

Valvoja: Moderators
Ei mitenkään. Tuo on vaan hydraulinen takajarrujen paineensäädin ja käsijarru toimii mekaanisesti.gYdEbUh kirjoitti: Mitenkäs tuo mötikkä saattaa pahimmasssa tapauksessa känkkää härnätä?
Kyllä se jousi siellä hyvä olisi olla olemassa. Se mekanismi taitaa toimia niin, että kun takavakaaja kiertyy, jousi kiristyy ja jousen toisessa päässä kiinni oleva vipu painaa säätimessä olevaa nappulaa. Tällöin takajarruille menee enemmän painetta. Jos jousi on kokonaan pois paikaltaan tai poikki, takajarruille menee minimipaineet.miki kirjoitti:Huomasin että omassa 155:ssä ei ole ollenkaan säädinmokkulan ja kallistuksen vakaajan välillä jousta.
Elikkäs tuo paineensäädin ei tällä hetkellä säädy auton kuormauksen mukaan. Katsastuksesta on mennyt läpi mutta ei ikinä ole huipputehokkailta nuo takajarrut tuntuneet.
Joo, kyllä ABS hoitelee, ettei takapyörät mene lukkoon. Ei ne kyllä taida lukkoon mennä muutenkaan paineensäätimen ollessa poissa pelistä, kun jarrupaineet ovat alhaiset.miki kirjoitti:Eikös tuon pitäisi toimia vaikka ABSit huolehtii ettei pyörät lukkiinnu. Miten on, kannattaako tuota alkaa rassaamaan sen kummemmin?
Itse ostin paineensäätimen jo ajat sitten varastoon, mutta edelleen se on paikalleen laittamatta. Se on nimittäin sen verran hankala vaihdettava, että olen kierrellyt vaihtamista kaikin mahdollisin keinoin. Edestä tulee kaksi jarruputkea säätimelle ja tietysti siitä lähtee kaksi putkea pyörille, eli irroitettavia putkia on yhteensä 4 kpl. Kaikki putket lähtevät mokkulasta ylöspäin (auton pohjaa kohti), joten ne ovat erinomaisen ikävät irrottaa. Ehjinä tuskin niitä putkia irti saa, joten kannattaa varautua nipulla uusia putkia, jos paineensäätimen aikoo vaihtaa. Itselläni on jarruputkien tekotyökalut, mutta siitä huolimatta en ole paineensäädintä vielä vaihtanut. Eihän ne putket paljoa teetettynäkään maksaisi, mutta ne on vaikeat vaihtaa - muistaakseni oikeaan takapyörään putken reitti menee jostain tankin yläpuolelta eikä ne muutkaan mitään kovin suoria linjoja kulje. Lisäksi mokkulan kiinnityspultit menevät melko varmasti poikki irroitettaessa eikä lämpöä uskalla kovin paljoa antaa - muovinen bensatankki on aivan vieressä.miki kirjoitti:Kiitokset vinkistä, siellä tuo jousi olikin irrallaan, ei sentään ole minnekkään hävinnyt.
Mokkulan mekanismi tuntui vaan olevan niin jumissa että pitänee vaihtaa uusi.
Jos käy sama kuin tempraan niin hintaa on näköjään motonetissä 64€.
Vai olikohan se juuri toisinpäin... Jos jousi on kireällä (eli auton peräpää on alhaalla suuren kuorman takia), niin eikös vipu paina siinä paineensäätimen keskellä olevaa nappulaa sisäänpäin? Eli kun nappulat pääsevät liikkumaan jarrutettaessa ulos, painetta ei paljoa takajarruille mene.miki kirjoitti:Jep, se vipu liikkui ihan hyvin samoin kuin se läkkärä. Näpräsin jo niitä kahta nappulaakin mutta ne oli jumissa, ilmeisesti pohjassa. Päästääkös tuo sitten enemmän paineita läpi kun nappulat on yläasennossa ja kun niitä painetaan pohjaan niin paine jarruilla pienenee.
Eikös koko vakaaja pyörähtele takatukivarsien mukana kun auton takapyörien asento muuttuu koriin nähden? Kyllä vakaajaan joka tapauksessa sen verran liikettä tulee, että jousi kovassa kuormituksessa on kireällä. Jousesta voi ottaa löysät pois sillä säätölevyllä johon jousi tulee kiinni (vivun yläpäässä siis). Kyllä paineensäätimen vaikutus takajarrujen toimintaan on huomattava. Jos säädin ei ole jumissa, vedä kokeeksi jousi mahdollisimman kireälle ja kokeile jarrutella.miki kirjoitti:Liikkuuko se vakaaja muka niin paljon että säätää tuota systeemiä millään tavalla, tuntuu että vakaajassa olevan jousikiinnikkeen liike on niin pieni varsinkin kun kiinnike osoittaa suoraan taaksepäin jousen suuntaisesti (asennusaapisen kuvassa oli kyllä samassa asennossa).
Eipä vielä tullut tuota kokeiltua, näytti vaan että sen lätkän kanssa ei mahdu nappulat paljon syvemmälle menemään. Sisään päin eivät painuneet eikä pihdeillä saanu oikein otetta että olis vetäny ulospäin.Annoitko apumiehen polkea jarruja kun totesit "nappuloiden" olevan jumissa vai miten totesit asian?
Ainakin se säädin liikkui syksyllä kun sitä katsottiin samalla kun massasin takapalkin. Huomenna pääsee käyttämään autoa nosturilla, niin pitää katsoa tuota säätämishommaa ja samalla että onko se säädin todellakin nyt jumissa.onefromnorth kirjoitti:Siinä säätimen vivustossa on säätö - vivustoa voi muistaakseni siirtää suhteessa toiseen tukivarteen. Jos ei siis ole ruostunut yhdeksi mötikäksi. Oletko varma että säädin ei muuten ole jumissa. Tuonhan pitäisi selvitä kun löysäilet vivustoa - liikkeen tulisi kasvaa. Tuon lisäksi molempien säätimen sisällä olevien mäntien tulee liikkua. Säädin saattaa "näyttää" liikkuvan kunhan vain toinen mäntä liikkuu.
Jarrupoljinta ei paineta millään standardivoimalla, eli niitä katsastuksen Newtoneita(kaan) ei voi verrata toisen autojen lukemiin tai toisen katsastuskerran lukemiin.Alfieri kirjoitti:Tosin Newtoneita oli dynon mukaan huomattavasti vähemmän kuin edelliskerralla, mutta niin oli etuakselillakin?!