Miten Lisää tehoa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Miten Lisää tehoa?

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Miten Alfa 33 1.7 16v koneeseen saa lisää tehoa? Vai eikö saa mitenkään...

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Se lastu ei ainakaan varmaan hirveesti tunnu, lisähepat tulee kalliiksi, ehkä kansien virtausta parantamalla halvimmaksi..jos niinku purkaa ja kasaa itte, jossain päin on saatu, tosin melkosia muutoksia tekemällä kaasuttimilla 220 heppaa irti.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Ookay.. No huhhuh jos joku on saanut 220 heppaa irti 33 Alfasta niin se on jo todella hyvin... HUH!

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Eiköhän tuohon koneseen päde samat systeemit kuin mihin tahansa. Virtauksia parantamalla, puristuksia ja tilavuutta lisäämällä, ahtamalla, ilokaasuilla....

Jos meinaa pitää laillisena niin ilokaasut jää listalta pois ja ahdinkin jää luvanvaraiseksi.

Jokatapauksessa lisäheppoja ei saa ilmaiseksi ja kaikki riippuu oikeastaan siitä, paljonko on valmis investoimaan.

Jenkkivehkeiden parissa homma etenee yleensä järjestyksessä: koneeseen lisää tehoja, perä ei kestä. Laitetaan vahvempi perä jolloin kardaani ei kestä. Vaihdetaan kestävämpi kardaani, jolloin laatikko porsii jne.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

tsav kirjoitti:ahdinkin jää luvanvaraiseksi.
Ainakin vanhempiin vessoihin ahtimen saa laittaa omalla luvalla, kunhan tehoa ei tule yli 20% lisää.
VMP

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Aivan moottorinhan voi vaihtaa 20% tehokkaampaan pelkällä muutoskatsastuksella ja tuo ahtimen lisäys rinnastetaan moottorin vaihtamiseksi. Tuo on sitten konttorista kiinni miten todistat tehojen kasvun.

Omalla luvallahan voi laittaa nuo ilokaasutkin, kunhan siitä ei jää kiinni. :o

Itse ajelin vuosikausia omalla luvalla 390cid/300HP koneella, vaikka rekisteriotteessa oli 352cid/200HP kone. Konttorilla ei vain pitänyt mennä huutelemaan väärästä koneesta. Piti sitten MR-tarkastusten myötä muutoskatsastaa konekoko oikeaksi. Valtion konttorilla olisivat halunneet virallisen maahantuojan lausunnon, että tuollaista konetta on aikoinaan saanut ja jarrut täsmää tähän suurempaan koneeseen. Yksityisellä katsastusasemalla sitten luottivat alkuperäisiin korjaamokäsikirjoihin, joista selvisi tarvittavat speksit. Nyt siis laillisesti nokalla isompi kone, joka ollut käytössä jo about 10 vuotta.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ainakin paperilla vaikuttaa viripotentiaalia olevan. 4-tappinen kansi, lyhyt (vasta)isku. Ton kun saa kiertämään yli 9000r/min, niin eiköhän ala tehoa olla 200Hv+ 8) Äänetkin voisi olla miellyttävät.

edit: jos saa kiertämään...

Kuva
Viimeksi muokannut Jarno, 01 Joulu 2005, 15:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

ookay dookay! :) Vai saa sen kiertämään niin paljon.. hmm... Paljonkohan saa laittaa rahaa että saa tehtyä noita virityksiä? Varmaan aika paljon... ;)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

varovainen arvio että eikohän siihen ~5000 euroa mene vähimmilläänkin. Mutta tollasen jarnon lähettämässä kuvassa olevan läppärungon toiselle puolelle saat multa huokeasti :lol:

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

GAMMA500 kirjoitti:Mutta tollasen jarnon lähettämässä kuvassa olevan läppärungon toiselle puolelle saat multa huokeasti :lol:
16-venttiilisessä on läppärungot jo tehtaalta lähtiessä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

pee kirjoitti: 16-venttiilisessä on läppärungot jo tehtaalta lähtiessä.
Ahaa, onko noi kuvassa orkkikset? Näyttää kovasti eräiltä tarvikerungoilta

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Enpä osaa nyt heti sanoa ovatko alkuperäiset. En ole hetkeen joutunut noita onneksi ihmettelemään. Arvauksena heittäisin, että ne alkuperäiset ovat Weberin tuotantoa, joten niitä varmaan saa tarvikkeenakin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta ne alkuperäiset eivät ainakaan istuneet noin korkealla. Ja pelkkien imukanavien pidennyksestä ei varmaan ole nopeakäyntisessä moottorissa hyötyä, vai?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

Alkuperäiset läppärungot ovat muistaakseni dellorton valmistamat.. tarkistan asian huomenna ja samalla vähän mittailen niitä..
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

lastu on ainakin edullisesti saatavana! kattele tuolta myydään osiosta! ite tilasin lastun sieltä ja tuntuis olevan osaavaa porukkaa, eikä hinta päätä huimaa 155e

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

jess.. termostaatin vaihdon yhteydessä hieman tutkiskelin noita läppärunkoja. Dellorton valmistamat! Kuten muistelinkin.. imusarjat lyhemmät kuin yllä olevassa kuvassa, heiman pienemmät ainakin ulkoisilta mitoilta ja imusarjan kiinnitys pyöreällä kumilutterolla.. Kuvassa taas näyttäisi ettei tule imusarjaa ollenkaan?!?!? :?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös tuon läppärungon "täysi" hyödyntäminen vaadi mappia, imusarjan muuttamista/poistamista ja ruiskutuksen täyttä remonttia?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 tehoa

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Tuo pata kiertää 11500rpm. Kaasutinkoneen ainakin saa kiertämään 9200, pojat kokeili. Kampiakseli ei vain vakiossa kestä tuota, tahtoo katkeilla. Tehdas takasi kuulemma 7200rpm, olen omaani taannoin huudattanut tuohon saakka jatkuvasti--> ei hajonnut.

Heitän tänne linkin kun ehdin, löytyy ohjeita. Halvin viritystapa on 16v pata, vakiona +130hp. Kulkee ihan mukavasti.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten Lisää tehoa?

Viesti Kirjoittaja markkul »

DragonForce kirjoitti:Miten Alfa 33 1.7 16v koneeseen saa lisää tehoa? Vai eikö saa mitenkään...
Paljonko haluat sijoittaa? Millaisen koneen haluat? Rahalla tuohon '92 malliinkin saa turbon. Noissa "uusien" turboamisessa kun on se päästömittaus ongelma, jonka maksaminen tuntuu rahan haaskaamiselta.

Tavallaan helpoitenhan sitä tehoa saa ahtamalla. Toisaalta jos oikeasti alkaa ahtamaan, niin pitää sinne uusia muitakin osia, eli pelkkä ahtimen pulttaaminen kylkeen ei riitä.

Toisaalta tuon auton luonteeseen sopii se vapari kone.

Sanoisin, että n. 3000e kun lyö kiinni, niin saa ihan mielenkiintoisen moottorin. Tuon voi porauttaa (kuulemma) 1,9l kokoon (hinta XXX?). Sitten hommaat uudet männät (jotkut kevyet, Wiseco, JE...). Mäntiin sopiva puristus nokkia ajatellen. Männät kustantaa varmaan jotain 500-1000e. Sitten kannet asiantuntevalle tekijälle, joka porttaa ne n. 1000e. Sitten uudet nokat. Tuohon varmaan aika kalliita, kun tarvitsee neljä (esim: http://www.colombo-bariani.com/catalogo ... c883cfc220
). Säädettävät nokkapyörät voivat olla paikallaan myös että saa ajotuksen kohdalleen.

Sitten vielä alakerran painotus, jos kampurassa on kestävyys ongelmia, niin sen voi nitrauttaa, joka kuulemma parantaa kestävyyttä jonkun verran.

Sitten ruisku kannattaa vaihtaa semmoseen malliin, että pääsee eroon siitä läppämallisesta ilmamäärän mittarista. Budjetti versio on esim. Megasquirt (www.megasquirt.info). Jos ruiskua ei vaihda ohjelmoitavaan, niin alkuperäinen pitää ainakin käydä ohjelmoimassa uudelleen, dynossa, että tulee sopiva. Suuttimien virtauksesta sen enempää tietämättä, voi olla että tarvitsee uudet ruutat, tai ainakin bensapainetta pitää nostaa.

Tuohonhan saa uutta ainakin Muukkoselta toisen mallisen pakosarjan, joskin hinta on aika suolanen. Tietty siitä jos ottaa mallia ja laskee pituudet sopiviksi kierrosalueelle ja teettää, niin voipi tulla halvempi ja parempi.

Jos rahaa jääpi yli, niin vauhtipyörän voisi vaihtaa teräksiseen kevyempään ja samalla hommata pitävämmän kytkimen ja asetelman (shinttereihin tuskin tarvitsee sekaantua).

Katalysaattori saattaapi vähän ahdistaa, kuten ehkä se loppuputkistokin noiden muutosten jälkeen. Katsastuksen kannalta katti on aika pakollinen. Lain mukaan sen kahdentaa, jolloin paketin pitäisi perjaatteessa virrata tuplaten paremmin (esim. Biltemasta pari). Eri asia on sitten saako niitä lämpimäksi, eli toimivatko kunnolla. Sitten on erikseen ne race-katit, mutta ne on aika tyyriitä.

Siinä olisi noita perus vaparin viritys vinkkejä. Kallista huviahan tuo on.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta ne alkuperäiset eivät ainakaan istuneet noin korkealla. Ja pelkkien imukanavien pidennyksestä ei varmaan ole nopeakäyntisessä moottorissa hyötyä, vai?
Ei noi kyllä orkkikselta näytä.

Kyllä pidemmästä imukanavasta voi olla hyötyä myös korkeilla kierroksilla. Tosin halkasijaa pitää kasvattaa, että virtaus saadaan pidettyä tarpeeksi isona. En nyt kyllä osaa sanoa, miten tommonen ilmaan hengittävä läppärunko (ei siis imukoteloon), kuten kuvassa käyttäytyy imuresonanssien suhteen. Ehkä samalla tavalla kuin koteloon tulovat imuputket, eli ehkä tommonenkin saadaan viritettyä resonanssien avulla. Jos kone käy todella korkeilla kierroksilla, voi olla jopa mahdollista tehdä niin pitkä kanava, että sataisi hyödynnettyä jopa ensimmäinen resonanssi, kun yleensä joudutaan käyttämään vasta jotain kolmatta.

Lisäksi tommosessa läppärungossa saadaan suutin kauemmas venttiilistä, jolloin seoksella on enemmän aikaa sekottua (päästöjen kannalta taas edullista että suihkutetaan ihan venan juureen). Esim. Ford GT40:ssä suutin on läppärungon ulkopuolella ennen läppää!

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Jos ihan oikeasti haluaa vähän, halvalla, tehoa lisää ja askarrella, niin suosittelisin seuraavaa:
hommaa Megasquirt, jolloin pääset eroon siitä läppämittarista. Sitten tarkistat niiden läppärunkojen kohdistuksen kanteen ja tarvittaessa raastat itse kannen sopivaksi. Samalla voi kanavista siistiä mahdollisia kökköjä (tuskin on paljoa).

Sitten tankkaat 98:sia ja viet auton dynoon säädettäväksi. Pääset vähintään samoihin teholisiin kuin chippaamalla (+11hp) (riippuu miten korkealle uskallat kierrättää stanu osilla :-).

Etuna vielä se, että ruiskun voi säätää niin, että osakuormalla mennään laihalla, jolloin kulutus putoaa, vaikka eipä tuo 33 16V mikään isoruokainen muutenkaan ole.

Pakosarjankin tietty voisi vääntää vielä uusiksi (ks. esim. se Muukkosen malli) ja sitten tempasta molempiin tuleviin pakosarjan putkiin katit perään.

Noihin riittänee 500e ja ainakin oppii samalla aika paljon (viimeistään kun jakohihna katkeaa 8000rpm kohdalla ;-).

Samalla tietysti hyvä käydä kone läpi kokonaisuudessaan jos haluaa (siis tiivisteet, tarvittaessa laakerit, männän renkaat), niin ei vuoda öljyäkään.

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Tai sitten vaan unohtaa suosiolla noi vaparin virittelyt.. :wink:

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Sauer kirjoitti:Tai sitten vaan unohtaa suosiolla noi vaparin virittelyt.. :wink:
:-) Älä ny! Pitäähän sitä olla unelmia. Tietysti voihan sitä ostaa 1,9 TDi Transportterin ja kuvitella sen kulkevan kovaa, kun siitä tulee mustaasavuakin ja ahtoja on toista kiloa. Turbohan siinäkin on.

Vastaa Viestiin