33 vaihteiston korjaus?!?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

33 vaihteiston korjaus?!?

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

Onko kellään neovoja ja niksejä miten tuon kirotun kakkosen synkron saa kunnolla tomimaan noissa 33:sissa?!? itse epäilen pari laatikko hajottaneena että vika ei ole niinkään itse synkrossa vaan ratasakselissa on päitäisvälystä... voisiko pitää paikkaansa?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

En osaa tuosta päittäisvälyksestä kyllä sanoa mitään, mutta aikoinaan täällä nimimerkillä kirjoitteleva herra kertoili, että se kakkosen ratas (tai jotenkin siihen liittyäv) olisi liian painava ja siksi ne synkrot ei kestä. Kun en nyt tarkalleen muista miten se menin, niin en yritäkkään kovin tarkasti kertoa, mutta jotenkin nelosvaihteen (muistaakseni) osa kävi siihen kakkoseen, ollen siis kevyempi ja näin auttaisi sen synkron kestämieen.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Synkrohan on jarru mikä jarruttaa ratasparin pyörintänopeudet samalle tasolle jotta vaihde voi kytkeytyä...

75:en vaihdelaatikkossa oleva GL-5 öljy on huono homma synkron toiminnalle, siinä paljon paineenkesto lisä-aineista mikä aiheuttaa synkrolle saman kuin vaseliini jarrulevylle... GL-4 olisi parempaa jos se riittäisi hypoidi malliselle perämurikalle joka taas tarvii GL-5:en.

mitä raskaampaa pyörivää massaa (kakkosen iso ratas) se joutuu jarruttaan niin aina kovemmalle se joutuu, keventämällä ratasta helpotetaan synkronoinnin hommaa ja nopeutetaan näin vaihteen kytkeytymistä.

Ruottissa tiettävästi keventelivät 75:en laatikon kakkosen ratasta sorvaamalla ohuemmaks, vois joku muukin tapa toimia, myös kakkosen välitystä lyhentämällä toinen isompi ratas tulisi pienemmäksi ja kevyemmäksi

kukahan osais tehdä optimoidun kakkosen rattaan vaikka titaanista... :mrgreen:

...niin, ja maalta kun olen puhun rattaista, en hammaspyöristä mutta sama asia kyseessä...:lol:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Omat rattaat kevensin poraamalla niihin reikäpiirin. Poraukset eivät ole läpi asti.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Abarth kirjoitti:Omat rattaat kevensin poraamalla niihin reikäpiirin. Poraukset eivät ole läpi asti.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203
Ihan siistin näköiset. Itse kun tekee, niin tulee tietysti se tasapainotus kysymys mieleen. Kaippa ne jossain koneistamolla tai vaihteistokorjaamolla pystyvät tasapainottamaan noitakin.

Saahan noita rattaita teetettyäkin. Jos ei ennen ole tehty, niin saattaa olla vaan kohtuu kallista, kun kuitenkin käyttöautosta lienee kyse. Jos on valmiit mitat, niin ei maksa niin paljoa, tosin suhteessa paljon kuitenkin.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Joo, tein noi pystykaraisella 3-akselisella CNC-jyrsinkoneella. Tasapainon tarkistin sellasella vermeellä, millä hiomakiviä tasapainotetaan. Balanssissa oli eikä painotusta tarvittu.

Mm. hammaspyöriä ja -akseleita teen päivittäin, vaihdetehtaalla kun töissä olen. Nää on tosin aika paljon järeämpiä 8)

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Abarth kirjoitti:Joo, tein noi pystykaraisella 3-akselisella CNC-jyrsinkoneella. Tasapainon tarkistin sellasella vermeellä, millä hiomakiviä tasapainotetaan. Balanssissa oli eikä painotusta tarvittu.

Mm. hammaspyöriä ja -akseleita teen päivittäin, vaihdetehtaalla kun töissä olen. Nää on tosin aika paljon järeämpiä 8)
Noniin :-) Eli tietää kehen ottaa yhteyttä, jos tarvitsee jotain kiekkoja tasapainottaa! Ei hoituisi kampuran/mäntäpaketin tasapainotus ;-?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

markkul kirjoitti: Noniin :-) Eli tietää kehen ottaa yhteyttä, jos tarvitsee jotain kiekkoja tasapainottaa!
Heh.. omalla vastuulla..
Ne kiekot tarttee tehä niin, ettei niissä oo tasapainotettavaa 8)
markkul kirjoitti:Ei hoituisi kampuran/mäntäpaketin tasapainotus ;-?
Ei pysty. GT-Motoriin vein omat.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Abarth kirjoitti:GT-Motoriin vein omat.
Pyysitkö mitään tarjouksia? Mulla meinaan olis koneistuksia tehtävänä ja toi on ollut yhtenä vaihtoehtona, mutta laiskalla päällä kun olen ollut, niin en ole jaksanut kysellä mitään hintoja mistään (osa syynä se, että vit****, kun maksaa kuitenkin paljon).

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

En pyytäny tarjouksia.
Mulla tasapainotettiin kampura ja vauhtipyörä. Oliskohan ne ollu jotain 50e tjsp.

Männät ja kiertokanget tasapainotin itse ihan vaan digitaalista talousvaakaa apuna käyttäen.

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

mutta mutta? entäs minun vaihteisto? :-D Joku jos tunnustaisi osaavansa korjata tuon minun laatikon niin voisin antaa sen ilomielin korjaukseen...
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

kyllä

Viesti Kirjoittaja vilperi »

tuo rutisemalla kestää viimeiset 50000km kun vaihtaa välikaasulla hitaasti (erittäin varovasti) niinkuin siilit suvunjatkoa. :-D
Ja matka jatkuu.
metallurg

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

kyllä oli hienoa ajaa ex-33:llani vaihdelaatikko rempan jälkeen, ku ei rutissu mihinkään suuntaan :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

Pasi kirjoitti:kyllä oli hienoa ajaa ex-33:llani vaihdelaatikko rempan jälkeen, ku ei rutissu mihinkään suuntaan :lol:
Mitäs teitte laatikko remontin yhteydessä?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Vaihdelaatikkoni korjauksesta on aikaa jo vuosia, mutta mikäli muistan oikein, laatikkoon ei tarvinnut ostaa uusia osia kakkosvaihteen synkronoinnin korjaamiseksi.
Vannomaan en mene, mutta muistaakseni synkronirenkaat käännettiin vain ympäri ja sillä tavalla saatiin esiin uudet kulutuspinnat tasaamaan hammaspyörien vauhtia.

Synkronirattaiden kääntäminen ei näin jälkikäteen ajateltuna, pari vaihteistoa purettuani, ole kovinkaan vaikea operaatio, mutta silloin olin vielä täysin tietämätön Alfan sielunelämästä, joten vein laatikkoni ammattilaisen ihmeteltäväksi.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Morjes!
Kyllä 33:n vaihteisto kuitenkin on sieltä hankalimmasta päästä, jos ei aiemmin ole laitellut. Esim. 75:n vaihteisto on huomattavasti yksinkertaisempi. Edellyttäen, että on monttu tai nosturi käytössä. 33:n laatikko vaatii tarkkuutta ja harrastemieltä. Se on totta, että uusia osia ei välttämättä tarvita. Jos 2-vaihteen synkronointi on huono apu löytyy 5-vaihteen kytkentärenkaasta joka vaihdetaan 1-2 välille ja 1-2 välin rengas 5-vaihteelle, niin päin että 1-vaihteen puoli, joka yleensä on kunnossa on 5:lla käytössä. Tämä siksi, että 5-vaihde käyttää vain kytkentärenkaan toista puolta, 6-vaihteen puoli on vapaa, koska ei ole sitä kuudetta vaihdetta. 33:n vaihyeisto on kyllä kohtuullisen järeää tekoa, joten se hiukan koettelee synkroja, mutta jos laittaa synkrot kuntoon eikä etenkään kylmänä revi vaihteita ,ilman keventämisiäkin pärjää.
Viimeksi muokannut Werneri, 11 Helmi 2006, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

hekakauhanen kirjoitti:
Pasi kirjoitti:kyllä oli hienoa ajaa ex-33:llani vaihdelaatikko rempan jälkeen, ku ei rutissu mihinkään suuntaan :lol:
Mitäs teitte laatikko remontin yhteydessä?
Muistaakseni sieltä vaihdettiin 1x rattaita (muistaakseni 2-vaihde) ja sitten sellattinen synkro rengas... jos jotain kiinostaa niin multa saisi ne vanhat osat sika halvalla ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin