Moottorinlämmitin 2.0 TS valulohkoinen
Valvoja: Moderators
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Moottorinlämmitin 2.0 TS valulohkoinen
Meikäläisellä ei ole lämmitintä laisinkaan ja hyvin on pärjäilty (hieman reilut 30 pakkasta jälleen). Jotenkin silti hirvittää tuo auton käyntiin räjäyttäminen. Auto käynnistyy välittömästi ja moitteetta, ohjaustehostin ei pidä ääntä laisinkaan. Ainoastaan lämppärin puhallin vonkuu ajoittain ja alustan puslat pitävät narinakonserttia. Varsinaiseen kysymykseen, eli saako tuohon koneeseen mitään muuta lämmitystä, kuin letkulämppärin? Itse en lämpene letkulämppärille laisinkaan. Ex 156 vuoti tuon lämppärin juurelta (ei paljoa, mutta kokoajan hieman) ja vanhassa Fiudessani tuo vastus ei kestänyt kuin pari vuotta. Lohkossa ei varmaankaan ole "plommia", eli reikää wanhankansan lämppärille? Saisiko tuohon mitenkään viritettyä noita uudenajan säteilylämmittimiä (a la wolkkari)? Tuntuisi mielekkäämmältä lämmittää öljypohjaa (metalli johtaa hyvin lämpöä veteen verrattuna), jotta öljyt notkistuisivat ensimmäisenä, eikä harhautettaisi mitään antureita yms. Tuo lämppäri ei myöskään koskaan vuoda vettä yms. Selostukseni on pitkä ja epäselvä, mutta joku siitä varmaan sai tolkkua?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Öljypohjalämmitin ei mielestäni toimi kuin alumiinilohkoisessa koneessa, syy yksinkertainen eli lämmönjohtavuuden erot alumiinin ja raudan välillä. Sillä noin 400 W:n teholla ei taida saada rautalohkoa lämmitettyä riittävästi (?). V6:ssa öljypohjalämmitin toimii hienosti. Se vaatii vähän enemmän aikaa lämmityksessä mutta notkistaa hyvin öljyt, ei aiheuta vesivuotoja ja tuhoa moottorin termostaattia.