Selen pakkasraja löytyi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Selen pakkasraja löytyi

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Täällä Joensuussa on ollut nyt 30 pakkanen jo päiviä. Sele on kuitenkin toiminut hämmästyttävän hyvin ottaen huomioon toimintaperiaatteen.

Nyt -32 astetta on kuitenkin näemmä jo liikaa eli hydraulinesteet ovat liian jäykät. Paineet eivät nouse, toivoa sopii että noston yrittäminen auton muuten lämmittämällä ei ole aiheuttanut mitään särkymistä.

Odotetaan tiistaihin kun keli lauhtuu tai vien auton lämpimään talliin sulamaan.

Tämä onkin ensimmäin negatiivinen kokemus 156 talviautona missään suhteessa. Eihän toki millään autolla pitäisi ajaa enää tässä kelissa mutta kun ei ole valinnan varaa.

Mikäli jollain on kokemuksia jakaa, ei harmita :-) Ja varaudutaan nyt siihenkin että mikäli jokin on rikki, mikä lienee rikki, mitä maksanee ja missä kannattanee korjata. Paikalliseen Deltaan en varmasti vie, eivät tajua mitään ja laskuttavat varmasti ties mitä. Muukkonen tai Automilano varmaan olisivat oikeat osoitteet mutta matkaa on 400km.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Joskus miettinyt noitten hydraulinesteiden kanssa että eikös lentokoneet aika sujuvasti lennä 50 asteen pakkasissa. Eli löytyy kai noitakin litkuja sellaisia ettei "ikinä" tarvi sitä miettiä. Ei varmaan vaan autotarvike liikkeessä myydä. Ja vaikka olis kalliimpaakin niin ei kait se haittaa jos kerran vaan joutuu satsaamaan. Veikkaisin että kaikin puolin laadukkaampia litkuja. Onko kellään lentäjän lupakirjaa tai muuten vaan tietoa asiasta? Ampukaa teoria vapaasti alas :)
Ayrton Senna da Silva forever

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Tuota mietin itsekin että varmasti aineet löytyy. Pitää selvittää, onneksi on yksi hydraulialan firma asiakkaana. Pitää vaan selvittää että mitkä on vaatimukset tuolle ja jos ne vaihtaa joutuuko järjestelmää säätämään yms.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

(liikenne)lentokoneissa käytetään hydraulinesteenä aineita jotka kulkee kauppanimillä Skydrol tai HyJet IV.
Neste on hyvin ohutta ja erittäin hyvin maalia irrottavaa sorttia, tuskin saa mistään normikaupasta. Hinnasta ei tietoa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Lentokoneissa on hydraulinesteen paloturvallisuus tärkeää, samoin keveys on plussaa. Kuten jo mainitty niin nykyään käytetään Hyjet ja Skydrol tyyppimerkkejä jotka ovat synteettisiä ja turvottavat minaaliöljyille tarkoitetut tiivisteet nopeasti.

Lentokoneissa käytetään 3000 Psi painetta järjestelmässä joten nesteiden vaatimukset ovat erilaiset. Ei se mitään tuhottoman kallista ole, jotain 15 € litra.

Kannattaa käyttää tarkoituksiin suunniteltuja nesteitä.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Kiitoksia tiedoista nesteiden suhteen. Pitää hankkia Deltasta sitä oikeaa selen öljyä sikäli kun tarve vaatii.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

No niin, nyt kun tarkemmin asiaa tutkin niin nesteet oli myös tullut ulos. Toivottavasti vain klemmari petti eikä mitään kallista....voi v****

Ihan kivaa: tästä muutama kymmenen kilsaa oli viime yönä -39, ja täällä Joensuussakin varmaan -33-34...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Isäukko ei ole koskenut Seleen kepilläkään, mutta matka taittuu kuulemma V6:lla vielä 37°C:een pakkasessakin. Majailevat Joensuun kupeessa.

Selen ensimmäisinä talvina vastaavia oireita, mutta onneksi öljyt pysyivät sisällä.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Katos, missäspäin? Millaisella Alfalla ajaa?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Galleriassa on kuva Selestä (156 sininen sportwagon, vm -00), mutta V6:sta en ole vielä kerennyt ottaa kuvia (156 vaaleanvihreä, vm -03).

Asustelevat Outokummussa, mutta käyvät säännöllisesti Joensuussa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Katsos vain! En ole nähnyt kumpaakaan autoa. Oletko ite okusta alunperin siis? Joitain kavereita löytyy mitkä on sieltä lähtöisin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No totta mooses olen Okusta lähtöisin. Sieltä sitten Keuruulle inttiin, jonka jälkeen Lappeenrantaan opiskelemaan, Karhulaan töihin ja asunto Korialta (lue = naisen takia). Töiden siirryttyä Karhulasta savoon jouduin töiden perässä lähtemään Espooseen, jossa vietän nykyisin aina viikot.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

No niin vika on selvitetty.

Mitään mekaanista vikaa, selvää vuotokohtaa ym ei löytynyt. Ilmeisesti kova pakkanen kovetti/kutisti tiivisteitä järjestelmästä ja vuoto syntyi siitä.

Laitoin nestepinnan normaalitasoon, selen pumpun sulakkeet takaisin ja järjestelmä toimi suoraan taas ilman ongelmia eikä vuotoa esiinny.

Selvisi ainakin se että Selespeedille pakkasraja on noin reilu -30. Tietenkin tilanne on toinen jos voi lähteä lämpimästä tallista.

Selespeedin sopiva neste on muuten sitten ATF D3, sillä onko se Seleniaa, tai muuta ei pitäisi olla merkitystä. Toki sotkea ei varmaan kannata eri valmistajien tuotteita.

Raportoin mikäli tulee vielä jotain käänteitä. Ilmeisesti nyt päästiin säikähdyksellä.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

jpakarin kirjoitti: Selvisi ainakin se että Selespeedille pakkasraja on noin reilu -30. Tietenkin tilanne on toinen jos voi lähteä lämpimästä tallista.
Mites muilla Selen omistajilla? Ovatko havainnot samankaltaisia?

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Toimii se. Ei tiputa enää mitään ja vaihteisto (tai vaihteensiirto paremminkin) toimii hiukan jouhevammin kun on uudet öljyt.

Pitää toki vielä seurailla enkä laittanut panssaria vielä paikoilleen.

Ensi viikolla vielä tehostimen ja laatikon öljyt kerran nesteillä alettiin pelaamaan.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Have kirjoitti:
Mites muilla Selen omistajilla? Ovatko havainnot samankaltaisia?
Ei ole ollut ongelmia, mutta eipä ole lämpötilakaan laskenut alle -30:n. -27:ssä ainakin on toiminut kuin junan vessa.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

En tiedä oliko vaihteisto-tyypillä mitään tekemistä asian kanssa, mutta -25° pakkasesta ei jaksanut lähteä käyntiin vaikka oli letkua saanut kokonaista 15 minuuttia. parin tunnin jälkeen jaksoi jo käynnistyä. Öljyt alkaa olla aika vanhat koneessa, pitäisi vaihtaa...

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Tuohon ei pitäisi vaihteiston vaikuttaa. Konehan on oma kokonaisuutensa. Ja se lähti kivutta -34 kelissäkin pyörimään.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Joo lähteehän TS kovassakin pakkasessa käymään mutta lähtee paremmin kun painaa kytkimen pohjaan. Näin vaikka vaihde olisikin vapaalla.

Mitenkähän Selespeedissä on, pyöriikö osa vaihteistoa mukana startatessa. Sele on kyllä aina kiinnostanut mutta jos pakkasraja on tosiaankin tuo 30 astetta C, ja kun noita pakkaspäiviä aina jokunen vuodelle sattuu, niin voi olla ettei siitä olisi täällä Oulussa käyttöpelikksi. Onko kenelläkään muulla vastaavia tai päinvastaisia kokemuksia Selespeedistä.
"Timing cingulum off et valuulas node"

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Starttivaiheessa selespeed on aina oletuksena vapaalla eli sen enempää osia ei varmasti vaihteitossa pyöri kuin manuaalissakaan kytkin pohjassa.

Ilmeisesti toista kokemusta ainakaan tällä palstalla tuollaisesta pakkasoireesta ei ole. Sinänsä sele on tuota lukuunottamatta pelannut hyvin. Voihan olla että nesteet olisi hyvä vaihtaa kuitenkin määrävälein näissä meidän oloissa.

Hienohan tolla on ajaa.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

HR kirjoitti:Sele on kyllä aina kiinnostanut mutta jos pakkasraja on tosiaankin tuo 30 astetta C, ja kun noita pakkaspäiviä aina jokunen vuodelle sattuu, niin voi olla ettei siitä olisi täällä Oulussa käyttöpelikksi.
Tuopa itsellänikin oli mielessä.
Noita uuden korimallin Selejä ei ole pahemmin kotimaassa näkynyt, mutta Saksasta niitä saisi. Esim http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sr_q ... 195129654& ei olisi lainkaan pahan hintainen veroineen ja kuluineen.

Ei niitä pakkaspäiviä Oulussakaan kuitenkaan niiiin montaa ole, ehkäpä sitä voisi käyttää bussia niinä päivinä, kun lämpötila huitelee -30 tienoilla. Varsinkin, kun siitä Selestä olisi sitten enemmän iloa niinä kaikkina muina 360 päivänä vuodessa :)

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Noin vähän ajetuksi on kyllä hinta aika houkuttelevan näköinen. Tuon maahantuonti saattaisi jo kannattaa. Loppuvuodesta tuli laskeskeltua erään 147:n maahantuontia. Lopputulos oli kuitenkin se että ostettiin täältä Suomesta suoraan edelliseltä omistajalta eräs yksilö, ei tullut loppupelissä sen kalliimaksi kuin Saksasta tuotuna.

No taas vähän offtopic :oops:
"Timing cingulum off et valuulas node"

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Niin lieneekö tuosta vuosimallista vastaavasta yhtään verotuspäätöstä?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

jpakarin kirjoitti:Starttivaiheessa selespeed on aina oletuksena vapaalla eli sen enempää osia ei varmasti vaihteitossa pyöri kuin manuaalissakaan kytkin pohjassa.
Tarkoititko tuolla vapaalla sitä, että vaihde ei ole tuvassa vai sitä, että kytkin on auki? Mielestäni selessä käynnistyksessä kytkin on auki samalla tapaa kuin manuaalissakin, jos jälkimmäisessä painaa kytkinpolkimen lattiaan.
Laatikossa ei tietysti tällöin pyöri akselit olleenkaan (pääakseli), jos kytkin on auki, ja kone puolestaan lähtee herkemmin käyntiin, kun ei tarvitse jäykkää öljyä laatikon puolella veivata.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Karkaa mutta kun ongelma on selvitetty niin..
Have kirjoitti:Esim
Tuosta puuttunee alv, eli muutama tonni tulee lisää jos sen yksityisenä ostat.

Avatar
Molto bene
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Molto bene »

Face-lift Sele käytössä ja kokemukset pelkästään positiivisia.
Seiso tossa männä viikonloppuna pari päivää n. -24-25 pakkasessa ja käynnistys sen jälkeen ilman piuhassa roikottamista.
Lähtikö palmun alta käyntiin.
Sele vaihteisto kytkeyty hyvin päälle ja vaihtoi aluksi tietysti vähän jäykästi. Vielä en ole katsonut pellin alle onko vuotoja.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Tarkoitin Kirkinen vapaalla juuri tuota.

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Vielä noista Selespeedin öljyistä; viimeksihän vaihdoin sinne ATF DIII eli laatuvaatimuksen mukaiset öljyt muttta ne eivät ollee Tutelan CS Speedit tai Selenian vastaavat. Vaihteiston käytös sittemmin ei ollut ihan oikeanlaista ja eilen vaihdoin CS Speedit ja vaikutus toimintaan oli hyvin selvä.

ELI kyllä Selessä todella pitää olla juuri tietyn valmistajan öljy vaikka laatuvaatimuksen perusteella vaihtoehtoja ns. olisikin.

Vuotokohta mistä öljyt tuli ulos -35 kelissä oli kytkimen työsylinteri joka on siis osa sitä robottivaihteistoelementtiä. Putsasin ja voitelin toki sen vivuston myös. Vuotanuthan se ei ole enää kertaakaan.

Vaihteistoöljyt myös nyt uudet synteettiset ja forte seassa, sekin vaikutti vähän ja vanha öljy oli kyllä vaihtamisen tarpeessa.

Tuli myös perehdyttyä nyt tuohon selen rakenteeseen ja vaikka siellä osia on aika lailla, järjestelmä ei sinänsä ole kovin monimutkainen ja se paljon pelätty pumppu on itseasiassa helpossa paikassa säiliön alla. Itse robottiin pääsee käsiksi kun purkaa akun ja akkutelineen. Ahdasta toki on silti.

Viikonloppuna uudet tulpat vielä.

Vastaa Viestiin