Voi räkä . Kävinpähän koettamassa leimaa tohon kuusnepaan ihan hyvissä ajoin puoltoista kuukautta ennen vikaa päivää. Ajokieltoa paukahti päästöistä. Haulla kävin jo vähän vilkuilemassa oliskohan Lambda syyllinen. Pielessä olevat arvot: Lampaada 0,77. HC tyhjäkäynnillä 402, kierroksilla 453. CO tyhjällä 4,17, kierroksilla 8,10. GRANDE KATASTROF! Mikä neuvoksi, vai pitäisikö kokeilla enstemmäisenä motonjetistä tai muualta Lambda hakea? Kattikin on varmaankin voinut saada jo siipeensä? S**t*n* etten älynny keskeyttää katsastusta .
Hiukkasen on tuntunu että veisi enemmän, ei kuitenkaan mitenkään eksponentiaalisesti. Arvoissa ihmetyttää eniten CO:n ankara nousu kierroksilla, kun pitäisi laskea? Onko hölmö idea vaihtaa Lambda ja testata sitten uudelleen? Näyttäisi maksavan 55 eskoa motonetissä. Päästöt mitattu 2.8.05 silloin ok. Joku muuttunut välissä rajusti .
Alan vaihdos saanut ne vähäisetkin muistikuvat unohtumaan, mutta eikös tuossa autossasi voisi olla sytytyskatkokin. Raaka, palamaton bensa nostaa HC:n ja sekoittaa lambda-arvon täysin.
Tarkista tulpat, kannet. Tarkista että kipinä tulee kaikille tulpille asti ja etsi pimeässä läpilyöntejä.
Tessussa kannattaa muutenkin tarkistaa molempien jakajien toiminta säännöllisin väliajoin. Lähes kaikki tuntemani yksilöt ovat olleet singlesparkkeja jossain elämänsä vaiheessa ja yleensä kuski on ollut asiasta tietämätön. Singleys aiheuttaa hieman huojuvan tyhjäkäynnin, ihan varmasti palamatonta bensiiniä ja alitehoisuutta
Tästä on tullut jo useassa ketjussa mainittua, mutta kerran vielä, eli meikän 155 (2.0 16V) sai päästömittarin punaiselle pelkällä viallisella lambdalla. Arvot olivat luokkaa HC 600-700 ja CO 7-7.5 sekä tyhjällä että kierroksilla. Lambda-arvoa en muista joten siinä voi olla eroa. Onneksi mittautin ennen katsastukseen menoa (ja niin aion tehdä jatkossakin).
Katti ei ollut saanut siipeensä, joskin putkesta oli lentänyt jos jonkinmoista partikkelia anturin vaihdon jälkeen. Päästöarvot menivät käytännössä nollille ko. toimenpiteen jälkeen.
Muita oireita olivat parisen litraa kohonnut kulutus ja ajoittainen lievä nykimistaipumus.
Ja käyt luetuttamassa päästöarvot missä hyvänsä muualla kuin katsastusasemalla. Eräänkin kerran siellä näytti todella rikasta ja huollossa oli pikkuista vailla liian matalat. Virittelevät niitä vehkeitään niinkuin mekin.
Elämä alkaa 240... kw:sta! Nykyisin tosin Saabilla.
No nyt on bemaristin (155 TS) kans käyty kuusnepaa tutkimassa. Nättiä kipunaa piisaa eli syttypuoli on kunnossa, tulpat tuli vaihdeltua samalla. Ilmi tutkittiin ja letkut sun muut käytiin läpi. Pahasti mitään normaalista poikkeavaa ei löydetty, mitä nyt vakio hiukan huohotellu kaasuläpän ja ilmin yhdistävää haitarikumia törkyseksi. Lambada tuli vaihdettua, halpaan tarvikkeeseen tosin. Oli tulpat ja Lambda tosissaan nokiset. Loppuviikon aikana testiin . Toivotaan, toivotaan... Sit rupeekin jo meikämannelta loppumaan konstit.
Jippikaijeah! Lambdan vaihdon jälkeen päästöarvot tipahti lähes nollille . Leima otteessa ja fiilikset vaihtuneet mahtiv*tutuksesta isoon helpotukseen. Eikun pienet sille .
tässä autossa pitäisi olla vain alle kaksi vuotta vanha lamda anturi pitäisi mennä kirkkaasti päästöjen puolesta läpi viime vuonna kun leimasin ei päästöjen kanssa ollut mitään ongelmaa
Joo kyllä siellä oli Lambda jossain vaiheessa vaihdettu aiemminkin. Oli itse asiassa nelijohtoinen yks johto kytkemättömänä, näissähän ei oo tota lämmitystä ollenkaan. Lambdan vaihdolla kuitenkin päästöt tipahti katastrofaalisesta ihanteelliseen, mitään muuta varsinaista korjausta ei tehty. Kulutustavaraa...