Ohjelmassa kansiremppaa
Valvoja: Moderators
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Ohjelmassa kansiremppaa
Kovan onnen alfasta meni sitten jakopäänhihna , eilis iltana ajelin kaikessa rauhassa kun hihna petti ja jäätiin siihen, kele. Ei onneks ollu vauhtia paljon mitään, mutta eiköhän venttiilit ottanu siipeensä.
Tänään sitten purin sen verran että otin hihnat ja nokka-akselit pois ja pyörittelin konetta joka pyöri siihen malliin että puristuksia ei ole.
Hihnasta oli lähteny hampaat, sikäli kumma kun hihna ei kovin vanha ollut.
Edelliskerrasta on vielä kuitti jäljellä, silloin oli laitettu uutta kiertokangesta lähtien, toivottavasti selviää vähemmällä tällä kerralla.
Pitänee huomenna alkaa irrottelemaan kantta.
Tänään sitten purin sen verran että otin hihnat ja nokka-akselit pois ja pyörittelin konetta joka pyöri siihen malliin että puristuksia ei ole.
Hihnasta oli lähteny hampaat, sikäli kumma kun hihna ei kovin vanha ollut.
Edelliskerrasta on vielä kuitti jäljellä, silloin oli laitettu uutta kiertokangesta lähtien, toivottavasti selviää vähemmällä tällä kerralla.
Pitänee huomenna alkaa irrottelemaan kantta.
Moi,
Mulla sama juttu.
Yhtäkkiä hihna sileäksi kampiakselin kohdalta hiljaisessa ajossa. Mulla oli vaihdettu hihnat ja rullat 1,5 vuotta sitten ja ajettu sen jälkeen TASAN 60 tuhatta ja ... ei muuta kuin hinata kotiin. Sain juuri hihnan pois ja kuin pikkuisen väänteli sitä hihnaa niin johan rupes siitä hampaat irtoilemaan!!
Nyt olisin vähän apujen tarpeessa: miten irroitetaan kansi, ilmeisesti imusarjan on helpompi jättää kanteen kiinni ja sitten jos on tarves niin irroittaa imusarjan vasta kun on saanut koko nivaska työpöydälle vai?
Miten irroitetaan se sininen bensaletku joka menee imukammioon? Kansipultit muistuttavat Thorx-kantaisia mutta ei ilmeisesti ole aivan sitä, tarvitaanko tähän erikoisavainta vai? Kiristysmomentit ja järjestys jne. Onko kellään Alfa 155:sen Workshop manual. Saako kantta paikoilleen ja ajoitettu ilman niitä nokka-akselien lukitustyökaluja ja miten ajoitetaan tasapainotusakselit (niissä on merkit, mutta mihin kohdistaa?).
Tää on mulla toinen Alfa ja olen edellen Alfisti mutta vannoin jo että seuraavassa autossa on jakopään-ketju eikä -hihna joten se on sitten ilmeisesti 2.4 JTD
Mulla sama juttu.
Yhtäkkiä hihna sileäksi kampiakselin kohdalta hiljaisessa ajossa. Mulla oli vaihdettu hihnat ja rullat 1,5 vuotta sitten ja ajettu sen jälkeen TASAN 60 tuhatta ja ... ei muuta kuin hinata kotiin. Sain juuri hihnan pois ja kuin pikkuisen väänteli sitä hihnaa niin johan rupes siitä hampaat irtoilemaan!!
Nyt olisin vähän apujen tarpeessa: miten irroitetaan kansi, ilmeisesti imusarjan on helpompi jättää kanteen kiinni ja sitten jos on tarves niin irroittaa imusarjan vasta kun on saanut koko nivaska työpöydälle vai?
Miten irroitetaan se sininen bensaletku joka menee imukammioon? Kansipultit muistuttavat Thorx-kantaisia mutta ei ilmeisesti ole aivan sitä, tarvitaanko tähän erikoisavainta vai? Kiristysmomentit ja järjestys jne. Onko kellään Alfa 155:sen Workshop manual. Saako kantta paikoilleen ja ajoitettu ilman niitä nokka-akselien lukitustyökaluja ja miten ajoitetaan tasapainotusakselit (niissä on merkit, mutta mihin kohdistaa?).
Tää on mulla toinen Alfa ja olen edellen Alfisti mutta vannoin jo että seuraavassa autossa on jakopään-ketju eikä -hihna joten se on sitten ilmeisesti 2.4 JTD
En tiedä tarkkaan,
onko orkkis vai ei mutta työ tehtiin Muukkosen verstaalla ja kiristin-rulla oli valkoinen eikä musta (mikä oli alkuperäinen ja tietojen mukaan huonompi, tämä valkoinen rulla oli kumminkin aika kulunut!).
Minulla on kyllä ollut luottamus siihen mitä Muukkosella tehdään koska olen saanut muihin teknisiin ongelmiin hyvät ehdotukset ja ratkaisut sieltä.
onko orkkis vai ei mutta työ tehtiin Muukkosen verstaalla ja kiristin-rulla oli valkoinen eikä musta (mikä oli alkuperäinen ja tietojen mukaan huonompi, tämä valkoinen rulla oli kumminkin aika kulunut!).
Minulla on kyllä ollut luottamus siihen mitä Muukkosella tehdään koska olen saanut muihin teknisiin ongelmiin hyvät ehdotukset ja ratkaisut sieltä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Taidanpa nyt uskoa ja vaihdattaa hihnan 3 vuoden tahdissa, vaikka kilometrit edellisestä vaihdosta jää alle 40 tkm. Tuleepahan samalla käytyä siellä Muukkosella.
Noista hihnoista pääsee eroon vasta vaihtamalla 159:n bensakoneella, mutta sitten pitää hyväksyä se GM-yhteistyö ja Opel... tieto, joka lisää tuskaa.
Noista hihnoista pääsee eroon vasta vaihtamalla 159:n bensakoneella, mutta sitten pitää hyväksyä se GM-yhteistyö ja Opel... tieto, joka lisää tuskaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tässä Autodatasta pöllitty hihnankohdistusohje:
Kannen kiristys on kolmivaiheinen: Ensin 20 Nm, sitten 40 Nm ja lopuksi "90 + 90 + 90 astetta". Tarkoittaakohan viimeinen nyt sitä että jokaista pulttia käännetään vuorollaan varttikierros ja kolmeen kertaan?
Mulla on 155-manuaalit PDF:inä ja itse asiassa lukkopalatkin löytyy. Nakkaa PM:ää niin neuvotellaan miten niitä saataisiin sulle.
Kannen kiristys on kolmivaiheinen: Ensin 20 Nm, sitten 40 Nm ja lopuksi "90 + 90 + 90 astetta". Tarkoittaakohan viimeinen nyt sitä että jokaista pulttia käännetään vuorollaan varttikierros ja kolmeen kertaan?
Mulla on 155-manuaalit PDF:inä ja itse asiassa lukkopalatkin löytyy. Nakkaa PM:ää niin neuvotellaan miten niitä saataisiin sulle.
- Epäkelpokeräilijä -
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Jepulis, tänään kattelin kantta vähän tarkemmin ja kaikki pakoventtiilit on vääntyneet sekä ainakin yks imuventtiili. Ei mikään kovin pahasti mutta uusiksi menee kuitenkin.
Pitäis näköjään olla tarkempana noitten kilometrien kanssa, jos oikein selvitin niin nyt tuli hihnalle 72 tkm täyteen. Eipä tuota voi oikein hihnan syyksi laittaa, vaikkei tuon enempää joustanut kilometrien suhteen.
Hihnan merkki on joku dayton tms. rullat oli ihan hyvässä kunnossa.
Pakosarjan otin kokonaan irti, sitten vielä termostaatti ja pakosarjan alla oleva jäähdytinnestesysteemi irti. Kannen pultteihin kävi tarpeeksi iso torx avain. Kansipultit pois, nostin kannen irti lohkosta ja samalla vedin keulaan päin että pinnapultit lähtee pois imusarjasta.
Ne lukituspalat on melkein välttämättömät, ja itsekin jossain vaiheessa tarvitsen, mistä noita olette hommanneet, Poweralfalla maksoi yli 80 e + rahti.
Pitäis näköjään olla tarkempana noitten kilometrien kanssa, jos oikein selvitin niin nyt tuli hihnalle 72 tkm täyteen. Eipä tuota voi oikein hihnan syyksi laittaa, vaikkei tuon enempää joustanut kilometrien suhteen.
Hihnan merkki on joku dayton tms. rullat oli ihan hyvässä kunnossa.
Itse jätin koko imusarjan autoon kiinni, eli avasin kaikki imusarjan ja kannen väliset mutterit (alemmat joutuu sorkkimaan imuputkien välistä).Foglin kirjoitti:
Nyt olisin vähän apujen tarpeessa: miten irroitetaan kansi, ilmeisesti imusarjan on helpompi jättää kanteen kiinni ja sitten jos on tarves niin irroittaa imusarjan vasta kun on saanut koko nivaska työpöydälle vai?
Pakosarjan otin kokonaan irti, sitten vielä termostaatti ja pakosarjan alla oleva jäähdytinnestesysteemi irti. Kannen pultteihin kävi tarpeeksi iso torx avain. Kansipultit pois, nostin kannen irti lohkosta ja samalla vedin keulaan päin että pinnapultit lähtee pois imusarjasta.
Multa löytyy tuo manuaali CD:nä, jos on tarvetta niin kysykää.Foglin kirjoitti: Onko kellään Alfa 155:sen Workshop manual. Saako kantta paikoilleen ja ajoitettu ilman niitä nokka-akselien lukitustyökaluja ja miten ajoitetaan tasapainotusakselit (niissä on merkit, mutta mihin kohdistaa?).
Ne lukituspalat on melkein välttämättömät, ja itsekin jossain vaiheessa tarvitsen, mistä noita olette hommanneet, Poweralfalla maksoi yli 80 e + rahti.
Vaan eipä ehtinyt. 2v ja 22000 km ja hampaat hävis.savijo-r kirjoitti:Ja josssain vaiheessa kannattaa vaihtaa myös se kampuran pyörä, sekin nääs kuluu.
Ei olis tarvinnu mennä kun kuukausi eteenpäin niin olis ollu possu liikenteessä ja lancia osina tallissa.
Ei oikeastaan edes vituta, auki se olis otettu kumminkin kesällä.
Kun nyt sais possuun huomenna laturin niin ei vituttais senkään vertaa,kato kun mähän en ajele vapaapäivinä tolla mannelavetilla.
Sama täällä, sain kannen irti ja kaikki pakoventiilit kierona mut ei yhtään imupuolella
Itse asiassa tein aivan samalla tavalla irroittaessani kannen, mut miten saadaan ne imusarjan mutterit takaisin?!miki kirjoitti:Jepulis, tänään kattelin kantta vähän tarkemmin ja kaikki pakoventtiilit on vääntyneet sekä ainakin yks imuventtiili. Ei mikään kovin pahasti mutta uusiksi menee kuitenkin.
Vähän surrffaailin internetissä ja selvisi että nää kansipulttien päät ovat tyyppiä "Ribe Head bolts" ja tämä olisi Ribe 13 socket wrench tai sitten nimellä Bristol 6-flute. Sain itsekin irti kannenpultit TX60 terällä mutta kiinnittäessä kannattaa varmaan hommata se Ribe terämiki kirjoitti: Itse jätin koko imusarjan autoon kiinni, eli avasin kaikki imusarjan ja kannen väliset mutterit (alemmat joutuu sorkkimaan imuputkien välistä).
Pakosarjan otin kokonaan irti, sitten vielä termostaatti ja pakosarjan alla oleva jäähdytinnestesysteemi irti. Kannen pultteihin kävi tarpeeksi iso torx avain. Kansipultit pois, nostin kannen irti lohkosta ja samalla vedin keulaan päin että pinnapultit lähtee pois imusarjasta.
kestääkö kutosen hihna sit paremmin vai?Cuore Sportivo kirjoitti:Jep. Eli ei auta muu kuin laittaa se saatanan remmi vaihtoon kymppitonnin välein..155156 kirjoitti:Diesel-koneet on edelleen hihnalla, myös uudet.
.. tai ostaa V6:n.
tyhmäkysymys:
vaihdetaanko jakopää remontissa molemmat hihnat vai vaan toinen?
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Hyvä kysymys...hmm...jaa-a...seuraava kysymys!Foglin kirjoitti:mut miten saadaan ne imusarjan mutterit takaisin?!
No, voihan se tosiaan olla hivenen hankalaa, itsekin mietin sitä purkaessa, vois ainakin kokeilla letkua mihin mahtuu napakasti se mutteri sisälle. Sitä voi sitten taivutella hyvälle hollille ja samalla pyörittää. Niin ja kannattaa herkistellä kierteet ja mutterit niin pääsee vähemmällä.
Ne kannen pultit pitää laittaa uudet, muuten kannen kiristys on vähän arpapeliä. Pitää kattoa millä kannalla ne uudet pultit on ja ostaa niihin oikea avain.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Avain löytyy ihan Stahlwillen listoilta Fiat/Alfa/lancia kannenpultteja varten.Muistaakseni "kiilauraruuviavain" Ribe CV 13 tai jotain hintaa jotain 11e
Edit:Korjaus edelliseen
Käytössä on ollut kahta kokoa kannenpulteille M12 ja M13
54CV ruuvitalttahylsyavain kiilauraruuveille (Ribe CV)
Code 03090012 M12 9.15e alv 0
Code 03090013 M13 13e alv 0
Edit:Korjaus edelliseen
Käytössä on ollut kahta kokoa kannenpulteille M12 ja M13
54CV ruuvitalttahylsyavain kiilauraruuveille (Ribe CV)
Code 03090012 M12 9.15e alv 0
Code 03090013 M13 13e alv 0
No niin,
Uudet osat olen jo hakenut Muukkoselta, 8 pakoventtiiliä ja yksi ohjain plus kaikki muu tilpehööri (hihnat, rullat jne.).
Yritän tänään kasata se kansi ja sitten jos viikolla sais taas savut koneesta!
Yhden asian huomasin kun poistin imuventtiilit. Kyllä se on minun mielestäni karmea valu jos venttiiliistukat (seetit) on tuolla lailla kohdistettu. Imukanavan loppuosa on huomattavasti pienempi halkaisijaltaan kuin itse seetit! Mielestäni tässä on 10 - 20 ilmaista heppaa jos viitsisi vähän puhdistaa, vai kuuluuko näissä olla tällainen "kaula"?
:o
Uudet osat olen jo hakenut Muukkoselta, 8 pakoventtiiliä ja yksi ohjain plus kaikki muu tilpehööri (hihnat, rullat jne.).
Yritän tänään kasata se kansi ja sitten jos viikolla sais taas savut koneesta!
Yhden asian huomasin kun poistin imuventtiilit. Kyllä se on minun mielestäni karmea valu jos venttiiliistukat (seetit) on tuolla lailla kohdistettu. Imukanavan loppuosa on huomattavasti pienempi halkaisijaltaan kuin itse seetit! Mielestäni tässä on 10 - 20 ilmaista heppaa jos viitsisi vähän puhdistaa, vai kuuluuko näissä olla tällainen "kaula"?
:o
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Myös imusarjaan tullessa kanava muuttuu pyöreästä kumiputkesta yhtäkkiä soikeaksi, lieneekö tarkoitus saada ilma pyörteiseksi.
Asiasta viidenteen, lieneekö nuo paininkupit miten herkkiä, aikamoinen tälli niille kuitenkin tulee kun venttiilit vääntyy. Mietin vaan pitäiskö vaihtaa ne suosiolla uusiin. Noista kun ei oikein näppituntumalla tiedä onko sisuskalut enää toimivat.
Asiasta viidenteen, lieneekö nuo paininkupit miten herkkiä, aikamoinen tälli niille kuitenkin tulee kun venttiilit vääntyy. Mietin vaan pitäiskö vaihtaa ne suosiolla uusiin. Noista kun ei oikein näppituntumalla tiedä onko sisuskalut enää toimivat.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Liikaa ilmaa. Tyhjäkäyntimoottori? Kaasuläppä auki? Vuotoa? Paineanturi rikki?gYdEbUh kirjoitti:Omaan thema turbooni saatiin juuri muutama päivä sitten kansi yms. tilperit paikoilleen muttamutta, tyhjäkäyntikierrokset on 3500! Mistä voisi johtua??
Toimiiko ajossa oikein, vai eikö ole vielä uskaltanut kokeilla?
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.