156 V6 päästöongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

156 V6 päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Esa »

Katsastusmies mittasi 156 V6:sen päästöarvoiksi tyhjäkäynnillä : CO 5,50 (sallittu 0,50), HC 387 (sallittu 100), O2 0,40 (sallittu 5,00), Kierroksilla päästöt olivat kohdallaan ja lambda tällöin 1,01 (sallittu 0,97 - 1,03).
CO2 10,50 tyhjäkäynnillä. Sallittua arvoa ei ole ilmoitettu. Kierroksilla yli 2000 /min arvo oli 14,60.

Viime vuonna kaikki oli kunnossa, eikä mitään ole muutettu. Autolla on ajettu 150 000 km ja ilmamäärämittari vaihdettu n. 20 000 km sitten.

Missähän mahdollinen vika ? Katsastusmies epäili Lambdaa. Minun mielestäni voisi olla ilmavuotokin ehkä. Onko kokemusta ?

Esa

Rolle kirjoitti:Alfa 156 tyyppivikoja, tiedot on kerätty käyttäjiltä ja toiminee hyvänä tsekkauslistana jos on esimerkiksi ostamassa autoa. Lista ei tarkoita että kaikkia vikoja olisi joka autossa esiintynyt :-D

Jos on kysyttävää näistä, kokeile ensin hakua ja jos ei löydy sopivaa ketjua niin aloita uusi kaikkea alfasta osiossa.


- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina (injektioruiskulla öljyäminen auttaa ainakin hetkeksi)
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin ei ota kunnolla kierroksia yli 5000rpm)
- Ajoituksenmuunnin (TS koneissa, kuulostaa dieselmoottorilta käynnistettäessä)
- Kojetaulun erilaiset nitinät (tilanne parempi vm.2000+ autoissa)
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta - ruostetta)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan mahdollisen katkeamisen aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä ja roikkuu matalalla
- Takaovenkahvan murtuminen (ei kannata repiä jäisenä)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat (aiheuttaen käsijarrun jumittumista päälle pakkasella jos sitä käytetään)
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat (yleensä seurausta akun tyhjenemisestä?)
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi (varsinkin jos ei käytetä alkuperäisiä kalliimpia halogeenipolttimoita)
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6. tulee olla jäykähkö muttei liian jäykkä)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta/vaihda paremmat klemmarit. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin vaikka mobil Mobil ATF SHC)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös/tai käytä takaluukusta löytyvää avausnarua ja avaa luukku käsin, voitele)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Moi,

eri auto (155 2.0 TS 16V) mutta samat oireet, tosin vielä isommat numerot (CO yli 7 ja HC jotain 600). Tässä tapauksessa kylläkin sekä tyhjäkäynnilla että kierroksilla. Viallinen Lambda-anturi oli syynä.

Jälkikäteen huomasin, että kulutus oli ollut yli 2 litraa satasella yläkanttiin, ja ajoittain esiintynyt hetkittäinen nykiminen hävisi tyystin.

Autolla oli ajettu tuolloin 144 tkm, ja lambda vaihdettu ainakin kerran aiemmin. Käytin testerissä ja vika selvisi heti.

Kokeile myös hakua, aiheesta on jonkin verran keskusteltu aiemmin. Sieltä löytynee muita mahdollisia syitä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös ruisku säädä moottoria Lambdan mukaan nimenomaan tyhjäkäynnillä? Jolloin ongelma viittaisi tuohon Lambdaan.

Ilmavuoto ei ole, alhainen O2 luku.
VMP

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Täältäkin ääni lambda-anturille. Näyttäisi että kun ensin on mennyt ILMI rikki niin ylenpalttisen rikas seos polttaa sitten lambda-anturin sököksi, näin kävi allekirjoittaneen 156 V6:lle sekä kaverin samanlaiselle laitteelle. Oireet juuri samat, lisäksi kulutus lähenteli 20ltr/100km.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Niin, kai se niin sitten on. Voisiko sitä jollain OBD laitteella testata ennen kuin ostaa uuden (195 euroa brutto Deltassa) ?

Oikeastaan viallisella ilmamäärämittarilla ei ole ajettu juuri yhtään Lambdan kanssa. Ilmi hajosi kun jakohihna katkesi. Vaihdoin sitten hihnan vaihdon ym. jälkeen uuden Ilmin. Olisiko viallinen Lambda voinut vaurioittaa myös uuden Ilmin ? Löpöä nimittäin paloi aika reilusti senkin jälkeen kun ilmamäärämittari oli vaihdettu. Tosin se liika kulutus on tietysti voinut johtua myös yksinomaan lambdasta jos se oli vaurioitunut.

Onko tietoa mistä lambdan saisi edullisimmin ?

Esa
alfa 156 v6 kirjoitti:Täältäkin ääni lambda-anturille. Näyttäisi että kun ensin on mennyt ILMI rikki niin ylenpalttisen rikas seos polttaa sitten lambda-anturin sököksi, näin kävi allekirjoittaneen 156 V6:lle sekä kaverin samanlaiselle laitteelle. Oireet juuri samat, lisäksi kulutus lähenteli 20ltr/100km.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joku korjaamo jolla on Alfaan sopiva testeri, pystyy kyllä testaamaan lambdan, eli sokkona ei tarvii lähteä ostamaan. Lambdaa voi varmaan kysellä esim. Bosch jälleenmyyjiltä tai esim. Muukkoselta, mutta käsittääkseni DA:n hinta lambdalle on aika kilpailukykyinen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Esa kirjoitti:Voisiko sitä jollain OBD laitteella testata ennen kuin ostaa uuden (195 euroa brutto Deltassa) ?
Voi testata vaikka ihan yleismittarilla. Mittari jännitemittaukselle, signaalikarvaan ja maihin kiinni ja lukeman pitäisi vaihdella melko villisti noin 1,5 ja 2,5 voltin välillä...

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

NGK (NTK) on suuri(n) lambdavalmistaja. Näyttää tuohon 2.5 V6 sopivan sama lambda kuin 2.0 TS:ään eli malli OZA527-E24.

Minä sain omaani (2.0) autosähköliikkeestä 75 eurolla- asennettuna 85 euroo.
Viimeksi muokannut teuhka, 25 Tammi 2006, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jep, ei ole DA:n hinta kilpailukykyinen varaosalle. Itse maksoin muistaakseni koko hommasta 160 euroa, sisältäen vianetsinnän, uuden anturin, asennuksen ja katsastukseen kelpaavat päästömittauspaperit. Anturin osuus oli vajaan satasen. Taisi olla Boschin osa.

Motonetistakin löytyy antureita, hinnat jotain viidenkympin luokkaa, mutta niistä ei taida kaikilla olla hyviä kokemuksia.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Noita Lambda-antureita taitaa olla ainakin 2 kpl siinä putkessa. Ainakin uudemmassa mallissa. Kumpikohan niistä olisi mennyt ?

Tuleeko kenellekään mieleen edullista ja asiantuntevaa autosähköliikettä täällä Helsingin seudulla ?

Esa

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Lambdan vaihdolla ainakin itseltä poistui vastaava vika. Auton päästöt olivat niin kovat että katsastus setä uhkasi ajokiellolla.

98 mallisessa v6:ssa lambdoja on vain yksi. Ostin ensin tarvike version mutta päästöt eivät laskeneet lainkaan. Sitten Deltasta alkuperäistä niin jo tippui arvot priimaksi.

Itsellä muuten katti meni myös uusiksi, mutta en ole varma oliko vanhakaan rikki. Päästöt joutuu uudella tarvikekatilla mittaamaan vasta noin 3min 5000rpm rääkkäyksen jälkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin