Miten Lisää tehoa?
Valvoja: Moderators
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Miten Lisää tehoa?
Miten Alfa 33 1.7 16v koneeseen saa lisää tehoa? Vai eikö saa mitenkään...
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Eiköhän tuohon koneseen päde samat systeemit kuin mihin tahansa. Virtauksia parantamalla, puristuksia ja tilavuutta lisäämällä, ahtamalla, ilokaasuilla....
Jos meinaa pitää laillisena niin ilokaasut jää listalta pois ja ahdinkin jää luvanvaraiseksi.
Jokatapauksessa lisäheppoja ei saa ilmaiseksi ja kaikki riippuu oikeastaan siitä, paljonko on valmis investoimaan.
Jenkkivehkeiden parissa homma etenee yleensä järjestyksessä: koneeseen lisää tehoja, perä ei kestä. Laitetaan vahvempi perä jolloin kardaani ei kestä. Vaihdetaan kestävämpi kardaani, jolloin laatikko porsii jne.
Jos meinaa pitää laillisena niin ilokaasut jää listalta pois ja ahdinkin jää luvanvaraiseksi.
Jokatapauksessa lisäheppoja ei saa ilmaiseksi ja kaikki riippuu oikeastaan siitä, paljonko on valmis investoimaan.
Jenkkivehkeiden parissa homma etenee yleensä järjestyksessä: koneeseen lisää tehoja, perä ei kestä. Laitetaan vahvempi perä jolloin kardaani ei kestä. Vaihdetaan kestävämpi kardaani, jolloin laatikko porsii jne.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Aivan moottorinhan voi vaihtaa 20% tehokkaampaan pelkällä muutoskatsastuksella ja tuo ahtimen lisäys rinnastetaan moottorin vaihtamiseksi. Tuo on sitten konttorista kiinni miten todistat tehojen kasvun.
Omalla luvallahan voi laittaa nuo ilokaasutkin, kunhan siitä ei jää kiinni. :o
Itse ajelin vuosikausia omalla luvalla 390cid/300HP koneella, vaikka rekisteriotteessa oli 352cid/200HP kone. Konttorilla ei vain pitänyt mennä huutelemaan väärästä koneesta. Piti sitten MR-tarkastusten myötä muutoskatsastaa konekoko oikeaksi. Valtion konttorilla olisivat halunneet virallisen maahantuojan lausunnon, että tuollaista konetta on aikoinaan saanut ja jarrut täsmää tähän suurempaan koneeseen. Yksityisellä katsastusasemalla sitten luottivat alkuperäisiin korjaamokäsikirjoihin, joista selvisi tarvittavat speksit. Nyt siis laillisesti nokalla isompi kone, joka ollut käytössä jo about 10 vuotta.
Omalla luvallahan voi laittaa nuo ilokaasutkin, kunhan siitä ei jää kiinni. :o
Itse ajelin vuosikausia omalla luvalla 390cid/300HP koneella, vaikka rekisteriotteessa oli 352cid/200HP kone. Konttorilla ei vain pitänyt mennä huutelemaan väärästä koneesta. Piti sitten MR-tarkastusten myötä muutoskatsastaa konekoko oikeaksi. Valtion konttorilla olisivat halunneet virallisen maahantuojan lausunnon, että tuollaista konetta on aikoinaan saanut ja jarrut täsmää tähän suurempaan koneeseen. Yksityisellä katsastusasemalla sitten luottivat alkuperäisiin korjaamokäsikirjoihin, joista selvisi tarvittavat speksit. Nyt siis laillisesti nokalla isompi kone, joka ollut käytössä jo about 10 vuotta.
Ainakin paperilla vaikuttaa viripotentiaalia olevan. 4-tappinen kansi, lyhyt (vasta)isku. Ton kun saa kiertämään yli 9000r/min, niin eiköhän ala tehoa olla 200Hv+ Äänetkin voisi olla miellyttävät.
edit: jos saa kiertämään...
edit: jos saa kiertämään...
Viimeksi muokannut Jarno, 01 Joulu 2005, 15:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
jess.. termostaatin vaihdon yhteydessä hieman tutkiskelin noita läppärunkoja. Dellorton valmistamat! Kuten muistelinkin.. imusarjat lyhemmät kuin yllä olevassa kuvassa, heiman pienemmät ainakin ulkoisilta mitoilta ja imusarjan kiinnitys pyöreällä kumilutterolla.. Kuvassa taas näyttäisi ettei tule imusarjaa ollenkaan?!?!?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
33 tehoa
Moikka
Tuo pata kiertää 11500rpm. Kaasutinkoneen ainakin saa kiertämään 9200, pojat kokeili. Kampiakseli ei vain vakiossa kestä tuota, tahtoo katkeilla. Tehdas takasi kuulemma 7200rpm, olen omaani taannoin huudattanut tuohon saakka jatkuvasti--> ei hajonnut.
Heitän tänne linkin kun ehdin, löytyy ohjeita. Halvin viritystapa on 16v pata, vakiona +130hp. Kulkee ihan mukavasti.
TimoJ
Tuo pata kiertää 11500rpm. Kaasutinkoneen ainakin saa kiertämään 9200, pojat kokeili. Kampiakseli ei vain vakiossa kestä tuota, tahtoo katkeilla. Tehdas takasi kuulemma 7200rpm, olen omaani taannoin huudattanut tuohon saakka jatkuvasti--> ei hajonnut.
Heitän tänne linkin kun ehdin, löytyy ohjeita. Halvin viritystapa on 16v pata, vakiona +130hp. Kulkee ihan mukavasti.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Re: Miten Lisää tehoa?
Paljonko haluat sijoittaa? Millaisen koneen haluat? Rahalla tuohon '92 malliinkin saa turbon. Noissa "uusien" turboamisessa kun on se päästömittaus ongelma, jonka maksaminen tuntuu rahan haaskaamiselta.DragonForce kirjoitti:Miten Alfa 33 1.7 16v koneeseen saa lisää tehoa? Vai eikö saa mitenkään...
Tavallaan helpoitenhan sitä tehoa saa ahtamalla. Toisaalta jos oikeasti alkaa ahtamaan, niin pitää sinne uusia muitakin osia, eli pelkkä ahtimen pulttaaminen kylkeen ei riitä.
Toisaalta tuon auton luonteeseen sopii se vapari kone.
Sanoisin, että n. 3000e kun lyö kiinni, niin saa ihan mielenkiintoisen moottorin. Tuon voi porauttaa (kuulemma) 1,9l kokoon (hinta XXX?). Sitten hommaat uudet männät (jotkut kevyet, Wiseco, JE...). Mäntiin sopiva puristus nokkia ajatellen. Männät kustantaa varmaan jotain 500-1000e. Sitten kannet asiantuntevalle tekijälle, joka porttaa ne n. 1000e. Sitten uudet nokat. Tuohon varmaan aika kalliita, kun tarvitsee neljä (esim: http://www.colombo-bariani.com/catalogo ... c883cfc220
). Säädettävät nokkapyörät voivat olla paikallaan myös että saa ajotuksen kohdalleen.
Sitten vielä alakerran painotus, jos kampurassa on kestävyys ongelmia, niin sen voi nitrauttaa, joka kuulemma parantaa kestävyyttä jonkun verran.
Sitten ruisku kannattaa vaihtaa semmoseen malliin, että pääsee eroon siitä läppämallisesta ilmamäärän mittarista. Budjetti versio on esim. Megasquirt (www.megasquirt.info). Jos ruiskua ei vaihda ohjelmoitavaan, niin alkuperäinen pitää ainakin käydä ohjelmoimassa uudelleen, dynossa, että tulee sopiva. Suuttimien virtauksesta sen enempää tietämättä, voi olla että tarvitsee uudet ruutat, tai ainakin bensapainetta pitää nostaa.
Tuohonhan saa uutta ainakin Muukkoselta toisen mallisen pakosarjan, joskin hinta on aika suolanen. Tietty siitä jos ottaa mallia ja laskee pituudet sopiviksi kierrosalueelle ja teettää, niin voipi tulla halvempi ja parempi.
Jos rahaa jääpi yli, niin vauhtipyörän voisi vaihtaa teräksiseen kevyempään ja samalla hommata pitävämmän kytkimen ja asetelman (shinttereihin tuskin tarvitsee sekaantua).
Katalysaattori saattaapi vähän ahdistaa, kuten ehkä se loppuputkistokin noiden muutosten jälkeen. Katsastuksen kannalta katti on aika pakollinen. Lain mukaan sen kahdentaa, jolloin paketin pitäisi perjaatteessa virrata tuplaten paremmin (esim. Biltemasta pari). Eri asia on sitten saako niitä lämpimäksi, eli toimivatko kunnolla. Sitten on erikseen ne race-katit, mutta ne on aika tyyriitä.
Siinä olisi noita perus vaparin viritys vinkkejä. Kallista huviahan tuo on.
Ei noi kyllä orkkikselta näytä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta ne alkuperäiset eivät ainakaan istuneet noin korkealla. Ja pelkkien imukanavien pidennyksestä ei varmaan ole nopeakäyntisessä moottorissa hyötyä, vai?
Kyllä pidemmästä imukanavasta voi olla hyötyä myös korkeilla kierroksilla. Tosin halkasijaa pitää kasvattaa, että virtaus saadaan pidettyä tarpeeksi isona. En nyt kyllä osaa sanoa, miten tommonen ilmaan hengittävä läppärunko (ei siis imukoteloon), kuten kuvassa käyttäytyy imuresonanssien suhteen. Ehkä samalla tavalla kuin koteloon tulovat imuputket, eli ehkä tommonenkin saadaan viritettyä resonanssien avulla. Jos kone käy todella korkeilla kierroksilla, voi olla jopa mahdollista tehdä niin pitkä kanava, että sataisi hyödynnettyä jopa ensimmäinen resonanssi, kun yleensä joudutaan käyttämään vasta jotain kolmatta.
Lisäksi tommosessa läppärungossa saadaan suutin kauemmas venttiilistä, jolloin seoksella on enemmän aikaa sekottua (päästöjen kannalta taas edullista että suihkutetaan ihan venan juureen). Esim. Ford GT40:ssä suutin on läppärungon ulkopuolella ennen läppää!
Jos ihan oikeasti haluaa vähän, halvalla, tehoa lisää ja askarrella, niin suosittelisin seuraavaa:
hommaa Megasquirt, jolloin pääset eroon siitä läppämittarista. Sitten tarkistat niiden läppärunkojen kohdistuksen kanteen ja tarvittaessa raastat itse kannen sopivaksi. Samalla voi kanavista siistiä mahdollisia kökköjä (tuskin on paljoa).
Sitten tankkaat 98:sia ja viet auton dynoon säädettäväksi. Pääset vähintään samoihin teholisiin kuin chippaamalla (+11hp) (riippuu miten korkealle uskallat kierrättää stanu osilla .
Etuna vielä se, että ruiskun voi säätää niin, että osakuormalla mennään laihalla, jolloin kulutus putoaa, vaikka eipä tuo 33 16V mikään isoruokainen muutenkaan ole.
Pakosarjankin tietty voisi vääntää vielä uusiksi (ks. esim. se Muukkosen malli) ja sitten tempasta molempiin tuleviin pakosarjan putkiin katit perään.
Noihin riittänee 500e ja ainakin oppii samalla aika paljon (viimeistään kun jakohihna katkeaa 8000rpm kohdalla .
Samalla tietysti hyvä käydä kone läpi kokonaisuudessaan jos haluaa (siis tiivisteet, tarvittaessa laakerit, männän renkaat), niin ei vuoda öljyäkään.
hommaa Megasquirt, jolloin pääset eroon siitä läppämittarista. Sitten tarkistat niiden läppärunkojen kohdistuksen kanteen ja tarvittaessa raastat itse kannen sopivaksi. Samalla voi kanavista siistiä mahdollisia kökköjä (tuskin on paljoa).
Sitten tankkaat 98:sia ja viet auton dynoon säädettäväksi. Pääset vähintään samoihin teholisiin kuin chippaamalla (+11hp) (riippuu miten korkealle uskallat kierrättää stanu osilla .
Etuna vielä se, että ruiskun voi säätää niin, että osakuormalla mennään laihalla, jolloin kulutus putoaa, vaikka eipä tuo 33 16V mikään isoruokainen muutenkaan ole.
Pakosarjankin tietty voisi vääntää vielä uusiksi (ks. esim. se Muukkosen malli) ja sitten tempasta molempiin tuleviin pakosarjan putkiin katit perään.
Noihin riittänee 500e ja ainakin oppii samalla aika paljon (viimeistään kun jakohihna katkeaa 8000rpm kohdalla .
Samalla tietysti hyvä käydä kone läpi kokonaisuudessaan jos haluaa (siis tiivisteet, tarvittaessa laakerit, männän renkaat), niin ei vuoda öljyäkään.