Ohjelmassa kansiremppaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Ohjelmassa kansiremppaa

Viesti Kirjoittaja miki »

Kovan onnen alfasta meni sitten jakopäänhihna :evil: , eilis iltana ajelin kaikessa rauhassa kun hihna petti ja jäätiin siihen, kele. Ei onneks ollu vauhtia paljon mitään, mutta eiköhän venttiilit ottanu siipeensä.

Tänään sitten purin sen verran että otin hihnat ja nokka-akselit pois ja pyörittelin konetta joka pyöri siihen malliin että puristuksia ei ole.

Hihnasta oli lähteny hampaat, sikäli kumma kun hihna ei kovin vanha ollut.

Edelliskerrasta on vielä kuitti jäljellä, silloin oli laitettu uutta kiertokangesta lähtien, toivottavasti selviää vähemmällä tällä kerralla.

Pitänee huomenna alkaa irrottelemaan kantta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

:evil: ei voi oikein muuta sanoa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Paljonkos hihnalla ja rullilla oli ajettu ?
Tuli taas kylmä hiki puseroon..
- Alfaholic -

Foglin
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Helmi 2006, 22:22
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Foglin »

Moi,

Mulla sama juttu.
Yhtäkkiä hihna sileäksi kampiakselin kohdalta hiljaisessa ajossa. Mulla oli vaihdettu hihnat ja rullat 1,5 vuotta sitten ja ajettu sen jälkeen TASAN 60 tuhatta ja ... ei muuta kuin hinata kotiin. Sain juuri hihnan pois ja kuin pikkuisen väänteli sitä hihnaa niin johan rupes siitä hampaat irtoilemaan!!

Nyt olisin vähän apujen tarpeessa: miten irroitetaan kansi, ilmeisesti imusarjan on helpompi jättää kanteen kiinni ja sitten jos on tarves niin irroittaa imusarjan vasta kun on saanut koko nivaska työpöydälle vai?
Miten irroitetaan se sininen bensaletku joka menee imukammioon? Kansipultit muistuttavat Thorx-kantaisia mutta ei ilmeisesti ole aivan sitä, tarvitaanko tähän erikoisavainta vai? Kiristysmomentit ja järjestys jne. Onko kellään Alfa 155:sen Workshop manual. Saako kantta paikoilleen ja ajoitettu ilman niitä nokka-akselien lukitustyökaluja ja miten ajoitetaan tasapainotusakselit (niissä on merkit, mutta mihin kohdistaa?).

Tää on mulla toinen Alfa ja olen edellen Alfisti mutta vannoin jo että seuraavassa autossa on jakopään-ketju eikä -hihna joten se on sitten ilmeisesti 2.4 JTD :?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko teidän autoissa muuten käytetty orkkis hihnaa vai jotain muuta? Jos yrittäisi jotenkin analysoida että mikä sen aiheuttaa.. Kiristemet ym. oli kaikki ok kuitenkin?

Omilla kilsoilla voisi vaihtaa 2v/30tkm, ei se niin kallista ole..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Otan osaa :cry:

Foglin
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Helmi 2006, 22:22
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Foglin »

En tiedä tarkkaan,
onko orkkis vai ei mutta työ tehtiin Muukkosen verstaalla ja kiristin-rulla oli valkoinen eikä musta (mikä oli alkuperäinen ja tietojen mukaan huonompi, tämä valkoinen rulla oli kumminkin aika kulunut!).
Minulla on kyllä ollut luottamus siihen mitä Muukkosella tehdään koska olen saanut muihin teknisiin ongelmiin hyvät ehdotukset ja ratkaisut sieltä.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Foglin kirjoitti:...vannoin jo että seuraavassa autossa on jakopään-ketju eikä -hihna joten se on sitten ilmeisesti 2.4 JTD :?
Diesel-koneet on edelleen hihnalla, myös uudet.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

155156 kirjoitti:Diesel-koneet on edelleen hihnalla, myös uudet.
Jep. Eli ei auta muu kuin laittaa se saatanan remmi vaihtoon kymppitonnin välein..

.. tai ostaa V6:n. :wink:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ja josssain vaiheessa kannattaa vaihtaa myös se kampuran pyörä, sekin nääs kuluu.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Hu Huh näitä "hihnavetosia" patoja.
Jollain Pelle Pelottomalla olis bisnespaikka jos kehittelis helpon jakopää "tuuninkin" paketin ketjulla :roll:

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Taidanpa nyt uskoa ja vaihdattaa hihnan 3 vuoden tahdissa, vaikka kilometrit edellisestä vaihdosta jää alle 40 tkm. Tuleepahan samalla käytyä siellä Muukkosella.

Noista hihnoista pääsee eroon vasta vaihtamalla 159:n bensakoneella, mutta sitten pitää hyväksyä se GM-yhteistyö ja Opel... tieto, joka lisää tuskaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tässä Autodatasta pöllitty hihnankohdistusohje:

Kuva

Kannen kiristys on kolmivaiheinen: Ensin 20 Nm, sitten 40 Nm ja lopuksi "90 + 90 + 90 astetta". Tarkoittaakohan viimeinen nyt sitä että jokaista pulttia käännetään vuorollaan varttikierros ja kolmeen kertaan?

Mulla on 155-manuaalit PDF:inä ja itse asiassa lukkopalatkin löytyy. Nakkaa PM:ää niin neuvotellaan miten niitä saataisiin sulle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Jepulis, tänään kattelin kantta vähän tarkemmin ja kaikki pakoventtiilit on vääntyneet sekä ainakin yks imuventtiili. Ei mikään kovin pahasti mutta uusiksi menee kuitenkin.

Pitäis näköjään olla tarkempana noitten kilometrien kanssa, jos oikein selvitin niin nyt tuli hihnalle 72 tkm täyteen. Eipä tuota voi oikein hihnan syyksi laittaa, vaikkei tuon enempää joustanut kilometrien suhteen.

Hihnan merkki on joku dayton tms. rullat oli ihan hyvässä kunnossa.
Foglin kirjoitti:
Nyt olisin vähän apujen tarpeessa: miten irroitetaan kansi, ilmeisesti imusarjan on helpompi jättää kanteen kiinni ja sitten jos on tarves niin irroittaa imusarjan vasta kun on saanut koko nivaska työpöydälle vai?
Itse jätin koko imusarjan autoon kiinni, eli avasin kaikki imusarjan ja kannen väliset mutterit (alemmat joutuu sorkkimaan imuputkien välistä).

Pakosarjan otin kokonaan irti, sitten vielä termostaatti ja pakosarjan alla oleva jäähdytinnestesysteemi irti. Kannen pultteihin kävi tarpeeksi iso torx avain. Kansipultit pois, nostin kannen irti lohkosta ja samalla vedin keulaan päin että pinnapultit lähtee pois imusarjasta.
Foglin kirjoitti: Onko kellään Alfa 155:sen Workshop manual. Saako kantta paikoilleen ja ajoitettu ilman niitä nokka-akselien lukitustyökaluja ja miten ajoitetaan tasapainotusakselit (niissä on merkit, mutta mihin kohdistaa?).
Multa löytyy tuo manuaali CD:nä, jos on tarvetta niin kysykää.
Ne lukituspalat on melkein välttämättömät, ja itsekin jossain vaiheessa tarvitsen, mistä noita olette hommanneet, Poweralfalla maksoi yli 80 e + rahti.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omat lukkopalat tilasin EB Sparesista, hinta samaa luokkaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

savijo-r kirjoitti:Ja josssain vaiheessa kannattaa vaihtaa myös se kampuran pyörä, sekin nääs kuluu.
Vaan eipä ehtinyt. 2v ja 22000 km ja hampaat hävis.

Ei olis tarvinnu mennä kun kuukausi eteenpäin niin olis ollu possu liikenteessä ja lancia osina tallissa.

Ei oikeastaan edes vituta, auki se olis otettu kumminkin kesällä.

Kun nyt sais possuun huomenna laturin niin ei vituttais senkään vertaa,kato kun mähän en ajele vapaapäivinä tolla mannelavetilla. :lol:

Foglin
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Helmi 2006, 22:22
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Foglin »

Sama täällä, sain kannen irti ja kaikki pakoventiilit kierona mut ei yhtään imupuolella
miki kirjoitti:Jepulis, tänään kattelin kantta vähän tarkemmin ja kaikki pakoventtiilit on vääntyneet sekä ainakin yks imuventtiili. Ei mikään kovin pahasti mutta uusiksi menee kuitenkin.
Itse asiassa tein aivan samalla tavalla irroittaessani kannen, mut miten saadaan ne imusarjan mutterit takaisin?!
miki kirjoitti: Itse jätin koko imusarjan autoon kiinni, eli avasin kaikki imusarjan ja kannen väliset mutterit (alemmat joutuu sorkkimaan imuputkien välistä).

Pakosarjan otin kokonaan irti, sitten vielä termostaatti ja pakosarjan alla oleva jäähdytinnestesysteemi irti. Kannen pultteihin kävi tarpeeksi iso torx avain. Kansipultit pois, nostin kannen irti lohkosta ja samalla vedin keulaan päin että pinnapultit lähtee pois imusarjasta.
Vähän surrffaailin internetissä ja selvisi että nää kansipulttien päät ovat tyyppiä "Ribe Head bolts" ja tämä olisi Ribe 13 socket wrench tai sitten nimellä Bristol 6-flute. Sain itsekin irti kannenpultit TX60 terällä mutta kiinnittäessä kannattaa varmaan hommata se Ribe terä

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Cuore Sportivo kirjoitti:
155156 kirjoitti:Diesel-koneet on edelleen hihnalla, myös uudet.
Jep. Eli ei auta muu kuin laittaa se saatanan remmi vaihtoon kymppitonnin välein..

.. tai ostaa V6:n. :wink:
kestääkö kutosen hihna sit paremmin vai?

tyhmäkysymys:
vaihdetaanko jakopää remontissa molemmat hihnat vai vaan toinen? :oops:

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Foglin kirjoitti:mut miten saadaan ne imusarjan mutterit takaisin?!
Hyvä kysymys...hmm...jaa-a...seuraava kysymys!

No, voihan se tosiaan olla hivenen hankalaa, itsekin mietin sitä purkaessa, vois ainakin kokeilla letkua mihin mahtuu napakasti se mutteri sisälle. Sitä voi sitten taivutella hyvälle hollille ja samalla pyörittää. Niin ja kannattaa herkistellä kierteet ja mutterit niin pääsee vähemmällä.

Ne kannen pultit pitää laittaa uudet, muuten kannen kiristys on vähän arpapeliä. Pitää kattoa millä kannalla ne uudet pultit on ja ostaa niihin oikea avain.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo avain tyyppi olikin ihan uusi minulle. Kuvissa näyttäisi muuten Torxilta paitsi että on kulmikkaampi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Avain löytyy ihan Stahlwillen listoilta Fiat/Alfa/lancia kannenpultteja varten.Muistaakseni "kiilauraruuviavain" Ribe CV 13 tai jotain :roll: hintaa jotain 11e

Edit:Korjaus edelliseen :lol:
Käytössä on ollut kahta kokoa kannenpulteille M12 ja M13
54CV ruuvitalttahylsyavain kiilauraruuveille (Ribe CV)
Code 03090012 M12 9.15e alv 0
Code 03090013 M13 13e alv 0

Foglin
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Helmi 2006, 22:22
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Foglin »

No niin,
Uudet osat olen jo hakenut Muukkoselta, 8 pakoventtiiliä ja yksi ohjain plus kaikki muu tilpehööri (hihnat, rullat jne.).

Yritän tänään kasata se kansi ja sitten jos viikolla sais taas savut koneesta!

Yhden asian huomasin kun poistin imuventtiilit. Kyllä se on minun mielestäni karmea valu jos venttiiliistukat (seetit) on tuolla lailla kohdistettu. Imukanavan loppuosa on huomattavasti pienempi halkaisijaltaan kuin itse seetit! Mielestäni tässä on 10 - 20 ilmaista heppaa jos viitsisi vähän puhdistaa, vai kuuluuko näissä olla tällainen "kaula"?
:o

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Myös imusarjaan tullessa kanava muuttuu pyöreästä kumiputkesta yhtäkkiä soikeaksi, lieneekö tarkoitus saada ilma pyörteiseksi.

Asiasta viidenteen, lieneekö nuo paininkupit miten herkkiä, aikamoinen tälli niille kuitenkin tulee kun venttiilit vääntyy. Mietin vaan pitäiskö vaihtaa ne suosiolla uusiin. Noista kun ei oikein näppituntumalla tiedä onko sisuskalut enää toimivat.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Omaan thema turbooni saatiin juuri muutama päivä sitten kansi yms. tilperit paikoilleen muttamutta, tyhjäkäyntikierrokset on 3500! Mistä voisi johtua?? :?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

gYdEbUh kirjoitti:Omaan thema turbooni saatiin juuri muutama päivä sitten kansi yms. tilperit paikoilleen muttamutta, tyhjäkäyntikierrokset on 3500! Mistä voisi johtua?? :?
Liikaa ilmaa. Tyhjäkäyntimoottori? Kaasuläppä auki? Vuotoa? Paineanturi rikki?

Toimiiko ajossa oikein, vai eikö ole vielä uskaltanut kokeilla?
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Vastaa Viestiin