159 "pakkastesti"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

159 "pakkastesti"

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Lähdin keskiviikkona 18.01 ajamaan aamusella klo 6:n maissa kohti Lahtea. Pakkasta oli tasan -20 astetta. Auto lähti hyvin käyntiin.
Lämmityslaite fullauto asennossa asetettuna 19 asteen lukemaan.
Matkalla pakkanen vaihteli -18 ja -24 asteen välillä.
Kahville ja tankkaamaan pysähdyin Viitasaaren ABC:lle. Aivan käsittämättömän kylmää, pakkasta ei ole kuin -22, mutta ulkona puhaltaa jäättävä viima.
Alfan tankkaaminen on todella tarkkaa puuhaa. Pistoolin on oltava juuri oikeassa asennossa ja siltikin tankkaus on hieman tökkivää.
Sisällä asemarakennuksessa voi tv-ruudusta katsoa pakkaslukeman ja tuulen vaikutuksen, huh, huh, vastaa -38 asteen keliä :crazyeyes: ...ilmankos ei hermo pitänyt ja tankki jäi hieman vajaaksi!
Matka jatkuu kohti Lahtea, perillä mukava -23 asteen pakkanen.
Yöpyminen ja aamulla jatketaan kohti Helsinkiä.
Aamulla pakkasta -24,5 ja käyntiin lähdössä ei ongelmia. Auto lämpenee kiitettävän nopeasti. Matkalla pakkanen vaihtelee -20 ja -25 asteen välillä.
Lahden moottorititiellä nopeus noin 100 km/h, lämmityslaite edelleen fullauto-asennossa säädettynä 19 asteen lämpötilaan, tuulilasiin alkaa muodostua ohuta jätä taustapeilin alle. Nopeuden laskiessa jää katoaa.
Lähtö Helsingistä Ouluun klo 15:20. Pakkasta kaupungin keskustassa -17.
Pakkanen kiristyy heti kehä kolmosen ulkopuolella -20 alapuolelle. Lukemat vaihtelevat Lahden jälkeen -26 ja -31 välillä. Kylmintä oli välillä Jyväskylä-Viitasaari, useassa kohdassa -31.
Tankkaan Heinolan Teboililla (nyt tankki tuli täyteen) ja jatkan matkaa kohti Oulua.
Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta. Lämmintä kuitenkin riittää kiitettävästi 8) .
Kotipihaan kääntäessäni haistan "palaneen"-käryä, on jo kuitenkin niin myöhäistä ja kylmää (-30) että ajan auton talliin ja menen nukkumaan.
Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA :cry: !
Konepelti auki, öljy on tullut öljyntäyttökorkin juuresta. Mittatikku ylös, onneksi öljyä ei ole kadonnut koneesta kuin muutama desi.
Varovasti ajamalla Deltta-autoon, jossa diaknoosiksi vahvistuu huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää vesiletkun huohotinletkun vierestä ja eristää molemmat tiiviiseen paketiin, nyt ei pitäis jäätyä.
Testi jatkuu...

PS. Välillä HKI-Kiiminki oli useita autoja jäänyt tien varteen. Yhtään Alfaa ei joukossa ollut, oneksi omanikin selvisi perille saakka.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hyvä, että tuli kuntoon. :) Mittailitko kulutuslukemia?

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 "pakkastesti"

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Loistotopicci, juuri tällaisia uusista malleista kaipaakin. Kiitokset PeeVeelle!
PeeVee kirjoitti: Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta.
Kuulostaa tutulta, edellisessä 156:ssa alkoi samoin -30C:n kieppeillä olla jo niin kylmää ettei koko lasi pysynyt koko ajan sulana. Parinsadan kilsan matkalla ei kuitenkaan niin paljon jäätynyt että olisi pitänyt raapimaan ruveta. Nykyisellä ei ole vielä tullut niin pitkää matkaa noin kylmässä ajettua.
PeeVee kirjoitti: Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA :cry: !
...
huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää
Olikos nuo fiksaukset jotain tuolla toisessa ketjussa listaamaasi vai vielä jotain muutakin? Kiinnostaa nimittäin kovasti, että millä tasolla sen 159:n laadussa oikeasti mennään verrattuna vaikka johonkin BMW:hen tai Audiin, ja sitä tietoa ei koeajolla saa, pitää kysyä omistajilta :)

Silläkin uhalla että esitän tyhmän kysymyksen, niin mitäpä on palstan viisaat mieltä, onko tuo putken jäätyminen huonoa tuuria vai huonoa suunnittelua?

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 159 "pakkastesti"

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Fiksauksella tarkoitin lähinnä suomessa huolimattomasti asennetuja lokareita, oikea etu- ja takalokari irvisti etureunasta, kiinnitettiin oikein. Lisäksi oli tarkoitus mitata ohjauskulmat, mutta Delta-autossa oli kiirettä pakkasen aiheuttamien ongelmien vuoksi, siirrettiin toiseen kertaan.

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä, että tuli kuntoon. :) Mittailitko kulutuslukemia?
Mittasin kulutuksen välillä Heinola-Oulu. Nollasin ajotietokoneen B-näytön Heinolassa tankkauksen yhteydessä.
Rajoitusten mukaan ajettuani (+10%) kulutus oli 8,1 l/100km.
Matkalla oli noin 40% 100 km/h rajoitusta, 50% 80 km/h rajoitusta ja 10% 60 km/h (tai alle).

PS. Jäi alkuperäisessä viestissä tuo ajovalojen arviointi pois. Arvioisin lyhyet valot 7 ½ pisteen arvoisiksi ja pitkät saavat 7 pistettä (asteikko 4-10).

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Silläkin uhalla että esitän tyhmän kysymyksen, niin mitäpä on palstan viisaat mieltä, onko tuo putken jäätyminen huonoa tuuria vai huonoa suunnittelua?
Huonon kylmänolojen suunnittelun ja alumiinirakenteisen moottorin ansioo, alumiinikone on yleensä jostain syystä herkempi jäätämään huohotinta... :roll:

eikä ole yksistään alfan vaiva, pösöt ja sitikat on pahimpia ja muutamat vag koneet, lähinnä siksi 407 pösöjen nokalla näkyy se ruma peite talvisin ja toinen syy on että siinä on syylärin flekti etupuolella, siihen lentää loskaa joka jäätyy ja rikkoo puhaltimen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

siitä vaan vertaaman kuinka opelin 2.2 ecotec on toteutettu onko eroa? Italialaisten vai saksalaisten vika :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

V6 kirjoitti:siitä vaan vertaaman kuinka opelin 2.2 ecotec on toteutettu onko eroa? Italialaisten vai saksalaisten vika :wink:
Opelin koneessahan on täysin erillainen yläkerta kuin Alfan koneessa.
Tarkemmin en ole huohotinputken rakennetta päässyt katsomaan, mutta pikaisella tarkastelulla huomaa sen että Opelin imusarjan päällä on suojamuovi.
Käsitääkseni myöskin imusarjan rakenne on täysin erillainen Opelissa.
Jatketaan tutkimuksia...

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Nämä omien kokemusten jakaminen on parasta mitä tällaisella foorumilla voi olla! Kiitokset PeeVeelle. Varsinkin kun on kyse uudesta automallista, niin kaikki kokemukset ja sattumukset ovat tervetulleita!

Itelle on tulossa myös uusi Alfa, 2.4l 159 JTDm. Siitä en saa oikein talvitestiä enää tehtyä, kun saapuu vasta maaliskuussa.. :( Mutta ajattelin kuitenkin tehdä siitä kotisivuilleni jonkin sortin päiväkirjaa, kunhan saan oman Alfani perseen alle.

Tässä on nyt reilut 2 vuotta ajeltu Hondalla, edellinen ajopeli oli Alfa 147 1.6 TS (120hv). On mukava palata takaisin "harharetkeltä". :P

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Toivotaan ajan kuluvan siivillä 159 odeteltaessa ja tervetuloa mukaan!!!

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

159 (2.2 JTS) on mukana TM:n meneillään olevassa talvitestissä. Helmikuun 8. ilmestyy seuraava numero, sitten saadaan lisää tietoa 159:n talviominaisuuksista... :-D

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

il_dottore kirjoitti:159 (2.2 JTS) on mukana TM:n meneillään olevassa talvitestissä. Helmikuun 8. ilmestyy seuraava numero, sitten saadaan lisää tietoa 159:n talviominaisuuksista... :-D
Joo...huomasin itsekkin kun luin uutta TM:ää.
Moittivat varmaan valoja ja kaasun/kytkimen toimintaa...muuten mielestäni eväitä pitkällekkin...jännityksellä odotetaan.
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

PeeVee kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä, että tuli kuntoon. :) Mittailitko kulutuslukemia?

PS. Jäi alkuperäisessä viestissä tuo ajovalojen arviointi pois. Arvioisin lyhyet valot 7 ½ pisteen arvoisiksi ja pitkät saavat 7 pistettä (asteikko 4-10).
Sehän sattui hyvin TM:n kanssa kohdalleen tuo valojen arviointi!
(TM antoi talvitestissä 159:lle 7 pistettä valoista).
Tunteella ja huumorilla!

Efri
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Marras 2004, 16:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Efri »

Ootko PeeVee laskeskellut kulutusta ihan itseksesi vai seurannut vain ajotietokonetta? Kiinostaisi onko 159:n ajotietokoneen kulutuslaskentaa saatu tarkemmaksi. 156:n tietsikka näyttää reilusti vähemmän kuin todellinen kulutus, mikä on myös useassa vanhassa topicissa käsitelty aihe.
Ex. 156SW 2.0 JTS -03
Audi TT 1,8TQ -00
Nissan Murrano SL -07

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Nyt on Sodankylänreissu takana. Ei teknisiä ongelmia.
Oli ensimmäinen reissu neljän henkilön kuormalla.
Täytyypä sanoa että on Alfassa kerta kaikkiaan surkea ilmankierto sisätiloissa. Pakkanen vaihteli välillä -8...-19 astetta ja ikkunat eivät pysyneet sulana, ei edes tuulilasi!
Kaikki ikkunat olivat sisäpuolelta jäätyneet läpinäkymättömiksin ja tuulilasissa oli kuljettajanpuolella hieman enemmän sulaa kuin apumiehen puolella. Kun ilman ohjauksen asetti käsin tuulilasille ja sivuikkunoihin, auton sisätiloja mittaava termostaatti ikään kuin sekosi ja sisällä oli hetken päästä hirvittävän kuuma. Tuulilasi kyllä suli sekä eyusivulasit osittain.
Erikoista tilanteessa oli se, että kun pysähdyin Pudasjärven ABC:lle tankkaamaan niin auton koko etuosa oli kuuran peitossa!

PS. Sattui mukava kokemus napapiirin Shellillä. Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

PeeVee kirjoitti:Täytyypä sanoa että on Alfassa kerta kaikkiaan surkea ilmankierto sisätiloissa. Pakkanen vaihteli välillä -8...-19 astetta ja ikkunat eivät pysyneet sulana, ei edes tuulilasi!
Kaikki ikkunat olivat sisäpuolelta jäätyneet läpinäkymättömiksin ja tuulilasissa oli kuljettajanpuolella hieman enemmän sulaa kuin apumiehen puolella. Kun ilman ohjauksen asetti käsin tuulilasille ja sivuikkunoihin, auton sisätiloja mittaava termostaatti ikään kuin sekosi ja sisällä oli hetken päästä hirvittävän kuuma. Tuulilasi kyllä suli sekä eyusivulasit osittain.
Erikoista tilanteessa oli se, että kun pysähdyin Pudasjärven ABC:lle tankkaamaan niin auton koko etuosa oli kuuran peitossa!
Kuulostaa aika oudolta :shock: Onkohan yksilövika, mallikohtainen suunnittelu vika, vai käyttö virhe? 156:han klasit huurtuu/jäätyy tietojeni ja kokemusteni mukaan vain jos raitisilmasuodatin on tukossa/kastunut. (Tai lämppärin kenno puhki :wink: )

Pidähän ajantasalla miten asia etenee.

Ei taida olla foorumilla vielä muita 159 omistajia?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Itsekkin tulin siihen johtopäätökseen, että täytyy olla raitisilmasuodatin kostunut.
Pesivät autosta moottoritilan Deltta-autossa.

Käyn maanantaina niin saavat katsoa miltä tilanne näyttää...
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Wile E. Coyote kirjoitti:Kuulostaa aika oudolta :shock: Onkohan yksilövika, mallikohtainen suunnittelu vika, vai käyttö virhe? 156:han klasit huurtuu/jäätyy tietojeni ja kokemusteni mukaan vain jos raitisilmasuodatin on tukossa/kastunut. (Tai lämppärin kenno puhki :wink: )
Tai sisäilman kierrätys päällä.
Tai matot märkänä ilmastointilaitteen väärin asennetun poistoputken valuttamasta vedestä.
Tai......
Tai......jne.
:mrgreen:

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Kiitos kaverit vinkeistä, kaikki nuo aiheuttavat varmaan samoja ongelmia.
Mikäli ongelman aiheuttaja olisi ollutkin jotakin noin päivänselvää, en siitä olisi tänne viitsinyt kirjoitella.
Yli 20-vuotta jatkuneen autoilun tuomalla kokemuksella oppii kyllä joitakin asioita ongelmatilanteessa tarkistamaan, ennen kuin ihmetys valtaa pienen mielen... :twisted: , nyt on kysymys jostakin muusta.
Toivottavasti totuus on se epäilys kastuneesta raitisilmasuodattimesta (ois helppo korjata).
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

On todella hienoa, että jaksat päivitellä autosi käyttäymistä eri arkipäivän tilanteissa. Mielestäni olet kaiken kirjoittamasi kertonut hyvin tarkasti ja täsmällisesti - kiitos jo tämän hetkisistä. Näitä on mielenkiintoista lueskella ja ainakin itse saan lisää (arvokasta) tietoa kyseisestä kulkineesta, jos joskus hamassa tulevaisuudessa sellaisen omistan.
PeeVee kirjoitti:Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Oliko ne niitä Caymanneja? Satuitko ottamaan letkasta minkäänlaista kuvamateriaalia?

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

hamppi kirjoitti:On todella hienoa, että jaksat päivitellä autosi
PeeVee kirjoitti:Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Oliko ne niitä Caymanneja? Satuitko ottamaan letkasta minkäänlaista kuvamateriaalia?
Kiitos kannustuksesta!

Olihan ne, siinä oli todella monenlaista autoa. Pistän kuvan tuonne albumiin...olin niin "paineessa" että ei tullut oikein kuviakaan otettua.
Tunteella ja huumorilla!

Vastaa Viestiin