Fiat, Alfa, Lancia OBD Examiner

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Fiat, Alfa, Lancia OBD Examiner

Viesti Kirjoittaja pee »

Onko kukaan kokeillut kyseitä ohjelmaa? EMulella noita tuntuu saavan, mutta lataaminen kestää niin pirun kauan.

Monessa lähteessä sanotaan, että se "valtaa" koko koneen asennettaessa ja laitevaatimuksena, ilmeisesti alkuperäisestä laitteesta johtuen, on sarjaporttihiiri. Mutta riittääkö tavallinen OBD-piuha tuolle ohjelmalle? Onnistuuko turvajärjestelmien vikakoodien lukeminen ja nollaaminen?

Kokonaisia laitteitakin on ollut Ebayssä myynnissä, mutta ei kai se liene kuin jokin tavallinen HP:n sulautettu PC. Näin ainakin jossain lähteessä sanottiin, joten kai tuo voisi toimia tavallisessa läppärissäkin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sen verran on tota ohjelmaa tullut tutkittua ettei se kyllä ilman communication cardia toimi. Sarja- tai printteriporttia ohjelma ei käytä joten kaikki ulospäin suuntautuva liikenne kulkee oman kortin kautta.

Aivan turhaa hommaa yrittää saada kyseistä ohjelmaa toimimaan ja sotkee muuten koneen sitten uudelleenasennus kuntoon.

Periaatteessa ohjelma voisi toimia boschin kts kortilla, mutta sen jälkeen kyllä saa yhteyden autoon jo boschin omalla ohjelmalla.

Kannattaa tutkia uniscan/euroscan interfacea ja visa ohjelmistoa. Sen voisi jopa saada toimimaan. Tosin itse en ole vielä onnistunut :oops:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Mikäs laite se tuo "communication card" on? Onko se jokin ISA-, PCI- tai muu kortti? Liekö sitten kuitenkin jokin standardivärkki, jonka saisi tavalliseenkin koneeseen jostain? Eihän kai se alkuperäinen laitekaan ole vartavasten Examinerin käyttöä varten tehty?

EDIT: Ostetaanko BBS-porukalla :-) http://cgi.ebay.de/Fiat-Alfa-Lancia-Exa ... dZViewItem

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eipä touhon p.sk..n kannata tuollaista rahaa sijoittaa. Halvimmillaan examinereita on myyty 700eurolla. Tosin miksi ostaa laite joka toimii vain muutamassa merkissä eikä osaa juuri mitään erilaista kuin muutkin vastaavat tuotteet.

http://cgi.ebay.co.uk/BOSCH-KTS-OBD-Car ... dZViewItem

tai sitten TEXA NAVIGATOR.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Examineria on kokeiltu niin kuin Maunu tuossa selvitti. Ilman mainittua comms korttia ei homma ilmeisemmin kannata, kuten Maunu tietää. Format C: - yes - are you sure ? yes - yes indeed ! oli kova sana tuon Examiner-sekoilun jälkeen. Sillä sain koneen todella "putsattua" examinerista ja vähän muustakin ;-)

Hankin tuollaisen "tee se itse" -tasoa olevan diagnoosiohjelman n. 40 kympillä ja rakensin suunnilleen samaisella summalla interfacen - niin kuin arvaten moni muukin. Sillä saa yhteyden toistaiseksi vain ruiskun ecuun, ei airbagiin, ei abs:n tietokoneeseen tai muihin autossa piileviin siruihin.

Kuten Maunu tuossa totesi, niin voisi olla kannattavaa panostaa Uniscan/Euroscan juttuun. Maunun kanssa on yritetty saada sitä toimimaan, mutta jokin siinä vielä mättää. Sen jos saisi skulaamaan niin sillä saisi yhteydet varmaan pariin kymmeneen eri automerkkiin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiPee kirjoitti:Sillä saa yhteyden toistaiseksi vain ruiskun ecuun, ei airbagiin, ei abs:n tietokoneeseen tai muihin autossa piileviin siruihin.
Mulla tuo samainen softa suostuu juttelemaan myös airbag-ECUn kanssa. Oliko siinä ABSeille edes tukea?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Oliko siinä ABSeille edes tukea?
Ei ole ABS -tukea. Kerro kerro kuvastin miksi mun auton airbagin Allied Signal2 :n ecuun ei saada yhteyttä, vaikka protokollakin pitäisi olla sama sun TRW:n valmistaman airbagin ecun kanssa ? :crazyeyes:

Btw: TRW:n ecuun löytyy dokumentteja (AJ:n mukaan), mutta Alliedin ecuun ei - onkohan kyseessä jonkinlainen "liikesalaisuus" ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Ööö, siis tuota... Tuleeko siihen liittimeen useita sähköisesti eroteltuja väyliä vai tehdäänkö kaikki diagnostiikka OBD:n kautta? Kysymyksestäkin jo huomaa kuinka pihalla tästä asiasta olen. Olisiko mitään www-sivustoja joilla asiaa valotettaisiin?

Olen kiinnostunut tästä etupäässä siitä syystä, että voisin tehdä esimerkiksi noita turvalaitteiden vikakoodien purkuja. Normaalit OBD-toiminnot ovat toissijaisia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiPee kirjoitti:miksi mun auton airbagin Allied Signal2 :n ecuun ei saada yhteyttä, vaikka protokollakin pitäisi olla sama sun TRW:n valmistaman airbagin ecun kanssa ?
Jaa-a, hyvä kysymys. Ei ollut AJ:kaan keksinyt vastausta kun joskus kyselin. Protokollan pitäisi olla sama molemmilla valmistajilla mutta TRW toimii ja Allied ei.
pee kirjoitti:Tuleeko siihen liittimeen useita sähköisesti eroteltuja väyliä vai tehdäänkö kaikki diagnostiikka OBD:n kautta?
OBD on ainakin protokollana ihan eri kauraa kuin mitä turvalaitteet pulisevat, mutta samasta liittimestä noita ronkitaan. Siitä en ole ihan varma onko väylät johdotettu samaan vai eri nastoihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin