Selessä pykälä ei pysy päällä
Valvoja: Moderators
Selessä pykälä ei pysy päällä
Vm. 1999 156:ssa viikko sitten lauantaina ei tahtonut mennä vaihteet päälle (pakkasta -20 astetta). Pomppaa heti vapaalle ja selen varoitusvalo vilkkuu kojelaudassa. Ajattelin Selen jotenkin jäätyneen ja vaihteet toimivatkin auton lämmittyä. Viikon varrella homma kuitenkin toistui ja tänään en päässyt edes pois pihasta (pakkasta on ollut koko ajan, nyt kuitenkin reilusti vähemmän). Tarkistin äsken vaihteiston öljyt ja säiliö olikin käytännössä tyhjä!!! Auto on huollettu marraskuussa. Delta-autosta en tänään saanut öljyjä, mutta hain läheisestä autotarvikeliikkeestä Mobil Mobilude 1 SHC SAE 75W-90 API GL5 öljyt. Voiko tätä lisätä autoon?? Ja tietäville kysymys, voiko öljyt olla tosiaan kadonneet ja osaako kukaan sanoa mistä koko homma selen probleema voisi kiikastaa?
Kiitos kommenteista. Lisäsin äsken tuota Mobilin öljyä, sitä meni vain n. 0,4l. Enää ei selen merkkivalo palanut ja vaihteetkin alkoivat loksahtamaan hyvin muutaman vaihdevivun liikkeen jälkeen. Tarkistin öljyn uudelleen lyhyen käynnin jälkeen ja öljy muistutti valkoista vaahtoa!?! Onko tämä normaalia tai mistä asia johtuu?
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Kun kaksi erilaista öljyä sekoittuu toisiinsa voi olla mahdollista..
Että laatikko ei välttämättä toimi kunnolla, koska öljyt vaahtoaa.
Öljyissä on monen moista kemikaalia mm puhdistusaineita ja fairyvaahdoltahan se öljyvaahto näyttääkin.
Kun öljy on nestemäisessä muodossa, öljymolekyylit kiinnittyvät lähes kaikkiin pintoihin johon vain mahtuvat ja voitelevat.
Kun taaseen tuo vaahto ei voitele juurikaan mitään.
Elikkä heti ensitilassa menet ja vaihdat laatikko öljyt kunnolla uudestaan.
Tietysti ensin pitää selvittää minne öljy meni?
Takas Teltaan, kenties?
Että laatikko ei välttämättä toimi kunnolla, koska öljyt vaahtoaa.
Öljyissä on monen moista kemikaalia mm puhdistusaineita ja fairyvaahdoltahan se öljyvaahto näyttääkin.
Kun öljy on nestemäisessä muodossa, öljymolekyylit kiinnittyvät lähes kaikkiin pintoihin johon vain mahtuvat ja voitelevat.
Kun taaseen tuo vaahto ei voitele juurikaan mitään.
Elikkä heti ensitilassa menet ja vaihdat laatikko öljyt kunnolla uudestaan.
Tietysti ensin pitää selvittää minne öljy meni?
Takas Teltaan, kenties?

- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Ettet nyt vaan laittanut väärää öljyä?
Ymmärtääkseni lisäsit vaihteistoöljyä (laatikon) selespeedin vaihteensiirron hydrauliöljyn (Tutela CS speed) sekaan. Jos näin on niin vältä ajamista ja heti maanantaiaamuna deltaan vaihdattamaan oikeat öljyt hydrauliboksiin. Automaattivaihteistoöljy (ATF) olisi ollut lähempänä oikeata tavaraa, vaikkei sekään ymmärtääkseni joidenkin foorumin postauksien mukaan seleen sovellu.
Selen kanssa on normaalia että hydrauliöljyä vähän kuluu, varsinkin kovilla pakkasilla kun tiivisteet saattavat fuskata. Huolissaan kannattaa olla vasta jos joudut lisäämään puolen vuoden sisään saman verran.

Ymmärtääkseni lisäsit vaihteistoöljyä (laatikon) selespeedin vaihteensiirron hydrauliöljyn (Tutela CS speed) sekaan. Jos näin on niin vältä ajamista ja heti maanantaiaamuna deltaan vaihdattamaan oikeat öljyt hydrauliboksiin. Automaattivaihteistoöljy (ATF) olisi ollut lähempänä oikeata tavaraa, vaikkei sekään ymmärtääkseni joidenkin foorumin postauksien mukaan seleen sovellu.
Selen kanssa on normaalia että hydrauliöljyä vähän kuluu, varsinkin kovilla pakkasilla kun tiivisteet saattavat fuskata. Huolissaan kannattaa olla vasta jos joudut lisäämään puolen vuoden sisään saman verran.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Väärät öljyt. Sele on todella tarkkaa juuri oikeasta öljystä ja Tutela CS Speed on suuniteltu juuri tuohon järjestelmään.
Itse kokeilin laatuvaatimukseltaan tismalleen oikeaa ATF DIII öljyä mutta sekään ei toiminut toivotusti eli vaihdoin Tutelat ja vaikutus oli selvä; vaihteisto toimii kuten pitää.
Ne öljyt on muuten itsekin ihan helppo vaihtaa jos vain jonkin verran autoa osaat ropata.
Luepa vielä tämä ketju kokemuksistani ´väärillä´öljyillä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7493
24e/litra maksaa deltassa Tutelat.
Itse kokeilin laatuvaatimukseltaan tismalleen oikeaa ATF DIII öljyä mutta sekään ei toiminut toivotusti eli vaihdoin Tutelat ja vaikutus oli selvä; vaihteisto toimii kuten pitää.
Ne öljyt on muuten itsekin ihan helppo vaihtaa jos vain jonkin verran autoa osaat ropata.
Luepa vielä tämä ketju kokemuksistani ´väärillä´öljyillä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7493
24e/litra maksaa deltassa Tutelat.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Selessä pykälä ei pysy päällä
Jos/kun tätä olet laittanut hydraulijärjestelmään niin ei kannata startata autoa lainkaan tai edes avata kuskin ovea koska jo silloin lähtee pumppu pyörimään. SHC sopii vaihteistoon mutta ei missään nimessä Selespeedin vaihteistorobotin hydrauliikkaan eli siihen konepellin alla olevaan säiliöön.Dollar kirjoitti:Mobil Mobilude 1 SHC SAE 75W-90 API GL5 öljyt. ?
No, ajelin väärillä öljyillä auton huoltoon (auto milano). Vaihteet toimivat hämmästyttävän hyvin väärillä aineilla
. Nyt huollossa koko vaihteistojärjestelmä on huuhdeltu oikeilla öljyillä ja tarkistettu. Vuotokohta on kuulemma vaihdelaatikon ja kytkinsylinterin välissä... Vuotaa vähitellen. Sylinterin hinta on kaiketi aika korkea, joten joutuu miettimään josko sen joutuu siihen vaihtamaan ennenkuin vuoto äityy pahemmaksi.

Joo, pahempaa vahinkoa ei päässyt käymään. Järjestelmähän on nerokas, koska ei päästä järjestelmää vahingoittumaan vian ilmetessä. Minun tapauksessa, kun öljyt olivat vähissä vaihde pysyi vapaalla ja varoitusvalo vilkkui kojetaulussa. Hydrauliikkalaatikon hinta liikkuu kaiketi 2000e nurkilla, joten ihan huvikseen sitä ei viitsi vaihtaa. Itse pitää seurata nyt tilannetta ja lisätä öljyä tarvittaessa- sitähän tosiaan menee koko järjestelmää vain 0,6 litraa. Hydrauliikaahan on valmistanut Magneti Marelli ja sama loota löytyy esim. Ferrari 355 F1- vaihteistosta....