156:n moottorit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Proi
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Helmi 2006, 15:04
Paikkakunta: Oulu

156:n moottorit

Viesti Kirjoittaja Proi »

Olen tässä kovasti harkinnut alfistien jaloon joukkoon liittymistä - olisi vähitellen aika vaihtaa aito japanilainen Almera neliovisempaan malliin ja mielummin tietty hieman korskeampaan oriin samalla :-D

Tuommoinen vm. '98-00 tienoilla oleva Alfa 156 on tuomittu aika soveliaaksi, nimenomaan hakusessa olisi pieni/keskikokoinen "vähän laadukkaampi" sedani - kilpailijoina lähinnä Volvon S40 ja ehkä VW Bora/Passatti. Kuitenkin kun mieli tekee autoa jossa on vähän luonnettakin niin Volvo ja VW vaikuttavat hieman perinteisiltä.

Kynnyskymysys onkin nuo moottorivaihtoehdot sitten! 1.6 oletan hieman köykäiseksi ja V6:kaan ei houkuttele nousevien kustannusten takia niin 1.8 tai 2.0 olisivat sitten sopivasti välillä. Tehopuolella ero näytti olevan noin 10kW ja 20Nm luokkaa eikä bensankulutuksessa suunnattomia eroja ollut. Onko tekniikassa jotain mikä kannattaisi ottaa huomioon näiden välillä, onko toisessa esim. odotettavissa kalliimpia korjauksia tai tyyppivikoja?

Periaatteessa 2.0 houkuttelisi hieman ärhäkämpänä ja näyttää myös olevan hyvin tarjolla, mutta jos 1.8 on muuten (taloudellisesti) järkevämpi ostos niin sellaista sitten. Kertokaapa rohkeasti mielipiteitänne! :?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

1.8 TS on pelittäny meikäläisellä aivan hyvin. Ei kait noissa suurempia kustannuseroja ole. Samat osat käy aika pitkälti sekä 2.0 ja 1.8 koneisiin.
Jakopäänhuollossa säästöä 1.8:n hyväksi koituu yhden kalliin hihnan verran.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kokoluokkaa lukuun ottamatta 156 painii kaikilta osin ihan eri sarjassa kuin esim. S40 tai Bora. :wink:

Ylläpitokuluissa ei varmasti tule olemaan suurta eroa 1,8TS:n ja 2,0TS:n välillä. 1,8:ssa ei ole tasapainoakselia, joten jakohihnaremontti on hieman edullisempi kuin kaksilitraiseen.
Kulkupuolessa suurin ero on alaväännössä, eli 1,8:ssa se on jonkin verran heikompi. Suuremmilla kierroksilla tämä pienempikin kone liikuttaa autoa rivakasti ja pesee varmasti kilpailijoiden kaksilitraiset koneet mennen tullen.

Joka tapauksessa, valitset kumman koneen tahansa, niin et varmasti tule pettymään.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo eipä itsellekään äkkiseltään tullut mieleen kuin että 1.8:sta puuttuu tasapainoakseli, eli tuo 60 tkm / 3v. välein tehtävä jakopääremontti on 1.8:iin hiukan halvempi. Etujarrulevyt on 2.0:ssa jäähdytetyt eli hiukan kalliimmat kuin 1.8:ssa, mutta paljon uskottavamman näköiset :wink: Muuten noissa ei isompia eroja taida olla. Itse en 1.8:lla ole kovin paljoa ajanut, joten en osaa ottaa kantaa että onko kulkupuolessa miten isoa eroa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eipä paljon lisättävää edellisiin. Molemmilla koneilla on tullut jonkin verran ajettua - ykskasilla enemmän - eikä niissä isoa eroa ole. Suorituskykyeroa kaventavat myös erilaiset välitykset.

1.8 ei ole ratkaisevasti halvempi ylläpitää, eikä 2.0 ratkaisevasti nopeampi. Tonnikuussatasiahan ei paljon Suomessa edes ole. Etsi ja osta yksilö.

PS. Se 1.8 on muuten melkein 1.7...

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

1,747l :P

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

156 valinta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kehoitan tekemään myös koeajolenkin V6 moottorisella! :-D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

minulla 1.8 koneella oleva 156 ja olen ollut todella tyytyväinen pirteään pikkulohkoon, ei jää jalkoihin!!! muuta infoa en sitten oikein pystykkään antamaan kun koneeseen tehtäviä remonteja ei ole oneksi osunut vielä kohdalle (koputtaa puuta) en pysty antamaan kun hyvää palautetta ja vertailu kohteeksi voin antaa edellisen autoni toyota carinan 2.0 moottorilla, jonka jälkeen alfa tuntui fantastiselta autolta kaikin puolin... ei muuta kun onnea etsintään ja tervetuloa remmiin!!! :-D
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 valinta

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Antieko kirjoitti:Kehoitan tekemään myös koeajolenkin V6 moottorisella! :-D
...Ei muuten kannata kokeilla kuutosta... :lol:
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Proi
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Helmi 2006, 15:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Proi »

Tuota, kävinkin jo tänään lähemmin tutkailemassa yhtä hopiakylkistä 156:sta Oulun Deltassa, kyllä voinee sanoa että aika todennäköisesti seuraava auto onpi Alfa. Koeajo puuttuu vielä, mutta vaikutelma oli kyllä varsin edustava jo hyrräämättäkin!

Delta-autoissa tuntuu olevan oman talon lisää aika rapsakasti noissa käytetyissä, 140k ajettu '99 ja lapussa 13900 kurkiauraa. En sitten tiedä onko tahalleen lyöty pari tonnia tinkivaraa päälle kun pikaisella silmäilyllä Suomen kallein noilla numeroilla. Voi olla että jos ei myyjä ole väittelytuulella niin tulee sitten etelämpää noudettua - tulisi vaan työasiat selvyyteen nyt niin voisi alkaa rahaa siirtelemään tililtä toiselle ;)

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tärkeimmät seikat tulikin jo ylempänä mainittu, eli 1.8 ja 2.0 ovat hyvin lähellä toisiaan. Aiemmassa 156 SW:ssäni oli 1.8 ja kierroksia käyttäen se kyllä eteni kiitettävästi. 2.0 koneella ei tule kierrätettyä läheskään yhtä paljoa, mikä on toisaalta harmi :lol: Kuutosen ylläpitokulut ovat toki hieman isommat, mutta kyllä se antaa myös vastinetta aavistuksen suuremmalle polttoaineen kulutukselle. Kunhan nyt löydät siistin ja hyvän yksilön, niin se on tärkeintä. Deltassa on varmaan tonnista kahteen tinkivaraa, mutta on sitä toki hieman yksityisilläkin. Käy ajamassa mahdollisimman montaa yksilöä, niin tiedät enemmän.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156:n moottorit

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Proi kirjoitti:..V6:kaan ei houkuttele nousevien kustannusten takia..
Tuo asia ei välttämättä ole noin. Omalla kohdalla 2.5 V6 on tullut edullisemmaksi kuin 2.0 TS 16V ennen sitä. Bensaa 2.5 V6 vie keskimäärin noin 1,5 - 2 litraa / 100 km enemmän kuin 2.0 TS 16V, mutta muuten on ollut edullisempaa (eli ei ole tarvinnut korjailla).

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Proi: olin samassa tilanteessa kuin sinä kaksi kuukautta sitten. Päädyin Volvon tms. sijasta ostamaan Alfa 156 2.0TS:n hieman epäluuloisena etenkin sen taloudellisuudesta. Mietin itsekin aluksi 1.6 - 1.8 -litraisia moottoreita, mutta saatavuus käytettynä oli aika heikkoa. Vakuutusmaksuissa eri moottorikoot tulevat yllättävän lähelle toisiaan. Uskalsin ostaa 160 tkm ajetun Alfan ja olen ollut todella tyytyväinen. Moottori lienee autossa yksi parhaista yksityiskohdista, veto on pehmeän voimakasta alhaalta saakka ja se todella reagoi kaasun painallukseen. Ei ole toki turbodieselmäisen raju, mutta kerrassaan ihana kone. Ja se kulutus! Näin talvella (alfamieheksi) rauhassa ajellessa olen saanut keskikulutukseksi auton omaa matkamittaria käyttäen 6.8 - 8.9 luokkaa olevia kulutuksia. Pienin tuli puolilastilla maantiellä, isoin 50/50 maantieajossa työmatkalla. Moottorissa on toki "ominaisuuksia", kuten pakkasella heijaava tyhjäkäynti ja samoin pakkasella laihat veto-ominaisuudet 2000-3000 kierrosten välillä aluksi. Vaan eipä nuo ole menoa haitanneet kun on tienny niiden kuuluvan mukaan kuvioon. Takana nyt joulukuun puolestavälistä 6000 kilometriä ongelmitta.

Olen ajellut 10-20 tkm Volvo S40 1.6-litraisella ja voin kertoa ettei autoista kannata puhua samana päivänä ajo-ominaisuuksien tai laatuvaikutelman osalta. Alfa on laadukas ja hiljainen, ajo-ominaisuuksiltaan terhakka ja toisaalta riittävän mukava ja levollinen. Bora tuntuu himpulalta, vaikka ajettavuushan on siinäkin ihan hyvä.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kivijärvi kirjoitti: Moottorissa on toki "ominaisuuksia", kuten pakkasella heijaava tyhjäkäynti ja samoin pakkasella laihat veto-ominaisuudet 2000-3000 kierrosten välillä aluksi.
eikös tuo kierrosten heijaaminen ole ominaista kelillä kuin kelillä? ainakin minulla, mutta sehän on ennemminkin ominaisuus kun vika

:-D ja olen kyllä huomannut tuon laihan vedon samoilla kierroksilla itsellänikin, tosin lämmittyään ei ole enää havaittavissa!
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

V6 ei heijaa tyhjäkäynnillä jos on kunnossa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikä myöskään TS.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Moottorien eroista: olen omistanut 75 2.0 T.S:n, 156 1.8 Superin ja nyt on tämä 2.0 JTS. V6 on tullut koeajettua ja onhan se tietenkin ylivoimainen tehoiltaan ja ilmeisesti tuo tehtaan ilmoittama reilun 17 litran kaupunkikulutus on yläkanttiin ilmoitettu. Mutta kyllä 1.8 Super erosi aivan merkittävästi noista kahdesta muusta omistamastani moottorin osalta. Ihan kuin olis ollut autolla ylähengitysteiden infektio. Mutta aina riippuu mihin vertaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mitäs eroa tuolla 1.8 superilla on TS:ään??? :shock:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei mitään.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

KauGoH kirjoitti:mitäs eroa tuolla 1.8 superilla on TS:ään??? :shock:
Ekojen 1.8 kanssa käytettiin TS- lisää ja myöhemmin se muuttui Superiksi. Samaan aikaan taisi puuratti vaihtua nahkaiseen. Mut toki Superitkin ovat TwinSparkeja.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Onko 1.6, 1,8 ja 2.0 yläkerran hilut kuinka erilisia spekseiltään?
Ovatko kansi/nokat/venttiilit vaihtokelpoisia?

1.6sta ainakin kahdella eri teholukemalla, minkä syyksi spekuloitu ajoituksenmuunninta tai sen puutetta.

Tehot menee kyllä aika hyvin tilavuuksien suhteessa.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Itse ostin 1.6 Ts:n Joulukuussa ja olen ollu tosi tyytyväinen.
Kulutuksessa ei ole varmaankaan kovin olennasita eroa 1.8 tai 2.0...
Tuo 1.6 on talvella vienyt n. 8 l/100 km...
Mutta kulkupuoli on todella hyvä ottaen huomioon ettö kone on 1.6:nen!
mulla on tehot 88 kW, en ole kuullutkaa muista 1.6 malleista???

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

156:ssa ei ole ollutkaan kuin tuota 120 hv versiota, mutta 147:ssa on 105 ja 120 hv mallit.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

KJS kirjoitti:156:ssa ei ole ollutkaan kuin tuota 120 hv versiota, mutta 147:ssa on 105 ja 120 hv mallit.
Ahaa...... :mrgreen:

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Proi kirjoitti:lisää aika rapsakasti noissa käytetyissä, 140k ajettu '99 ja lapussa 13900 kurkiauraa.
Viikonlopun lehdessä pisti silmään että Wetterille on kertynyt hyvä valikoima 156:ia, oletko käynyt katsomassa siellä.

Noista Superin ja 2.0TS:n eroista, kannattaa koeajaa molempia nimittäin koneiden luonteessa on eroa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joksa kirjoitti: 1.6sta ainakin kahdella eri teholukemalla, minkä syyksi spekuloitu ajoituksenmuunninta tai sen puutetta.
Ajoituksen muuntimella on varmaankin haettu lisää alavääntöä. Eroja koneissa on ainakin imuputkistossa, kannessa, nokka-akseleissa ja pakosarjassa. Ecu on molemmissa sama. Suurin tehoon vaikuttava tekijä taitaa olla imu-ja pakopuolen kuristus 105hp:ssä. 105hp koneita on vain 147:ssa niinkuin tossa ylempänä lukikin.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kahden 2.0 TS koneisen perusteella (156 ja 166) alan olla myös vahvasti sitä mieltä, että 2.5 V6 ei tule kalliimmaksi ylläpitää kuin nuo neloset, vaikkakuluttaakin vähä enemmän benzineä. Vähemmän hajoavia osia - elikkäs jakopää on ainaski kestävämpi - täytyy TSssä siirtyä 40 tkm:n hihnan vaihtoväliin (vs. v6sen 60-90 tkm), jotta voi olla varma että kestää ja sitten vielä ajoituksenmuunnin (ja öljynkulutus). Seuraava onkin sitten V6 jo noista syistä johtuen, vaikka TSsäkin kyllä pärjää (muttei säästä).
MP

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Gasolina kirjoitti: 105hp koneita on vain 147:ssa niinkuin tossa ylempänä lukikin.
Muuten näyttä olevan ristiin samoja kansia 1.6-2.0, kun yritin eperistä yytsiä.

Hyvä niin jos sopii, kun sattuu olemaan 1.6:sta lähtöisin oleva kansi varalla/ylimääräisenä. (Senhän voisi vaikka varapyöräkoteloon panna hihnankatkeamisen varalta).

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 valinta

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Antieko kirjoitti:Kehoitan tekemään myös koeajolenkin V6 moottorisella! :-D
Hohoo, teeppä tuo.

Jää TS kauppaan :lol:

Vastaa Viestiin