Ilmin ja tulppien vaihdon sekä ecun resetoinnin vaikutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Ilmin ja tulppien vaihdon sekä ecun resetoinnin vaikutus

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Vaihdoin eilen 156 2.0 TS:ään ilmin, tulpat ja resetoin ecun oikeilla ohjeilla. Vaikutus oli todella suuri; tuntui kuin olisi turboauton lastuttanut. Heppoja oli laitumella ilmeisesti todella paljon, arvatenkin ilmin takia. Oireethan oli selvät mutta en silti uskonut vaikutuksen olevan tuollainen. Ei ikinä auton ollessa sinänsä kunnossa oleva tuntuinen potkua ole noin paljon ollut.

Kustannukset ei päätä huimannut: tulpat tämä palstan ansiosta 115e, Bosichin alkuperäinen ilmi 120e suoraan Boschin myymälästä ja oma työhän ei maksa mitään. Veikkaan että Deltassa olisi puhuttu 4x kuluista töineen tässä.

Nyt ei harmita kun se että tiet on jäässä ja pito hukassa...Selen öljytkin tuli vaihdettua taannoin ja vaihteistokin pelaa kuin punakone parhaillaan.

Lienee niitä hetkiä kun Alfan sielu on kunnossa ja tähdet kohdallaan tai jotain....

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Kunhan saan oman uuden ilmin paikalleen, niin liikennevalokisat on tulossa...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Alfan alkupeäinen ILMI DA:ssa luokkaa 400 e ja tulpat varmaan likempänä 200 e ja työt päälle.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hieno homma, että auto pelaa. Sehän on kuin uudesti syntynyt, eikö ? ;-)
Luulen, etä tulppien hintaan tulee lisätä tuohon 200 euroon vielä satanen, jos DA:sta puhutaan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

On todella, kulutuskin putosi selvästi.

Ilmihän on täsmälleen sama mikä autossa oli eli Boschin osahan siellä on vakiona. En tiedä millä matematiikalla ne hinnoittaa osansa deltassa.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

jpakarin kirjoitti:En tiedä millä matematiikalla ne hinnoittaa osansa deltassa.
Kaava 2*pi*omakustannushinta lienee aika lähellä. :shock:

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

anteeksi tyhmyyteni,mutta miten olet saanut ostettua boschilta tavaraa?Oma 156 tarttis ilmin,mutta ei boschin häiskät ainakaan sähköposteihin oo vastannu,kun hintaa kyselin :(

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

JiiPee kirjoitti:Luulen, etä tulppien hintaan tulee lisätä tuohon 200 euroon vielä satanen, jos DA:sta puhutaan.
Viimeeksi kun oli DA:ssa puhetta;

Sytytystulppa (pieni) 46 €
Sytytystulppa (suuri) 49 €

Eli eipä tuokaan oikein riitä...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei v****!
Kullastako ne nuokin on tehty? :mrgreen:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Ei, vaan platinasta (perinteinen vastaus).

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Joensuun Dieselhuollosta kysyin (Virallinen Bosch -liike) ja tilasivat osan kahdessa päivässä. Ei ollut ongelmaa ja palvelu oli oikein ystävällistä.

Boschilla on muuten oikein hyvä verkkopalvelu www.bosch.fi josta pystyt selaamaan osia ja saat osanrot sun muut selville helposti.

Se pienempi tulppa taitaa muuten sopia johonkin skootteriin kanssa :P

max
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja max »

pesti kirjoitti:Kunhan saan oman uuden ilmin paikalleen, niin liikennevalokisat on tulossa...
Mikä muuten se ilmi on ja mitä se tekee?onko helppo asentaa?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

ilmi=ilma määrä mittari tai englanniksi kait maf=mass air flow meter

Eli mittaa ainakin koneeseen virtaavan ilman virtausnopeutta, kokonaismäärää, ja lämpötilaa. Ecu sitten siitä laskee paljonko soppaa kone tarttee ja ehkä muitakin säätöjä tekee?. Eli kun se alkaa antaa liian pieniä (virheellisiä) lukemia niin kone ei saakaan tarpeeksi bensaa ja kuskin hymy hyytyy kummasti :) Tai näin olen päätellyt, viisaammat korjatkoon.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos sorrutaan pilkunfiilaukseen niin tuo 16v Sparkissa ja 24v kutosissa käytetty lankatyyppinen tökkeli on itse asiassa ilmamassamittari. Kuumalanka tai -filmi lämmitetään tietyn lämpöiseksi, ja sen läpi kulkevasta virrasta päätellään, paljonko ohi virtaava ilma sitä jäähdyttää. Siitä sitten saa laskettua ilman massan (happipitoisuuden).

Ilmamäärämittarilla tarkoitetaan kai yleensä sitä vanhempaa mekaanissähköistä vermestä, jossa ilmavirtaus kääntää jousitettua läppää ja läpän kulmasta päätellään virtausnopeus.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin