Selespeed ujeltaa
Valvoja: Moderators
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Selespeed ujeltaa
Laitan tämän mieltä rassaavan asian uudestaan viereille kun tuossa toisessa topicissa ei päästy asiassa oikeen eteenpäin.
Auto on Alfa 147 2.0 Selespeed vm.01. Kun ajan kaupungissa, motarilla niin aina tuossa 3000-3200 kuuluu ilmeisesti moottoripuolelta ujeltava ääni (iuuuuuuu). Vaihde ei vaikuta, ei myöskään ratin kääntely. Ikävää tässä on se että ääni kuuluu aina satasen alueella koska tuo alfa kiertää silloin juuri tuon 3000 kierrosta. Pitäisikö tässä nyt hypätä kaivoon?
Käytin auton liikkeessä ja he sanoivat että ei se mitään vakavaa ole!?! Jakopäänhihna oli kuulemma Deltassa laitettu liian kireelle(?) ja se vaihdettiin kokonaan varmuudenvuoksi. Ääni ei kuitenkaan tällä operaatiolla kadonnut mihinkään.
Kysymyksiä:
1. Pitäisikö tässä nyt odottaa lämpimämpiä ilmoja ja katsoa josko ääni häviäisi?
2. Voisiko olla mahdollista että ne olisivat venttiilit jotka huutavat? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
3. Laakeri? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
4. Akselin laakeri? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
5. Moottori entinen? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
Kolme kuukautta on takuuta jäljellä myyjän puolesta, eli voisin sen ajella ja viedä sitten liikkeeseen jos jotain sattuu. Mutta ei viitsisi turhaan pahentaa probleemaa. Hitto kun ei tiedä autoista mitään.
Auto on Alfa 147 2.0 Selespeed vm.01. Kun ajan kaupungissa, motarilla niin aina tuossa 3000-3200 kuuluu ilmeisesti moottoripuolelta ujeltava ääni (iuuuuuuu). Vaihde ei vaikuta, ei myöskään ratin kääntely. Ikävää tässä on se että ääni kuuluu aina satasen alueella koska tuo alfa kiertää silloin juuri tuon 3000 kierrosta. Pitäisikö tässä nyt hypätä kaivoon?
Käytin auton liikkeessä ja he sanoivat että ei se mitään vakavaa ole!?! Jakopäänhihna oli kuulemma Deltassa laitettu liian kireelle(?) ja se vaihdettiin kokonaan varmuudenvuoksi. Ääni ei kuitenkaan tällä operaatiolla kadonnut mihinkään.
Kysymyksiä:
1. Pitäisikö tässä nyt odottaa lämpimämpiä ilmoja ja katsoa josko ääni häviäisi?
2. Voisiko olla mahdollista että ne olisivat venttiilit jotka huutavat? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
3. Laakeri? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
4. Akselin laakeri? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
5. Moottori entinen? Mutta miksi vain 3000 kierrosta(?).
Kolme kuukautta on takuuta jäljellä myyjän puolesta, eli voisin sen ajella ja viedä sitten liikkeeseen jos jotain sattuu. Mutta ei viitsisi turhaan pahentaa probleemaa. Hitto kun ei tiedä autoista mitään.
Pari ajatusta :
Joku apulaitteen hihna? Tehostajan, laturin, ilmastoinnin?
Sytytys antaa häiriötä radioon? Jossain autossa mulla sytkä antoi häiriötä radioon ja se ilmeni vain tietyillä kierroksilla ja juuri tuon tapaisena vinkuvana äänenä.
Joku apulaitteen hihna? Tehostajan, laturin, ilmastoinnin?
Sytytys antaa häiriötä radioon? Jossain autossa mulla sytkä antoi häiriötä radioon ja se ilmeni vain tietyillä kierroksilla ja juuri tuon tapaisena vinkuvana äänenä.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Nuo ääni asiat on kyllä sellaisia että melkein ainut keino on kuunteluttaa jollain joka ymmärtää autojen päälle enempi. Ja jota kiinnostaa, eli auton myynyt liike ei välttämättä ole oikea paikka. Heillä kun tuskin on intressejä asiaa tutkia. Pyydä jotain kaveriasi kyytiin ja metsästäkää yhdessä. Tuleeko sisältä vai ulkoa? Pellin alta vai renkaiden ja laakereiden suunnalta. jne. Voi olla hyvinkin vaikea paikallistaa, ikkunan avaaminen saattaa myös auttaa.
Melkein hihna tai sen rulla/kiristin tulee mieleen jos pellin alta kuuluu. Eihän ole puhaltimen moottori?
Jos kerrot missä päin Suomea vaikutat saattaa joku ystävällismielinen Alfisti jopa auttaa "livenä"...
Melkein hihna tai sen rulla/kiristin tulee mieleen jos pellin alta kuuluu. Eihän ole puhaltimen moottori?
Jos kerrot missä päin Suomea vaikutat saattaa joku ystävällismielinen Alfisti jopa auttaa "livenä"...
Ayrton Senna da Silva forever
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Toivottavasti... noi tulis paljon halvemmaksi vaihtaa. Vaikutan muuten Helsingin alueella, jos joku haluaisi kahvirahat tienata.Nelli kirjoitti:Pari ajatusta :
Joku apulaitteen hihna? Tehostajan, laturin, ilmastoinnin?
Sytytys antaa häiriötä radioon? Jossain autossa mulla sytkä antoi häiriötä radioon ja se ilmeni vain tietyillä kierroksilla ja juuri tuon tapaisena vinkuvana äänenä.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Tein sitten vielä kovan työn ja otin selville edellisen omistajan. Soitto omistajalle joka valotti hieman auton historiaa. Eli oli ollut hänellä työsuhdeautona. Kaikki huollot tip-top, melkein kaikki Deltassa samalla jampalla. Hän sanoi että hänen mielestään ujellus, (iuuuuu) ääni kuului jo uudesta mutta ei jaksanut kiinnittää siihen sen enempää. Ilmeisesti ei kuulu kesällä niinkään kovaa...
Autossa ei muuta vikaa ole ollut kun että öljyt tuli pihalle kerran. Syytä ei tietänyt, mutta vika korjattiin deltassa takuuna. Sama myös ohjaustehostimen öljyjen kohdalla. Ilmeisesti pakkanen oli tuhonnut letkun tai jotain vastaavaa halkeamaa letkussa... Kumpikaan ei sinänsä ymmärrä autoista mitään niin keskustelu ei oikeen johtanut mihinkään.
Autossa ei muuta vikaa ole ollut kun että öljyt tuli pihalle kerran. Syytä ei tietänyt, mutta vika korjattiin deltassa takuuna. Sama myös ohjaustehostimen öljyjen kohdalla. Ilmeisesti pakkanen oli tuhonnut letkun tai jotain vastaavaa halkeamaa letkussa... Kumpikaan ei sinänsä ymmärrä autoista mitään niin keskustelu ei oikeen johtanut mihinkään.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Mitenköhän tuon laakerin kunnon voisi parhaiten tarkistaa? Jos tässä olisikin kaksi eri ääntä sekasin...
Kokeilin ajaa motarilla lujaa mutta ääni katoaa aina siinä 3500 kierroksen jälkeen. Eli siis ei kuulu myöskään kovilla nopeuksilla, kun on kierrokset muut kuin 3000-3300 (noin suurinpiirtein). Voisin melkeen sanoa että ääni hiljenty tuon jakonpään hihnan vaihdon jälkeen, mutta tiedä nyt näistä.
Myöskään valittu vaihde ei vaikuta asiaan. Ääni kuuluu aina 3000-3300 kierroksella. Todella omituista... Voikohan tässä kuitenkin rajata pois esimerkiksi tuon moottorin kun sitä ääntä ei nyt muilla kierrosalueilla kuulu?
Kokeilin ajaa motarilla lujaa mutta ääni katoaa aina siinä 3500 kierroksen jälkeen. Eli siis ei kuulu myöskään kovilla nopeuksilla, kun on kierrokset muut kuin 3000-3300 (noin suurinpiirtein). Voisin melkeen sanoa että ääni hiljenty tuon jakonpään hihnan vaihdon jälkeen, mutta tiedä nyt näistä.
Myöskään valittu vaihde ei vaikuta asiaan. Ääni kuuluu aina 3000-3300 kierroksella. Todella omituista... Voikohan tässä kuitenkin rajata pois esimerkiksi tuon moottorin kun sitä ääntä ei nyt muilla kierrosalueilla kuulu?
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
No niin. Eli vein auton suoraan takaisin liikkeeseen tutkittavaksi. Sanoivat että todennäköisin syy tässä vaiheessa on joku "tasauslaakeri" joka tasaa moottoria niin ettei se tärise. Ilmeisesti laakerin vika aiheuttaa moottorissä tärinää mikä johtaa jakohihnan heilumiseen ja sitä kautta vinkunaan, tai vaihtoehtoisesti se on tuo tasauslaakeri joka pitää tätä ääntä (pyörii kuulemma 1,5 kertaa nopeammin kuin moottorin kierrokset).
Katsotaan mihin tässä nyt joudutaan. Jokatapauksessa liike sanoi että moottori otetaan kokonaan irti ja tutkitaan mihin uppoaa n. 20 tuntia. Tuo osa maksaa jotain 100e. Minulla on onneksi takuu 3kk/omavastuu 500e. Toisaalta vika oli jo ostohetkellä joten jos liike alkaa urputtamaan niin pitänee hoitaa lakiteitse. Lukeehan tuossa kauppakirjassakin, että kuuden kuukauden aikana ilmennyt vika on ollut ajoneuvossa jo ostohetkellä ja ajoneuvo tosiaan minulla 3 viikkoa ja ajettu 1500km.
Toivottakaa tsemppiä!
Mutta edelleen Alfa on maailman hienoin auto
Katsotaan mihin tässä nyt joudutaan. Jokatapauksessa liike sanoi että moottori otetaan kokonaan irti ja tutkitaan mihin uppoaa n. 20 tuntia. Tuo osa maksaa jotain 100e. Minulla on onneksi takuu 3kk/omavastuu 500e. Toisaalta vika oli jo ostohetkellä joten jos liike alkaa urputtamaan niin pitänee hoitaa lakiteitse. Lukeehan tuossa kauppakirjassakin, että kuuden kuukauden aikana ilmennyt vika on ollut ajoneuvossa jo ostohetkellä ja ajoneuvo tosiaan minulla 3 viikkoa ja ajettu 1500km.
Toivottakaa tsemppiä!
Mutta edelleen Alfa on maailman hienoin auto