Tuonti-Alfojen omistajat: tyytyväisyys veropäätöksiin?
Valvoja: Moderators
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tuonti-Alfojen omistajat: tyytyväisyys veropäätöksiin?
Palstalla taitaa olla useita Saksasta tai muualta Alfan tuoneita. Miten tyytyväisiä olette olleet Alfojenne veropäätöksiin? Ovatko päätösten mukaiset verot olleet ennakkoon odotetun suuruisia tai pienempiä/suurempia kuin odotitte?
Kyselen tätä lähinnä siksi kun kiinnostaa tietää miten verottaja/tulli kohtelee Alfoja eli ottaako se hyvin huomioon Alfojen hinnanpudotuksen määrän Suomessa verotusarvoja määrittäessään?
Kyselen tätä lähinnä siksi kun kiinnostaa tietää miten verottaja/tulli kohtelee Alfoja eli ottaako se hyvin huomioon Alfojen hinnanpudotuksen määrän Suomessa verotusarvoja määrittäessään?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
www.carf.fi löytyy pitkä lista tuonti Alfojen veropäätöksiä.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kiitos rami ja KJS vastauksista. Nuo KJS:n mainitsemat veropäätökset löytyvät myös tullin ja esim. ottoauto.de:n sivuilta. Minua kiinnostaa lähinnä se, että miten auton tuoneet ovat kokeneet sen, että onko tullin määräämä vero vastannut odotuksia.
Voisihan tuota jossain vaiheessa harkita, että vertaisi tullin arpomien verotusarvojen perusteella laskettavia pyyntihintoja markkinoilta löytyviin pyyntihintoihin. Täytyy miettiä tällaisen vertailun tekemistä jossain vaiheessa jos vaikka intoa riittäisi moiseen.
Voisihan tuota jossain vaiheessa harkita, että vertaisi tullin arpomien verotusarvojen perusteella laskettavia pyyntihintoja markkinoilta löytyviin pyyntihintoihin. Täytyy miettiä tällaisen vertailun tekemistä jossain vaiheessa jos vaikka intoa riittäisi moiseen.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
'99 GTV 1.8 aj. 91tkm, verotettu kaksi vuotta sitten ja vero oli jonkun reilut 6100 euroa. Muutaman satasen tuli enemmän kuin etukäteen oletettiin, arviota oli kylläkin vähän hankala tehdä kun lienee ainoa maahantuotu GTV tällä koneella eikä tuohon aikaan ollut vielä muitakaan versioita kovin montaa tullattu.
- Epäkelpokeräilijä -
http://www.autovero.fi/uutinen.php?uid=33Ricambi kirjoitti:Eniten v...tuttaa se että autoverosta peritään vielä arvonlisävero, ihmettelen että minkä logiikan kautta verosta peritään vielä veroa . Tästä aion valituksen tehdä mutta pitää miettiä tarkkaan miten muotoilee kirjelmän.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Eli vuonna 2004 puolet vähemmän ajettu, 2 vuotta vanha auto = 26.900,-Ollie kirjoitti:Toin viime keväänä '02 GTV 3.0:n. Heinäkuussa 2005 Tulli arpoi vertusarvoksi 31.400,-
Marraskuussa 2004 vastaavan, mutta puolet vähemmän ajetun verotusarvoksi oli päätetty 26.900,- ...
Olli
Vuonna 2005 puolet enemmän ajettu, 3 vuotta vanha auto = 31.400,-
Tuon ensimmäisen tapauksen ollessa lähellä sydäntäni , olenkin aina sanonut (mm. monessa ketjussa täälläkin) että käyttäkää nyt hyvät ihmiset noita tuontiliikkeitä sen sijaan että tullaisitte autonne itse.
Anyway, toivottavasti valituksesi menee läpi (vaikka allekirjoittaneen moottori-/vuosimalliyhdistelmä ei enää olekaan ainoa maassa).
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Minkä takia Suomi voi ottaa veroa tuontiautoista koska suomi on mukana EU:ssa niinkuin Ruotsikin missä minä asun ?? Minä toin Saksasta GTV V6 TB:n ruotsiin 1,5 vuotta sitten sen rekisteröinti maksio n.400 euroa siinä kaikki ! Ei ole tarkoitus sirottaa suolaa haavoihin , ihmettelen vaan millä perusteella Suomi saa verottaa...
/Juha
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Däng juu kaikille vastanneille! Hmm...mitähän tästä kaikesta päättelisi..no ehkäpä Alfan verottaminen on hiukan keskivertoa vaikeampi kun kyseessä on harvinaisempi merkki. Aika moni on kuitenkin ollut kohtuu tyytyväinenkin määriteltyyn verotusarvoon.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Juu haastetta voi olla tullimiehillä verotusarvon määrittämisessä kun harvinaisempaa peliä on tuomassa. Silloin kun itse suunnittelin barchettan tuontia, niin niitä oli 3 kpl maassa eikä yhtään käytettynä tuota eli aika vaikeaa oli etukäteen haarukoida verojen määrää.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitäs mieltä, olisiko tässä valittamisen aihetta?? Onko tietoa onko joku peräti saanut joskus valituksen läpi??Aarghska kirjoitti:Nooh, itse en ainakaan kovin tyytyväinen ollut, mutta minkäs teet.
156 2.4JTD -99 181tkm 5361,90 €
Mielestäni aika julma, jos vaikka vertaa esim:
156 2.5V6 -99 139tkm 4174,48 €
Luin noita valitusohjeita, ja pitäisi saada dokumenttia mukaan, lähinnä siitä että 156 2,4 JTD ja 2.5V6 olleet suunnilleen samanhintaisia uutena (-99). Mutta mistäköhän sellaista kaivelisi??
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Mä maksoin marraskuussa -99 156 2,4JTD:stä veroja 5300,-. Ja mittarissa seisoi tuona hetkenä 131tkm.
Niin ja autoveroon suht tyytyväinen. Omissa pikkulaskelmissani joita etukäteen suoritin, unohdin tuon veroa verolle jutun. Eli ilman sitä olisin ollut lähempänä arviotani.
Niin ja autoveroon suht tyytyväinen. Omissa pikkulaskelmissani joita etukäteen suoritin, unohdin tuon veroa verolle jutun. Eli ilman sitä olisin ollut lähempänä arviotani.
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)
Rolle kirjoitti:Ainahan kannattaa valittaa, ei maksa mitään. Q4:sta en tosin valittanut, mutta tuli kuitenkin 300 euroa vielä takaisin korkoineen yli vuosi päätöksen jälkeen. En tiedä miksi enkä enää muista omistinko edes auton enää silloin
Sama juttu, oli mullakin ekaa kertaa pääomatuloa. 10 euroa muistaakseni
Siis toitko auton marraskuussa -99, vai onko se auton ikä? jos ikä niin milloin toit auton? Onko muuten farkku vai sedan? miten varusteet? Pitää katsos vertailla..Basswood kirjoitti:Mä maksoin marraskuussa -99 156 2,4JTD:stä veroja 5300,-. Ja mittarissa seisoi tuona hetkenä 131tkm.
Niin ja autoveroon suht tyytyväinen. Omissa pikkulaskelmissani joita etukäteen suoritin, unohdin tuon veroa verolle jutun. Eli ilman sitä olisin ollut lähempänä arviotani.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
156 2.4 JTD 100kW 4D diesel 199905 181 6.5 28 16211 14650.00 5361.90 200511 30.00
On varmaan tosta kyse, kts. www.ottoauto.de
On varmaan tosta kyse, kts. www.ottoauto.de
Eli tuo siis juuri minun auto..Rolle kirjoitti:156 2.4 JTD 100kW 4D diesel 199905 181 6.5 28 16211 14650.00 5361.90 200511 30.00
On varmaan tosta kyse, kts. www.ottoauto.de
mutta verrataanpas (basswoodin) alfaan:
156 2.4 JTD diesel 199906 131 6.5 20 15900 14355.00 5253.93 200512 30.00
Eli kumpikin auto 6.5v vanhoja verotushetkellä, ainoa ero että mun auto ajettu 50tkm enemmän ja veroa n.100€ enemmän.. Ei kovin reilua..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Mersufoorumilta lainattu esimerkki kuinka tasaarvoinen nykyinen tuontiverotus on:
"Melkoisen kuopan Tulli taas itselleen kaivoi julkaistessaan noita mallisarjakohtaisia prosentteja. Olisivat vaan pysyneet yleisprosenteissa!
Tässä muutama KUVITTEELLINEN esimerkki eriarvoisuudesta:
Esimerkki 1
* Kalle on tuonut kuvitteellisen ME E390GT -mallin maahan 10/2004. Veroprosenttia ei ole löytynyt ja verotettu 29% mukaan. 11/04
* verovalitus jätetty 11/2005
*Tulli julkaisee 16.2 2006 mallisarjaprosentin, joka on 20%
* Tulli julkaisee 5/06 yksilöidyn veroprosentin E390GT -mallille, joka on 55%
* Tulli antaa vastineen verovalitukseen 9/06 ja asia etenee hallinto-oikeuteen.
* päätös HHO:sta joka on ???????? (Oma veikkaukseni on, että vero on jotain 20 ja 55% välillä, luultavimmin 29% koska lisää ei tarvitse Tullille päin maksaa ja yksilöllinen 55 prosentti on ollut määriteltynä vastineen antamisen aikana...)
Esimerkki 2
* Jamppa tuo maahan samanlaisen, joskin kuvitteellisen E390GT -mallin viikolla 9 vuonna 2006.
* Tulli tekee autoveropäätöksen päivässä ja vahvistaa veroprosentiksi 20% (=mallisarjakohtainen veroprosentti).
* Tulli julkaisee 5/06 yksilöidyn veroprosentin E390GT -mallille, joka on 55%. SO WHAT, verotus jää voimaan 20% mukaan koska lisää ei tarvitse maksaa ...
Esimerkki 3
* Jukka tuo samanlaisen, mutta kuvitteellisen E390GT -mallin maahan 6/06
* auto verotetaan 55 prosentin mukaan koska arvo löytyy
Näin siis samalle autolle on saatu laillisesti 3 eri veroprosenttia; 20, 29 ja 55.
Suuri kysymys kuuluukin, mikä meni pieleen ja ovatko kansalaiset yhdenmukaisia Tullin edessä?"
"Melkoisen kuopan Tulli taas itselleen kaivoi julkaistessaan noita mallisarjakohtaisia prosentteja. Olisivat vaan pysyneet yleisprosenteissa!
Tässä muutama KUVITTEELLINEN esimerkki eriarvoisuudesta:
Esimerkki 1
* Kalle on tuonut kuvitteellisen ME E390GT -mallin maahan 10/2004. Veroprosenttia ei ole löytynyt ja verotettu 29% mukaan. 11/04
* verovalitus jätetty 11/2005
*Tulli julkaisee 16.2 2006 mallisarjaprosentin, joka on 20%
* Tulli julkaisee 5/06 yksilöidyn veroprosentin E390GT -mallille, joka on 55%
* Tulli antaa vastineen verovalitukseen 9/06 ja asia etenee hallinto-oikeuteen.
* päätös HHO:sta joka on ???????? (Oma veikkaukseni on, että vero on jotain 20 ja 55% välillä, luultavimmin 29% koska lisää ei tarvitse Tullille päin maksaa ja yksilöllinen 55 prosentti on ollut määriteltynä vastineen antamisen aikana...)
Esimerkki 2
* Jamppa tuo maahan samanlaisen, joskin kuvitteellisen E390GT -mallin viikolla 9 vuonna 2006.
* Tulli tekee autoveropäätöksen päivässä ja vahvistaa veroprosentiksi 20% (=mallisarjakohtainen veroprosentti).
* Tulli julkaisee 5/06 yksilöidyn veroprosentin E390GT -mallille, joka on 55%. SO WHAT, verotus jää voimaan 20% mukaan koska lisää ei tarvitse maksaa ...
Esimerkki 3
* Jukka tuo samanlaisen, mutta kuvitteellisen E390GT -mallin maahan 6/06
* auto verotetaan 55 prosentin mukaan koska arvo löytyy
Näin siis samalle autolle on saatu laillisesti 3 eri veroprosenttia; 20, 29 ja 55.
Suuri kysymys kuuluukin, mikä meni pieleen ja ovatko kansalaiset yhdenmukaisia Tullin edessä?"
Juu eli toin auton ihan maraaskuussa -05. Auto on -99 mallinen. Sedan-mallinen ja varusteteita löytyy. Päällimmäisinä mieltä lämmittävät mutta perskankkuja jäädyttävät Momon nahat (penkin lämppärit rikki). Airbageja on neljät, sähköluukku ja tietysti autom.ilmastointi.Aarghska kirjoitti:Siis toitko auton marraskuussa -99, vai onko se auton ikä? jos ikä niin milloin toit auton? Onko muuten farkku vai sedan? miten varusteet? Pitää katsos vertailla..Basswood kirjoitti:Mä maksoin marraskuussa -99 156 2,4JTD:stä veroja 5300,-. Ja mittarissa seisoi tuona hetkenä 131tkm.
Niin ja autoveroon suht tyytyväinen. Omissa pikkulaskelmissani joita etukäteen suoritin, unohdin tuon veroa verolle jutun. Eli ilman sitä olisin ollut lähempänä arviotani.
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)
Oletteko tälläistä kokeilleet? Tullin veropäätökset 2003->
http://www.yleisavain.com/cgi-bin/verotusarvot.pl
Alfalla melkein kaikille malleille 29%, joten ei taida tullin omat tiedot pitää paikkaansa...
http://www.yleisavain.com/cgi-bin/verotusarvot.pl
Alfalla melkein kaikille malleille 29%, joten ei taida tullin omat tiedot pitää paikkaansa...
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mä yllätyin ainakin kohtuullisen iloisesti kun veropäätös tuossa alkusyksystä putosi postiluukusta. 2.5 V6 11/97, lasissa tuontihetkellä oli 125tkm, verot karvan verran päälle 3500e. Olin valmistautunut neljään tonniin tai päällekin, joten olin tyytyväinen.
Tullissa listasin kyllä kaikki pienimmätkin keksimäni auton arvoon vaikuttavat "viat", mutta eipä tuo juuri tulosta tuonut. Pari sataa euroa sain pois verotusarvosta kunnon perusteella. Kannattaa yrittää kuitenkin.
Tullissa listasin kyllä kaikki pienimmätkin keksimäni auton arvoon vaikuttavat "viat", mutta eipä tuo juuri tulosta tuonut. Pari sataa euroa sain pois verotusarvosta kunnon perusteella. Kannattaa yrittää kuitenkin.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
No niin. nyt tuli tullin autoveropäätös. Kyseessä siis -99 Spider 2.0 TS ml. 118 tkm. Maksettavaa tuli autovero+alv 4103+902=5005 Eur. Yleinen pyyntihinta on tullin mukaan 15823 eur. Mikä tässä on mielenkiintoista, että auton arvonmääritys on tehty kahden nettiauton ilmoituksen perusteella. Siellä on ollut kaksi -97 Spideriä toinen ajettu 145 tkm, toinen 106 tkm. Hintapyynnöt 12800 ja 13800 eur. Kuinkahan luotettavana tilastomatemaattisesti voidaan pitää tällaista menettelyä. Tämän jos olisi tietänyt etukäteen, olisi itse kannattanut laittaa nettiautoon tekaistuja Spider-ilmoituksia halvalla hinnalla...
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
11/06 tuotatin 166 2.4 Jtd 2002:sen Italiasta. Mittarissa oli 90 tkm. Ensimmäisessä lapussa veroja olisi ollut 8052€, eikä hintaa oltu pystytty määrittämään Grey Henin kautta, vaan sen oli tehnyt markkina-arvoryhmä (marvo). Tein jo jonkinlaisen valituksen kaikkine pykälineen, jonka sitten vedin poiskin, koska jono hallinto-oikeuteen on niin julmettu. Etsin netistä edullisimmat mahdolliset 166:set ja lähetin niistä kopsut marvoon ja pyysin uutta arviota esittämieni esimerkkien valossa. Myönsivät aiemman arvion olevan tehty kahden esimerkin avulla. Uudessa päätöksessä veroja tuli maksettavaksi 6300€, eli wanhan kymppitonnin verran tultiin alaspäin Oli melkoisen metsässä tuo aiempi arvio, joskin syyttömiähän he ovat siihen, ettei täällä ajeta laajemmin 166:silla Veikkaan, että -02 riisseli 166:sen saisi jo alle 6000€ veroilla Suomeen, eikä se ole yhtään paha hinta tällaisesta "laatuautosta".
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ok, mulla 19.6 jätetty, eli laittomalla autolla ajellaan tällä hetkellä. Noita veropäätöksiä ilmeisesti kierrätetään Kiinan kautta sen jälkeen kun ne on tehty, sillä muillakin on päivätty yli viikko ennenkuin on luukusta kolahtanut, ja leimaahan ei kuoressa oleheme kirjoitti:^Jätin autoveroilmoituksen 15.6, autoveropäätös on päivätty 13.9.
Kyseessä ei Alfa mutta aihepiiri täsmää.
Käsittelyt varmasti kestävät; omassa tapauksessa tulli ei keksinyt käypää arvoa ilman markkina-arvoryhmän määrittelyjä omalle E30 koriselle amisharvinaisuudelle. Käsittelyyn kului aikaa yli kaksi kuukautta - verojen määrä tullin ohjeita ja laskukaavoja käyttäen suurinpiirtein 50% pieleen => valitus lähti, liitteeksi laitoin mm. tullin omat ohjeet.
Jos markkina-arvoksi otettaisiin suoraan kauppakirjan summa, käsittelyyn kuluisi aikaa useita minuutteja per tapaus - puhumattakaan säästöistä mitä käsittelyn sujuvuudella ja selkeydellä saataisiin aikaan. Tällöin koko tullauksen ja rekisteröinnin voisi hoitaa katsastuskonttorilla yhdellä kertaa.
Nykysystemissä ole järkeä pätkän vertaa. "sadan euron" autoveron keräämiseen käytetään "200 euroa" rahaa
Käsittelyt varmasti kestävät; omassa tapauksessa tulli ei keksinyt käypää arvoa ilman markkina-arvoryhmän määrittelyjä omalle E30 koriselle amisharvinaisuudelle. Käsittelyyn kului aikaa yli kaksi kuukautta - verojen määrä tullin ohjeita ja laskukaavoja käyttäen suurinpiirtein 50% pieleen => valitus lähti, liitteeksi laitoin mm. tullin omat ohjeet.
Jos markkina-arvoksi otettaisiin suoraan kauppakirjan summa, käsittelyyn kuluisi aikaa useita minuutteja per tapaus - puhumattakaan säästöistä mitä käsittelyn sujuvuudella ja selkeydellä saataisiin aikaan. Tällöin koko tullauksen ja rekisteröinnin voisi hoitaa katsastuskonttorilla yhdellä kertaa.
Nykysystemissä ole järkeä pätkän vertaa. "sadan euron" autoveron keräämiseen käytetään "200 euroa" rahaa
VMP
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Tervetuloa joukkoon!Ricambi kirjoitti:Eniten v...tuttaa se että autoverosta peritään vielä arvonlisävero, ihmettelen että minkä logiikan kautta verosta peritään vielä veroa . Tästä aion valituksen tehdä mutta pitää miettiä tarkkaan miten muotoilee kirjelmän.
Tämä "arvonlisävero" ei ylimmän verojohdon EY-tuomioistuimelle antamien selvitysten mukaan ole arvonlisävero vaan arvonlisävero -niminen vero (elv). Sattumoisin se vaan on arvonlisäveron suuruinen. Kun se peritään sekä EU:n arvonlisäverodirektiivin ja Suomen arvonlisäverolainsäädännön vastaisesti myös yksityisiltä autontuojilta (yksityishenkilöiltä ei saa kantaa alv:a) ja on siten kilpailua vääristävä (maahantuovat liikkeet saavat vähentää myös tämän elv:n kuten alv:kin), on EY-tuomiostuin jo antanut huomautuksen asiasta. Eli tulkintani mukaan on vain ajan kysymys kun Suomen valtio joutuu palauttamaan nämä elv:t. Meitä on silloin aika iso joukko rahaa vastaanottamassa.
Lisäksi verottaja on yksipuolisesti laskenut autoveroista liikaa perimiensä palautusten palautuskoron 9 %:sta muistaakseni 0,5 tai 1 %:n. Alennettu prosentti taas ei perustu mihinkään verotuksessa sovellettaavaan palautus- tai viivekorkoon, eikä ole korkolain mukainen. Ja taas tulee rahaa!
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
aiheen sivusta ehka hiukan, mutta aina vaan jaksaa ihmetyttaa miten suomessa voidaan pitaa ylla tata kasittamatonta tuontiautojen verotusta. itse asun ranskassa ja ostin alfani italiasta, enka maksanut senttiakaan veroja.
toinen juttu on suomessa tuo verotusarvon maaritys joka esim alfojen suhteen tuntuu olevan aikamoista arpapelia. asia kiinnostaa siksi etta ostin alfani tuodakseni sen myohemmin muuttoautona suomeen, mutta voipi olla etta en muutakaan takaisin joten lahikuukausina auto saattaa tulla myyntiin, ja saatan siina tapauksessa myyda auton suomessa. siina vaiheessa auton oikeudenmukaisen verotusarvon selvittaminen olisi ihan hyodyllinen juttu. jos kukaan palstalaisista on tuomassa vastaavaa lahikuukausina, kertoilkaahan paljonko veroa tuli maksettavaksi.
Alfani on 147 JTD mjet distinctive 6/2005, 28tkm, beige nahkasisu, 5 ovinen, alkup 16" alut. Vastaavaa en loytanyt suomeen tuotujen listoilta joten en osaa arvailla tarkahkoa verotusarvoa tuollaiselle. Jos kukaan tietaa, kertokaa ihmeessa.
toinen juttu on suomessa tuo verotusarvon maaritys joka esim alfojen suhteen tuntuu olevan aikamoista arpapelia. asia kiinnostaa siksi etta ostin alfani tuodakseni sen myohemmin muuttoautona suomeen, mutta voipi olla etta en muutakaan takaisin joten lahikuukausina auto saattaa tulla myyntiin, ja saatan siina tapauksessa myyda auton suomessa. siina vaiheessa auton oikeudenmukaisen verotusarvon selvittaminen olisi ihan hyodyllinen juttu. jos kukaan palstalaisista on tuomassa vastaavaa lahikuukausina, kertoilkaahan paljonko veroa tuli maksettavaksi.
Alfani on 147 JTD mjet distinctive 6/2005, 28tkm, beige nahkasisu, 5 ovinen, alkup 16" alut. Vastaavaa en loytanyt suomeen tuotujen listoilta joten en osaa arvailla tarkahkoa verotusarvoa tuollaiselle. Jos kukaan tietaa, kertokaa ihmeessa.