mutta nyt ajetaan, kun on vaihtoautotakuu vielä voimassa 6kk.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: -30'C, aiheuttaako ongelmia?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

stilo100 kirjoitti:Ostin tuossa viime viikolla 156 V6 -99:n (aj 104 tkm) ja ajattelin uutena omistajan kysellä viisaita. Onko nuo ohjaustehostimen öljyt (jotka ovat kai olleet herkät pakkaselle) vaihdettu takuuna toisenlaisiin? Onko huohottimen jäätyminen odotettavissa? Tarvitseeko jäähdyttimen eteen suojaa?
Onnittelut hienosta valinnasta!

Mitään em. ongelmia ei ole ainakaan minulla ollut. Tosin en tiedä onko öljyjä vaihdettu "takuuna" toisenlaisiin. 156:n bensakoneet tarvitse suojaa syylärin eteen. (Juuri äsken ajoin 300 km 15-20 asteen pakkasessa ja lämmöt riittivät mainiosti).
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mulla varmaankin termostaatti paskana kun ei meinaa lämmetä kun parin viisarin verran yli 50 asteen... ei oo kiva ajella kun ei tule lämmintä ilmaa kunnolla... ja sitten kysymys, onko millaienn vaihtaa tuo termostaatti itse ja missä se sijaitsee??? ja jos jollakin tietoa hinnoista niin saa kertoa??? vm-88 nissaniin oli helppo vaihtaa itse termari mutta en ole alfassa edes pystynyt paikallistamaan koko termaria :oops:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

KauGoH kirjoitti:mulla varmaankin termostaatti paskana kun ei meinaa lämmetä kun parin viisarin verran yli 50 asteen... ei oo kiva ajella kun ei tule lämmintä ilmaa kunnolla... ja sitten kysymys, onko millaienn vaihtaa tuo termostaatti itse ja missä se sijaitsee??? ja jos jollakin tietoa hinnoista niin saa kertoa??? vm-88 nissaniin oli helppo vaihtaa itse termari mutta en ole alfassa edes pystynyt paikallistamaan koko termaria :oops:
2.0 TS, Imuputki + Ilmi irti, sitten pääsee käsiksi.
Aikaa menee alle 2h ja jäähdytysnestettä syytä varata pari litraa.
VMP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -30'C, aiheuttaako ongelmia?

Viesti Kirjoittaja V6 »

stilo100 kirjoitti:Onko huohottimen jäätyminen odotettavissa? Tarvitseeko jäähdyttimen eteen suojaa?
ei 156sissa huohottimet tietääkseni jäädy joku yksittäistapaus voi olla? syylärin eteen ei tarvitse mitään suojia
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Enpä usko, että "takuuna" olisi ohjaustehostimen öljyjä vaihdettu. Tehostimen öljyt kannattaa tietenkin vaihtaa mahdollisimman laadukkaisiin, ja näillä keleillä ASAP. Itse en ole Alfoissa käyttänyt syylärin edessä pahvia. Ritmossa ja Tipossa sellainen oli tarpeen, mutta niissä olikin selkeästi heikompi lämmitys.

Talviautona ja autona 156 V6 ollut ongelmaton. V6-moottorista on lastentaudit karsittu.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

niin... onko hinnasta tietoa... siis sen termostaatin hinnasta?
Life is too short to drive boring cars.

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin lämmitin kys.

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Tuossa V6:ssa on näemmä vesiletkun yhteydessä lämmitinvastus. Koska vesitila on 9.2l pitääkö lämmitintä pitää kauemmin päällä, vai onko vaarana vastuksen kärähtäminen (kuten ystävälläni oli käynyt AX:ssä)?

Onko haittaa, jos öljyä on reilusti yli max merkin?
Viimeksi muokannut stilo100, 19 Tammi 2006, 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

KauGoH kirjoitti:niin... onko hinnasta tietoa... siis sen termostaatin hinnasta?
Haulla löytyy... KLICK!

MikaZ
Viestit: 164
Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00)
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja MikaZ »

KauGoH kirjoitti:niin... onko hinnasta tietoa... siis sen termostaatin hinnasta?
Tais olla 44€ motonetissä, koko roska.
Muista ilmata, kun oot pannu uudet nesteet. Syylärin oikeessa yläetunurkassa on ilmaus ruuvi. Tai ainaki mulla o...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

MikaZ kirjoitti: Muista ilmata, kun oot pannu uudet nesteet. Syylärin oikeessa yläetunurkassa on ilmaus ruuvi. Tai ainaki mulla o...
kiitos vinkistä... pitää vissiin laittaa tilaukseen toi termari niin sais edes lämmintä ilmaa koppiin
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Moottorin lämmitin kys.

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

stilo100 kirjoitti:Onko haittaa, jos öljyä on reilusti yli max merkin?
Jos on "vähän" yli niin ei haittaa, suuremmat ylitykset pahasta. AutoMilanon jäljiltä joka kerta laitettu yli max merkin :roll: Kait ne olettaa kaikkien Alfojen juovan. Mulla oli nyt viimeksi vaihtoon mennessä vieläkin maksimissa 10tkm jälkeen :black:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin