75:sen kaiuttimien asennus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

75:sen kaiuttimien asennus?

Viesti Kirjoittaja dr85 »

Joo elikkäs ostin tossa 6x9 kaiuttimet ja pitäis laitta ne hattuhyllylle. Ite kattelin vähän paikkaa niin taitaa olla aika paskamainen laitaa, kun siellä on pelti koko matkalla ja ylhäällä ei oo hirveesti tilaa, mut ei oo kyllä alapuolellakaan hirveesti.

Onko kukaan laittanu hattuhyllylle kaiuttimia ja sahannu jollain sitä peltii, jos ootte niin millä? Ja miten?(eli ylä- vai alakautta)

Jos jollain on kokemuksia kyseisestä aiheesta niin laittakaa vinkkejä?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Itse otin takaa kajarit pois ja laitoin vanhat ritilät hiljaa kiinni... Tästä asiasta kyselin ketjussa "Poppikone seiskavitoseen" ja päädyin laittamaan ämyrit vain eteen.

Mutta kai sinne sahaamalla mahtuu mitä vain.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Mulla on 6x9 kajarit edellisen omistajan toimesta laitettu tuohon omaan tessuun.. voin koittaa näpsästä asennuksesta kuvia kuhan kerkee.
Hyvin soi.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kaveri teki kylmästi rälläkällä.
Jos rälläköit niin muista, että kipinät sulaa sitten lasiin kiinni ja niitä ei sitten pois saa.

Jollain nakertajalla olis varmaan hyvä tehdä.. ja plasmalla paras. :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mä oon tehnyt ne reiät yläkautta ihan tavallisella kuviosahalla. Takapenkki pois, hattuhylly pois (se on kiinni etureunastaan kahdella tai kolmella ruuvilla) ja sitten vaan piirtää sapluunan kanssa niiden kaiuttimen reikien kuvat hattuhyllyyn ja eiku sahaamaan. Kannattaa sitten tehdä niistä kaiuttimen reijistä tarkasti oikean kokoiset, niin saa ne kaiuttimet kaikilla ruuveilla siihen hattuhyllyn peltiin kiinni. Sitten kun on tehnyt peltiin ne reiät, laittaa hattuhyllyn paikoilleen ja kömpii peräkontin puolelta piirtämään hattuhyllyyn reiän kuvat ja taas sahaamaan. (Siis jos on sen mallin hattuhylly jossa ei ole alkuperäisiä kaiutinritilöitä.) Kaiuttimet kannattaa sitten laittaa sen verran lähelle toisiaan, että ritilät mahtuu hyvin paikoilleen hattuhyllyn kanssa. Joskus tein ne reiät siihen peltiin niin kauas toisistaan kun vaan mahtuu ja sitten huomasin, että hattuhyllyn kanssa ritilät eivät mahdukkaan paikoilleen. Siis ritilät jäivät "kantamaan" hattuhyllyssä olevan montun ulkoreunoista. No, siitäkin selvisi pienellä ritilöiden muokkauksella.
75:seen saa ihan tukevat saundit niillä 6x9:llä jos ne vaa on kunnolla kiinni sielä pellissä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

jknracing kirjoitti:Mä oon tehnyt ne reiät yläkautta ihan tavallisella kuviosahalla. Takapenkki pois, hattuhylly pois (se on kiinni etureunastaan kahdella tai kolmella ruuvilla) ja sitten vaan piirtää sapluunan kanssa niiden kaiuttimen reikien kuvat hattuhyllyyn ja eiku sahaamaan. Kannattaa sitten tehdä niistä kaiuttimen reijistä tarkasti oikean kokoiset, niin saa ne kaiuttimet kaikilla ruuveilla siihen hattuhyllyn peltiin kiinni. Sitten kun on tehnyt peltiin ne reiät, laittaa hattuhyllyn paikoilleen ja kömpii peräkontin puolelta piirtämään hattuhyllyyn reiän kuvat ja taas sahaamaan. (Siis jos on sen mallin hattuhylly jossa ei ole alkuperäisiä kaiutinritilöitä.) Kaiuttimet kannattaa sitten laittaa sen verran lähelle toisiaan, että ritilät mahtuu hyvin paikoilleen hattuhyllyn kanssa. Joskus tein ne reiät siihen peltiin niin kauas toisistaan kun vaan mahtuu ja sitten huomasin, että hattuhyllyn kanssa ritilät eivät mahdukkaan paikoilleen. Siis ritilät jäivät "kantamaan" hattuhyllyssä olevan montun ulkoreunoista. No, siitäkin selvisi pienellä ritilöiden muokkauksella.
75:seen saa ihan tukevat saundit niillä 6x9:llä jos ne vaa on kunnolla kiinni sielä pellissä.



joo pitää kokeilla tota irrottamis hommaa...juu ei mulla oo ritilöitä hattuhyllys elikkä varmaan ei oo mikään kovin yksinkertainen homma sahata hattuhyllyyn reikii..
pitää vaan löytää jostain sapluunat kun saakelin paketissa ei ollu sapluunoita...

onkos se pelti noin niin kuinka paksua?

Avatar
GangstaPapa
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30

Viesti Kirjoittaja GangstaPapa »

Jos haluaa kunnon ämyrit laittaa niin kannattaa turvautua korotuspaloihin jotka tulee kajareiden "kehysten" alle. Korotuspalat voi tehdä vaikka itse lastulevystä tai vastaavasta taikka sitten ostaa valmiit.

Toisessa autossa on 6x9-kajarit jotka ovat niin matalat että ne menevät suoraan paikalleen ilman muutoksia...(soi hyvin) Eiköhän sellaisiakin löydy kun jaksaa etsiä/kysellä. Spl-Dynamicsin kajareita saa myös "purattua" vähän kun ottaa magneetin ympäriltä kumin pois
Autot

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mulla on 75:ssa kans 69 hattuhyllyllä ja hyvin mahtuu oleen kun niissä on alla semmoset korotuspalat, ilman niitä paloja kaiuttimen magneetti kyllä ottaa kiinni sinne peltiin. :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Ts.ssä ja Americassa (V6 ja Turbo) tuo hattuhylly on tasainen ja keskellä on ensiapulaukun paikka jolloin korokerenkaat mahdollistavat kuusysien asentamisen kun taas 1:6:ssa ja kaikissa ykkösarjan 75.ssa hattuhylly on muotoiltu alla olevan pellin mukaan jollin hattuhylly on sellainen kaukalomallinen eli ei taida tuossa 1.6.ssa ne korotuspalat paljoa auttaa vaan joutuu kairaamaan reiän magneetille..

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Nouko88 kirjoitti:Mulla on 75:ssa kans 69 hattuhyllyllä ja hyvin mahtuu oleen kun niissä on alla semmoset korotuspalat, ilman niitä paloja kaiuttimen magneetti kyllä ottaa kiinni sinne peltiin. :wink:
Eikä sitä alapään toistoa voi kehua ainakkaan liian tukevaksi jos ne kaiuttimet on kiinni vaan siinä hattuhyllyn "pahvissa". (Vaihtoehtoisina koteloina se ohuen hattuhyllypahvin alla oleva noin viiden litran potero tai koko peräkontti) Olipa kumman mallinen hattuhylly tahansa, niin kaiuttimet kannattaa kiinnittää aina siihen peltiin. Jos on se ensiapulaattikko-keskellä-mallinen hattuhylly eikä ne kaiuttimet meinaa mahtua pellin ja hattuhyllyn väliin, niin voihan ne kaiuttimet kiinnittää myös sen pellin alapuolelle. Saa pelivaraa noin sentin verran. Ja jos vieläkin on ahdasta niin tekee sinne peräkontin puolelle vaikka MDF:stä 10mm "alennuspalikan" niin johan alkaa mahtumaan kaiuttimet hattuhyllyn alle! :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jknracing kirjoitti:
Nouko88 kirjoitti:Mulla on 75:ssa kans 69 hattuhyllyllä ja hyvin mahtuu oleen kun niissä on alla semmoset korotuspalat, ilman niitä paloja kaiuttimen magneetti kyllä ottaa kiinni sinne peltiin. :wink:
Eikä sitä alapään toistoa voi kehua ainakkaan liian tukevaksi jos ne kaiuttimet on kiinni vaan siinä hattuhyllyn "pahvissa". (Vaihtoehtoisina koteloina se ohuen hattuhyllypahvin alla oleva noin viiden litran potero tai koko peräkontti) Olipa kumman mallinen hattuhylly tahansa, niin kaiuttimet kannattaa kiinnittää aina siihen peltiin. Jos on se ensiapulaattikko-keskellä-mallinen hattuhylly eikä ne kaiuttimet meinaa mahtua pellin ja hattuhyllyn väliin, niin voihan ne kaiuttimet kiinnittää myös sen pellin alapuolelle. Saa pelivaraa noin sentin verran. Ja jos vieläkin on ahdasta niin tekee sinne peräkontin puolelle vaikka MDF:stä 10mm "alennuspalikan" niin johan alkaa mahtumaan kaiuttimet hattuhyllyn alle! :drinking:
juu itse rakensin erääseen 75:een MDF:stä sellaisen kehyksen hattuhyllyn alle joka tuki kummasti tuota muuten velttoa rakennetta, bassotoisto oli hieman tynnyrimäinen joillain iäikuisilla Jamon 6x9:llä mutta toimeen tuli,
no tuohon samaan alfaan tuli myöhemmin kunnon jenkka koneet, edessä Alpinen 6 1/2 kaksitie-erillisarja, taakse Alpinen 6x9":t, vaffina Genesis 5-channel ja bassotoistosta huolehtivat 4kpl Acusto Pro 10" vajaan 100L umpikotelossa , soittimena oli Alpinen kolmen levyn vaihtaja..

olihan se välillä ihan kiva luukuttaa.. :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

90 kirjoitti: juu itse rakensin erääseen 75:een MDF:stä sellaisen kehyksen hattuhyllyn alle joka tuki kummasti tuota muuten velttoa rakennetta
Siis sen hattuhyllyn verhoilun alle vai pellin alle?

Itse vielä mietiskelen tuon kesäauton kanssa noiden stereoiden suhteen. Joko pelkkä I-Pod (kevyt eikä tuu ikinä kuunneltua).

Jos teen jotain hifistelyjä, niin etuovien yläosaan tulee diskantti+4" keskiääninen omassa pikku kotelossaan, ovien alareunaan 6.5" midbasso ja pari 18" bassoa konttiin.. Vahvistimeksi luultavasti Audisonnin 605.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mielestäni se pelti ei ole hattuhylly vaan sen päällä oleva verhoilu joten voitaneen sanoa että hattuhyllyn ja pellin väliin tuon kehikon rustasin, eipä pahemmin rämissyt ainakaan silloisilla tehoilla... :lol:


jeps kyllä 75:n alkup ämyrinpaikat on aika hanurista joten omat kotelot etupäälle varmaankin ihan OK noin äänentoistoa ajatellen..
tuo audison on ihan pätevä vahvistin, allekirjoittaneellakin noita on ollut juuri tuon LR 605XR:n lisäksi 2kpl muita eli LR604 sekä jokin kaksikanavainen jonka malli en muista..

itse ajattelin tuohon GTV.n rakenella kotelon kojelaudan alle n 5 1/2-6.5"-subeille (2kpl), ja etuoviin sitten tuo jo Kaapissa lojuva DLS:n 5"-erillisarja joka jäi edellisesta 75:sta, subeina voisivat Focalin Utopiat olla aika jees..ei tarvii kummoista boxia ja mikä parasta niin ei tarvii silputa autoakaan sen pahemmin, takapäähän reiäntukkeeksi jotkin paskat..

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

90 kirjoitti:mielestäni se pelti ei ole hattuhylly vaan sen päällä oleva verhoilu joten voitaneen sanoa että hattuhyllyn ja pellin väliin tuon kehikon rustasin, eipä pahemmin rämissyt ainakaan silloisilla tehoilla... :lol:
Joo, ei ne rämisekkään siinä hattuhyllyn pahvissa kiinni ollesaan, niistä vaan puuttuu se potku.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

Roadkill kirjoitti: Mutta kai sinne sahaamalla mahtuu mitä vain.
joo...eiköhän sitä jotain kehittele millä saa sopivan kokosen reiän tehty ja niin kuin Roadkill sano, että sahaamalla saa mitä vain kiinni... :-D


kiitti vinkeistä... taidan töitten jälkeen ruveta :drinking: asentaan ja jos vaikka tänään jo sois kaiuttimet! sitten jos ei niin sitten korjataan remonttia... :lol:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jknracing kirjoitti: Joo, ei ne rämisekkään siinä hattuhyllyn pahvissa kiinni ollesaan, niistä vaan puuttuu se potku.

no juu onhan se noinkin mutta jos todellista potkua kaupaa niin kyllä se subbarin vaatii, no itselle on nykyään pääasia että kuuluu edes jotain..

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Itse käytin myös korotuspaloja 6*9 kajareiden kanssa. Ei tarvinnut sahailla peltiin reikiä vaan ne tuli ruuveilla suoraan hattuhyllyyn.
Sopivasti peittivät alkup. kajareiden reijätkin.
Tietysti tukevampi jos saa peltiin suoraan kiinni.

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

ensimmäinen reikä tehty peltiin...kohta toinenkin... kyllä pistosaha on hyvä keksintö! :-D

ja sitten asentaan johtoja kun toinen reikä on valmis... :drinking:

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

nyt on kaiuttimet kiinni! :drinking: hyvin tuntu soivan.. mulla on ne 6x9:it
hattuhyllyn pellissä kiinni... en tiedä sitten miten ne rämisee ajossa, luulisin ettei rämise yhtään.
johdotkin meni aika helposti piiloon ja sillai...

kiitti viel teille vinkenkeistä...

mutta nyt tarvii ruveta :drinking: valmistautuun illan meininkiin!

Vastaa Viestiin