alfa 33 tuli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

alfa 33 tuli

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Jep perjantaina kävin Alfan hakemassa. Malli tuo 33 josta olen kysellytkin hieman infoa. Näyttäisi olevan kyllä pirun hyvässä kunnossa olevan. Ruostesuojaukset tehty ja paljon uutta osaa. Tuolla muutama kuva: http://www.nic.fi/~jarvay/auto/
Eilen käytin mittariston auki kun bensamittari näyttää nollaa, mittari toimi oikein eli vika ilmeisesti anturissa. Kierrosmittari näytti sammuksissakin 500rpm joten sen pyöräytin samalla nollaan. Tyhjänkäynti on muutenkin melko matalalla. Voikohan tuota mistä säätää vai voiko edes? Hieman myös huohottaa mittatikun juuresta. Tyhjäkäynnillä ei ollenkaan mutta pidemmällä matkalla huomaa että on tullut öljyä sieltä. Öljyn pinta on kyllä n. 1,5 cm liian korkealla että taitaa sekin jo vaikuttaa. Mistä kohti huohotin yleensä jäätyy jos jäätyy? en huomannut muuta huohotukseen liittyvää kuin sen täyttökorkista menevän letkun imusarjaan? Niin ja pakkivalo ei pelaa. tai palaa koko ajan jos poltin paikollaan? onkohan anturi jäänyt pohjaan? täytynee käyttää montun päällä että löytää?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: alfa tuli

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jarvay kirjoitti:Kierrosmittari näytti sammuksissakin 500rpm
Miten minä muistelen että näin se pitikin olla..

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Miten se pitäisi sillai näyttää? ihmetyttäs kyllä muutenkin kun tuo tyhjäkäynti on nii matala vaikka mittari näytti 1200rpm. Nii ja jos jollain on tiedossa kykentäkaaviota tai muita specsejä niin ois erittäin hyvä.

Edittiä: Nii ja noissa parissa viimesessä kuvassa näkyy toi irtonainen johto josta toinen laitettu maahan?? mikähän tämä ja mihin sen pitäsisi todellisuudessa mennä? kun hoksasin sulakerasialta että samanvärinen johto näytti vähän ottaneen lämpöö?
Viimeksi muokannut jarvay, 31 Tammi 2006, 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: alfa tuli

Viesti Kirjoittaja eltsu »

jarvay kirjoitti:JNiin ja pakkivalo ei pelaa. tai palaa koko ajan jos poltin paikollaan? onkohan anturi jäänyt pohjaan? täytynee käyttää montun päällä että löytää?
Olikoos niin että oli ihan tyyppivika tämä. Antureita taisi saada edukkaasti motonetistä. Sijaitsee laatikon perässä, alakautta hyvin käsillä. Mutta laatikko öljyt tulee ulos kun anturin irrottaa :crazyeyes: Korjatkoon joku jos muistin väärin... :oops:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: alfa tuli

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Rolle kirjoitti:
jarvay kirjoitti:Kierrosmittari näytti sammuksissakin 500rpm
Miten minä muistelen että näin se pitikin olla..
Ihan oikein muistat.



Siitä huohottimesta: Se täyttöputken päässä oleva mokkula ryönääntyy, samoin kuin siitä imusarjalle menevä letku. Kannattaa se mokkula käyttää irti ja pestä kunnolla (se on yhdellä ruuvilla kiinni sisäpuolelta, näkyy kun ottaa korkin auki ja kurkkaa sinne putkeen). Öljymäärä kannattaa tiputtaa talveksi silleesti että sitä on min-max -merkkien puoliväliin tai alle, huohotusongelma vähenee selvästi.

Normaali tyhjäkäynti on pikkuisen vajaa 1000, olikohan 950 +/- jotain (ulkomuistista - löytyy ainakin minulta joku tarra konehuoneesta jossa nuo on sanottu).
Edit 2: Korjataanpa sen verran, että 900 +/- 100 rpm lukee em. tarrassa, mutta se olikin joku ohje päästömittausta varten. Viimeisimmässä päästömittauslapussa luki 890.

E:
jarvay kirjoitti: Edittiä: Nii ja noissa parissa viimesessä kuvassa näkyy toi irtonainen johto josta toinen laitettu maahan?? mikähän tämä ja mihin sen pitäsisi todellisuudessa mennä?
Onko tuossa sähköinen öljymäärän valvonta? Eli meneekö öljytikun päähän johtoa? On vähän saman näköinen tuo liitin, ajattelin vain että onko poistettu käytöstä tms.
Viimeksi muokannut Pepperoni, 31 Tammi 2006, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Ei ole ainakaan tikun päässä johtoa, kun itselläkin kävi mielessä sama. Mutta miksi se kierrosmittari näyttää sitä 500 sammuksissa jo? onkos tässä muuten missä se ilmämäärä anturi kun luin tuossa että saattaa mennä talvella möhnää nii puhdistaisi? kai se jossain tuossa imuilmaputkessa pitäisi olla, mut en löytänyt kyllä.

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

jarvay kirjoitti:Mutta miksi se kierrosmittari näyttää sitä 500 sammuksissa jo? onkos tässä muuten missä se ilmämäärä anturi kun luin tuossa että saattaa mennä talvella möhnää nii puhdistaisi? kai se jossain tuossa imuilmaputkessa pitäisi olla, mut en löytänyt kyllä.
Kyllä se kierrosluku pitää näyttää se 500 sammuksissa, syytä en kyllä tiedä (varmaan kuvastaa 33:sen menohaluja :mrgreen: ).. ainakin minun kaikissa neljässä 33:ssa on näyttäny... Ja varmaan tuolla ilma anturilla tarkoitetaan ilmamassamittarin sisässä olevaan pikku nypykkää johon ilmanvirran mukana tuleva kosteus tiivistyy... :?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

okei.. missähän se sitten se ilmamassamittari on? :) tarviiko yleensä puhdistusta se värkki?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuossa ole sellainen perinteinen, ilmanputsarin kotelon jatkeena oleva läppämittari?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös tuossa ole sellainen perinteinen, ilmanputsarin kotelon jatkeena oleva läppämittari?
Kyllä on heti ilmanputsarin kotelon jatkeena tuo ilmamassamittari..
jarvay kirjoitti:okei.. missähän se sitten se ilmamassamittari on? :) tarviiko yleensä puhdistusta se värkki?
itseltäni olen kerran puhdistanut.. oli koko ilmamassamittari täynnä mustaa mönjää...(männänrenkaat oli poikki ja huohotti liikaa) Mutta siellä on myös pikku anturi joka sijaisee mittarin sisässä(sellainen pikku pallo) joka mittaa lämpötilaa.. sen puhdistus avitti minun tapuksessa huomattavasti.
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

jarvay kirjoitti:Ei ole ainakaan tikun päässä johtoa, kun itselläkin kävi mielessä sama.


No onko tikun päässä liitintä johon tuo mokkula sopisi? Tai kysytään niin päin että onko autossasi Alfa Control (kun en ole varma onko se noissa kaikissa)? Jos on niin pitäisi öljytikkuun mennä johto. Tuo Alfa Controlhan monen kertoman mukaan tykkää kiukutella (olenko kenties ainoa jolla ei ole ollut tuon kanssa ikinä ongelmia??) ja sopisi hyvin joulukuusen koristeeksi värivaloineen, joten ei olisi kovin yllättävää jos olisi poistettu käytöstä tuo öljymäärän signaali.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

QV 16V:ssä ei onneksi noita jouluvaloja ollut 8)

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu taitaa olla tosiaan öljytikulle tämä johto, ku oli siinä tikussa sittenkin se liitn oli vaan alapuolella nii ei heti huomannut. Ja on siinä se alfacontrol hässäkkä joka ei tosiaan toimi. ei pala mikään valo siinä:) Eli tämä ilmamassamittari on se alumiininen mökäle johon menee se piuhasarja. Päällä neljä ruuvia joista ilmeisesti aukeaa?? pitänee vääntää se mittari takaisin siihen 500 rpm:) Pientä rykimistä havaitsin tasaisella kaasulla nii ajattelin putsata tuon ilmamittarin ja pitänee käydä kaikki alipaineletkut läpi kun näytti liitokset olevan vähä huonoja.

Edittiä: Kävin muuten leppävirralta hekemassa joten onkohan hekakauhaselle tuttu yksilö?

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

jarvay kirjoitti:alfacontrol hässäkkä joka ei tosiaan toimi. ei pala mikään valo siinä
Parempi se on noin päin... :wink:

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Jos en väärin muista niin ei mullakaan aikanaan 33:ssa palanut controllissa mikään valo normaalisti.
Sitten oli kyllä täys disko päällä kun takavalohin iski maavika :mrgreen:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Omassa 33:ssa yllättäen toimii tuo AlfaControl just niinku sen pitääkin, varmaan joku maanantaikappale tuo auto muutenkin, ei oo edes 2:s vaihteen synkronoinnissa vikaa...

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu tuossakaan ei olen synkroissa mitään vikaa kyllä. Kytkimen saa kyllä melko pohjaan polkasta kuitenkin vaihtaessa muuten ei irrota kunnolla. Onkohan tuosta mahdollista lukea vikakoodit? ja kykentäkaaviot ois jees jos joku tietää??

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: alfa tuli

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pepperoni kirjoitti:
Normaali tyhjäkäynti on pikkuisen vajaa 1000, olikohan 950 +/- jotain (ulkomuistista - löytyy ainakin minulta joku tarra konehuoneesta jossa nuo on sanottu).
Edit 2: Korjataanpa sen verran, että 900 +/- 100 rpm lukee em. tarrassa, mutta se olikin joku ohje päästömittausta varten. Viimeisimmässä päästömittauslapussa luki 890.
Omassani se pyöri jossain 850rpmssä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin