v6 imukanavien sovitus, neuvoja kaivataan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

v6 imukanavien sovitus, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Tervehdys Pirkkalasta,

Tulppien vaihdon yhteydessä tuli ongelmia saada sovitettua kromiputkien kumit siten, että ne on tiiviisti imuilmakammiota (tai mikä se härpäkkä onkaan jossa lukee V6 24V) vasten :?

Ilmaa sieltä ei todennäköisesti vuoda, mutta tulee turhaa pykällystä kanavaan, mikä ainakin maalaisjärjellä ajatellen tuntuisi johtavan siihen että hevoset karkaa.

Rakoa tuntuu jäävän n. 0-2mm putkesta riippuen, vaikka kuinka kumeja kääntää (aikas kovat, ei juuri mitään vaikutusta) ja kammion asemaa säätää.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja eritoten vinkkejä siitä kuinka saitte asian korjattua?

t. Tatu
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Vastaanpa ite siltä varalta että joku muukin asiaa aprikoi.

Eli homma tuli tehtyä ja vaikka rakoa jäikin se 0-2mm niin perstuntumalta ei kyllä tehohäviöitä huomaa, päin vastoin, koska uuden ilmin, tulppien ja suodattimen vaihto toi varmasti 20 hummaa takaisin pilttuuseen!

Ilmi oli muuten sitten vain 187€ Tampereen Hatanpään AD varaosakeskuksessa, tuli suoraan Boschilta ja toimitusaikaa viikko.

Tulpat tuli spark plugs & more:lta Englannista yht. 75€. toimitusaika 3pv!

Säästyi semmoset 400€ Deltalle vientiin verrattuna...
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Sen enempää kommentoimatta ko. autoa, tommonen pykälä kanavassa saattaa toimia molempiin suuntiin, eli alentaa tehoa tai sitten jopa nostaa.

Kaikki epätasaisuus tossa imukanavassa aiheuttaa virtaukseen turbulenssia, eli pyörteilyä. Seoksen sekoittumisen kannalta maksimaalinen pyörteily on hyväasia. Korkeilla kierroksilla, kun ilman/seoksen virtausnopeus on suuri, se pyörteilee muutenkin, vaikka mitään isompaa epätasaisuutta ei olisikaan. Pienillä kierrosnopuksilla taas ei välttämättä pyörteile. Tuohon vaikuttaa tietysti kanavan yleinen muoto ja palotilan muoto jne.

Jos vertaa korkeille kierroksille duunattua kantta "vakioon", niin aika paljon suorempaa ja sileämpää rööriä käytetään.

Kun rupeaa "virittämään", niin yksi tosi yleinen toimenpide on imusarjan kohdistus kanteen, jolla saadaan autosta riippuen aika paljonkin (huippu)tehoja.

No tuo nyt on vaan tommosta spekulointia. Kyllä tommonen 2mm kynnys on kuitenkin aika suuri!

Vastaa Viestiin