Rekisteröidyin sitten minäkin tälle mainiolle sivustolle vuosien seuraamisen jälkeen. Ongelma on seuraavanlainen: Menen käynnistämään lämpimässä hallissa seissyttä autoa (75 V6 3.0). Kaikki menee ihan normaalisti siihen asti kun koneen pitäisi jyrähtää käyntiin (virta päälle, mikään ylimääräinen varotusvalo ei pala, starttimoottori pyörittää normaalisti), mutta koneen käynnistymisen sijasta konehuoneesta kuuluukin räjähdys ja sieltä leviää savun hajua. Omien näköhavaintojeni ja Tiippanan vihjeiden perusteella totesin, että räjähdys oli heittänyt imusarjan pois paikaltaan . Mikä tällaista voi aiheuttaa? Tai siis joku sytytyshäiriö kai se on, mutta mikä siihen on syynä?
Näin on tapahtunut kahdesti noin vuoden välein. Onneksi ei ole ollut kiire minnekään (paitsi huviajelulle, on se uskomattoman hauska talviauto ).
No huh. Jotenkin sinne on päässyt bensaa höyrystymään..ja kun tulee kipunaa jostain, niin lähteehän se siitä. Hyvä, ettei koko auto lähtenyt..tai muuta pahempaa..
Ei ole ollut bensan hajua ilmassa eikä ole katalysaattoria. Ja se pamaus on aika hurja eli siinä voisi varmaan tulla isompaakin vahinkoa. Autolla ajetaan normaalisti vain viikonloppuisin ja ennen näitä tapauksia se on ollut viikon ajamatta. Voisiko asiaan vaikuttaa se, että aiemmin minulla oli tapana polkaista kaasua pari kertaa ennen moottorin sammuttamista? Luulisi, että ne höyryt ehtisivät haihtua viikossa.
Tuosta ryyppysuuttimen jumittamisesta en oikein osaa sanoa mitään. Normaalisti kun auton käynnistää, se käy tasaisesti tyhjäkäyntiä vähän alle 1.000 rpm ja koneen lämmetessä tyhjäkäynti nousee noin tuhanteen. Eli sen puolen pitäisi olla kunnossa.
Tuttu vika, minulla on konepellin pahvissa kulumatkin - ilmeisesti imusarja on posahtanut kiinni siihen ja edellinen omistaja on ajellut tyytyväisenä (tyhmänä!) menemään purkki irti.
Ko. edelliseltä omistajalta sain vinkin, miten tuon voi välttää. Osviittaa löytyy auton manuaalistakin, jossa sanotaan, että koneessa on jonkinlainen starttiautomatiikka, joka hoitaa homman ilman apuja - ei vaadi kuin muistaakseni polkaisun ennen virta-avaimen kääntöä jos kylmä keli.
Tässä kuitenkin edesmenneen edellisen omistajan kommentti: "Älä koskaan pumppaa kaasua käynnistyksen aikana kun kone pyörittää - koskaan".
En ole polkenut, eikä ole posahtanut.
Täytyy kyllä sanoa, että sen jälkeen on konekin vaihtunut sellaiseen, josta ei kuulu kalkatusta ja joka ei pukkaa häkää niin että linnut kuolevat puista.
Tuota sammuttamisen yhteydessä polkemista minäkin olen harrastanut - kun isot pojat ovat tehneet niin. Tosin kukaan ei ole koskaan kertonut, mitä hyötyä siitä on. Oletan sen olevan perua jostain 2-tahtiaikakaudelta, eikä sillä ole varmaankaan mitään vaikutusta sähköisellä bensapumpulla varustettuun L-Jetroniciin.
ruisku--->jos kaikki kunnossa niin ei kaasua tartte käynnistäessä sen paremmin kuin sammuttaessa. Ennen virta-avaimen vääntöä kaasuttelulla on psykologinen vaikutus, suuttimista ei tule mitään eikä muuta tapahdu kun että vaijeri liikkuu.
Carlo Coppa kirjoitti:Omien näköhavaintojeni ja Tiippanan vihjeiden perusteella totesin, että räjähdys oli heittänyt imusarjan pois paikaltaan . Mikä tällaista voi aiheuttaa? Tai siis joku sytytyshäiriö kai se on, mutta mikä siihen on syynä?
Ei ole tullut tietääkseni mitään vaurioita. Ja sitäpaitsi sen imusarjan paikalleen ruuvaaminen on ainoa huoltotoimenpide, jonka olen osannut Alfoihini tehdä!
GAMMA500 kirjoitti:ruisku--->jos kaikki kunnossa niin ei kaasua tartte käynnistäessä sen paremmin kuin sammuttaessa. Ennen virta-avaimen vääntöä kaasuttelulla on psykologinen vaikutus, suuttimista ei tule mitään eikä muuta tapahdu kun että vaijeri liikkuu.
Hmm. Saksalaisvalmisteisessani lukee jo ohjekirjassa, että yli -15 asteen pakkasessa pedaali (kaasu) puoleenväliin ja sitten vasta starttia. Ja kysessähän on siis ruisku, tosin Siemensin ohjauksella ja ei sähköisellä polkimella.
Boxer33 kirjoitti:
Hmm. Saksalaisvalmisteisessani lukee jo ohjekirjassa, että yli -15 asteen pakkasessa pedaali (kaasu) puoleenväliin ja sitten vasta starttia. Ja kysessähän on siis ruisku, tosin Siemensin ohjauksella ja ei sähköisellä polkimella.
Vai niin. En tiedä noista uusista systeemeistä enkä etenkään siemensin. Mutta L-jetronic tai motronic mitä noissa 80-90 luvun autoissa on ei vaadi kaasua, tarkemmin sanoen se on kielletty ohjekirjassa. katalysaattoritonta tietty saa pumppailla jos huvittaa mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos värkit on kunnossa. Voi vaikka räjähtää
Kyllä ainakin 164:n ohjekirjassa kehotettiin painamaan kaasu puoleen väliin jos ei muuten tykkää käynnistyä. Huuhtelee palotilat paremmin jos suuttimet ovat vähän vuotaneet tms.
Sehän on tosiaan yks lysti mitä kaasulla tekee silloin kun kone ei käy.
Joo näköjään, 164:n ohjekirjassa sanotaan lämpimän moottorin kohdalla että "paina kaasupoljinta kevyesti jos auto ei heti käynnisty" . Itse oon totutellut olemaan koskematta vähäpäästösessä kaasupolkimeen aina kun kone ei käy, tiedä sitten onko hätävarjelua, oma katti ainakin kestänyt 16 vuotta vaikka on saanut kyllä raakaa bensaakin ihan kyllikseen.