Kun kuljettajan puoleisen oven avaa, pumppu ei lähde käyntiin, virrat päälle laittamalla se kyllä lähtee normaalisti.
Toinen omituinen seikka on, että kun auton ollessa käynnissä, avaa kuljettajan oven, tulee teksti selespeed system failure, ja kun oven pistää kiinni, teksti häviää ja kaikki toimii ok.
Normaalit ovi auki tai kiinni ilmoitukset pelaa normaalisti. Osaisittekos sanoa mistä toi vois johtua?
Juu, toi on se idea, ny vaan käynnistys ei onnistu ungefär viiteen sekunttiin kun toi paine ei ole noussut, koska pumppu ei lähtenyt ovea avatessa käyntiin.
Idea taitaa olla pakottaa vapaa päälle ennen kuin auto käynnistetään.
Mulla oli muutaman päivän sama ongelma. Pumppu ei lähtenyt käyntiin kun oven avasi. Nyt se sitten alkoi temppuilla muutenkin. Aina silloin tällöin kesken ajon selespeedin merkkivalo alkaa vilkuttaa punaisena eikä vaihde vaihdu. Muutaman kerran se jätti liikennevaloihin odottelemaan että vaihde suostuu menemään päälle.
Luulin eka, että vika olisi ollut oven kytkimessä, mutta mittareiden välissä oleva merkkivalo näyttää ihan oikein oven auki olon. Ja nyt kun se alkoi temppuilla muutenkin, niin se todisti ettei vika ole oven kytkimessä.
Kummallista on se, että esim. kolmosella valoihin pysähtyessä se kyllä heittää vapaan päälle vaikkei muuten toimisikaan. Kytkin tuntuisi toimivan ihan OK, eikä toi tuntuisi mekaaniselta vialta kun vaihtaminen pelaa hyvin silloin kun se toimii. Vaihteiston hydraulinestettä on tarpeeksi ja se näyttää terveeltä.
Vika ei oikein voi olla muualla kuin sähköissä tai hydrauliikassa. Voiskohan vika olla siinä, ettei hydrauliikkapumppu tuota tarveeksi painetta? Joku venttiili jumittaa?
Aikaisemmin en huomannut, että se ovea avattaessa pyörivä sähköpumppu pyörisi auton käydessä, mutta nyt se pyörii aina silloin tällöin.
Onkohan selespeedissä pelkästään tuo sähköpumppu tuottamassa painetta vaihdelaatikon hydrauliikalle vai onko toinen pumppu joka saa voiman moottorilta? Jos sellainen on, tiedättekö missä pumppu on? Laturin hihnalla?
Sain auton huoltoon muutamalla liikennevaloissa seisomisella. Epäilivät, että olisi jotain kosketushäiriötä jossain? Selespeedin diagnostiikka ei sanonut mitään kun hydrauliikassa ei ollut riittäviä paineita sen ajamiseen.
Lueskelin englannin foorumeita ja siellä jengillä oli ollu tän suuntasia vikoja aika paljon. Aina edes huolto ei ollut löytäny mitään paria viikkoa kestävämpää ratkaisua. Kontaktivioilla oli selitelty muutamassa tapauksessa, hydrauliikkapumppuja oli hajonnu, joillakin toimilaitteen kiinnitys vaihdelaatikon koppaan oli päässy liikkumaan ja aika paljon oli ongelmallisia solenoideja.
Laatikon ohjaus tuntuu toimivan aika loogisesti, vaihteet vaihtuu hyvin ja oikein silloin kun selespeedin merkkivalo ei pala. Laatikon ohjaushan on yhteydessä myös ruiskun ohjaukseen, joten jos ECU:ssa olisi jotain vikaa luulisi sen näkyvän myös moottorin käynnissä.
Paha lähteä spekuloimaan kun ei ole piirikaavioita. Sähkövialta toi musta nyt kuitenkin näyttää ja voihan se pumppukin olla rikki. Vois itsekkin lähteä selvittämään ongelmaa jos tietäisi mistä piuhasta pumppu saa herättee oven avatessa jne. Jos tää ei nyt tule selväksi niin pitää ruveta etsimään piiri- ja hydrauliikkakaavioita.
Onneksi joku oli heittänyt lohduttavan kommentin: semi-automaatit nyt ei yksinkertaisesti ole vielä kypsiä kuluttaja käyttöön.
Ei tuosta selespeedistä viitsisi kyllä ihan helpolla luopuakkaan. Vaikka pikkuvikaa oliskin niin on se sen verran hauska ajaa...
alexi kirjoitti:Laatikon ohjaus tuntuu toimivan aika loogisesti, vaihteet vaihtuu hyvin ja oikein silloin kun selespeedin merkkivalo ei pala. Laatikon ohjaushan on yhteydessä myös ruiskun ohjaukseen, joten jos ECU:ssa olisi jotain vikaa luulisi sen näkyvän myös moottorin käynnissä.
Hyvä pointti. Enpäs tullut ajatelleeks. Se on kyllä varmasti helpotus ettei ECU ole rikki. Se on kait aika kallis.
Mites tollasen sähkövian yleensä vois löytää. Onko Delta ainoa paikka tollasiin duuneihin?